سوددهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته منتهی به 21 خرداد 1400

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 127
    • 0
    سوددهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته منتهی به 21 خرداد 1400

    یکی از پرسش‌هایی که ممکن است برای سرمایه‌گذاران یا افرادی که مایل به گذاشتن پول خود در بازارها باشند، این است که کجا پولمان بیشترین سود را به ما می‌داد؟ بهتر است خودمان سرمایه‌گذاری کنیم یا سرمایه خود را به صورت خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اختیار افراد و مدیرانی که دانش لازم را دارند، قرار بدهیم؟ در ادامه سعی می‌کنیم به این پرسش‌ها با توجه به سودی که بازارهای مختلف در هفته اخیر داشته‌اند، پاسخ بدهیم. در هفته‌ای که سپری شد، بازارهای سرمایه‌گذاری با نوساناتی روبرو بودند و چند اتفاق مهم در بازارها رخ داد. اتفاق نخست در بازارها این بود که قیمت دلار در بازار اندکی افت کرد. در این هفته، بازار سهام که به دلیل تعطیلی ابتدای هفته دو روز کمتر باز بود، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه را با رشد طی کرد. طلا نیز در هفته قبل روندی نزولی طی کرد و صندوق درآمد ثابت با رشد همراه بود.

    تحرکات دلار در هفته‌ای که گذشت

    دلار در هفته‌ای که سپری شد، تا پنجشنبه اندکی افزایش یافته بود اما در روز پایانی هفته با افت همراه شد و به 23 هزار و 700 تومان رسید. نوسانات قیمت دلار روی بازارها تاثیر مهمی دارد و می‌تواند موجب نوسان در بازار سهام و طلا شود و سرمایه‌ها را بین بازارهای مختلف جابجا کند. دلار هنوز هم با ریسک برجام مواجه است و احتمال دارد در صورت رسیدن اخبار مثبت سیاسی از احیای توافق، در کوتاه‌مدت افت زیادی کند. هنوز نتیجه مشخصی از این که این مذاکرات تا چه زمانی به نتیجه خواهند رسید یا اصلا منجر به نتیجه خواهند شد یا خیر، وجود ندارد. احیای برجام با آزادسازی منابع ارزی متوقف شده ایران در کشورهای دیگر، می‌تواند دست دولت را برای افت قیمت ارز در بازار آزاد بازتر کند. هنوز چنین موضوعی محقق نشده است و به نظر می‌رسد بازارها منتظر هستند تا نتیجه قطعی از توافق یا عدم آن به گوش برسد. عدم توافق نیز می‌تواند قیمت دلار را در بازار ایران افزایش دهد که تاثیر زیادی روی بازارهای دیگر خواهد گذاشت.

    مستقیم سرمایه‌گذاری کنیم یا صندوق‌های سهام بخریم؟

    در هفته سوم خرداد ماه، بازار سهام با رشد اندکی همراه بود و شاخص کل این بازار از یک میلیون و 149 هزار واحد به یک میلیون و 152 هزار واحد افزایش یافت. این افزایش به معنی آن است که این بازار در طی هفته قبل 0.34 درصد بازدهی کسب کرده است. البته یک نکته مهم در اینجا این است که اگر به شاخص هم وزن بازار سرمایه نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که این بازار روندی نزولی طی کرده است. بنابراین برندگان هفته گذشته بازار سهام بیشتر افرادی بوده‌اند که سهام شرکت‌های بزرگ بورسی را خریداری کرده بودند. البته نباید فراموش کرد بورس تا حدودی می‌تواند با افت چشمگیر دلار تحت تاثیر قرار گیرد. اما اگر پولتان را در صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری در سهام قرار داده بودید، چقدر سود یا زیان می‌کردید؟

    بیشتر بخوانید: کدام سرمایه‌گذاری بهتر است:صندوق‌های سهام یا حضور مستقیم در بورس؟

    نگاهی به وضعیت دو صندوق سرمایه‌گذاری در سهام نشان می‌دهد که در فاصله یک هفته منتهی به 19 خرداد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری کیان عملکرد بهتری نسبت به شاخص کل داشته‌اند. به عنوان مثال، صندوق آوای سهام کیان توانسته است در این بازه زمانی 1.82 درصد سود عاید سرمایه‌گذارانش کند. از سوی دیگر، صندوق آهنگ سهام کیان در بازه مورد بررسی موفق شده است 1.92 درصد بازدهی کسب کند. به این ترتیب، سرمایه‌گذاری در این صندوق‌های سهام بازدهی بیشتری نسبت به شاخص کل و هم وزن داشته است. صندوق‌های آوا و آهنگ سهام کیان از نظر بازدهی یک ماه اخیر در میان 5 صندوق برتر سرمایه‌گذاری در سهام قرار دارند.

    صندوق‌های طلا در هفته‌ اخیر

    در هفته‌ای که گذشت، صندوق‌های طلا با افت ارزش روبرو شدند. دلیل اصلی این افت ارزش، کاهش قیمت طلا در بازار آزاد است. بهای هر سکه امامی در هفته پیش 0.66درصد افت کرد. اگر نگاهی به چهار صندوق سرمایه‌گذاری در سکه طلای کیان، مفید، لوتوس و زرافشان بیندازیم، خواهیم دید که به طور میانگین صندوق‌های طلا در این هفته کمی کمتر از 0.6 درصد افت کرده‌اند که اندکی از افت سکه در بازار کمتر است. علت این افت هم آن است که صندوق‌های طلا با وجود آن که بیشتر دارایی خود را صرف گواهی سپرده سکه می‌کنند، اما در مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های دیگر نیز وارد می‌شوند. این گزینه‌ها باعث می‌شوند که به طور کلی، ریسک این صندوق‌ها در افت قیمت کمتر از سکه فیزیکی باشد. در یک ماه اخیر، صندوق سکه طلا کیان با 6.95 درصد، بیشترین بازدهی را در میان 4 صندوق طلا داشته است.

    بیشتر بخوانید: صندوق سرمایه‌گذاری طلا چیست و چگونه در بورس طلا بخریم؟

    صندوق‌های درآمد ثابت، سود معقول و ریسک اندک

    بسیاری از مردم طبع ریسک‌گریزی دارند و مابلند تا اصل سرمایه آنها حفظ شود. کسانی که این تفکر را دارند، عموما بانک را به عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند. با این حال یک گزینه دیگر نیز وجود دارد که سودی بالاتر از بانک و ریسک اندک داشته باشد. این گزینه صندوق‌های درآمد ثابت هستند. صندوق‌های درآمد ثابت در زمانی که احتمال افت قیمت دلار در بازار بالا باشد، بیش از پیش محبوب می‌شوند، زیرا در صورت افت دلار، بازارهای دارایی دیگر نیز با افت مواجه می‌شوند و این بازار به پناهگاهی امن برای سرمایه تبدیل می‌گردد. در هفته‌ای که گذشت صندوق‌ درآمد ثابت کیان توانست بازدهی 0.32 درصدی به دست آورد. این بازدهی هرچند کمتر از برخی گزینه‌های دیگر است، اما ریسک ندارد و بیش از سود بانکی است. در یک سال منتهی به 21 خرداد 1400، صندوق‌ درآمد ثابت کیان بازدهی حدودا 26 درصدی داشته است.

    بیشتر بخوانید: تفاوت صندوق درآمد ثابت و سپرده بانکی چیست؟

    جمع‌بندی

    در هفته گذشته، بازدهی بازارهای طلا و دلار نزولی و بازدهی سهام و درآمد ثابت مثبت بود. نگاهی به میزان عایدی گزینه‌های مختلف نشان می‌دهد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام آهنگ و آوای کیان بازدهی بالاتری نسبت به سایر گزینه‌های مورد بررسی ما داشته‌اند. با این حال، ریسک پایین و بازدهی مثبت صندوق درآمد ثابت که ریسک کمتری نسبت به بازار سهام دارند را نیز نباید از یاد برد. نکته قابل توجه این است که بررسی بازار دارایی‌ها در یک هفته اخیر نشان می‌دهد اگر به طور غیرمستقیم در بازارهای دارایی سرمایه‌گذاری می‌کردیم، سود بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری خودمان کرده بودیم. ضرر کمتر در سکه و سود بیشتر در سهام و درآمد ثابت نشان می‌دهد اگر شناخت خوبی از بازارها نداریم، بهتر است در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنیم.