پیش بینی قیمت نقره در سال 1403

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 912
    • 0
    پیش بینی قیمت نقره در سال 1403

    طبق پیش بینی انجمن بازار شمش لندن قیمت هر اونس نقره امسال به طور متوسط حدود 25 دلار خواهد بود.

    فلزات گرانبها از جمله بازارهای دارایی هستند که ارزش و اعتبار بالایی برای سرمایه گذاری دارند و شمار زیادی از سرمایه گذاران را به خود جذب می‌کنند. به همین دلیل، برخی نهادهای معتبر مانند انجمن بازار شمش لندن (LBMA) به پیش بینی آینده فلزات گرانبها مانند طلا و نقره و برخی دیگر می‌پردازند. در این فرصت قصد داریم، با توجه به داده‌های این انجمن، به بررسی قیمت نقره و تغییرات ارزش این فلز بپردازیم. تفسیرها و تحلیل‌ها در مورد فلزات، تنها به طلا مربوط نمی‌شود. نقره هم در کنار طلا از اهمیت بسیار زیادی در زمینه‌های سرمایه‌گذاری مختلف برخوردار است. بررسی و تحلیل زیر، می‌تواند به پیش بینی قیمت نقره در سال 1403 هم کمک کند.

    بررسی روند تاریخی قیمت نقره از 2010 تا 2024

    انجمن بازار شمش لندن (LBMA) که از معتبرترین منابع در تحلیل و بررسی قیمت و ارزش فلزات گرانبها در جهان به حساب می‌آید، هر ساله به بررسی و پیش بینی قیمت فلزاتی مانند طلا، نقره، پلاتینیوم و پالادیوم اقدام می‌کند. با توجه به تصویر زیر، و پیش بینی قیمت نقره این انجمن، می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که قیمت پیش‌بینی‌شده نقره از سوی این انجمن اختلاف بسیار کمی از قیمت واقعی هر اونس نقره در هر سال داشته است. بنابراین می‌توان از آن‌چه که انجمن بازار شمش لندن در مورد قیمت هر اونس نقره در سال 2024 ارائه کرده است، به قیمت تقریبی نقره در سال 1403 پی برد.

    پیش بینی قیمت اونس نقره و قیمت واقعی آن در سال های مختلف

    آیا نقره یک سرمایه گذاری پر بازده است؟

    پیش‌بینی می‌شود که تقاضای سالانه برای این فلز در سال 2024 به 1.2 میلیارد اونس برسد. بالا رفتن تقاضا برای نقره می‌تواند به بیش‌تر شدن ارزش این فلز منجر شود. البته این میزان تقاضا برای فلز گرانبهایی مانند نقره بی‌دلیل نیست. نقره در صنایع مختلفی مانند اتومبیل‌سازی، پنل‌های خورشیدی، جواهرات و ساخت وسایل الکترونیکی به عنوان رسانایی قدرتمند و بادوام، بسیار کاربرد دارد. به همین دلیل، علاوه بر گزارش انجمن بازار شمش لندن، موسسه جهانی نقره هم افزایش قیمت هر اونس نقره به 30 دلار در سال 2024 – سال 1403 – را برای این فلز پیش‌بینی کرده است.

    با توجه به پیش بینی‌هایی که در استفاده از نقره در صنایع مختلف شده است، این انتظار وجود دارد که تقاضای ابزار ساخته شده از نقره تا 9 درصد افزایش داشته باشد. با این حساب، کارشناسان و مشاوران سرمایه گذاری، امسال را سال مناسبی برای سرمایه گذاری در نقره می‌دانند. با توجه به رشدی که برای نقره در سال 1403 پیش بینی می‌شود، سرمایه گذاری کوتاه مدت در نقره می‌تواند بازدهی مناسبی را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد. البته سرمایه گذاری بلندمدت در نقره هم مانند سرمایه گذاری بلندمدت در دیگر فلزات گرانبها می‌تواند موجب کسب سود شود. بعضی از کارشناسان سرمایه گذاری، با توجه به پیش بینی قیمت طلا در سال آینده، سرمایه گذاری در نقره را در سال پیش‌رو، بهتر از سرمایه گذاری در طلا می‌دانند. استدلال آنان این است که قیمت طلا به دلایلی مانند نوسانات اقتصادی صعود می‌کند اما قیمت نقره با توجه به تقاضا برای کالاهای صنعتی افزایش پیدا می‌کند.

    قیمت نقره چگونه تعیین می شود؟

    نقره در ایالات متحده آمریکا با دلار آمریکا محاسبه می‌شود. بنابراین باید گفت که قیمت نقره بر اساس دلار آمریکا در نوسان است. واحد اندازه‌گیری وزن این فلز گرانبها با 2 واحد گرم و مثقال سنجیده می‌شود. هر مثقال نقره معادل 4.608 گرم است. در ایران و دیگر کشورها، نقره بر اساس اونس اندازه‎‌گیری می‌شود و قیمت‌گذاری نقره بر اساس اونس انجام می‌شود. هر اونس معادل 31.1 گرم است. همان طور که اشاره کردیم، قیمت نقره بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود که عمدتا ناشی از تغییر در تقاضای صنعتی است.

    تحلیل تکنیکال و پیش بینی قیمت نقره در یک سال آینده

    قیمت نقره از 6 ماه پیش تا به امروز با رشد همراه بوده است و این‌طور که پیش بینی می‌شود، این روند صعودی ادامه دارد. نتایج این بررسی با تحلیل تکنیکال و بررسی نمودارها به دست آمده است.

    عوامل تاثیر گذار بر قیمت نقره

    نقره یکی از فلزاتی است که با روند رو به رشد همراه است. اما این سوال مطرح می‌شود که چه عوامل تاثیر گذاری وجود دارد که باعث تغییر در قیمت نقره می‌شود. این عوامل شامل میزان عرضه و تقاضا، عوامل سیاسی، تورم و نرخ بهره می‌شود.

    عرضه و تقاضا

    همان‌طور که اشاره شد، عرضه و تقاضا در صنایع مختلف باعث افزایش رشد قیمت نقره می‌شود. مشخص است که هر گاه تقاضا بیشتر شود، قیمت هم بیشتر می‌شود و هر گاه عرضه کمتر شود، احتمال رشد قیمت بالاتر است.

    عوامل سیاسی

    تصمیمات سیاسی در جهان هم در نوع خود موجب افزایش رشد قیمت نقره و دیگر فلزات گرانبها می‌شود. تصمیمات و رویدادهای سیاسی و اقتصادی می‌تواند تصمیم‌ها برای ارزش‌گذاری انواع دارایی‌ها، به ویژه فلزات گرانبها مانند نقره را تغییر دهد.

    تورم

    از عوامل تاثیرگذار که موجب نوسان در همه بازارهای دارایی می‌شود، می‌توان به تورم اشاره کرد. تورم موجب بالا رفتن قیمت فلزات گرانبها مانند نقره هم می‌شود.

    نرخ بهره

    نرخ بهره بانک‌های مرکزی در کشورهای توسعه یافته و تصمیم‌هایی که می‌گیرند می‌تواند بر فلزاتی مانند طلا و نقره تاثیر بگذارد و باعث تغییر در ارزش آن‌ها شود.

    تفاوت ها و شباهت های نقره و طلا برای سرمایه گذاری

    طلا و نقره به عنوان فلزات پرکاربرد در صنایع مختلف در زمینه سرمایه گذاری دارای شباهت‌ها و تفاوت‌هایی هستند. در میان بسیاری از تفاوت‌هایی که این دو فلز با یکدیگر دارند، 4 شباهت و تفاوت، بیش‌تر دیده می‌شود.

    1.قیمت نقره نوسان بیش‌تری نسبت به طلا و سکه دارد.

    2. نقره ارزان‌تر از طلا است.

    3. مصارف صنعتی در نقره، بیش‌تر از طلا است.

    4. نقره نسبت به طلا نیاز به محل نگهداری بیش‌تری دارد.

    نتیجه گیری

    آن‌چه که آمارها و داده‌های انجمن بازار شمش لندن و انجمن جهانی نقره از نوسانات و تغییر قیمت هر اونس نقره ارائه می‌دهند، می‌توان این‌طور پیش بینی کرد که قیمت هر اونس نقره در سال 1403 با رشد همراه خواهد بود. دلیل اصلی رشد قیمت نقره - علاوه و عوامل تاثیر گذاری که به هر کدام به طور مجزا پرداخته شد – میزان تقاضای صنایع برای این فلز در نظر گرفته می‌شود.