4 راه متفاوت برای دو برابر کردن پولمان

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 38892
    • 0
    4 راه متفاوت برای دو برابر کردن پولمان

    به طور کلی دو برابر شدن پول در بانک به دلیل سود کم آن زمان نسبتا زیادی طول می‌کشد. به عنوان مثال با سود سالانه 16 درصد، زمان لازم برای دو برابر شدن پول در بانک حدود 5 سال است. این در حالی است که با سود 20 درصدی بازه دو برابر کردن پول یک سال کمتر می‌شود. البته این در صورتی است که عایدی ماهانه خود را دوباره در همان حسابتان سرمایه‌گذاری کنید.

    چند برابر کردن پول در مدت زمان نسبتا کم، برای بسیاری از سرمایه‌گذاران هدفی مطلوب است که احتمالا تمامی سرمایه‌گذاران به دنبالش باشند. روش‌ها و راه‌حل‌های مختلفی با توجه به روحیه افراد، میزان ریسک‌پذیری و ریسک‌گریزی و میل به کسب سریع‌تر یا آهسته‌تر‌ سرمایه آنها وجود دارد تا به سوال آنان در مورد نحوه دو برابر کردن پول جواب دهد.

    برخی مواقع این سرمایه‌گذاری با پول کم انجام شده است، مثلا برخی از خود می‌پرسند چگونه ده میلیون تومان را دو برابر کنم. گاهی اوقات هم سرمایه‌گذاری افراد مقادیر زیادی است و به چندین میلیارد تومان هم می‌رسد.

    کارشناسان مالی 4 روش برای دو برابر کردن پول افراد پیشنهاد داده‌اند. این 4 روش متفاوت برای افزایش سرمایه راهکارهای متفاوتی را پیشنهاد می‌کنند که سرعت متفاوتی برای افزایش سرمایه و دو برابر شدن پول ارائه می‌کنند.

    در ادامه به معرفی این 4 راه برای کسب پس‌انداز می‌پردازیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که چگونه پول خود را دو برابر کنیم.

    1- ساده‌ترین و سنتی‌ترین راه: کسب آهسته درآمد

    برخی از سرمایه‌گذاران خصوصا افراد سنتی‌تر و کمتر آشنا به بازارهای مختلف این روش را برای دو برابر کردن پول خود دنبال می‌کنند. این روش قدیمی، بیشتر شبیه آن چیزی است که سرمایه‌گذاران قدیمی روی آن تاکید می‌کردند.

    در این روش، پول اندک اندک کسب و سرمایه گذاری می‌شود. نرخ بهره مرکب در این راه سرمایه‌گذاری می‌تواند بسیار مفید باشد و در بلندمدت عایدی خوبی برای سرمایه‌گذاران فراهم آورد. برای سنجش زمان دو برابر شدن پولمان در طول زمان، می‌توانیم از قاعده 72 استفاده کنیم.

    اگر دانش زیادی در اقتصاد ندارید، می‌توانید از این روش استفاده کنید. با این حال، گزینه‌های دیگر و پربازده‌تری نسبت به روش‌های سنتی وجود دارد. در این روش معمولا از بانک استفاده می‌شد، اما صندوق درآمد ثابت می‌تواند گزینه بهتر و پربازده‌تری به حساب بیاید.

    با این روش دو برابر کردن پول آهسته‌تر انجام می‌شود. به طور کلی دو برابر شدن پول در بانک به دلیل سود کم آن زمان نسبتا زیادی طول می‌کشد. به عنوان مثال با سود سالانه 16 درصد، زمان لازم برای دو برابر شدن پول در بانک حدود 5 سال است. این در حالی است که با سود 20 درصدی بازه دو برابر کردن پول یک سال کمتر می‌شود. به همین دلیل هم انتخاب راه مناسب برای سرمایه‌گذاری مهم است. البته این در صورتی است که عایدی ماهانه خود را دوباره در همان حسابتان سرمایه‌گذاری کنید.

    2- سرمایه‌گذاری خلاف جهت

    یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار آن است که برخلاف روند بازار دست به معامله و خرید و فروش بزنیم. حتی ماجراجوترین سرمایه‌گذاران هم می‌دانند که زمانی فرا خواهد رسید که دست به خرید دارایی بزنند.

    علت این کار آن نیست که همه افراد چنین گزینه خوبی را پیدا کرده و دارند روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ بلکه برعکس، به دلیل آن است که همه از بازار خارج شده‌اند و اصطلاحا قیمت آن به کف خود رسیده است. در چنین شرایطی افرادی که برخلاف روند بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌توانند سود خوبی به دست بیاورند. این کار می‌تواند به دو برابر کردن پول شما کمک کند، البته باید به یاد داشت که این کار هم ریسک نسبتا زیادی دارد.

    در واقع، هر بازاری با نوسانات روبرو می‌شود و باید بالا و پایین شدن را جزیی از ذات سرمایه‌گذاری در بازارها به شمار آورد. گاهی اوقات افت قیمت در یک بازار تا جایی ادامه پیدا می‌کند که به قیمت مناسبی می‌رسند. سابقا یکی از سرمایه‌گذاران برجسته به نام بارون روچیلد می‌گفت: «وقتی در بازارها خون به پا می‌شود (به نهایت قرمز بودن می‌رسند)، اقدام به خرید کنید، حتی اگر این خون و خونریزی از خودتان باشد و در زیان باشید.»

    یکی از مهمترین چیزهایی که می‌تواند منجر به کسب ثروت و دو برابر کردن پول در مدت زمانی نسبتا کم شود، شناخت این نقاط بازگشت بازار و شنا کردن در خلاف جهت بازار آن هم در هنگامی است که قیمت به کف خود رسیده است. البته این حرف به معنی آن نیست که باید سرمایه‌گذاری‌های بنجل و بی‌ارزش انجام دهید، بلکه مهم این است که زمان افت و بیش فروش شدن که فرصت خرید فراهم می‌کند، وارد سرمایه‌گذاری‌های مناسب شوید.

    این کار با سرعت بالاتری نسبت به روش قبل پولتان را دو برابر می‌کند. مثلا اگر سوالتان این است که «چگونه ده میلیون را دو برابر کنم» یا «چگونه سرمایه‌ام را دو برابر کنم» این روش مناسب است. البته این کار به دانش خوبی از بازار نیاز دارد و برای افراد مبتدی یا ناآشنا به بازار توصیه نمی‌شود.

    چه زمانی وارد سرمایه‌گذاری خلاف جریان شویم؟

    از جمله نکاتی که باید به هنگام ورود به چنین سرمایه‌گذاری‌هایی در نظر بگیرید، در بازار سهام نسبت P/E و ارزش دفتری است. این معیارها شرایط شرکت‌های موجود در صنایع مختلف و سابقه آنها را به خوبی نشان می‌دهند.

    وقتی شرکت‌ها به دلایل مختلف به کمتر از میانگین‌های تاریخی خود برسند، سرمایه‌گذاران باهوش و آشنا به بازار، بوی خرید گزینه خوبی برای دو برابر کردن پولشان را استشمام می‌کنند.

    اگر آشنایی خوبی با بازارهای سرمایه‌گذاری دارید و ریسک‌پذیر هستید، این گزینه راه مناسبی برای دو برابر کردن پول است. البته معمولا کسانی که در این روش وارد می‌شوند چندان با سوال‌هایی مانند چگونه ده میلیون را دو برابر کنم روبرو نیستند. در واقع این روش بیشتر برای پول‌های کلان‌تر به کار می‌رود.

    3- راه امن دو برابر کردن پولمان

    شاید تاکنون به مسیر تندرو و مسیرهای عادی بزرگراه‌ها برخورده باشید. در هر دو حالت شما به یک هدف و مقصد می‌رسید، اما مسیرهای رسیدن به آن کمی متفاوت و با سرعت گوناگونی هستند.

    دو برابر کردن پول هم مانند همان مقصد شما است که راه‌های تند و کندی برای آن وجود دارد. البته در مسیر تندرو احتمال تصادف بالاتر است و در مسیرهای عادی این ریسک کمتر می‌شود.

    همین موضوع در مورد پس‌انداز پول و سرمایه‌گذاری هم صادق است. اگر می‌خواهید در مسیر تندرو برانید، به یک سری از سرمایه‌گذاری‌ها نیاز دارید و اگر بخواهید آهسته‌تر و ایمن‌تر حرکت کنید، روی گزینه‌های دیگری باید سرمایه‌گذاری نمایید.

    به عنوان مثال، اوراق قرضه و صندوق‌های درآمد ثابت از مواردی هستند که سرعت را پایین می‌آورند اما شما را به نحوی مطمئن به مقصد می‌رسانند. از سوی دیگر، برخی از گزینه‌ها مانند خرید سهام شبیه همان باند پرسرعت در بزرگراه هستند که شما را با سرعت بیشتری به مقصد می‌رسانند اما خطراتی نیز ممکن است برای شما رخ دهد و کمی ریسک داشته باشد. اگر ریسک‌گریز هستید، راه امن را انتخاب کنید. هر یک از این گزینه‌ها تاثیر متفاوتی در دو برابر کردن پول شما دارد. با این حال برای رشد سرمایه و دو برابر کردن پول، سرمایه گذاری‌های مختلفی وجود دارند. اغلب سرمایه گذاری‌هایی که می‌توانند پول سرمایه گذار را دو برابر کنند ریسک بالاتری نسبت به اوراق قرضه و صندوق‌های درآمد ثابت دارند. اما اگر در زمان مناسب وارد این نوع سرمایه گذاری‌ها شویم افزایش دارایی ما سریع‌تر خواهد بود. در زیر به چند مورد از این سرمایه‌گذاری‌ها اشاره می‌کنیم.

    صندوق طلا و دو برابر شدن سرمایه

    صندوق‌های سرمایه گذاری راه مناسبی برای رشد سرمایه و دوبرابر کردن پول هستند. از جمله این صندوق‌های سرمایه گذاری می‌توان به صندوق طلا اشاره کرد. سرمایه گذاری در صندوق طلا همانند سرمایه گذاری در طلا است اما با شرایط بهتری نسبت به طلای فیزیکی. به عنوان مثال، طلای فیزیکی همواره در خطر به سرقت رفتن است، اما صندوق طلا این مشکل را ندارد. از سوی دیگر، اگر قصد سرمایه گذاری در طلای زینتی را نیز داشته باشید، باید بخش زیادی از سرمایه خود را صرف اجرت ساخت، سود فروشنده و مالیات بر ارزش افزوده کنید. اما سرمایه گذاری در صندوق‌های طلا چنین هزینه‌هایی را برای سرمایه گذار ندارند. قیمت هر واحد از صندوق طلای کیان که با نماد گوهر در بازار سرمایه شناخته می‌شود، در بازه زمانی یک ساله از پایان فروردین 1401 تا پایان فروردین 1402 تقریبا 2.17 برابر شده است. به این معنی که اگر 100 میلیون تومان پول به مدت دو سال در این صندوق سرمایه گذاری کرده بودید در انتهای فروردین 1402 سرمایه شما به 217 میلیون تومان رسیده بود. البته همیشه نمی‌توان در بازار طلا به چنین سودی دست پیدا کرد و باید ارزیابی خوبی از تورم داشته باشید.

    نگاهی به بازدهی صندوق آهنگ کیان

    یکی دیگر از گزینه‌هایی که می‌توانیم با آنها سرمایه خود را دو برابر کنیم، صندوق‌های سهامی هستند. این صندوق‌ها به دلیل آن که مدیرانشان بنا به شرایط اقتصادی اقدام به تغییر سبد سهام صندوق می‌کنند از سرمایه گذاری مستقیم در بورس بازدهی بالاتری دارند. قیمت هر واحد از صندوق آهنگ سهام کیان در بازه دو ساله از تاریخ 31 فروردین 1400 تا 31 فروردین 1402 بیش از 2.36 برابر شده است. در این بازه زمانی رشد قیمت صندوق آهنگ سهام کیان بالاتر از صندوق طلا بوده است.

    سوددهی صندوق آوای سهام کیان در دو سال اخیر

    قیمت هر واحد از صندوق آوای سهام کیان در بازه زمانی مشابه با صندوق آهنگ سهام کیان بیش از 2.35 برابر شده است. این رشد در بازه زمانی دو ساله تقریبا برابر با صندوق آهنگ سهام کیان و بیشتر از صندوق طلا بوده است. بنابراین، می‌توان ملاحظه کرد که صندوق‌های سهامی نیز یکی از ابزارهای دو برابر کردن پول هستند.

    4- راه سفته‌بازانه برای کسب سرمایه

    در حالی که کار آهسته و مداوم و سرمایه‌گذاری درآمد ناشی از آن، با چاشنی صبر و حوصله می‎تواند در طول زمان پول شما را دو برابر کند، برخی احساس می‌کنند صبر لازم برای چنین مدت زمانی را ندارند. برای این دسته از افراد، گزینه مناسب دیگری وجود دارد.

    این قبیل افراد می‌توانند از بازارهای دیگری مانند بازار آتی و معاملات با استفاده از اهرم استفاده نمایند. در چنین شرایطی، سرمایه شما به سرعت بسیار زیادی می‌تواند رشد کند اما ریسک آن نیز بسیار بالا است و به راحتی ممکن است تمام سرمایه خود را از دست بدهید.

    این نوع سرمایه‌گذاری نیاز به ریسک‌پذیری و داتنش زیادی از بازار تحت فعالیت دارد. اگر حائز شرایط فوق نیستید، به هیچ وجه خود را وارد چنین راهی نکنید زیرا دو برابر کردن پول شما با ریسک بسیاری همراه است.

    جمع‌بندی

    در مطلب فوق، 4 روش سرمایه‌گذاری برای دو برابر کردن پول خود را در مدت زمان‌ متفاوت و با استراتژی‌های گوناگون معرفی کردیم. این روش‌ها عبارتند از راه سنتی، خلاف جریان حرکت کردن، راه ایمن و راه سفته‌بازانه. سرعت دو برابر شدن ثروت و میزان ریسک سرمایه‌گذاری در این روش‌ها فرق دارد و هر کدام به درد قشر خاصی از سرمایه‌گذاران می‌خورد.

    با این روش‌ها، خواهید توانست بهتر پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کنید و در اقتصادی تورمی، از قدرت خرید و سرمایه زندگی خود به نحو مناسبی حفاظت کنید. البته، بهتر است پیش از این کار میزان ریسک‌پذیری یا ریسک‌گریزی خود را بشناسید.

    برای این کار می‌توانید از آزمون سنجش ریسک استفاده کنید. با این کارها می‌توانیم به پرسش اول در مورد این که چگونه پول خود را دو برابر کنیم، پاسخ دهیم. دو برابر شدن پول در بانک بسیار زمان‌بر است.

    به همین دلیل هم در این مطلب راه‌هایی معرفی کردیم که سریع‌تر بتوانید به این هدف دست یابید. با این حال ریسک‌های سر راه را از یاد نبرید و اگر پتانسیل، روحیه و دانش لازم را ندارید بهتر است چنین کاری نکنید و در عوض از طریق سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در صندوق‌ سرمایه گذاری مانند صندوق های سهامی از جمله آوای سهام کیان اقدام نمایید.

    شاید تاکنون به مسیر تندرو و مسیرهای عادی بزرگراه‌ها برخورده باشید. در هر دو حالت شما به یک هدف و مقصد می‌رسید، اما مسیرهای رسیدن به آن کمی متفاوت و با سرعت گوناگونی هستند. دو برابر کردن پول هم مانند همان مقصد شما است که راه‌های تند و کندی برای آن وجود دارد. البته در مسیر تندرو احتمال تصادف بالاتر است و در مسیرهای عادی این ریسک کمتر می‌شود. همین موضوع در مورد پس‌انداز پول و سرمایه‌گذاری هم صادق است. اگر می‌خواهید در مسیر تندرو برانید، به یک سری از سرمایه‌گذاری‌ها نیاز دارید و اگر بخواهید آهسته‌تر و ایمن‌تر حرکت کنید، روی گزینه‌های دیگری باید سرمایه‌گذاری نمایید.

    به عنوان مثال، اوراق قرضه و صندوق‌های درآمد ثابت از مواردی هستند که سرعت را پایین می‌آورند اما شما را به نحوی مطمئن به مقصد می‌رسانند. از سوی دیگر، برخی از گزینه‌ها مانند خرید سهام شبیه همان باند پرسرعت در بزرگراه هستند که شما را با سرعت بیشتری به مقصد می‌رسانند اما خطراتی نیز ممکن است برای شما رخ دهد و کمی ریسک داشته باشد. اگر ریسک‌گریز هستید، راه امن را انتخاب کنید.