6 گام برای مدیریت صحیح بودجه خانواده

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 552
    • 0
    6 گام برای مدیریت صحیح بودجه خانواده

    از خود می‌پرسیم که بودجه خانواده یعنی چه؟ تنظیم بودجه خانواده به فرآیندی گفته می‌شود که تمام درآمدهای آینده خانواده را محاسبه می‌کنیم و بعد تمام عایدی را با خرج‌هایی که در آینده خواهیم داشت، متوازن می‌کنیم. هدف از تهیه بودجه خانواده به صورت مکتوب این است که بتوانیم هر چه بیش‌تر بر خرج و مخارج خانواده تسلط پیدا کنیم و به نحو مناسبی اقدام به خرید محصولات موردنیازمان در زندگی کنیم. برای این که بتوانیم به چنین قدرتی در مدیریت دست پیدا کنیم بهتر است نکات زیر را به اجرا دربیاوریم.

    سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

    تهیه فهرست

    در تهیه این فهرست علاوه بر حقوق خود باید حقوق بازنشستگی، سرمایه گذاری‌ها و جزئیات عایدی کسانی که در حلقه خانواده قصد شرکت در این فهرست دارند را یادداشت کنید. بعد از یادداشت موارد درآمد با جزئیات کامل در ستون دیگر ارقام هزینه‌ها را بنویسید؛ آب، برق، گاز، هزینه اینترنت، حمل و نقل، لباس، بهداشت، سوخت اتومبیل و حتی تفریحات نیز باید در ستون هزینه‌ها قرار بگیرند.

    واقع بینی و تنظیم هزینه ها

    یکی از ویژگی‌های مکتوب کردن بودجه خانواده این است که در مورد هزینه‌های ضروری که راه گریزی از آن‌ها نیست واقع بینانه‌تر عمل می‌کنیم. واقع بینانه نگاه کردن را با تفریط اشتباه نگیریم. به عنوان مثال اگر برای کم کردن هزینه‌های ضروری تصمیم بگیرید که دیگر به آرایشگاه و سالن زیبایی نروید به طور قطع نمی‌توانید به مدت طولانی بر این تصمیم پا برجا بمانید. به جای چنین تصمیمی بهتر است فاصله تعداد دفعات رفتن به آرایشگاه را بیش‌تر کنید.

    نوبت به حساب و کتاب می رسد!

    بعد از این که دو ستون هزینه‌ها و درآمد را یادداشت کردیم باید نتیجه‌ای که حاصل می‌شود به این شکل باشد که درآمدمان از عایدی‌مان بیش‌تر باشد. اگر چنین نتیجه‌ای حاصل نشد پس نیاز به قطع یک دسته هزینه‌های‌مان خواهیم داشت. اما باید در مورد هزینه‌هایی که می‌خواهیم کم کنیم باید معقول فکر کنیم. ما نمی‌توانیم غذا نخوریم پس به همین تناسب نمی‌توانیم هزینه خرید از فروشگاه مواد غذایی را قطع کنیم. اما به جای خرید از فروشگاه‌های معمول و گران قیمت می‌توانیم از تخفیف‌ها استفاده کنیم و سری به تربارهایی که اجناس را با نرخ‌های پایین‌تر عرضه می‌کنند بزنیم.

    ورود خانواده به زمین بازی

    بهتر است خانواده را از تصمیم خود آگاه سازید. تنظیم بودجه خانواده می‌تواند تا حدی جذاب باشد که دیگر اعضای خانواده نیز به عضوی برای پیشبرد هدف شما تبدیل شوند. به طور معمول، انتظار می‌رود که اعضایی که سن بالاتری دارند جذب این برنامه و بودجه بندی شوند اما بنا به تجربه حتی نوجوانان نیز از زمین بازی مجازی گوشی‌های همراه‌شان بیرون آمدند و وارد این زمین بازی واقعی و آینده ساز شده‌اند.

    بروز رسانی بودجه

    بسیاری از افرادی که به این شکل به مدیریت بودجه خانواده پرداخته‌اند بعد از مدتی شکایت داشته‌اند که چرا فهرست‌شان آن طور که در شروع به کمک‌شان می‌آمده دیگر کارایی سابق‌اش را ندارد. بی تعارف باید گفت که این فهرست تنها زمانی به کار می‌آید که مانند تمام ابزارهای روزمره و دم دستی‌مان در مواقع ضروری بروز شود. باید هر زمان که تغییری در درآمدمان حاصل می‌شود بلافاصله ارقام درآمد فهرست را تغییر دهیم.

    مراقبت از پس انداز

    نتیجه توازن برقرار کردن میان عایدی و هزینه‌ها در هر ماه باید منجر به پس انداز ماهیانه در مدیریت بودجه خانواده شود. جدا از تنظیم دخل و خرج باید به این هدف ایده آل برسیم که بتوانیم پس انداز داشته باشیم. این سوال پیش می‌آید که بهتر است چند درصد از درآمد ماهیانه‌مان برای پس انداز کنار گذاشته شود؟ در پاسخ باید گفت که بسیاری از مشاوران سرمایه گذاری پیشنهاد 10 درصد از کل عایدی را برای پس انداز ارائه می‌دهند.