مفهوم بازار خرسی و بازار گاوی

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 389
    • 0
    مفهوم بازار خرسی و بازار گاوی

    از کمی دورتر به نظر می‌آمد که مانند آدم‌ها راه می‌روند. حتی با هم صحبت هم می‌کردند. رفتار خرس‌ها شبیه آدم‌ها شده بود. کمی نزدیک‌تر که می‌شدی واقعیت عیان می‌شد. آن‌ها خرس نبودند. شکارچیانی بودند که پوست خرس‌هایی که شکار کرده بودند را روی دوش‌شان انداخته بودند و برای فروش‌شان با سرعت به طرف بازار می‌رفتند.

    معتقد بودند که پوست خرس‎‌ها را باید هر چه زودتر فروخت؛ چراکه روز بعد مجبور می‌شوی با قیمت کم‌تر آن‌ها را به فروشنده بسپاری. انگار پوست خرس هم مانند خودش دچار رکود و کم تحرکی است. اما روزهای شاد و گرمی هم بود که مردم کوهپایه را از حالت خرس گونه و اسیر بی تحرکی خارج می‌کرد. آن روزها مربوط به تماشای بازی گاوهای وحشی می‌شد که (Bull) نام دارند.

    حیوانی که یک لحظه تحمل ندارد و در حالی که بخار و ترشحات از بینی‌اش بیرون می‌دهد از طرفی به طرف دیگر می‌دود و موجب هیجان می‌شود. ما هم که آدم هستیم و نام‌گذاری‌ها و مفاهیم انتزاعی را با آن‌چه که در اطرف‌مان اتفاق می‌افتد قابل فهم می‌کنیم. این طور که پیدا است مفهوم بازار خرسی و بازار گاوی (Bearish market and Bullish market) از رفتار و ویژگی‌های همین دو حیوان و تقابل ما با آن‌ها برآمده است.

    رفتار بازار خرسی

    از روزهایی که شکارچیان با پوست خرس به بازار می‌رفتند فاصله زیادی گرفته‌ایم و کوله‌باری که با خود هر روز تا بازارهای دیجیتال و تالارهای بورس می‌بریم از جنس اوراق بهادار و سهام است. اما گاهی صف‌های طولانی و تالارهای بورس خالی از شور و شوق و هیجان ما را به یاد همان روزهایی می‌اندازد که نیاکان‌مان پوست خرس به بازار می‌بردند و هر روز که موفق به فروش نمی‌شدند، روز بعد با کم‌تر شدن قیمت پوست‌ها مواجه می‌شدند و به خانه برمی‌گشتند و شلنگ تخته انداختن یک خرس در برف کوهستان را تماشا می‌کردند و دوباره یاد کم تحرکی بازار می‌افتادند. سهام هم در بازار خرسی همین رفتار را از خودش نشان می‌دهد؛ سکون، رکود و پایین آمدن قیمت‌ها از نشانه‌های این بازار است. اما ویژگی‌های بازار خرسی کدامند؟

    · تمایل نداشتن متقاضیان به خرید سهام

    · ناآگاهی و نااطمینانی از بازارهای دارایی

    · این حالت بازار نشان‌دهنده رکود است

    رفتار بازار گاوی

    گازی که از فشار لیمونادی که می‌نوشیم در بینی‌مان رخ می‌دهد یا سلطنت آفتاب و گرمایش و شتاب گاو وحشی در میدان نمایش و خرید و فروش و عرضه و تقاضایی که در آن جو حاکم است می‌تواند نشانه‌ و نمادی از نقطه مقابل بازار خرسی باشد. در مقابل روزهایی که در بازار سهام خبری از جنب و جوش و عرضه و تقاضا نیست، روزهایی هم هستند که میزان خرید و فروش و معامله به اندازه‌ای است که به طور مستقیم بر شاخص کل تاثیر می‌گذارد و همه چیز از حالتی زمستانی و خرسی به رنگ سبز متمایل می‌شود و تبدیل به میدانی دیدنی در عرضه و تقاضا می‌شود. بازار گاوی (Bullish market) به همین حالت پر جنب و جوش و پر رونق بازار سهام اشاره دارد. با توجه به شناختی که از اوضاع این بازار به دست آوردیم می‌توان گفت که ویژگی‌های آن شامل موارد زیر می‌شود؛

    · تقاضا در این بازار به طور معمول زیاد است

    · عرضه و تقاضا در حالتی قرار دارد که صف خرید نسبت به صف فروش شلوغ‌تر است

    · تمایل برای ارائه عرضه اولیه سهام بیش‌تر می‌شود

    تبدیل بازار گاوی به بازار خرسی

    بر خلاف تصوری که داریم، حضور افرادی که دانش کافی از بورس و شرایط آن ندارند باعث تبدیل بازار گاوی به بازار خرسی می‌شود. در مفهوم بازار خرسی و بازار گاوی به نوبت با دو حالت کساد و رونق مواجه هستیم. بی‌شک گمان می‌کنیم که حضور افراد در بازار سهام باعث بیش‌تر شدن عرضه و تقاضا می‌شود و به این ترتیب بازار گاوی شکل می‌گیرد و حفظ می‌شود. اما باید بدانیم که حضور افرادی که بدون دانش وارد این بازار می‌شوند و تنها خرید می‌کنند و بعد از آن خبری از ریسک فروش نیست به این معنی است که بازار گاوی به بازار خرسی تبدیل می‌شود.

    بازار گاوی با عرضه و تقاضا به وجود خواهد آمد. اما در حالتی که بازار سهام با ورود افراد سرمایه‌گذار با اطلاع و دانش کافی همراه باشد، این حالت طولانی خواهد شد.

    روانشناسی و جو بازار

    عواملی هم هستند که بر جو روانی بازار و تبدیل بازار سهام به بازار گاوی و بازار خرسی تاثیرگذار هستند. تصمیمات سیاسی و اقتصادی و تفسیرهایی که از این تصمیمات می‌شوند هم به نوبه خود می‌توانند در تبدیل شدن به هر کدام از این دو حالت تاثیر مستقیم بگذارند. این که خرید سهام در چه زمانی و با چه رویکردها و عواملی به سرمایه گذاران پیشنهاد می‌شود می‌تواند تاثیر مستقیم بر روند تغییر حالت بازار داشته باشد.

    تخمین روند بازار

    با شناخت رفتار بازار گاوی و بازار خرسی در شرایط متفاوت، این سوال به وجود می‌آید که چطور با این شناخت می‌توان اقدام به تخمین تغییرات در روند بازار کرد؟ ممکن است این تصور به وجود بیاید زمانی که افراد سرمایه گذار بسیاری اقدام به خروج پول‌شان از بازار سهام کرده‌اند پس بازار رفتار خرسی دارد. اما این‌طور نیست و خروج پول از سهام از طرف سرمایه گذاران به تنهایی نمی‌تواند به معنای رفتار خرسی بازار باشد.

    تغییراتی که به طور مقطعی در بازار اتفاق می‌افتد، ممکن است نشان‌دهنده اصلاح یا روندی باشد که در بازه زمانی در حال رخ دادن است. رکود و تورم و تصمیمات سیاسی و اقتصادی هم می‌توانند موجب تغییرات در روند بازار شوند. با این حساب، نمی‌توان هر تغییری را به عنوان رفتار گاوی یا خرسی بودن بازار در نظر گرفت.

    رفتار در بازار گاوی و بازار خرسی

    بازار هایی مانند بازار گاوی و خرسی باید چه رفتاری به عنوان سرمایه گذار در بازار سهام داشته باشیم؟ در شرایطی که مواجه بازار گاوی هستیم بهتر است هر چه زودتر اقدام به خرید سهام ازشمند کنیم. زمانی که قیمت سهام ارزشمند خرید شده به بالاترین اندازه خود رسید باید اقدام به فروش آن‌ها کنیم. در بازار خرسی با کاهش قیمت‌ها مواجه هستیم. این‌که تا چه زمانی شاهد نزول ارزش سهام هستیم مشخص نیست. در موقعیت بازار خرسی، افراد سرمایه گذار برای حفظ ارزش سرمایه خود در اوراق بهادار سرمایه گذاری می‌کنند و از ابزار مالی نوین مانند صندوق های درآمد ثابت استفاده می کنند که ریسک کم تری برای سرمایه گذار دارد. از جمله معتبرترین صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت می توان صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت کیان یا صندوق سرمایه گذاری ندای ثابت کیان نام برد.

    نتیجه گیری

    هر دو شرایط بازار گاوی و بازار خرسی در روند سرمایه گذاری افراد سرمایه گذار تاثیر به‌سزایی دارند. به همین خاطر، بهتر است با شناخت این شرایط بتوان آگاهانه نسبت به بازار و تغییرات آن عمل کرد تا به موفقیت در سرمایه گذاری دست پیدا کرد.