سود مرکب چیست و چطور با آن به ثروتمان اضافه کنیم؟

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 3190
    • 0
    سود مرکب چیست و چطور با آن به ثروتمان اضافه کنیم؟

    پولی که شما در گذشته پس‌انداز کرده و به آن دست نزده باشید، با نرخ بهره‌ای که در ماه و سال اول به دست می‌آورد، بزرگتر می‌شود و مانند یک گلوله برف که از بالای یک بلندی به پایین می‌غلطد، در طول زمان بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود. اگر پول خود را در جایی که سالی 20 درصد سود می‌دهد گذاشته و در این 10 سال هر ماه 200 هزار تومان پس‌انداز می‌کردید، اکنون پول شما حدود 69 میلیون تومان شده بود.

    اگر توصیه سرمایه‌گذاران موفق را بخوانید یا کتاب‌های موفقیت در سرمایه‌گذاری را ورق بزنید، می‌بینید که بسیاری از آنان در اولین حرف‌های خود به پس‌انداز زودهنگام اشاره کرده‌اند. علت چیست؟ این موضوع تا حد زیادی به سود مرکب برمی‌گردد. اما سود مرکب چیست و چطور می‌تواند بر ثروت ما تا این حد بیفزاید. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت. علاوه بر این، نحوه محاسبه آن را هم به شما یاد می‌دهیم تا خودتان به راحتی بتوانید آن را محاسبه کرده و برای خود برنامه‌ریزی کنید.

    نرخ بهره مرکب چیست؟

    نرخ بهره مرکب یا به تعبیر برخی سود مرکب، برای پس‌اندازکنندگان و سرمایه‌گذاران، مفهوم پرکاربرد و مفیدی است که اطلاع از آن می‌تواند به سود بردن آنها در بلندمدت بسیار کمک کند. به زبان ساده، این نرخ، سودی است که روی حاصل سرمایه گذاری در دوره‌های قبل می‌آید. در این حال، سود هم به اصل پول و هم به سودی که در دوره اول پرداخت شده و مجددا در همانجا سرمایه گذاری شده است، تعلق می‌گیرد. در سرمایه گذاری به این سود، سود مرکب می‌گویند. در مقابل، نرخ بهره مرکب نرخ بهره ساده وجود دارد. در سود ثابت، سود فقط به موجودی سرمایه اصلی پرداخت می‌شود نه مجموع سرمایه اولیه و سود سرمایه گذاری شده دوره‌های قبلی آن.

    سود مرکب چگونه شمارا ثروتمند می‌کند؟

    فرض کنید 10 میلیون تومان در سهام شرکت Xسرمایه گذاری کرده‌اید. در سال اول، قیمت سهامی که خریده‌اید، 20 درصد افزایش یافته است. سرمایه شما اکنون 12 میلیون تومان ارزش دارد. از آنجایی که آن شرکت بنیاد خوبی دارد و حدس می‌زنید در آینده سودآوری بالاتری داشته باشد، شما سهام خود را حفظ می‌کنید. در سال دوم، قیمت این سهام 20 درصد دیگر افزایش می‌یابد. سرمایه گذاری 12 میلیون تومانی شما اکنون به 14 میلیون و 400 هزار تومان رسیده است. این بار به جای این که با رشد 20 درصدی سهام شما مانند سال اول 2 میلیون تومان افزایش یابد، 2 میلیون و 400 هزار تومان افزایش پیدا کرده می‌یابد. علت این کار هم آن است که این رشد دیگر به 12 میلیون تومان اختصاص دارد نه 10 میلیون تومان.

    اگر این فرآیند را ادامه دهید و آن را در بلندمدت ملاحظه کنید، اعداد بسیار بزرگ می‌شوند زیرا با ثابت ماندن همان نرخ رشد، سود شما مرتبا بیشتر می‌شود. بیایید به این سود در بازه 25 ساله و با همین نرخ سود ثابت 20 درصدی نگاهی بیندازیم. اگر 10 میلیون تومان سرمایه گذاری کرده باشید، 25 سال دیگر سرمایه شما نزدیک به 1 میلیارد تومان (دقیقا 953 میلیون تومان) می‌شود. فرض کنید نرخ بهره 25 درصد باشد. در این صورت پس از یک سال، سرمایه 10 میلیون تومانی شما 12.5 میلیون تومان می‌شود که فرق زیادی با نرخ بهره 20 درصدی ندارد. این در حالی است که پس از 25 سال با نرخ بهره 25 درصدی، مجموع سرمایه شما 2 میلیارد و 647 میلیون تومان خواهد شد که اختلاف چشمگیری با نرخ بهره 20 درصدی در همین بازه زمانی دارد و تقریبا 2.8 برابر آن است. قدرت ترکیب توسط آلبرت اینشتین هشتمین عجایب جهان نامیده شده است. او همچنین گفته است: کسی که این موضوع را درک کند، پاداشش را به دست می‌آورد. کسی هم که آن را نشناسد، بهایش را پرداخت می‌کند.

    نکات مهم در مورد سود مرکب

    در بالا نشان دادیم که چطور سود مرکب و پس‌انداز حتی با مقادیر نسبتا اندک می‌تواند در طول زمان به پول قابل توجهی تبدیل شود. در این زمینه توجه به چند نکته می‌تواند ثروت شما را حتی بیش از این هم افزایش دهد. یکی از این نکات آن است که به برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی اقتصاد خانواده اهمیت دهید و با قاعده‌هایی مانند قانون 50/30/20 میزان پس‌انداز خود را به درستی مدیریت کنید. مساله دوم زود پس‌انداز کردن است. درست است که تورم در این کشور بالا است، اما بسیاری از افراد فکر می‌کنند به همین دلیل پس‌انداز نکنند و مصرف کنند، بهتر است چون آن پول ارزش بالایی ندارد.

    پاسخ این است که درست است در آن زمان شاید آن پول خیلی ارزش نداشته باشد اما با استفاده از سود مرکب می‌توانید از ارزش بالای آن در آینده بهره‌مند شوید. نکته سوم و آخر نیز تعیین گزینه سرمایه‌گذاری مناسب است. سرمایه‌گذاری‌های زیادی در اطراف ما وجود دارد که شاید بتوانیم با استفاده از آنها سود ببریم اما میزان ریسک آنها با هم متفاوت است و برخی نیز آشنایی خاصی با بازار مربوط به خود را طلب می‌کنند.

    شناخت یک سرمایه‌گذاری صحیح یا استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و به طور غیرمستقیم سود بردن از تخصص آنها، می‌تواند مقدار ثروت ما را بیش از این نیز کند. این سرمایه‌گذاری می‌تواند در صندوق آوای سهام کیان، صندوق آهنگ سهام کیان، صندوق سکه طلا کیان یا صندوق درآمد ثابت کیان باشد.

    فرمول سود مرکب چیست و چطور محاسبه کنیم؟

    اگر می‌خواهید خودتان سود مرکب را حساب کنید، برای شما فرمول آن را نوشته‌ایم. فرض کنید 100 میلیون تومان سرمایه دارید که اکنون می‌خواهید آن را به مدت 10 سال سرمایه‌گذاری کنید و در این مدت به آن اضافه یا کم نکنید. در این صورت پس از 10 سال و در صورتی که سالی 20 درصد سود بگیرید، کل پولتان چقدر خواهد شد؟

    فرمول سود مرکب در این حالت عبارت است از این که سود را برحسب درصد در نظر گرفته و با یک جمع کنید. سپس عدد به دست آمده را به توان تعداد سال‌هایی که می‌خواهید سرمایه‌گذاری صورت گیرد برسانید.

    در پایان این عدد را در اصل سرمایه ضرب کنید. به عنوان مثال، سود 20 درصدی معادل با 0.20 است که جمع آن با عدد یک برابر است با 1.2. اگر سود سالانه 30 درصد بود این عدد 1.3 و اگر 15 درصد بود، 1.15 می‌شد. حالا اگر بخواهید سرمایه‌گذاریتان 10 ساله باشد، عدد بالا را به توان 10 برسانید، یعنی 10^(1+0.2) و در نهایت این عدد را در اصل سرمایه یعنی 100 میلیون تومان ضرب کنید. این عدد بیش از 619 میلیون تومان می‌شود. یعنی کل پول شما در صورتی که به این سرمایه‌گذاری دست نزنید و نرخ سود سالانه هم 20 درصد باشد، بیش از 6 برابر خواهد شد.

    پاداش ریسک‌گریزها با سود مرکب چقدر است؟

    یکی از گزینه‌های خوب برای سرمایه گذاری ریسک‌گریزها صندوق‌های درآمد ثابت هستند. این صندوق‌ها از نظر پرداخت سود دو دسته می‌شوند. تعدادی از آنها سودشان را در یک بازه زمانی تقسیم می‌کنند اما دسته‌ای دیگر پرداخت سود ندارند و یک باره هنگام ابطال واحدهای صندوق اصل پول و سودتان را به شما می‌دهند. دسته اول به عنوان صندوق‌های تقسیم سود شناخته می‌شوند که از آن جمله می‌توان به صندوق ندای ثابت کیان اشاره کرد. این صندوق در میانه هر ماه سود تقسیم می‌کند. سود موثر سالانه صندوق ندای ثابت کیان به 23 درصد می‌رسد.

    یعنی اگر سودی که هر ماه به شما داده می‌شود را مجددا در همین صندوق سرمایه گذاری کنید، سود این صندوق در یک سال 23 درصد خواهد شد. این در حالی است که صندوق درآمد ثابت کیان از دسته دوم است. یعنی در ماه پرداختی ندارد و اصل پول و سود مرکب آن را یکجا و هنگام فروش واحدهای آن صندوق به شما پرداخت می‌کند.

    اگر می‌خواهید خودتان سود مرکب را حساب کنید، برای شما فرمول آن را نوشته‌ایم. فرض کنید 100 میلیون تومان سرمایه دارید که اکنون می‌خواهید آن را به مدت 10 سال سرمایه‌گذاری کنید و در این مدت به آن اضافه یا کم نکنید. در این صورت پس از 10 سال و در صورتی که سالی 20 درصد سود بگیرید، کل پولتان چقدر خواهد شد؟ فرمول نرخ بهره مرکب در این حالت عبارت است از این که نرخ بهره را برحسب درصد در نظر گرفته و با یک جمع کنید. سپس عدد به دست آمده را به توان تعداد سال‌هایی که می‌خواهید سرمایه‌گذاری صورت گیرد برسانید. در پایان این عدد را در اصل سرمایه ضرب کنید. به عنوان مثال، نرخ بهره 20 درصدی معادل با 0.20 است که جمع آن با عدد یک برابر است با 1.2. اگر نرخ بهره سالانه 30 درصد بود این عدد 1.3 و اگر 15 درصد بود، 1.15 می‌شد. حالا اگر بخواهید سرمایه‌گذاریتان 10 ساله باشد، عدد بالا را به توان 10 برسانید، یعنی 10^(1+0.2) و در نهایت این عدد را در اصل سرمایه یعنی 100 میلیون تومان ضرب کنید. این عدد بیش از 619 میلیون تومان می‌شود. یعنی کل پول شما در صورتی که به این سرمایه‌گذاری دست نزنید و نرخ سود سالانه هم 20 درصد باشد، بیش از 6 برابر خواهد شد.