خطای «تداوم روند فعلی» را بشناسید

  • اشتراک‌گذاری
  • 89
  • 0
خطای «تداوم روند فعلی» را بشناسید

در یکی از شماره‌های روزنامه «وال‌استریت ژورنال»، جمله معروفی در مورد سرمایه گذاری به چشم می‌خورد: «اگر می‌خواهید بزرگترین خطر برای آینده سرمایه‌گذاری خود را بشناسید، به آینه نگاهی بیندازید.» این جمله به معنی این است که ما بزرگترین دشمنان سرمایه‌گذاری خود به شمار می رویم. در واقع این ما هستیم که با تصمیمات نابجا و نادرست خود باعث می شویم سرمایه‌گذاری ما دچار زیان و خسارت شود و یکی از مقصرین اصلی در میان افکار ما همین خطای تداوم روند فعلی است. اگر این جمله را قبول داشته باشیم برای دفع خطر از سرمایه‌گذاری خود باید چه کار کنیم؟ راهی که به نظر می‌رسد این است که خودمان را بیشتر بشناسیم و از خطاهای ذهنی و اشتباهات رفتاری و هیجانی که ممکن است از ما سر بزند و سرمایه‌گذاری ما را تحت تأثیر قرار دهد، پرهیز کنیم. در ادامه به یکی از مهم‌ترین خطاهای موجود اشاره خواهیم کرد.

سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

توهم تداوم روند فعلی

توهم تداوم روند فعلی چیست؟ به نظر می‌رسد انسانها اغلب مایل به سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که اخیرا عملکرد خوبی داشته باشند. با این حال چنین کاری ممکن است به زیان در سرمایه گذاری منجر شود. اگر به دنبال تحولات کوتاه‌مدت بازار و با این دیدگاه به سرمایه‌گذاری دست بزنیم، احتمال اینکه دارایی را در موج مثبت با قیمتی گزاف بخریم و در موج منفی با قیمت پایین بفروشیم، وجود دارد. همین موضوع احتمال زیان را بالا می‌برد. علاوه بر این، افرادی که صرفاً به دنبال گزینه‌هایی باشند که به تازگی سودده شده‌اند، گاهی فرصتهای جالب توجهی را از دست می‌دهند.

مثال‌هایی از تمرکز بر روند کوتاه‌مدت

این اتفاق در بازارهایی مانند سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسیار رخ می‌دهد. برای مثال اوایل سال‌های ۲۰۰۲ سرمایه‌گذاران فکر می‌کردند اگر سرمایه خود را در بازارهای سهام ایالات متحده سرمایه‌گذاری کنند، سود بیشتری نسبت به سهام اروپا و استرالیا کسب می‌کنند. همین مسئله موجب شده بود افراد نسبت به سرمایه‌گذاری بین‌المللی سخت‌گیر باشند. در حالی که این اتفاق ناشی از دید کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاران بود. از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ این مسئله برعکس شد یعنی بازده سهام اروپا و استرالیا بیش از ایالات متحده شد.

خطای نگرش کوتاه‌مدت و اثر آن بر ورود و خروج

تداوم روند فعلی در تحقیقات هم ثابت شده است. یک تحقیق جالب دیگر نیز در این زمینه انجام شده است. اگر عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری کمتر شناخته شده در ایالات متحده را بین سال‌های ۱۹۷۸ تا ۲۰۰۰ مورد بررسی قرار دهیم، نتیجه غافلگیر کننده‌ای می‌بینیم. در این تحقیق میزان شناخته شدن و استقبال از صندوق‌ها بر اساس میزان ورود نقدینگی به آن صندوق یا بازخرید آن مطرح شد. نکته اینجاست که ۳ صندوقی که کمترین میزان استقبال را در میان مردم داشتند، در ۷۵ درصد موارد بهتر از صندوق‌های متوسط عمل کرده بودند. علاوه بر این، در برخی از مواقع، عملکرد ۳ صندوقی که کمتر مورد استقبال بودند، حتی از صندوق‌هایی که میزان محبوبیت بالایی داشتند نیز جلو افتاده بود. یکی از علل اصلی این موضوع، اتخاذ نگاه کوتاه‌مدت و عدم توجه به روند بلندمدت سودآوری در آن صندوق‌ها بوده است.

علاوه بر این، تحقیقات دیگری که یک موسسه مالی تحقیقاتی آمریکایی در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام داد به این نتیجه رسید که سرمایه‌گذار ها معمولاً از الگوی یکسانی تبعیت می‌کنند. آنها در قیمت بالا خریداری کرده و در قیمت پایین می‌فروشند. جالب اینجاست که این سرمایه‌گذاری اصلاً جالب نیست و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

نکته آخر

به نظر می‌رسد برخی از سرمایه‌گذاران در التهابات بازار عملکرد خوبی ندارند. این عملکرد نیز ناشی از خطاهایی است که در سرمایه‌گذاری مرتکب می‌شوند. مثلا بر وقایع فعلی و روند کوتاه‌مدت بیش از روند بلندمدت تکیه می‌کنند.

از جمله کارهایی که می‌توان برای پرهیز از این خطاها انجام دهید، این است که قبل از اینکه هر گونه سرمایه‌گذاری، از تاریخچه و ویژگی‌های اصلی آن اطلاعات کسب کنید. در واقع سعی کنید آن بازار را بشناسید. صرفا تمرکز بر اتفاقات یک دوره خاص چندان راهگشا نیست. این نکته را در ذهن داشته باشید که احتمالا کسی که ناگهانی سراغ یک سرمایه‌گذاری می‌رود و اطلاعات کافی از آن ندارد، در فراز و نشیب‌های بازار خیلی زودتر خارج خواهد شد و حتی ممکن است زیان هم کند. در سرمایه‌گذاری سعی کنید دید بلندمدت‌تری داشته باشید.