سوگیری ساده سازی بیش از حد چیست؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 150
    • 0
    سوگیری ساده سازی بیش از حد چیست؟

    سوگیری ساده سازی بیش از حد به این معنی است که افراد همواره علاقمندند که مسائل را ساده کنند. اما اگر این ساده سازی بیش از حد باشد نه تنها به حل مسئله کمک نمی‌کند بلکه موجب بحرانی‌تر شدن قضیه نیز می‌شود.

    ران جانسون می‌گوید، من از افراد زیادی آموخته‌ام، اما قوی‌ترین درس‌هایی که آموختم، از کار در اپل با استیو جابز بوده است. او به من آموخت که وقتی بالاترین کیفیتی را که می‌توانی تصور کنی ارائه کنی، برای همیشه یک تجارت عالی خواهی داشت. جانسون قبل از اینکه استیو جابز او را برای کار در اپل انتخاب کند با یک شرکت خرده فروشی کار می‌کرد. پس از خروج از اپل، جانسون تلاش کرد تا خرده فروشی خود را متحول کند و به مشتریان پرمشغله این فرصت را بدهد تا تجربه‌ای شبیه به فروشگاه اپل در اتاق نشیمن خود داشته باشند. جانسون به خود می‌بالید که فروشگاه اینترنتی موبایلی Technologies Enjoy می‌تواند با استفاده از تلفن همراه هر کاری را که یک خریدار می‌تواند در یک فروشگاه انجام دهد، صورت دهد و حتی تجربه‌ای بهتر از فروشگاه‌های حضوری داشته باشد.

    شرکت Enjoy Technologies در اکتبر 2021 تبدیل به سهامی عام شد و ارزشی معادل 1.1 میلیارد دلار یافت. فقط هشت ماه بعد، این شرکت دچار ورشکستگی شد. جانسون کمتر از 1 میلیون دلار پول نقد داشت و از دادگاه فدرال ایالات متحده درخواست کرده بود که وام 55 میلیون دلاری را تصویب کند تا بتواند حقوق و دستمزد 1700 کارمند خود را تامین کند.

    مرور این تجربه تلخ، ما را به موضوع مهمی می‌رساند. طرح جانسون در عمل با مشکل روبرو شد و نتوانست به شعار استیو جابز یعنی «اگر بالاترین کیفیتی را که می‌توانید تصور کنید ارائه دهید، برای همیشه یک تجارت عالی خواهید داشت» عمل کند. ما اغلب چنین ساده ‌سازی‌هایی را در سرمایه ‌گذاری نیز مشاهده می‌کنیم. برای اینکه بدانیم دلیل این اشتباه چیست باید به سوگیری ساده سازی بیش از حد مراجعه کنیم.

    سوگیری ساده سازی بیش از حد چیست؟

    انسان‌ها برای درک مسائل پیچیده، تمایل به توضیح واضح و ساده دارند. متأسفانه، برخی از مسائل ذاتاً پیچیده یا نامطمئن هستند و نمی‌توان به آسانی آن‌ها را توضیح داد. در واقع برخی از مسائل آنقدر نامشخص هستند که نمی‌توان آینده آن‌ها را با هیچ شفافیتی دید. در قسمت قبل جمله استیو جابز به جانسون این بود که اگر بالاترین کیفیتی را که می‌توانی تصور کنی ارائه کنی، برای همیشه یک تجارت عالی خواهی داشت، این جمله شاید ساده سازی بیش حد مسئله باشد. تجارت کار بسیار پیچیده‌ای است که به بسیاری از عوامل از جمله بازار، سلیقه مصرف کننده و وضعیت اقتصاد جهانی وابسته است. به همین دلیل نمی‌توان یک تجارت را با یک جمله ساده توضیح داد. همان طور که آلبرت اینشتین می‌گوید همیشه مسائل را ساده کنید، نه ساده تر (از حد ممکن).

    سوگیری ساده سازی بیش از حد در سرمایه گذاری

    کلید سرمایه گذاری موفق این است که در حلقه مهارت خود باقی بمانید. بخش مهمی از حلقه مهارت ما این است که سرمایه گذاری‌های خود را در جاهایی متمرکز کنیم که درجه بالایی از پیش بینی را دارند و مراقب جاهایی باشیم که بسیار پیچیده یا بسیار نامشخص هستند. سرمایه‌ گذاری در امور مالی که دانش زیادی نسبت به آنها نداشته باشیم؛ بسیار پرریسک است. باید توجه داشته باشیم و اطمینان حاصل کنیم که پیچیدگی ذاتی یک موسسه مالی بزرگ یا گزینه سرمایه گذاری را بیش از حد ساده نکرده باشیم. اگر نتوانیم پیچیدگی یک گزینه را درک کنیم، قطعا با مشکلات فراوانی در سرمایه گذاری خود بر خورد خواهیم کرد و حتی امکان دارد به دلیل ساده سازی بیش از حد دچار شکست در سرمایه گذاری خود شویم. به همین دلیل است که باید به سخن آلبرت اینشتین در مورد ساده سازی مسائل رجوع کنیم که گفته بود مسائل را ساده کنید اما نه ساده تر (از حد ممکن). زیرا ساده سازی بیش از حد باعث می‌شود عوامل کلیدی که بر سرمایه ما تاثیر گذار هستند را نادیده بگیریم.

    جمع بندی

    سوگیری ساده سازی بیش از حد به این معنی است که افراد همواره علاقمندند که مسائل را زیادی ساده کنند. اما اگر این ساده سازی بیش از حد باشد نه تنها به حل مسئله کمک نمی‌کند بلکه موجب بحرانی‌تر شدن قضیه نیز می‌شود. این سوگیری به صورت گسترده در سرمایه گذاری وجود دارد. زیرا سرمایه گذاران به جای اینکه با دقت به مسائل مربوط به شرکت یا گزینه‌ای که می‌خواهند در آن سرمایه گذاری کنند توجه کنند، به یک کلیات ساده بسنده می‌کنند که در نهایت منجر به ضرر در سرمایه گذاری خود می‌شوند.