معایب صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 7098
    • 0
    معایب صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

    سبد صندوق سرمایه گذاری طلا از اوراق مشتقه طلا تشکیل شده و ارکان صندوق هم مانند شیر بالای سر این دارایی‌ها ایستاده‌اند و همه حرکات و تصمیمات‌شان حساب شده‌ است. سازمان بورس اوراق بهادار هم چهار چشمی و 24 ساعته در حال رصد عملکرد صندوق است.

    سالها پیش دسته جمعی عیدی یا پول تو جیبی هفتگی می‌گرفتیم. اما همیشه بعد از خرید تنقلات از فروشگاه ناله‌های یک نفر بلند می‌شد که «چرا پولام کم شد؟». پدر مجبور می‌شد برای این‌که اضطراب را از دل خواهر کوچک دور کند دوباره به او چند اسکناس پول بدهد. بالاخره یک بار به پیشنهاد مادر پول‌های جمع شده خواهر کوچک تبدیل به یک جفت گوشواره از جنس طلا شد. حالا هم که سال‌ها از آن روزها می‌گذرد باز هم رنگ زرد طلا به او آرامش خاطر می‌دهد که پول‌هایش هدر نمی‌رود.

    اما هر گرم طلا آن‌قدر گران شده که نمی‌تواند با پولی که دارد زیورآلات بخرد و از روزی هم که خانه همسایه را سارق خالی کرده است، بیش از پیش نگران طلاهایش شده و نگهداری از تکه‌های براق طلا دیگر برایش لذت سابق را ندارد. با خود گفتیم؛ «خوب شد. بالاخره هوس خرید طلا از سرش افتاد.» اما انگار قضیه از زاویه دیگری جان گرفت. لبخند زد و گفت؛ «تو صندوق سرمایه گذاری طلا سرمایه گذاری کردم. دیگه خیالم راحته». برای ما هم جالب شد که از این صندوق بدانیم. از مزایا تا معایب صندوق سرمایه گذاری طلا را از حفظ گفت. اما من همه را برای این که شما هم در جریان باشید یادداشت کردم.

    معایب صندوق سرمایه گذاری طلا

    سرمایه گذاری در طلا با خیال راحت!

    یک بار یاد فیلم‌های سینمایی جویندگان طلا افتادم و سر به سر خواهر کوچک گذاشتم که بالاخره اعضای این صندوقی که از آن حرف می‌زنید همدیگر را تک تک به قتل می‌رسانند تا نفر آخر تمام طلا را برای خود بردارد. خواهر کوچک با لبخندی که دلسوزی عجیبی در آن نسبت به من موج می‌زد گفت؛ «سعی کن زیاد فیلم نگاه نکنی. خبری از طلای فیزیکی نیست. سبد صندوق طلا نوعی از صندوق سرمایه گذاری است که از اوراق مشتقه طلا تشکیل شده و ارکان صندوق هم مانند شیر بالای سر این دارایی‌ها ایستاده‌اند و همه حرکات و تصمیمات‌شان حساب شده‌ است. سازمان بورس اوراق بهادار هم چهار چشمی و 24 ساعته در حال رصد عملکرد صندوق است. البته خودمان هم می‌توانیم پرتفوی شخصی خودمان در صندوق را از اپ سرمایه گذاری ببینیم.» خلاصه که هر چه سعی کردم در میدان کلام و استدلال بینی خواهر کوچک را به خاک بمالم نمی‌‎شد و هر بار این پشت من بود که به زمین می‌خورد.

    صندوق طلا و تخصص در سرمایه گذاری

    همگی دنبال راه حل دیگری بودیم که هم بتوانیم به خودمان ثابت کنیم که صندوق طلا جای مناسبی برای سرمایه گذاری نیست و هم به خواهر بقبولانیم که از خیر ادامه سرمایه گذاری در این صندوق بگذارد. با این که علمی نداشتیم سعی کردیم از معایب صندوق سرمایه گذاری طلا بگوییم تا بلکه این بار پیروز میدان باشیم. این بار از باب بی دانشی و تخصص نداشتن خواهر در امر سرمایه گذاری ورود کردیم. گفتیم؛ «تو که اصلا اقتصاد نخوندی و نمی‌دونی سرمایه گذاری چه جوریه. این کارا تخصص می‌خواد که ما نداریم. همون طلا رو از بازار بخری بهتره.» خواهر کوچک در جواب گفت؛ «اتفاقا انواع صندوق‌های سرمایه گذاری به همین دلیل به وجود آمدن. افراد غیر حرفه‌ای نیمه حرفه‌ای و حتی حرفه‌ای می‌تونن از حضور تیم متخصص و تحلیل‌گرای حرفه‌ای که به اسم ارکان صندوق حضور دارند بهره ببرند و بدون هیچ نگرانی سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای داشته باشند و اصلا برای همین من هم سراغ صندوق طلا رفتم.» کارد به استخوان‌مان رسیده بود. دیگر نمی‌دانستیم چه کنیم. کم کم در حال پذیرفتن شکست بودیم و البته خوشحال از این‌که جواب شبهات ذهنی‌مان بابت صندوق سرمایه گذاری را گرفته بودیم. خواهر کوچک لبخندی زد و گفت؛ «البته معایبی هم وجود دارد!». نمی‌دانستیم خوشحال باشیم یا ناراحت. از او خواستیم تا معایب صندوق سرمایه گذاری طلا را هم بگوید. گرچه می‌دانستیم به خانه اول باز خواهیم گشت.

    معایب صندوق سرمایه گذاری طلا

    معایب صندوق سرمایه گذاری طلا کدامند؟

    درباره تاثیرات اقتصادی و سیاسی و جغرافیایی که به نوبه خودشان می‌توانند در کاهش قیمت طلا به صورت جهانی نقش داشته باشند حرف زده شد. این‌که قیمت انس طلا در جهان پایین بیاید به دنبال آن ارزش واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلا هم نزول می‌کند. این مورد را می‌توان یک اتفاق جهانی دانست که دیگر از قدرت تحلیل و پیش بینی‌ها هم خارج است. البته گفتنی است که قیمت ارز هم بی تاثیر نیست و با کاهش قیمت دلار در بازار بهای طلا در داخل کشور هم کم می‌شود.

    به همین دلیل هم بهتر است زمانی که نرخ دلار در بازار پایین می‌آید برای سرمایه گذاری در طلا دست نگه داریم. اما جدا از این، باید گفت که نقدشوندگی صندوق سرمایه گذاری طلا به دلیل معامله واحدهای سرمایه گذاری‌اش در بورس کمی کم‌تر از بازار فیزیکی طلا است. با این همه به نظرمان رسید به طور کلی سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری طلا ارزشمند است. اگر از این مشاجرات بهره‌مند شده‌‍اید و تجربه‌هایی از این بازار داشته‌اید، خوشحال می‌شویم در قسمت نظرات برای ما و باقی همراهان تعریف کنید.