اگر دلار افت کند، کجا سرمایه‌ گذاری کنیم؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 970
    • 0
    اگر دلار افت کند، کجا سرمایه‌ گذاری کنیم؟

    در روزهای اخیر دلار با افت و خیر همراه بوده است. سوالی که برای سرمایه‌گذاران پیش می‌آید این است که اگر دلار افت کند، کجا برای سرمایه گذاری مناسب‌تر است.

    در بسیاری از محافل اقتصادی می‌توان این جمله را شنید که می‌گویند پاشنه آشیل سرمایه گذاری در بازار ایران قیمت دلار است. بازارهای ایران در تمامی بخش‌ها با تغییرات قیمت دلار دچار تغییر می‌شوند. البته برخی بازارها تغییرات لحظه‌ای دارند و برخی دیگر همانند مسکن با یک وقفه طولانی‌تر دچار این تغییرات می‌شوند. ایران سالهاست که گرفتار تحریم‌های نفتی و بانکی است و این تحریم‌ها روی نوسانات قیمت دلار در کشور تاثیر گذاشته‌اند. اما اگر شرایط عوض شود چه؟ برای بسیاری از افراد این سوال ممکن است پیش بیاید که اگر به دلیل احیای برجام یا فعل و انفعالاتی در بازار ارز، نرخ دلار افت کند، کجا سرمایه گذاری کنیم؟ همان طور که خواهید دید، یک بازار وجود دارد که در شرایط افت دلار نیز به رشد ادامه می‌دهد. در ادامه به معرفی این بازار می‌پردازیم.

    تغییرات قیمت دلار و سرمایه گذاری در طلا

    بازار طلا با تغییرات ارز در داخل ایران همبستگی بالایی دارد. به این معنی که هر زمان قیمت ارز افزایش یابد، قیمت طلا نیز روند رو به رشد خواهد گرفت. اما باید توجه داشت که قیمت طلا در ایران فقط به قیمت دلار وابسته نیست بلکه عوامل دیگری نیز همچون تورم نیز بر قیمت طلا بسیار موثر هستند. با این حال، هنگامی که قیمت دلار در فضای اقتصادی کشور به دلایلی روبه کاهش باشد، سرمایه گذاری در بازار طلا حداقل برای کوتاه‌مدت مناسب نخواهد بود. این موضوع در مورد صندوق‌های طلا نیز برقرار است.

    بازار مسکن و نوسانات دلار

    از دیگر بازارهایی که قیمت دلار در آن بسیار موثر است، بازار مسکن است. ساخت مسکن علاوه بر زمین، به مصالح ساختمانی نیز نیاز دارد. قیمت مصالح ساختمانی به قیمت ارز بسیار وابسته است. اما باید توجه داشت که قیمت مسکن هنگامی که قیمت دلار تغییر می‌یابد، با وقفه تغییر می‌کند. در نتیجه هنگامی که قیمت دلار کاهش یافت و بعد از مدتی قیمت کاهش یافته تثبیت شد، می‌تواند بر کاهش قیمت مسکن موثر باشد.

    بازار خودرو چه واکنشی به تغییرات دلار دارد؟

    بازار خودرو نسبت به بازار مسکن در بازه زمانی کمتری نسبت به قیمت ارز واکنش نشان می‌دهد. اما یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت خودرو در ایران و تبدیل این کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای، ناتوانی سیستم اقتصادی در تامین خودروی موردنیاز بازار است. از سوی دیگر، چند سالی است که دولت واردات خودروهای خارجی را ممنوع کرده است و همین موضوع خود باعث شده است که قیمت خودرو رشد چشمگیری داشته باشد.

    بازار سهام و افت دلار چه ارتباطی دارند؟

    هنگامی که دلار در حال کاهش قیمت است، بورس به طور کلی ممکن است افت کند، هرچند سهام غیردلاری می‌توانند با افزایش قیمت روبرو شوند. این در حالی است که سهام دلاری احتمالا افت می‌کنند.

    سپرده گذاری در بانک در شرایط افت دلار چگونه است؟

    سرمایه گذاری در بانک یکی از گزینه‌های جذاب برای افرادی است که ریسک‌گریز هستند. به دلیل اینکه سود سپرده بانک‌ها با رشد تورم افزایش نمی‌یابدT هنگامی که قیمت دلار در حال افزایش است و تورم در کشور رشد می‌کند، سرمایه گذاری مناسبی محسوب نمی‌شود. اما در زمانی که قیمت دلار در حال کاهش یافتن باشد، سرمایه گذاری در چنین مواردی مناسب‌تر است. زیرا با تغییرات قیمت ارز و تورم نرخ سود بانک ها تغییر نمی‌یابد و ثابت است. البته در شرایط افت دلار گزینه بهتری نیز برای سرمایه گذاری وجود دارد.

    صندوق‌های درآمد ثابت بهترین گزینه در شرایط افت دلار

    تنها راه کسب سود در شرایط افت دلار، سرمایه گذاری در بانک نیست بلکه راه حل پربازده‌تری نیز وجود دارد. صندوق‌های درآمد ثابت همانند بانک سود ماهانه به سرمایه گذاران خود پرداخت می‌کنند. از جمله این صندوق‌های درآمد ثابت می‌توان به صندوق ندای ثابت کیان و صندوق درآمد ثابت کیان اشاره کرد که سود بالاتری نسبت به بانک‌ها می‌پردازند.

    صندوق درآمد ثابت کیان سالانه حداقل به صورت موثر 27 درصد سود پرداخت می‌کند. تفاوتی که این صندوق با صندوق ندای ثابت کیان دارد این است که تقسیم سود ماهانه ندارد و اصل پول و سود آن به صورت مرکب پرداخت می‌شود. صندوق ندای ثابت کیان در میانه هر ماه سود به حساب سرمایه گذارانش پرداخت می‌کند و این سود را می‌توان دوباره به خرید واحدهای همین صندوق اختصاص داد و سود را مرکب کرد. صندوق درآمد ثابت بهترین گزینه در شرایط افت دلار محسوب می‌شود.

    همان طور که در بالا مشاهده کردیم، اغلب بازارهای سرمایه‌گذاری و صندوق‌های سرمایه گذاری از قیمت دلار تاثیر می‌پذیرند. یعنی با افت آن، ارزششان کاهش و با صعود آن ارزششان افزایش می‌یابد. اما در مورد صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت این طور نیست. صندوق‌های درآمد ثابت معمولا سوددهی مثبتی دارند و وقتی دلار در بازار افت می‌کند یا انتظار افت شدید آن وجود دارد، به گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شوند. این نوع سرمایه‌گذاری برای افراد ریسک‌گریز مناسب است.

    یک نکته مهم: تنوع در سرمایه‌گذاری!

    یک نکته مهم در خصوص صندوق‌های درآمد ثابت وجود دارد. با توجه به این که ریسک این گزینه کم است و بازدهی آن نیز به اندازه تورم نیست، بهتر است سرمایه‌گذاری خود را متنوع کنید. یعنی با توجه به میزان ریسک‌پذیری یا ریسک‌گریزی خود، بخشی از سرمایه‌‎تان را در صندوق‌های پرریسک‌تر مانند صندوق‌های سهامی و صندوق طلا قرار دهید و بخشی دیگر را در صندوق‌های درآمد ثابت. در این صورت برای سناریوهای مختلف افت یا صعود دلار آماده هستید.