چرا نباید پول نقد پس انداز کنیم؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 942
    • 0
    چرا نباید پول نقد پس انداز کنیم؟

    هر اسکناس موجود در جیب ما دارای عضلاتی مالی است که اگر آن عضلات را تقویت نکنیم پول ما کم کم قدرت خود را از دست می‌دهد. درست مانند بدن‌مان که اگر ورزش و پویایی را از آن بگیریم، کم کم دچار ضعف در عضلات و استخوان‌های‌‎مان می‌شویم.

    معنای تحت الفظی مفهومی به نام پولدار شدن این است که فرد مقدار زیادی وجه نقد در دست داشته باشد. اما همه به خوبی می‌دانیم که داشتن وجه نقد هیچ گاه ما را به اصل عبارت «پولدار بودن یا شدن» نزدیک نمی‌کند. درست برخلاف وجود کلمه «پول» در این عبارت دوست‌داشتنی، هر چقدر سعی کنیم که پول نقد نگاه داریم، خود را بیش‌تر به «بی پول شدن» نزدیک می‌کنیم؛ دلیل آن هم تورم است. بنابراین بهتر است پول خود را هر چه سریع‌تر خرج کنیم! اما خرج چه چیزی؟ جواب خرید دارایی‌هایی است که می‌تواند به حفظ ارزش پول ما کمک کند؛ مانند خرید اوراق بهادار، واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، املاک و مستغلات. با این نوع پول خرج کردن یا بهتر بگوییم تبدیل کردن پول به دارایی، سرمایه‌گذاری می‌کنیم. البته نبایدهای دیگری هم در جواب به این سوال که چرا نباید پول نقد پس انداز کنیم وجود دارد که در ادامه نگاهی به آنها خواهیم انداخت.

    نبایدهای پس انداز

    از پس انداز تا سرمایه گذاری

    از عنوان تیتر مطلب شاید کمی دچار تعجب شده باشیم. چراکه همیشه تاکید بر پس انداز کردن داریم و برای این کار راهکارهایی مانند قاعده 20/30/50 ارائه کرده‌ایم. حال چرا به دنبال نبایدهای پس انداز کردن می‌گردیم؟ موضوع اصلی این است که اصل پس انداز کردن نه تنها ایرادی ندارد بلکه اولین و مهم‌ترین قدم برای مدیریت سرمایه به حساب می‌آید. اما منظور از این که می‌گوییم نباید پول نقد پس انداز کنیم خطاب به کسانی است که پول‌های خود را به خاک خوردن در کنج حساب‌های بانکی خود یا حتی در خانه‌های‌شان عادت داده‌اند. دقت کنیم که هر اسکناس موجود در جیب ما دارای عضلاتی مالی است که اگر آن عضلات را تقویت نکنیم پول ما کم کم قدرت خود را از دست می‌دهد. درست مانند بدن‌مان که اگر ورزش و پویایی را از آن بگیریم، کم کم دچار ضعف در عضلات و استخوان‌های‌‎مان می‌شویم. بی شک هزاران باور دیگر در این تعاریف وجود دارد که به ذهن شما خطور می‌کند. سخن گفتن از این نباید‌ها در مورد پس‌انداز پول می‌تواند به کمکی بزرگ تبدیل شود که دیگران هم ترغیب به سرمایه‌گذاری شوند. مرحله پس انداز باید وجود داشته باشد اما نباید پول نقد را در این مرحله و بدون سرمایه‌گذاری در جای مناسب نگه داریم زیرا در این صورت از غافله عقب می‌مانیم.

    بیشتر بخوانید: بهترین راه پس انداز ماهانه چیست؟

    حفاظت از پول در برابر رویدادهای اقتصادی

    تنها جانداران نیستند که نیاز به مراقبت در برابر رخدادها و حوادث را دارند. ابزار و اموال ما که کمک‌کننده‌های اصلی در زندگی برای رسیدن به اهداف‌مان هستند هم نیاز به حفاظت دارند. همین پول که مورد بحث ما است یکی از مهمترین موارد در ابزارهای داد و ستدی زندگی‌مان به حساب می‌آید. رابطه‌مان با پول باید دوطرفه باشد. یعنی نه این‌که تنها از آن توقع برآورده کردن انتظارات و اهداف مالی خود را داشته باشیم. بلکه گاهی نیاز است که در مقابل اتفاقاتی مانند تورم کاری کنیم که از ارزش این کاغذ اغلب مستطیلی شکل محافظت شود. می‌شود گفت که سرمایه‌گذاری تنها راه حفاظت ارزش پول در برابر این دست اتفاقات و حوادث است.

    بیشتر بخوانید: اوراق قرضه چیست؟ / آشنایی با اوراق قرضه به زبان ساده

    فاصله پس انداز تا سرمایه گذاری

    به خاطر داشته باشیم که برای به دست آوردن موفقیت‌های مالی و حفاظت از دارایی‌مان باید علاوه بر این که پس‌انداز کردن گام اولیه مدیریت سرمایه‌مان باشد، سرمایه‌گذاری نیز در مرحله‌ای با فاصله کم از پس‌انداز قرار گیرد تا نتیجه تلاش‌مان معنا پیدا کند و خاطره تلخی از غفلت‌هایمان نداشته باشیم.

    با سرمایه گذاری در زمینه‌های سرمایه‌گذاری متنوع مانند صندوق‌های سرمایه گذاری می‌توان پول نقد خود را وارد عرصه سرمایه گذاری کنیم و از کم شدن ارزش آن جلوگیری کنیم.