پرسودترین بازار سرمایه گذاری هفته سوم اسفند 1402

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 150
    • 0
    پرسودترین بازار سرمایه گذاری هفته سوم اسفند 1402

    این هفته دلار و سکه امامی با رشد زیادی روبرو شدند. شاخص کل نیز که در پایان هفته قبل روی عدد 2 میلیون و 54 هزار واحد قرار داشت، در این هفته با کاهش همراه بود و به 2 میلیون و 165 هزار واحد رسید.

    در هفته‌ای که گذشت، بازارهای سرمایه گذاری بازدهی متفاوتی داشتند. قیمت دلار در بازار آزاد با رشد روبرو شد و وارد کانال 60 هزار تومانی شد. هم راستا با رشد قیمت دلار، قیمت سکه نیز رشد قابل توجهی را ثبت کرد. از سوی دیگر، بازار سهام در این هفته رشد داشت و شاخص کل در بازه زمانی یک هفته‌ای رشد 5.4 درصدی را تجربه کرد. در ادامه به بررسی بازدهی بازارهای سرمایه گذاری در هفته جاری می‌پردازیم و پرسودترین بازار هفته سوم اسفند ماه را نیز معرفی می‌کنیم.

    نوسان دلار در کانال 60 هزار تومانی

    قیمت دلار در بازار آزاد در این هفته با رشد روبرو بود. بهای هر دلار که در چهارشنبه هفته قبل به 58 هزار و 450 تومان رسیده بود، در این هفته مسیر روبه رشدی را تجربه کرد و به کانال 60 هزار تومانی رسید. تغییرات قیمت دلار روی بازارهای دارایی دیگر مانند طلا و بازار سهام نیز تاثیر گذاشت. در ادامه به این تحولات اشاره خواهیم کرد. بازده دلار در هفته سوم اسفند ماه 1402 برابر با 3.39 درصد بود.

    رشد شاخص کل و شاخص هم وزن بورس در هفته سوم اسفند ماه

    بورس در این هفته روند روبه رشدی داشت. شاخص کل بازار سهام که در پایان هفته قبل به دو میلیون و 54 هزار واحد رسیده بود، در انتهای این هفته به دو میلیون و 165 هزار واحد افزایش یافت. به این ترتیب، شاخص کل در هفته جاری رشد 5.4 درصدی را تجربه کرد. از سوی دیگر، شاخص هم وزن در هفته سوم اسفند 1402 با رشد روبرو بود. شاخص هم وزن که در پایان هفته قبل حدود 714 هزار واحد بود، در این هفته با رشد 3.43 درصدی همراه شد و به 738 هزار واحد رسید.

    مقایسه بازدهی شاخص کل و شاخص هم وزن در هفته سوم اسفند ماه گویای این است که سهام شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز بورسی رشد بیشتری نسبت به سهام شرکت‌های کوچک بورسی داشته است. این موضوع عمدتا ناشی از رشد دلار است و شرکت‌های بزرگ نسبت به رشد دلار حساس‌تر هستند چرا که محصولات آنها عمدتا صادراتی و دلاری است.

    ورود سکه طلا به کانال 36 میلیون تومانی

    در این هفته قیمت طلا و سکه با نوسان همراه بود. بهای هر گرم طلای 18 عیار از دو میلیون و 905 هزار تومان در چهارشنبه هفته گذشته به 3 میلیون و 154 هزار تومان در چهارشنبه هفته سوم اسفند ماه افزایش یافت. به این ترتیب، هر گرم طلای 18 عیار در این هفته 8.57 درصد افزایش قیمت داشته است.

    در این هفته هم راستا با افزایش قیمت طلا، قیمت سکه نیز افزایش یافت. بهای سکه در این هفته از 34 میلیون و 104 هزار تومان به 36 میلیون و 894 هزار تومان تا ساعت 16 روز چهارشنبه هفته سوم اسفند ماه رسیده است. به این ترتیب در هفته سوم اسفند ماه، هر قطعه سکه امامی 8.18 درصد افزایش قیمت داشته است.

    بازدهی هفتگی صندوق درآمد ثابت کیان

    در این هفته صندوق درآمد ثابت کیان به رشد مداوم خود ادامه داد. این صندوق در هفته سوم اسفند ماه بازدهی 0.49 درصدی داشت.

    پرسودترین بازار سرمایه گذاری هفته سوم اسفند 1402

    در نمودار زیر بازدهی بازارهای مختلف در هفته سوم اسفند ماه 1402 نشان داده شده است. این بازارها شامل بورس، صندوق درآمد ثابت کیان، سکه امامی و دلار هستند.

    بازدهی بازارهای مختلف در هفته سوم اسفند 1402
    بازدهی بازارهای مختلف در هفته سوم اسفند 1402

    جمع‌بندی: پرسودترین بازار هفته سوم اسفند 1402

    در این مطلب به بررسی تحولات بازارهای مختلف سرمایه گذاری پرداختیم و بازدهی هر یک را نیز محاسبه کردیم. همان طور که از مقایسه بازدهی بازارهای بالا مشاهده می‌شود، پرسودترین بازار هفته سوم اسفند ماه سکه امامی و طلای 18 عیار بوده‎‎اند. صندوق های طلا مانند صندوق طلای کیان نیز در این هفته بازدهی خوبی داشتند. با وجود نتایج فوق، بهتر است هنگام سرمایه گذاری به متنوع‌سازی دارایی در گزینه‌های مختلف توجه داشت.