پرسودترین بازار فروردین 1403

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 128
    • 0
    پرسودترین بازار فروردین 1403

    صندوق طلای کیان که با نماد گوهر در بورس معامله می‌شود نیز در فروردین ماه 17.95 درصد رشد کرد.

    دیروز فروردین ماه به پایان رسید و نوسانات بازارها در این ماه نیز به انتها رسید. در این ماه، قیمت دلار در بازار آزاد با افزایش روبرو شد اما در انتهای ماه عقب‌نشینی کرد. با این حال، همگام با آن قیمت سکه و طلا رشد کرد. بورس نیز روزهای خوبی را در فروردین ماه تجربه نکرد. در ادامه به بررسی پرسودترین بازار اولین ماه سال 1403 ماه می‌پردازیم.

    نوسان دلار در فروردین ماه 1403

    همان طور که اشاره کردیم، در این ماه قیمت دلار در بازار آزاد با افزایش روبرو بود. بهای هر دلار که در پایان اسفند ماه 1402 در کانال 60 هزار تومانی قرار داشت، در پایان این ماه به 66 هزار و 400 تومان رسید. یعنی در یک بازه یک ماهه 10.66 درصد رشد داشته است. البته در میانه ماه دلار تا نزدیکی 70 هزار تومان نیز رسید اما در اواخر ماه با افت روبرو شد. افزایش قیمت دلار در بازار آزاد روی بازارهای دیگر نیز تاثیرگذار بود که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

    افزایش اندک بورس در اولین ماه سال

    نگاهی به بازار سهام نیز نشان می‌دهد که در فرودین ماه امسال شاخص رشد اندکی داشته است. شاخص کل در فروردین ماه 0.59 درصد رشد کرد و در پایان این ماه به حدود دو میلیون و 208 هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز در آخر فروردین ماه به 723 هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان اسفند 2.56 درصد کاهش یافته است. افت بیشتر شاخص هم‌وزن در مقایسه با شاخص کل بیانگر این است که به طور کلی شرکت‌های کوچکتر بورسی در این ماه افت بیشتری در مقایسه با شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز داشتند.

    صندوق‌های سهامی کیان در اولین ماه 1403

    صندوق‌های سهامی نیز از روند کلی بازار تبعیت می‌کنند. در فروردین ماه، آوای سهام کیان 1.21 درصد رشد کرد و عملکرد آن از شاخص کل و شاخص هم وزن بهتر بود. صندوق آهنگ سهام کیان در این بازه زمانی 1.22 درصد افت را ثبت کرد. این در حالی است که صندوق شاخصی هم وزن کیان در همین بازه زمانی 3.18 درصد افت کرده است.

    رشد قیمت سکه در اولین ماه بهار

    در بالا به افزایش قیمت دلار در فروردین ماه امسال اشاره کردیم. این افزایش قیمت موجب رشد قیمت سکه و طلا در بازار شد. البته قیمت جهانی طلا نیز در این بازه زمانی افزایش یافت. بهای سکه امامی در این ماه 15.65 درصد رشد کرد و به 45 میلیون و 31 هزار تومان رسید. صندوق طلای کیان که با نماد گوهر در بورس معامله می‌شود نیز در فروردین ماه 17.95 درصد رشد کرد. به این ترتیب، رشد صندوق طلای کیان در بازه زمانی یک ماهه بالاتر از سکه امامی و دلار بوده است.

    مقایسه بانک و صندوق درآمد ثابت

    در آخرین بررسی در این مطلب به مقایسه بازدهی بانک با صندوق‌های درآمد ثابت می‌پردازیم. بازده یک ماهه بانک برای یک سپرده بانکی یک ساله تقریبا 1.7 درصد است. این در حالی است که صندوق درآمد ثابت کیان در فروردین ماه امسال بازدهی 2.08 درصدی داشته است.

    در نهایت، صندوق ندای ثابت کیان هم وجود دارد که در میانه هر ماه سود به سرمایه‌گذارانش پرداخت می‌کند و بازدهی یک ماه آخر آن 1.84 درصد بوده است. این صندوق‌ها بازدهی بهتری در مقایسه با بانک داشته‌اند.

    بازدهی بازارها در فروردین 1403

    پرسودترین بازار فروردین ماه 1403

    در این مطلب به بررسی پرسودترین بازار فروردین ماه پرداختیم. همان طور که مشخص است، از ابتدای امسال بیشترین بازدهی مربوط به صندوق طلای کیان «گوهر» بوده است. صندوق درآمد ثابت کیان در شرایطی که بازدهی دلار تغییر چندانی نکند، گزینه خوبی برای سرمایه گذاری است. با این حال، سرمایه گذاران می‌توانند دست به متنوع‌سازی سرمایه نیز بزنند و در سایر گزینه‌‌ها نیز با توجه به روحیه ریسک گریز یا ریسک پذیر خود سرمایه گذاری کنند.