بهترین صندوق های سرمایه گذاری کدام هستند؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 4444
    • 0
    بهترین صندوق های سرمایه گذاری کدام هستند؟

    در این مطلب 10 صندوق سرمایه گذاری برتر را در انواع صندوق های سرمایه گذاری مختلف نشان می‌دهیم.

    سرمایه گذاری یکی از مهمترین تصمیماتی است که هر کس در زندگی خود می‌گیرد. به همین دلیل هم شناخت گزینه‌های مناسب و پربازده نقش مهمی در زندگی اقتصادی و مالی افراد دارد. سرمایه گذاری در بازار مالی به دو شیوه صورت می‌گیرد: سرمایه گذاری مستقیم و سرمایه گذاری غیرمستقیم. سرمایه گذاری مستقیم به این صورت است که فرد سرمایه گذار خودش اقدام به سرمایه گذاری می‌کند. اگر این فرد بخواهد در بازار سهام به طور مستقیم فعال باشد، با داشتن یک کد بورسی و با اتکا به دانش اقتصادی و معاملاتی خود شروع به معامله سهام در بازار اوراق بهادار می‌کند. اما بسیاری از افراد به اندازه کافی زمان و دانش اقتصادی ندارند تا به بررسی و رصد بازارها بپردازند و گزینه‌های خوب را انتخاب کنند.

    برای افرادی که دارای چنین شرایطی نیستند، راه حل چیست؟ یک راه حل ساده سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری است. این صندوق‌ها انواع مختلفی دارند. با توجه به تنوع موجود در صندوق‌های سرمایه گذاری، هر فردی می‌تواند برحسب شخصیت سرمایه گذاری و میزان ریسکی که می‌تواند بپذیرد، انواع خاصی از صندوق سرمایه گذاری را انتخاب کند. به همین منظور هم سوال مهمی که برای افراد مطرح می‌شود این است که بهترین صندوق های سرمایه گذاری کدام هستند. به همین دلیل ابتدا توضیح می‌دهیم که صندوق سرمایه گذاری چیست، انواع صندوق های سرمایه گذاری را مطرح می‌کنیم و به مقایسه آنها می‌پردازیم تا 10 صندوق سرمایه گذاری برتر را بشناسیم.

    صندوق سرمایه گذاری چیست؟

    در پاسخ به صندوق سرمایه گذاری چیست باید بگوییم که صندوق ها ابزارهای مالی هستند که به افراد کمک می‌کنند تا از تخصص مدیران صندوق‌ها استفاده کنند و با سرمایه گذاری پول کم بتوانند از بازدهی آنها بهره‌مند شوند. این گزینه برای کسانی که وقت کافی یا دانش لازم برای رصد بازارها را ندارند، مناسب است. ورود به صندوق سرمایه گذاری معمولا از دو طریق صورت می‌گیرد. صندوق‌های قابل معامله در بورس یا ETF از طریق مراجعه به پنل کارگزاری افراد قابل انجام است اما صندوق های صدور و ابطالی را باید از طریق ابزارهایی مانند اپلیکیشن یا وبسایت خود صندوق ها انجام داد. صندوق های سرمایه گذاری انواع مختلفی دارند که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

    انواع صندوق های سرمایه گذاری

    صندوق های سرمایه گذاری انواع مختلفی دارند. آنها از نظر نحوه معامله به دو دسته قابل معامله در بورس و صدور و ابطالی تقسیم می‌شوند. از نظر نوع نیز، صندوق ها به چند دسته صندوق های سهامی، صندوق های درآمد ثابت، صندوق های مختلط، صندوق های کالایی و غیره تقسیم می‌شوند. هر یک از این دسته‌ها نیز می‌تواند زیردسته‌هایی داشته باشد.

    به عنوان مثال، صندوق های سهامی شامل صندوق‌های شاخصی نیز هستند یا صندوق های کالایی شامل صندوق های طلا یا صندوق زعفران هستند. در هر مورد قصد داریم صندوق های سرمایه گذاری برتر را معرفی کنیم و ببینیم بالاترین سود صندوق سرمایه گذاری در هر دسته متعلق به کدام بوده است.

    بهترین صندوق های سرمایه گذاری سهامی قابل معامله در بورس

    اولین دسته از صندوق‌هایی که در اینجا مایلیم به آنها اشاره کنیم، صندوق‌های سهامی هستند. صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی به دو دسته تقسیم می شوند: صندوق‌های قابل معامله در بورس و صندوق‌های صدور و ابطالی. صندوق‌های سهامی قابل معامله در بورس این گونه هستند که فرد سرمایه گذار می‌تواند در زمان فعالیت بازار واحدهای صندوق را بخرد یا به فروش برساند. مزیت اصلی صندوق های سهامی سبد سرمایه گذاری آنها است که از سوی متخصصان بازارها تشکیل می‌شود. با بررسی تمامی صندوق‌های سهامی قابل معامله در بورس، صندوق‌هایی که در یک ماه منتهی به 28 فروردین 1403 بیشترین سوددهی را داشته‌اند، مشخص شده‌اند. البته بازدهی یک ساله این صندوق ها هم در صورتی که بیش از یک سال از تاسیس آنها گذشته باشد، درج شده است. لیست پرسودترین صندوق های سرمایه گذاری سهامی قابل معامله را در جدول زیر مشاهده می‌کنید. بازده صندوق‌های سهامی در این ماه به دلیل شرایط بازار و ریسک‌ها پایین بود.

    پرسودترین صندوق های سهامی قابل معامله در فروردین 1403

    مقایسه صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی صدور و ابطالی

    از انواع صندوق سهامی، صندوق‌های سهامی صدور و ابطالی هستند. تفاوت اصلی این صندوق‌ها با صندوق‌های سهامی قابل معامله این است که دارندگان این صندوق‌ها نمی‌توانند واحد‌های سرمایه گذاری خود را در بورس به صورت لحظه‌ای به فروش برسانند، بلکه سرمایه گذاران تنها می‌توانند واحد‌های سرمایه گذاری خود را به قیمت روز ابطال کنند. با بررسی تمامی صندوق‌های سهامی صدور و ابطالی، صندوق‌هایی که در بازه یک ماهه منتهی به 31 فروردین ماه 1403 بیشترین سوددهی را داشته‌اند، در جدول زیر نشان داده شده‌اند.

    پرسودترین صندوق های سهامی صدور و ابطالی در فروردین 1403

    پرسودترین صندوق شاخصی قابل معامله در یک سال اخیر

    یکی از انواع صندوق های سهامی، صندوق های شاخصی قابل معامله هستند. مجموع این صندوق ها در بازار به 10 نمی‌رسد بنابراین فهرست 5 تایی از لیست صندوق های سرمایه گذاری شاخصی قابل معامله را در زیر تشکیل داده‌ایم. پرسودترین صندوق های شاخصی را در بازه یک ماهه منتهی به 28 فروردین 1403 در زیر بررسی کرده‌ایم. این صندوق‌ها هم به دلیل شرایط بازار بازده خوبی در یک ماه گذشته نداشتند. با بهبود شرایط بازار از ابتدای اردیبهشت این صندوق‌ها وضعیت بهتری پیدا خواهند کرد.

    پرسودترین صندوق های شاخصی در فروردین 1403

    بالاترین سود صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت صدور و ابطالی

    برخی از سرمایه گذاران شخصیت ریسک گریزی دارند. این سرمایه گذاران تمایلی به پذیرش نوسانات بازار و قرار گرفتن سرمایه خود در برابر ریسک ندارند. در بازار اوراق بهادار نوعی سرمایه گذاری وجود دارد که برای این نوع از سرمایه گذاران بسیار مناسب است. صندوق‌های درآمد ثابت این شرایط را برای سرمایه گذاران فراهم می‌کنند که سرمایه گذاری کم ریسکی انجام دهند، چرا که حجم بزرگی از پورتفوی این صندوق‌ها از اوراق درآمد ثابت تشکیل شده است. از سوی دیگر این صندوق‌ها برای کسب سود بیشتر از بانک و اوراق گواهی سپرده می‌توانند تا حداکثر 10 درصد از حجم پورتفوی صندوق خود را به سهام تخصیص دهند.

    این نحوه تشکیل پورتفوی صندوق درآمد ثابت باعث می‌شود که مدیران صندوق بتوانند در شرایطی که بازار سهام در شرایط رونق قرار دارد، تا 10 درصد از حجم پورتفوی صندوق با درآمد ثابت را به سهام تخصیص دهند. در نتیجه این صندوق‌ها بازدهی بالاتری نسبت به سرمایه گذاری در بانک خواهند داشت. از سوی دیگر، هنگامی که بازار سهام روند نزولی دارد مدیران صندوق، سهام موجود در سبد سرمایه گذاری صندوق را به اوراق با درآمد ثابت تبدیل می‌کنند. صندوق‌های درآمد ثابت همانند صندوق‌های سهامی دو نوع هستند: صندوق‌های درآمد ثابت صدور و ابطالی و صندوق های درآمد ثابت قابل معامله در بورس. در جدول زیر، پرسود‌ترین صندوق‌های درآمد ثابت صدور و ابطالی تا 31 فروردین ماه 1403 نشان داده شده‌اند.

    پرسودترین صندوق های درآمد ثابت صدور و ابطالی در فروردین 1403

    باید توجه کرد که حداکثر میزان سود سپرده گذاری در بانک کمتر از صندوق‌های درآمد ثابت صدور و ابطالی است. زیرا بانک‌ها برای سپرده‌های ویژه بلندمدت یک ساله 20.5 درصد سود پرداخت می‌کنند. تمام صندوق های درآمد ثابت صدور و ابطالی در این فهرست بالاتر از بانک به سرمایه گذاران سود پرداخت می‌کنند.

    صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت قابل معامله چند درصد سود می‌دهند؟

    صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله یکی دیگر از انواع صندوق‌های درآمد ثابت هستند. تفاوت این صندوق‌های درآمد ثابت با صندوق‌های صدور و ابطالی آن است که این صندوق‌ها از طریق بورس نیز قابل خرید و فروش هستند. در جدول زیر 10 صندوق سرمایه گذاری برتر درآمد ثابت قابل معامله در بازه یک ماهه منتهی به 28 فروردین ماه 1403 نوشته شده‌اند.

    پرسودترین صندوق درآمد ثابت قابل معامله در فروردین 1403

    پرسود‌ترین صندوق‌های مختلط

    صندوق‌های مختلط انواع دیگری از صندوق ها هستند. این صندوق ها به گونه‌ای هستند که مدیران آنها با دست باز‌تری نسبت به صندوق‌های با درآمد ثابت می‌توانند پورتفوی صندوق را تغییر دهند. زیرا حجم سهام و اوراق با درآمد ثابت در آنها قابل تغییر در بازه 60 تا 40 درصد است. به این صورت که اگر شرایط بازار سهام خوب باشد و روند افزایشی داشته باشد، مدیر صندوق می‌تواند تا 60 درصد از حجم سبد سرمایه گذاری صندوق را به سهام تخصیص دهد و 40 درصد دیگر آن را به اوراق با درآمد ثابت اختصاص دهد.

    در نتیجه، به دلیل این که در این شرایط 60 درصد حجم صندوق از سهام تشکیل شده است سود آوری صندوق نسبت به صندوق درآمد ثابت بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر، اگر شرایط بازار اوراق بهادار روند نزولی داشته باشد، مدیر صندوق می‌تواند تا 60 درصد از حجم پورتفوی صندوق مختلط را به اوراق با درآمد ثابت تخصیص دهد و 40 درصد دیگر را به سهام شرکت‌های موجود در بازار سهام اختصاص خواهد داد. در نتیجه، این صندوق به دلیل اینکه حجم بالاتری از سبد آن در اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری شده است، کمتر از صندوق های سهامی دچار ضرر می‌شود.

    این صندوق ها هم دو دسته قابل معامله در بورس و صدور و ابطالی دارند. از میان تمامی صندوق‌های مختلط بازار، پرسود‌ترین صندوق‌های مختلط صدور و ابطالی در بازه زمانی یک ماهه منتهی به 31 فروردین ماه 1403 در جدول زیر نمایش داده شده‌اند.

    پرسودترین صندوق های صدور و ابطالی مختلط در فروردین 1403

    بالاترین سود صندوق های سرمایه گذاری مختلط قابل معامله در بورس نیز مربوط به صندوق هایی است که در جدول زیر آورده شده‌اند.

    پرسودترین صندوق های مختلط قابل معامله در فروردین 1403

    مقایسه صندوق های سرمایه گذاری طلا

    سرمایه گذاری در طلا تاریخچه طولانی دارد. در طول قرن‌ها طلا مهم‌ترین سرمایه گذاری انسان‌ها بوده است. این نوع سرمایه گذاری تا به امروز نیز ادامه یافته است. سرمایه گذاری در طلا همواره یکی از راه‌های مصون ماندن افراد از تورم موجود در فضای اقتصادی آن سرزمین بوده است. عده‎ای از سرمایه گذاران تنها راه سرمایه گذاری در طلا را خرید طلای فیزیکی می‌دانند. اما این بینش در سرمایه گذاری در طلا درست نیست، زیرا راه بهتری برای سرمایه گذاری در طلا وجود دارد. این راه سرمایه گذاری در صندوق‌های طلا است. صندوق‌ طلا با ویژگی‌های مثبتی که دارد، از شرایط متمایزی نسبت به سرمایه گذاری فیزیکی در طلا برخوردار است.

    افراد جامعه با سرمایه گذاری در صندوق‌های طلا، دیگر نگران به سرقت رفتن سرمایه خود نخواهند بود. از سوی دیگر، با خرید طلای فیزیکی ممکن است در مواردی طلای با عیار پایین‌تر از استاندارد به خریداران فروخته شود. اما چنین ریسک‌های فیزیکی در صندوق‌های طلا وجود ندارد. از سوی دیگر، سرمایه گذاری در طلای زینتی به دلیل وجود مالیات بر ارزش افزوده، اجرت ساخت و سود فروشنده چندان برای سرمایه گذاری مناسب نیست.

    به علاوه، زمانی که قیمت دلار در بازار رشد می‌کند، قیمت انواع سکه رشد شدیدی پیدا می‌کند و به شدت دچار حباب می‌شود. در این شرایط کسی که پول زیادی ندارد، ممکن است قطعات کوچک‌تر سکه را بخرد که حباب بسیار بزرگ‌تری دارند. سرمایه گذاری در صندوق طلا شبیه سرمایه گذاری در سکه امامی است و بنابراین حباب بزرگ ربع سکه و قطعات کوچک‌تر مانند سکه گرمی را ندارد.

    قسمت اعظم دارایی‌های صندوق طلا به اوراق گواهی سپرده و اوراق گواهی شمش طلا اختصاص دارد. در نتیجه سرمایه گذاری در صندوق طلا مشابه سرمایه گذاری در سکه امامی است. با این تفاسیر، حالا به بررسی بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا می‌پردازیم. در بازه زمانی یک ماهه منتهی به 28 فروردین ماه 1403 پرسود‌ترین صندوق های طلا در جدول زیر نمایش داده شده‌اند. صندوق طلای کیان با نماد گوهر نیز در این صندوق ها جای دارد.

    پرسودترین صندوق طلا در فروردین 1403

    پرسود‌ترین صندوق‌های زعفران

    نوع دیگری از صندوق‌های سرمایه گذاری در بازار سهام که مبتنی بر کالا هستند نیز وجود دارد که به نام صندوق‌های سرمایه گذاری زعفران معروف است. صندوق‌های فوق برای سرمایه گذاری در این محصول کشاورزی ارزشمند تشکیل شده است. در حال حاضر تنها محصول کشاورزی که در قالب این نوع صندوق‌ها فعالیت می‌کند، زعفران است.

    اگر به پورتفوی صندوق‌های سرمایه گذاری زعفران نگاهی بندازیم، متوجه خواهیم شد که حداقل 70 درصد سبد سرمایه گذاری این صندوق از گواهی سپرده زعفران تشکیل شده است و مابقی آن از گزینه‌های دیگری مانند اوراق مشارکت، سپرده بانکی و سایر موارد تشکیل شده است. به همین خاطر کسانی که می‌خواهند از طریق معامله و خرید و فروش این محصول کشاورزی سود کنند، می‌توانند در این نوع صندوق‌ها سرمایه گذاری کنند. در حال حاضر تنها دو صندوق سرمایه گذاری زعفران در ایران وجود دارند. در بازه زمانی یک ساله منتهی به 28 فروردین ماه 1403 بازدهی این دو صندوق نشان داده شده است.

    پرسودترین صندوق زعفران در فروردین 1403

    پرسود‌ترین صندوق‌های بخشی

    صندوق بخشی یکی دیگر از انواع صندوق های سرمایه گذاری است که بخش عمده دارایی آن در یک صنعت یا بخش سرمایه گذاری می‌شود. اغلب این صندوق‌ها در ایران سابقه چندانی ندارند و کمتر از یک سال فعالیت کرده‌اند. در جدول زیر پرسودترین صندوق بخشی منتهی به 28 فروردین 1403 نشان داده شده است.

    پرسودترین صندوق بخشی در فروردین 1403

    جمع‌بندی

    در این مطلب از کیان دیجیتال که یک پلتفرم آنلاین برای کمک به افراد در زمینه سرمایه گذاری است، به معرفی پرسودترین صندوق های سرمایه گذاری مختلف در بازه یک ساله پرداختیم. پرسودترین صندوق‌های قابل معامله و پرسودترین صندوق‌های صدور و ابطالی در بازه یک ساله منتهی به پایان فروردین ماه 1403 مورد بررسی قرار گرفته‌اند. صندوق‌های سرمایه گذاری دامنه متنوعی از سرمایه گذاری‌ها از طلا گرفته تا سهام یا درآمد ثابت را در بر می‌گیرند. همان طور که ملاحظه کردید در این مطلب 10 صندوق سرمایه گذاری برتر را در انواع صندوق های سرمایه گذاری مختلف نشان دادیم. بالاترین سود صندوق های سرمایه گذاری را نیز برای هر دسته در بازه یک ساله مشخص کردیم. این جداول می‌تواند راهنمایی برای سرمایه گذاران باشد.