قوی ترین اقتصاد جهان در سال 2024

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 6134
    • 0
    قوی ترین اقتصاد جهان در سال 2024

    طبق آخرین اطلاعات صندوق بین‌المللی پول، همچنان ایالات متحده آمریکا به عنوان قوی ترین اقتصاد جهان در سال 2024 شناخته می‌شود.

    قوی ترین اقتصاد جهان در سال 2024 همچنان ایالات متحده است. به طور کلی در فهرست 10 کشور قدرتمند اقتصادی نیز تنها یک جابجایی دیده می‌شود. یکی از مهمترین رویدادهای اقتصادی امسال احتمال کاهش نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی مشهور دنیا است. این اتفاق به دلیل تثبیت تورم محتمل است. وقایعی که سال 2023 و 2024 رخ داد، باعث شد سطح اقتصادها و میزان تولید آنها تغییر کند. با این حال، طبق آخرین اطلاعات صندوق بین‌المللی پول، همچنان ایالات متحده آمریکا به عنوان قوی ترین اقتصاد جهان در سال 2024 شناخته می‌شود. در ادامه به بررسی قوی‌ترین اقتصادهای دنیا در سال 2024 می‌پردازیم.

    رتبه بندی اقتصادی کشورهای جهان 2024

    در رتبه‌بندی ماه آوریل سال 2024 صندوق بین‌المللی پول، بعد از ایالات متحده آمریکا و چین به عنوان رتبه‌های 1 و 2 اقتصاد جهان – به ترتیب – ژاپن، آلمان، هند، بریتانیا، فرانسه، برزیل، ایتالیا و کانادا در ده رتبه اول قوی ترین اقتصاد جهان در سال 2024 قرار گرفته‌اند. اقتصادهای متنوع این کشورها توانسته‌اند سهم قابل توجهی از ابعاد قدرت اقتصادی را در جهان از آن خود کنند.

    قوی ترین اقتصادهای دنیا در سال 2024

    البته گفتنی است که اقتصاد کشورها بر اساس نوساناتی که در اقتصاد جهانی اتفاق می‌افتد تغییر کنند. به همین خاطر، این امکان وجود دارد که جایگاه آن‌ها به عنوان قوی ترین اقتصاد جهان تغییر کند. اما نتیجه قوی ترین اقتصاد جهان در سال 2024 تا به امروز به این ترتیب است.

    قدرت های اقتصادی دنیا

    ایالات متحده آمریکا، چین، آلمان، ژاپن، هند، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، برزیل و کانادا که در صدر این فهرست قرار گرفته‌اند، هر کدام دارای ویژگی‌های اقتصادی منحصربه‌فرد هستند. در ادامه بررسی وضعیت اقتصادی هر کدام از این 10 کشور برتر در اقتصاد جهان 2024 خواهیم پرداخت.

    رتبه اول قوی ترین اقتصاد جهان، ایالات متحده آمریکا

    ایالات متحده جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی و ثروتمندترین کشور در میان تمام کشورهای جهان همچنان حفظ کرده است. جایگاه نخست در فهرست قوی ترین اقتصاد جهان برای ایالات متحده از 1960 تا 2024 حفظ شده است و این ثبات به این خاطر است که این کشور در بخش‌های مهمی مانند تولید، فناوری، خدمات و امور مالی در جهان پیشگام بوده است.

    ویژگی‌های منحصربه‌فردی مانند نوآوری و روحیه کارآفرینی، ایالات متحده آمریکا را به قوی ترین اقتصاد جهان در سال 2024 و سال‌های گذشته تبدیل کرده است.

    آمریکا اقتصاد اول دنیا

    رتبه دوم قوی ترین اقتصاد جهان، چین

    به وضوح می‌توان شاهد جهش قابل توجه اقتصاد چین در دهه‌های اخیر بود. این کشور از اقتصادی گمنام توانست رشد کند و تا سال 2024 به رتبه 2 فهرست قوی‌ترین اقتصادهای دنیا برسد.

    اقتصاد چین به تولید، صادرات، و سرمایه‌گذاری آن وابسته است. پشتیبانی قوی دولتی، پیشرفت‌های زیرساختی دولتی و داشتن یک بازار مصرف‌کننده‌ بزرگ که به سرعت در حال رشد است، از ویژگی‌هایی اصلی پیشرفت چین است.

    چین رتبه دوم اقتصاد جهان

    رتبه سوم قوی ترین اقتصاد جهان، آلمان

    تولید ناخالص داخلی (GDP) آلمان در سال 2024 به 4.59 هزار میلیارد دلار رسیده است. اقتصاد آلمان به شدت بر صادرات تمرکز دارد و شهرت اقتصادی خود را از بخش‌های مهندسی، خودروسازی، شیمیایی و داروسازی که دارد به دست آورده است.

    نیروی کار ماهر، طرح‌های تحقیق و توسعه بسیار قدرتمند و همچنین ارزش‌گذاری برای تعهد و نوآوری از ویژگی‌هایی است که آلمان را به سومین قدرت برتر جهان تبدیل کرده است.

    آلمان رتبه سوم اقتصاد دنیا در سال 2024

    رتبه چهارم قوی ترین اقتصاد جهان، ژاپن

    ژاپن از کشورهایی است که بعد از جنگ جهانی دوم، مانند ققنوس از خاکستر خود بلند شد و با اقتصاد برجسته و فناوری پیشرفته و همچنین قدرت تولید و صنعت خدمات، خود را در آسیا و جهان از دیگر کشورها متمایز کرد.

    خودرو، صنعت الکترونیک و ماشین آلات از فعالیت‌های اقتصادی ژاپن در صنایع مختلف به حساب می‌آیند. اخلاق کاری تزلزل ناپذیر و پیشگامی در پیشرفت‌های فناوری و صادرات با کیفیت برتر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ژاپن به حساب می‌آیند.

    ژاپن چهارمین اقتصاد برتر جهان

    رتبه پنجم قوی ترین اقتصاد جهان، هند

    هند در رتبه‌بندی تولید ناخالص داخلی به 3940 میلیارد دلار دست پیدا کرده است. اقتصاد هند از ویژگی‌هایی مانند تنوع و رشد سریع برخوردار است. بخش‌های کلیدی که در اقتصاد این کشور به عنوان پنجمین قدرت اقتصادی جهان تاثیرگذار هستند شامل فناوری اطلاعات، خدمات، کشاورزی و تولید می‌شود.

    بازار گسترده داخلی این کشور و حضور نیروی کار جوان و ماهر در حوزه‌های فناوری از ویژگی‌هایی است که باعث پیشرفت این کشور شده است.

    هند رتبه 5 اقتصاد در دنیا در سال 2024

    رتبه ششم قوی ترین اقتصاد جهان، بریتانیا

    اقتصاد بریتانیا شامل ترکیبی از خدمات، تولید، امور مالی و بخش‌های خلاق است. لندن، نه تنها یک شهر مهم در انگلستان بلکه به عنوان یک مرکز مالی جهانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اقتصاد بریتانیا در پیمان‌های تجاری و جهانی، نقش ساختارمندی را ایفا می‌کند و به عنوان یک مرکز مالی جهانی، سرمایه‌گذاری‌های خارجی را جذب می‌کند.

    بریتانیا ششمین اقتصاد مهم جهان سال 2024

    رتبه هفتم قوی ترین اقتصاد جهان، فرانسه

    در حال حاضر، این کشور با تولید ناخالص داخلی 3130 میلیارد دلار با اقتصادی قوی در رتبه هفتم اقتصاد قدرتمند جهان ایستاده است. صنایعی مانند هوافضا، تولید کالاهای لوکس، کشاورزی و گردشگری و همچنین، زیرساخت‌‎های توسعه یافته و سرمایه‌‎گذاری در زمینه تحقیق و توسعه باعث قرار گرفتن اقتصاد فرانسه در این جایگاه شده است.

    فرانسه رتبه هفتم اقتصادهای برتر

    رتبه هشتم قوی ترین اقتصاد جهان، برزیل

    برزیل با رشد گسترده بخش‌هایی مانند کشاورزی، معدن، تولید و خدمات توانسته جایگاه نهم در فهرست قوی ترین اقتصاد جهان در سال 2024 را از آن خود کند. این کشور در حال حاضر به عنوان قطب مهم جهانی برای تولید و صادرات محصولات کشاورزی به حساب می‌آید.

    برزیل هشتمین کشور مهم در اقتصاد دنیا

    رتبه نهم قوی ترین اقتصاد جهان، ایتالیا

    ایتالیا به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ در قاره اروپا و رتبه 9 قوی ترین اقتصاد جهان در سال 2024 شناخته می‌شود. این کشور از بخش تجاری توسعه یافته و صنعت کشاورزی پیشگام و سخت‌کوش برخوردار است.

    ایتالیا نهمین اقتصاد مهم جهان

    رتبه دهم قوی ترین اقتصاد جهان، کانادا

    اقتصاد کانادا به شدت به منابع طبیعی فراوان خود متکی است. این منابع شامل نفت، گاز، الوار و مواد معدنی می‌شود. کانادا را با خدمات پررونق، صنایع تولید مناسب و پرورش نوآوری و پیشرفت‌های فناوری می‌شناسند.

    کانادا رتبه دهم اقتصاد جهان در سال 2024

    جدول لیست کشورها

    در جدول زیر فهرست کشورها بر اساس تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری آورده شده است. این جدول شدامل 50 کشور قدرتمند اقتصادی در سراسر دنیا است. داده های مربوط به این رتبه‌بندی از گزارش ماه آوریل سال 2024 صندوق بین‌المللی پول گرفته شده است.

    50 اقتصاد برتر دنیا

    معیارهای رتبه بندی اقتصادی در جهان

    ممکن است این سوال برای بسیاری از ما به وجود بیاید که معیارهای رتبه بندی اقتصادهای جهان چیست و چطور یک کشور در جایگاه اقتصادی برتری نسبت به دیگر کشورها قرار می‌گیرد؟ در پاسخ باید گفت که 3 معیار تولید ناخالص داخلی اسمی، تولید ناخالص داخلی تعدیل شده قدرت خرید و تولید ناخالص داخلی سرانه، مشخص می‌کند که رتبه اقتصادی یک کشور در جهان، کجا قرار می‌گیرد.

    تولید ناخالص داخلی چیست؟

    تولید ناخالص داخلی (GDP) به ارزش کل کالاها و خدمات تولید شده درون مرزهای یک کشور گفته می‌شود. قدرت اقتصادی هر کشور بر اساس تولید ناخالص داخلی یا همان (GDP) آن محاسبه می‌شود.

    تولید ناخالص داخلی اسمی

    ارزش تمام محصولات و خدمات بازاری که در اقتصاد یک کشور تولید می‌شود، تولید ناخالص داخلی اسمی را تشکیل می‌دهند. البته ممکن است با بالا رفتن سطوح قیمت‌ها در بازارهای مختلف این تولید نیز تحت تاثیر قرار گیرد.

    تولید ناخالص داخلی تعدیل شده قدرت خرید (PPP)

    معیار دیگری که برای رتبه بندی اقتصادهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، تولید ناخالص داخلی تعدیل شده بر اساس قدرت خرید است. این معیار از این حقیقت ناشی می‌شود که قدرت خرید کشورها با یکدیگر تفاوت دارد. این شاخص به دلیل آن که تفاوت‌های هزینه زندگی در کشورها و تورم آنها را به نوعی در نظر می‌گیرد، معیار مناسبی محسوب می‎شود و در بسیاری از گزارش‌های اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    تولید ناخالص داخلی سرانه

    در تولید ناخالص داخلی سرانه، اندازه‌گیری تولید ناخالص داخلی به ازای هر فرد در کشور محاسبه می‌شود. به این معنی که در این محاسبه، نسبت تولید و درآمد به نسبت هر نفر از جمعیت در کشور به دست می‌آید و نشان می‌دهد که این میزان به طور متوسط چقدر است. به عنوان مثال اگر ایران 85 میلیون نفر جمعیت داشته باشد، باید عدد تولید ناخالص داخلی را بر 85 میلیون تقسیم کرد. میزان تولید ناخالص داخلی سرانه را می‌توان به صورت حقیقی، اسمی یا برابری قدرت خرید (PPP) در نظر گرفت.

    آینده قدرت های برتر اقتصادی دنیا

    به طور قطع در مورد هیچ موضوعی به ویژه جایگاه قوی‌ترین اقتصاد جهان در آینده نمی‌شود قضاوت مطمئن داشت. اما پیش‌بینی‌هایی وجود دارد که آینده قدرت های برتری اقتصادی دنیا را برآورد می‌کنند. این امکان زیاد است که کشورها در فهرست قوی ترین اقتصاد جهان آینده از همین نام‌ها تشکیل شود، هرچند شاید جایگاه برخی از آن‌ها تغییر کند.

    قوی ترین اقتصاد جهان در سال 2024

    بر اساس آمار و ارقام صندوق بین‌المللی پول، قوی ترین اقتصاد جهان در حال حاضر ایالات متحده آمریکا است. تولید ناخالص داخلی این کشور به قیمت جاری معادل با حدود 29 هزار میلیارد دلار است. در رتبه‌های بعدی نیز چین، آلمان، ژاپن و هند قرار گرفته‌اند.

    قوی ترین اقتصاد جهان تا سال 2050

    پیش بینی می‌شود که قوی ترین اقتصاد جهان تا سال 2050 چین باشد. با این‌که آمریکا برای مدت‌ها است که در رتبه نخست قرار دارد. ایالات متحده آمریکا نه تنها قوی ترین اقتصاد جهان را دارد بلکه قوی‎‌ترین کشور جهان هم به حساب می‌آید. اما با پیشرفت چین و گسترش ابعاد اقتصادی این کشور، پیش‌بینی می‌شود که سال 2050، چین رتبه نخست قوی ترین اقتصاد جهان را داشته باشد و سپس ایالات متحده به عنوان دومین قدرت اقتصادی جهان و جایگاه سوم به هند تعلق داشته باشد.

    پیش بینی قوی ترین اقتصادهای دنیا تا سال 2050
    پیش بینی قوی ترین اقتصادهای دنیا تا سال 2050

    رتبه ایران در اقتصاد دنیا در سال 2024

    طبق برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، ایران در جایگاه 34 اقتصاد جهان بعد از ویتنام و قبل از بنگلادش قرار گرفته است که نسبت به سال 2023 بهبود پیدا کرده است. تولید ناخالص داخلی ایران به قیمت جاری در سال 2024 حدود 464 میلیارد دلار برآورد شده است.