پرسودترین بازار هفته دوم فروردین 1403

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 189
    • 0
    پرسودترین بازار هفته دوم فروردین 1403

    در هفته دوم فروردین 1403 به دلیل رشد خوب بازار سهام، شاخص هم وزن و شاخص کل گزینه خوبی بودند. صندوق شاخصی هم وزن کیان هم بازدهی 4 درصدی کسب کرد.

    در اولین هفته کاری سال، بازارهای سرمایه گذاری بازدهی متفاوتی داشتند. دلار که در روز اول باز شدن بازارها رقم قابل توجهی داشت به مرور با افت روبرو شد. این در حالی است که بازار سهام روزهای خوبی را پشت سر گذاشت و سکه طلا نیز تغییرات خاصی را تجربه نکرد. در ادامه به تحولات بازار در هفته دوم فروردین 1403 که اولین هفته باز شدن بازارها در سال جدید است می‌پردازیم و بازدهی هر بازار را ذکر می‌کنیم. در نهایت نیز پرسودترین بازار هفته را معرفی خواهیم کرد.

    دلار در کانال 61 هزار تومانی

    پیش از تعطیلات نوروز قیمت دلار به کانال 61 هزار تومان رسید. پس از باز شدن بازارها در این هفته، بهای دلار در بازار آزاد 61800 تومان نیز بود که در ادامه هفته با افت روبرو شد و حتی به زیر 61 هزار تومان نیز رسید. قیمت دلار امروز 61200 تومان است که در مقایسه با پایان سال تغییری نکرده است. اثر این ثبات دلار روی قیمت سکه هم دیده می‌شود.

    سبزپوشی بورس در ابتدای سال

    در این هفته بازار سهام روزهای خوبی را پشت سر گذاشت. شاخص کل که پیش از نوروز در عدد دو میلیون و 195 هزار واحد به کار خود پایان داده بود، در پایان اولین هفته کاری سال 1403 به دو میلیون و 261 هزار واحد رسید. به این ترتیب، در اولین هفته کاری سال جدید که به دلیل تعطیلات هفته دومی تقویمی سال است، شاخص کل بازار سهام 3.02 درصد رشد کرد. این در حالی است که شاخص هم وزن نیز در این هفته بازدهی خوبی را ثبت کرد. شاخص هم وزن که در پایان سال حدود 742 هزار واحد قرار داشت، در پایان این هفته از مرز 770 هزار واحد عبور کرد و رشدی 3.75 درصدی داشت.

    بالاتر بودن رشد شاخص هم وزن در مقایسه با شاخص کل بیانگر آن است که در این هفته به طور کلی شرکت‌های کوچک‌تر بورسی بازدهی بهتری در مقایسه با شرکت‌های بزرگ‌تر داشته‌اند.

    ثبات طلا در دومین هفته فروردین 1403

    در این هفته همان طور که گفتیم قیمت دلار در بازه هفتگی تقریبا ثابت بود. همین موضوع باعث شد قیمت سکه نیز تغییر چندانی نکند. بهای هر سکه امامی که پیش از تعطیلات نوروز به 38 میلیون و 806 هزار تومان رسیده بود، در پایان این هفته به 38 میلیون و 775 هزار تومان رسید که حاکی از کاهش 0.08 درصدی سکه در یک هفته اخیر است.

    قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز نسبت به ابتدای سال تنها 0.05 درصد افزایش یافته و به هر گرم 3 میلیون و 255 هزار تومان رسیده است. به این ترتیب، این هفته قیمت سکه و طلا تقریبا ثابت مانده است.

    هفته خوب برای صندوق های درآمد ثابت

    در این هفته صندوق‌های درآمد ثابت هم بازدهی خوبی داشتند. این صندوق‌ها بخش کمی از دارایی خود را در بازار سهام نگه می‌دارند و به همین دلیل رشد بازار می‌تواند روی بازدهی آنها موثر باشد. از سوی دیگر، به دلیل تعطیلات نوروزی، این صندوق‌ها گزینه خوبی به حساب می‌آمدند تا افراد حتی از روزهای تعطیل بازارها هم سود ببرند. صندوق درآمد ثابت کیان در این هفته بازدهی 0.51 درصدی داشت که برای سود بدون ریسک رقم بسیار خوبی محسوب می‌شود.

    پرسودترین بازار هفته دوم فروردین 1403

    در این مطلب به بررسی پرسودترین بازارهای سرمایه گذاری در هفته دوم فروردین پرداختیم. همان طور که مشاهده می‌شود، به دلیل رشد خوب بازار سهام، شاخص هم وزن و شاخص کل گزینه خوبی بودند. صندوق شاخصی هم وزن کیان هم به دلیل همین رشد خوب شاخص هم وزن، بازدهی 4 درصدی را تجربه کرد. پس از این گزینه‌ها صندوق درآمد ثابت جای می‌گیرد که برای روزهای تعطیل و کسانی که دنبال ریسک نیستند گزینه خوبی است. به یاد داشته باشید که برای یک سرمایه گذاری مناسب، می‎توان اقدام به متنوع‌سازی دارایی کرد و بر اساس روحیه خود بخشی از سرمایه را در بازارهای مختلف قرار داد.