پرسودترین بازار سرمایه گذاری هفته چهارم اسفند 1402

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 152
    • 0
    پرسودترین بازار سرمایه گذاری هفته چهارم اسفند 1402

    این هفته دلار و سکه امامی با کاهش قیمت روبرو شدند. شاخص کل نیز که در پایان هفته قبل روی عدد 2 میلیون و 165 هزار واحد قرار داشت، در این هفته با کاهش همراه بود و به 2 میلیون و 150 هزار واحد رسید.

    در هفته‌ای که گذشت، بازارهای سرمایه گذاری بازدهی متفاوتی داشتند. قیمت دلار در بازار آزاد با کاهش روبرو شد و وارد کانال 59 هزار تومانی شد. هم راستا با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز کاهش قابل توجهی را ثبت کرد. از سوی دیگر، بازار سهام در این هفته کاهش داشت و شاخص کل در بازه زمانی یک هفته‌ای کاهش 0.72 درصدی را تجربه کرد. در ادامه به بررسی بازدهی بازارهای سرمایه گذاری در هفته جاری می‌پردازیم و پرسودترین بازار هفته چهارم اسفند ماه را نیز معرفی می‌کنیم.

    افت دلار در کانال 59 هزار تومانی

    قیمت دلار در بازار آزاد در این هفته با کاهش روبرو بود. بهای هر دلار که در چهارشنبه هفته قبل به 60 هزار و 430 تومان رسیده بود، در این هفته روند کاهشی را تجربه کرد و به کانال 59 هزار تومانی رسید. تغییرات قیمت دلار روی بازارهای دارایی دیگر مانند طلا و بازار سهام نیز تاثیر گذاشت. در ادامه به این تحولات اشاره خواهیم کرد. کاهش قیمت دلار در هفته چهارم اسفند ماه 1402 برابر با 1.54 درصد بود.

    کاهش شاخص کل و شاخص هم وزن بورس در هفته چهارم اسفند ماه

    بورس در این هفته شاهد افت بود. شاخص کل بازار سهام که در پایان هفته قبل به دو میلیون و 165 هزار واحد رسیده بود، در انتهای این هفته به دو میلیون و 150 هزار واحد کاهش یافت. به این ترتیب، شاخص کل در هفته جاری کاهش 0.72 درصدی را تجربه کرد. از سوی دیگر، شاخص هم وزن در هفته چهارم اسفند 1402 با افت روبرو بود. شاخص هم وزن که در پایان هفته قبل به حدود 738 هزار واحد می‌رسید، در این هفته با کاهش 0.89 درصدی همراه شد و به 732 هزار واحد عقب‌نشینی کرد.

    مقایسه بازدهی شاخص کل و شاخص هم وزن در هفته چهارم اسفند ماه گویای این است که سهام شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز بورسی کاهش کمتری نسبت به سهام شرکت‌های کوچک بورسی داشته است.

    افول اندک سکه در کانال 36 میلیون تومانی

    در این هفته قیمت طلا و سکه نیز با نوسان همراه بود. بهای هر گرم طلای 18 عیار از سه میلیون و 154 هزار تومان در چهارشنبه هفته گذشته به 3 میلیون و 66 هزار تومان در چهارشنبه هفته چهارم اسفند ماه کاهش یافت. به این ترتیب، هر گرم طلای 18 عیار در این هفته 2.87 درصد کاهش قیمت داشته است.

    در این هفته همراستا با کاهش قیمت طلا، قیمت سکه نیز کاهش یافت. بهای سکه در این هفته از 36 میلیون و 894 هزار تومان به 36 میلیون و 860 هزار تومان تا ساعت 16 روز چهارشنبه هفته چهارم اسفند ماه رسیده است. به این ترتیب در هفته چهارم اسفند ماه، هر قطعه سکه امامی 0.09 درصد کاهش قیمت داشته است.

    بازدهی هفتگی صندوق درآمد ثابت کیان

    در این هفته صندوق درآمد ثابت کیان به رشد مداوم خود ادامه داد. این صندوق در هفته چهارم اسفند ماه بازدهی 0.49 درصدی داشت.

    پرسودترین بازار سرمایه گذاری هفته چهارم اسفند 1402

    در نمودار زیر بازدهی بازارهای مختلف در هفته چهارم اسفند ماه 1402 نشان داده شده است. این بازارها شامل بورس، صندوق درآمد ثابت کیان، سکه امامی و دلار هستند.

    بازدهی بازارهای مختلف در هفته چهارم اسفند 1402
    بازدهی بازارهای مختلف در هفته چهارم اسفند 1402

    جمع‌بندی: پرسودترین بازار هفته چهارم اسفند 1402

    در این مطلب به بررسی تحولات بازارهای مختلف سرمایه گذاری پرداختیم و بازدهی هر یک را نیز محاسبه کردیم. همان طور که از مقایسه بازدهی بازارهای بالا مشاهده می‌شود، پرسودترین بازار مورد بررسی ما در هفته چهارم اسفند ماه، صندوق درآمد ثابت کیان بوده است. با وجود نتایج فوق، بهتر است هنگام سرمایه گذاری به متنوع‌سازی دارایی در گزینه‌های مختلف توجه داشت.