روش خرید سکه در بورس با گواهی سپرده سکه طلا

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 1688
    • 0
    روش خرید سکه در بورس با گواهی سپرده سکه طلا

    سرمایه گذاری در طلا تا مدت‌ها تنها به این صورت انجام می‌شد که افراد به بازار طلا می‌رفتند و اقدام به خرید و نگه‌داری سکه طلا می‌کردند. البته هنوز هم افرادی از همین شیوه سنتی برای سرمایه گذاری در طلا استفاده می‌کنند، اما هر چه از معرفی گواهی سپرده سکه طلا می‌گذرد، سرمایه گذاران بیش از پیش به مزایای آن پی می‌برند.

    خرید سکه در بورس با گواهی سپرده سکه طلا یکی از سرمایه گذاری هایی است که علاقمندان طلا از طریق آن اقدام می‌کنند. خرید سکه در بورس به دلیل ویژگی هایی که دارد برای سرمایه گذاری بسیار جذاب است. در ادامه به بررسی نحوه خرید سکه در بورس با گواهی سپرده طلا می پردازیم.

    گواهی سپرده سکه طلا و پشتوانه ارزش آن

    گواهی سپرده سکه طلا، اوراق بهاداری است که مانند یک سند در دست خریدارش است و ارزشی مبتنی بر سکه طلا دارد. گواهی سپرده سکه طلا، رسیدی است که به عنوان مالکیت سکه طلا در انبار مورد تایید بورس کالا صادر می‌شود. به این معنی که پشتوانه این گواهی، همان سکه طلایی است که در انبارهای مورد تایید قرار دارد. گفتنی است که گواهی سپرده سکه طلا در سال 94 بنابر دلایلی که در ادامه خواهیم گفت در چرخه معاملات قرار گرفت.

    1. حضور و دسترسی آسان به قیمت رسمی سکه طلا

    2. مقابله با بازار سیاه و شفاف‌سازی معاملات در بازار طلا

    3. فراهم کردن سرمایه گذاری امن در طلا

    جالب است بدانیم که برخلاف عمر کم حضور گواهی سپرده سکه طلا در بازار معاملات این فلز گرانبها، بسیاری از سرمایه گذارانی که خرید فیزیکی طلا انجام می‌دادند برای سرمایه گذاری در این گواهی پیش قدم شدند و از سرمایه گذاران اصلی این اوراق بهادار شدند. دلایل این محبوبیت همان‌طور که گفته شد می‌تواند سهولت، امنیت و سرعت در معاملات باشد که با حضور گواهی سپرده سکه طلا فراهم شده است. علاوه بر نکات مهمی که اشاره کردیم، باید گفت که این نوع گواهی سپرده به نام شخص سرمایه گذار صادر می‎‌شود و به همین خاطر امکان گم شدن این اوراق وجود ندارد. اما مزایای سرمایه گذاری در گواهی سپرده سکه طلا به همین موارد ختم نمی‎‌شود.

    چطور از بورس سکه بخرم

    خرید سکه از بورس مانند خرید سهام است. برای این کار سرمایه گذار ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام نماید و مراحل احراز هویت را طی کند. سپس از یکی از کارگزاری های کشور کد بورسی دریافت کند. با داشتن کد بورسی سرمایه گذار می‌تواند در زمان مشخصی که برای معاملات سکه در بورس مشخص شده است، از بازار بورس سکه بخرد. زمان معاملات سکه در بورس از شنبه تا چهار شنبه از ساعت 13 تا 15 است.

    ویژگی های سپرده سکه طلا

    برای خرید یک سکه طلا باید 100 برگه گواهی سپرده سکه طلا خریداری نماید. به بیان ساده تر هر سکه تمام بهار آزادی معادل 100 گواهی سپرده سکه طلا است. کارمزد معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا برای هر خرید و فروش هرکدام 0.00125 است. هنگام تحویل هر سکه نیز مبلغ 2000 تومان بابت کارشناسی سکه دریافت می‌شود. همچنین کارمزد انبارداری به ازای هر سکه در روز 70 تومان است.

    مزایای سرمایه گذاری در گواهی سپرده سکه طلا

    اما هر چه از حضور گواهی سپرده سکه طلا می‌گذرد، سرمایه گذاران بیش از پیش به مزایای آن پی می‌برند و آن را جایگزین مناسبی برای خرید فیزیکی طلا می‌دانند. در ادامه به مزایای سرمایه گذاری در گواهی سپرده سکه طلا اشاره خواهیم کرد:

    امنیت در سرمایه گذاری

    اولین و شاید بتوان گفت مهم‌ترین مزیت سرمایه گذاری در گواهی سپرده سکه طلا نسبت به خرید فیزیکی این فلز گرانبها آن است که از خطر نگهداری از سکه طلا به صورت فیزیکی دور می‌شویم. خطر سرقت هم که جای خود دارد و در بعضی از مواقع منجر به درگیری سارق و صاحب طلا شده است که عواقب ناخوشایندی را به دنبال داشته است.

    امکان خرید طلای فیزیکی تقلبی

    می‌دانیم که هر دارایی با ارزشی ممکن است نوع تقلبی هم داشته باشد. بنابراین بهتر است شیوه سرمایه گذاری‌مان را در طلا عوض کنیم و به جای این‌که با خرید فیزیکی سکه طلا، خطرات تقلبی بودن آن را به جان بخریم، از سرمایه گذاری در گواهی سپرده سکه طلا بهره ببریم که هیچ تقلبی در آن وجود ندارد.

    چراکه این نوع گواهی از طرف بورس کالا و انبارهای مورد تاییدش پشتیبانی می‌شود. گرچه راه‌هایی برای این که چطور طلای اصل را از قلابی تشخیص دهیم؟ وجود دارد اما بهتر است از گواهی سپرده طلا که نیازی به بررسی ندارد استفاده کنیم تا بدون اتلاف وقت، سرمایه گذاری مطمئنی در طلا کرده باشیم.

    این واقعیت در مورد سکه‌های طلا که در طلافروشی‌ها به فروش می‌رسد وجود دارد که با این‌که شخص طلافروش نسبت به گرم و عیار سکه طلا ابراز اطمینان می‌کند اما باز هم امکان متفاوت بودن گرم و عیار آن وجود دارد. یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای سرمایه گذاری در سکه طلا، خرید گواهی سپرده سکه طلا بورسی است. گفتنی است که واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری طلا مانند صندوق طلای کیان بنا بر این گواهی‌های سپرده سکه طلا بورسی است.

    سرمایه گذاری در طلا بدون پرداخت مالیات و کارمزد کم

    بسیاری از ما از پرداخت مالیات و کارمزدهایی که برای خرید سکه طلا می‌دهیم ناراضی هستیم. باید گفت از مزایای دیگر گواهی سپرده سکه این است که میزان کارمزد آن در معاملات کم‌تر از کارمزد خرید سکه طلا است. در مورد مالیات هم گفتنی است که گواهی سپرده سکه از مالیات معاف است.

    امکان وثیقه گذاری برای وام و تسهیلات

    این نوع گواهی می‌تواند امکان وثیقه گذاری برای دریافت وام و تسهیلات را برای‌مان فراهم کند. در واقع، گواهی سپرده سکه طلا از اعتباری برخوردار است که می‌توانیم از آن برای دریافت وام استفاده کنیم. خرید غیرحضوری گواهی سپرده سکه طلا با استفاده از صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر سکه طلا هم امکان پذیر است. بسیاری از افراد با این حساب که می‌توانند با قرار دادن وجه نقد در حساب‌های بانکی از امکاناتی مانند دریافت وام و تسهیلات استفاده کنند، اقدام به افتتاح حساب‌های بانکی می‌کنند. اما باید گفت که حساب‌های بانکی نمی‌تواند به حفظ ارزش پول‌مان بپردازند و در طول زمان باعث کم شدن قدرت سرمایه می‌شوند.

    این در حالی است که با سرمایه گذاری در گواهی سپرده سکه طلا یا خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلای کیان می‌توانیم هم اقدام به حفظ ارزش پول در شرایط تورمی کنیم و هم با وثیقه گذاری همین سپرده یا واحد سرمایه گذاری صندوق طلا بتوانیم از امکان وام و تسهیلات استفاده کنیم.

    خرید طلا بدون حباب

    نوع دیگری از سرمایه گذاری در طلا به صورت فیزیکی هم وجود دارد که همان خرید سکه طلا در انواع مختلف است. خرید سکه طلا از سکه‌های گرمی گرفته تا تمام سکه امامی هم از نوع رایج سرمایه گذاری در طلا است.

    در زمان خرید انواع سکه طلا، کافی است تا به وزن هر کدام و قیمتی که باید برای خریدشان بپردازیم توجه کنیم. به عنوان مثال، وزن سکه امامی 8 گرم و 133 سوت است. اگر به قیمت روز خرید انواع سکه توجه کنیم، متوجه می‌شویم میزان پولی که برای برخی سکه‌های با قطعات کوچک پرداخت می‌کنیم بیش از دو برابر وزن طلای به کار رفته در آن سکه است. این اختلاف را حباب قیمتی سکه طلا می‌گویند.در واقع، در حال حاضر بیش از 50 درصد از پولی که بابت خرید سکه گرمی طلا می‌دهیم مربوط به حباب آن می‌شود. بنابراین خوب است راه بهتری را برای سرمایه گذاری در طلا که همان صندوق طلا باشد انتخاب کرد.

    مزایای گواهی سپرده طلا نسبت به صندوق اجاره ای (امانات)

    هنگامی که شما طلاهای خود را در صندوق امانات قرار می دهید، بانک ها در قبال حوادث مختلف از جمله آتش سوزی و سرقت و غیره صندوق امانات شما را بیمه نمی کنند. از سویی دیگر کارمزد نگهداری سکه در خزانه سکه طلا نسبت به کارمزد نگهداری سکه در صندوق اجاره ای بانک ها پایین تر است.

    خرید فیزیکی طلا یا گواهی سپرده سکه طلا

    سرمایه گذاری در طلا به عنوان فلزی گرانبها که ارزش جهانی دارد و از دارایی‌های قابل معامله در تمام جوامع به حساب می‌آید تا مدت‌ها تنها به این صورت انجام می‌شد که افراد به بازار طلا می‌رفتند و اقدام به خرید و نگه‌داری سکه طلا می‌کردند. البته که هنوز هم افرادی از همین شیوه سنتی سرمایه گذاری در طلا استفاده می‌کنند.

    چطور در گواهی سپرده سکه طلا سرمایه گذاری کنیم؟

    برای سرمایه گذاری در گواهی سپرده سکه طلا دو روش حضوری و آنلاین وجود دارد.

    معامله به صورت حضوری

    برای خرید گواهی سپرده سکه طلا بصورت حضوری باید به بانک مورد نظر خود مراجعه کنید و سپس سکه های طلای حریداری شده خود را به خزانه بانک تحویل دهید و بابت سکه های تحویل داده شده اوراق گواهی سپرده سکه دریافت نمایید.

    معامله بصورت آنلاین

    برای معامله آنلاین گواهی سپرده سکه طلا ابتدا باید کد بورسی داشته باشید. سپس می توانید با استفاده از کارگزاری معتبر اقدام به خرید گواهی سپرده سکه طلا کنید.

    مراحل خرید و فروش گواهی سپرده سکه طلا از بورس کالا

    برای خرید گواهی سپرده سکه طلا ابتدا باید با استفاده از کد بورسی وارد سامانه معاملاتی کارگزاری خود شوید و سپس در سامانه معاملاتی کارگزاری نماد گواهی سپرده سکه طلا را انتخاب نمایید.

    کارمزد خرید گواهی سپرده سکه طلا

    به ازای هر خرید یا فروش گواهی سپرده سکه طلا در کارگزاری خریدار یا فروشنده باید 0.00125 میزان مبلغ سرمایه گذاری را به عنوان کارمزد بپردازد. حداقل حجم هر سفارش در گواهی سپرده سکه طلا چقدر است؟ حداقل حجم هر سفارش در گواهی سپرده سکه طلا 100 گواهی سپرده معادل یک سکه تمام بهار آزادی است. و بیشترین حجم سفارش گواهی سپرده سکه طلا معادل 1000 گواهی سپرده معادل 10 سکه تمام بهار آزادی است.

    زمان معاملات گواهی سپرده سکه طلا چه وقت است ؟

    زمان معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا از روز شنبه تا چهارشنبه و از ساعت 13 الی 15 است و از ساعت 12:30 تا 13 نیز مرحله پیش‌گشایش معاملات انجام می‌شود.

    سررسید گواهی سپرده سکه

    تاریخ سر رسید گواهی سپرده سکه طلا در واقع تاریخی است که سرمایه گذار می تواند سکه های خریداری شده را تحویل بگیرد. در زمان اتمام موعد سر رسید سرمایه گذار سه کار می تواند انجام دهد:

    1. سکه های خود را بصورت فیزیکی تحویل بگیرد.

    2. قبل از موعد سر رسید گواهی های خریداری شده را بفروشد.

    3. اگر بخواهد گواهی های سپرده سکه خود را نگه دارد می تواند این گواهی ها را به نماد دیگری انتقال

    دهد.

    چطوراز طریق صندوق ها در گواهی سپرده سکه طلا سرمایه گذاری کنیم؟

    آشنایی با صندوق سکه طلا کیان

    در حال حاضر، صندوق سرمایه گذاری طلا می‌تواند با سبد متشکلی که از اوراق مبتنی بر سکه دارد بهترین گزینه برای سرمایه گذاری در طلا به صورت سپرده باشد. زیرا این نوع از صندوق ها بیشترین حجم سبد سرمایه گذاری آن ها از اوراق گواهی سکه تشکیل شده است. یکی از این صندوق‌های طلا، صندوق سکه طلا کیان است که با داشتن تیمی مجرب و متنوع سازی سبد دارایی خود می‌تواند برای سرمایه گذاران این امکان را فراهم کند که بدون دغدغه‌ خاصی بتوانند در این اوراق سرمایه گذاری کنند.

    نتیجه گیری

    با توجه به این که طلا به عنوان یکی از زمینه‌های سرمایه گذاری پربازده در بازه‌های زمانی شناخته شده است، می‌توان برای سرمایه گذاری در دورانی که از طرفی، تورم جهانی باعث افزایش روزانه قیمت طلا می‌شود و از طرف دیگر، افزایش قیمت دلار در داخل به طور جداگانه باعث افزایش قیمت طلا شده است از فرصت استفاده کرد و سرمایه گذاری مناسب در طلا را شروع کرد. سرمایه گذاری در طلا بدون پرداخت مالیات و همچنین کارمزد کم در زمان خرید، تنها با سرمایه گذاری در گواهی سپرده طلا امکان‌پذیر است. برای این‌که از هدر رفتن وقت جلوگیری شود و همچنین بتوان از سبدی متنوع سرمایه گذاری در طلا بهره‌مند شد، می‌شود اقدام به سرمایه گذاری در صندوق طلا کرد و مدیریت سرمایه را به این ابزار مالی نوین سپرد.