دلایل افزایش قیمت طلا چیست؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 646
    • 0
    دلایل افزایش قیمت طلا چیست؟

    مدت زیادی است که طلا برای انسان‌ها کاربرد داشته و خود را به عنوان یک فلز قیمتی، پرکاربرد و در نتیجه گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری، گوشه ذهن آنها قرار داده است. از کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های فنی و پزشکی گرفته تا ویترین مغازه‎های طلا فروشی و بازار معاملات بورس و قیمت گذاری‌های کلان و پشتوانه‌های مالی در جهان همگی رگه‌های ریز و درشت از حضور این فلز گرانبها را در خود دارند. هر کدام از بازارها و فعالیت‌های موجود که به نوعی، چه مستقیم و چه غیر مستقیم، با طلا در ارتباط هستند شاهد افزایش قیمت طلا هستند. یعنی تقریبا تمام افراد جامعه با این موضوع مواجه هستند. اما این سوال در ذهن افراد شکل می‌گیرد که دلایل افزایش قیمت طلا چیست؟ در این مقاله از کیان دیجیتال دلایل افزایش قیمت این فلز گرانبها را بررسی میکنیم.

    دلیل اول، ذخایر بانک مرکزی

    ذخایر بانک های مرکزی از ارزهای کاغذی و طلا تشکیل شده است. بانک های مرکزی برای اعتباربخشی از ذخایر پولی متنوع بهره می‌برند. زمانی که این بانک‌ها تصمیم می‌گیرند ذخایر پولی خود را به طلا تبدیل کنند قیمت طلا و سکه افزایش پیدا می‌کند. البته ناگفته نماند که دلایل دیگری هم برای افزایش قیمت طلا وجود دارد که یک به یک به آن‌ها خواهیم پرداخت. اما حرکت صعودی قیمت طلا گاهی به خاطر تغییر و تبدیل ذخایر بانک‌‌های مرکزی است. به عنوان مثال کشورهایی مانند لهستان و چین و روسیه در سال 2019 برای تبدیل ذخایر پولی خود با طلا اقدام به خرید 656 تن طلا کردند که به گزارش شورای جهانی طلا این میزان تبدیل از بالاترین میزان خرید طلا در جهان طی 50 سال گذشته بوده است.

    دلیل دوم، ارزش دلار آمریکا

    یکی از عمده دلایل افزایش قیمت طلا در جهان ارزش دلار ایالت متحده آمریکا است. در کشور ما، ایران، هر زمان که قیمت طلا افزایش می‌یابد به همان میزان شاهد افزایش قیمت طلا نیز هستیم. اما در کشورهای دیگر به ویژه خود آمریکا اگر قیمت دلار کاهش پیدا کند می‌شود انتظار بالا رفتن قیمت طلا را داشت. به این معنی که این رویه میان طلا و دلار یک رابطه معکوس را ایجاد می‌کند. زمانی که قیمت دلار کاهش می‌یابد تقاضا برای خرید طلا افزایش می‌یابد؛ بنابراین طلا به عنوان یک حفاظ در برابر تورم عمل می‌کند. تورم زمانی است که قیمت ها افزایش می یابند و با کاهش ارزش دلار، با همان معیار قیمت ها افزایش می‌یابند. با این حساب با افزایش نرخ تورم، قیمت طلا نیز افزایش می‌یابد.

    دلیل سوم، تقاضای صنعتی طلا در جهان

    تقاضا همیشه موجب با ارزش شدن کالاها و محصولات می‌شوند. یکی دیگر از عمده دلایل افزایش قیمت طلا در جهان تقاضای صنعتی این فلز گرانبها است. همه ما خوب می‌دانیم که طلا در صنایع مختلف کاربردهای بسیاری دارد. فلزاتی مانند طلا و نقره خواص پزشکی نیز دارند و در ساخت داروهای آنتی باکتریال و همچنین ساخت داروها و مکمل‌های مورداستفاده در زیبایی کاربرد دارند و به همین خاطر در سال‌های اخیر با تقاضای رو به افزایش این فلزات گرانبها، به ویژه طلا مواجه هستیم. افزایش قیمت طلا را می‌توان وابسته به فعالیت‌های کشورهای پیشرفته صنعتی مانند ایالات متحده آمریکا، چین و هند نیز دانست. صنایع مختلف نظامی و ساخت و تولید بسیار وابسته به این فلز گرانبها هستند و باید به دفعات در هر روز از وجود طلا برای تولید محصولات خود استفاده کنند. پیشرفت صنایع الکترونیک در سال‌های اخیر و رقابت سرسخت میان کشورهای تولید کننده سخت افزارها توانسته افزایشی شدن قیمت طلا را بیش از پیش ملموس کند. عرضه و تقاضای رو به افزایش محصولات الکترونیکی و از طرف دیگر کشورهای مصرف کننده نیز صعودی شدن قیمت طلا را تسریع کرده است.

    افزایش قیمت طلا

    دلیل چهارم، محافظت از ثروت

    بی شک همه ما کمابیش با شرایط اقتصادی نامساعد رو به رو شده‌ایم. یکی از عمده شرایطی که همه ما در اوضاع نامساعد اقتصادی با آن رو به رو شده‌ایم تورم است. در زمان تورم بسیاری از افراد و حتی نهادها نیز به خرید طلا برای محافظت از ثروت و حفظ ارزش پول رو می‌آورند. آن دسته از افراد که پول کافی برای خرید فیزیکی طلا را دارند راهی مغازه‌ها و صرافی‌ها برای خرید سکه طلا می‌شوند که البته از لحاظ ایمنی به این نوع از سرمایه گذاری ایراداتی از جمله در خطر بودن حالت فیزیکی طلا در خانه وارد است.

    مشاوران سرمایه گذاری به افراد سرمایه گذار و متقاضیان سرمایه گذاری پیشنهاد می‌کنند که به جای خرید مستقیم طلا از سرمایه گذاری در صندوق های طلا استفاده کنند. زیرا با توجه به شرایط تورم و افزایش قیمت طلا بسیاری از افراد توانایی خرید سکه طلا را ندارند و از طرفی هم می‌خواهند از این فلز گرانبها به عنوان پناهگاهی امن برای حفظ ارزش پول‌شان استفاده کنند. در چنین شرایطی می‌توان از صندوق های سرمایه گذاری طلا که سبد دارایی آن تشکیل شده از اوراق مشتقه طلا و برخی دارایی‌های دیگر است استفاده کرد و ارزش زمانی پول را حفظ کرد. در مقاله صندوق طلا چیست مزایای سرمایه گذاری در صندوق های مبتنی بر طلا را به صورت کامل توضیح داده ایم.

    دلیل پنجم، یابندگان و افزایش قیمت طلا

    بازیگران اصلی استخراج طلا در سراسر جهان کشورهایی مانند چین، آفریقای جنوبی، ایالات متحده آمریکا، استرالیا، روسیه و پرو هستند. این کشورها که به عنوان یابندگان طلا فعالیت می‌کنند هم به عنوان دارندگان عمده می‌توانند از دلایل افزایش قیمت طلا باشند. این کشورها نمونه دیگری از عرضه و تقاضا را در دست دارند. به عنوان مثال طلای استخراج شده از معادن طلا در سال 2018 نزدیک به 3260 تن بوده است که این رقم در سال 2010 نزدیک به 250 تن بوده است. این نوع از استخراج با تغییرات مختلف می‌تواند تاثیر مستقیم بر احساس نیاز به این فلز گرانبها را در جهان ایجاد کند.

    دلیل ششم، شیفتگی طلا

    شاید باور کردنش سخت باشد اما یکی دیگر از دلایلی که باعث افزایش قیمت طلا در تمام دوران بوده است شیفتگی انسان به این فلز زرد بوده است. جذابیت، کمیاب بودن و کاربردهای این فلز به حدی است که به جرات می‌توان گفت که ما هیچ گاه نمی‌توانیم دست از آن بکشیم. تقریبا تمام کشورها و حتی تک تک افراد جامعه به این نتیجه رسیده‌اند که هر چه بیش‌تر طلا ذخیره کنند در امنیت بیش‌تری هستند.

    نتیجه گیری

    افزایش قیمت طلا و کاهش بسیار ناچیز آن در دوران مختلف بازارهای دارایی نشان می‌دهد که ارزش این فلز گرانبها به خصوص در شرایط تورم رو به افزایش خواهد بود و برای سرمایه‌گذاری گزینه مناسبی بوده است. دلایل افزایش قیمت طلا را با هم بررسی کردیم و حال می‌توانیم در مقاطع مختلف به این دلایل به عنوان استنادات موجود در افزایش قیمت رجوع کنیم.

    تازه‌ترین‌ها