صندوق‌ طلا چیست؟ مزایای سرمایه گذاری در صندوق طلا

تحریریه سرمایه‌ پلاس
    • اشتراک‌گذاری
    • 22545
    • 0
    صندوق‌ طلا چیست؟ مزایای سرمایه گذاری در صندوق طلا

    صندوق‌های طلا از جمله گزینه‌های سرمایه گذاری در این فلز ارزشمند هستند. اما دارایی این صندوق ها چقدر است؟ کدام صندوق بیشترین سکه طلا و شمش طلا را دارند و حجم طلای موجود در این صندوق ها چقدر است؟

    از گذشته تا امروز، طلا یکی از کالاهای با قابلیت سرمایه گذاری است. همه خوب می‌دانیم که طلا جزو منابع تجدید ناپذیر است و بنابراین هر چه میزان تقاضا آن بالاتر رود به همان نسبت، قیمت و ارزش آن افزایش می‌یابد. پس طلا به عنوان ابزاری برای حفظ قدرت خرید یا افزایش قدرت مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در حال حاضر، بسیاری به دلایل منطقی مختلفی به جای خرید سنتی طلا و دچار ریسک‌های آن شدن، به سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری طلا روی آورده‌اند. صندوق طلا یکی از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری محسوب می‌شود. در ادامه بیش‌تر با ماهیت این صندوق سرمایه گذاری آشنا خواهیم شد و مزایا و کارکرد آن و تفاوتش با خرید سنتی طلا را توضیح خواهیم داد.

    صندوق‌ طلا چیست؟

    صندوق‌های سرمایه گذاری طلا جزو صندوق‌های قابل معامله (ETF) به شمار می‌آید. این صندوق‌ها هم مانند صندوق‌های دیگر دارای ارکان و اعضای مشخص هستند. اما تفاوت صندوق های طلا با دیگر صندوق‌های سرمایه گذاری این است که ۷۰ درصد از دارایی‌های جمع آوری شده از سرمایه گذاران را به خرید سکه طلا و اوراق بهادار مشتقه این فلز در نظر می‌گیرند. بقیه دارایی صندوق نیز در دارایی‎های دیگری مانند اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌شود تا هم صندوق شرایط با ثباتی داشته باشد و هم در زمان ابطال واحدهای سرمایه گذاری، صندوق بتواند بدون آسیب رسیدن به اصل سرمایه گذاری خود اقدام به تامین مالی برای واحدهای ابطال شده کند و وجه آن را در کم‌ترین زمان به سرمایه گذار پرداخت کند.

    صندوق سرمایه گذاری طلا چطور کار می کند؟

    صندوق های طلا (Gold Funds) با خرید اوراق سکه‌ و شمش طلا به صورت غیرفیزیکی کار خود را آغاز می‌کند. عوامل موثر بر ارزش دارایی‌های این صندوق‌ها، قیمت گذاری این فلز گران‌بها بر اساس نرخ دلار و پول ملی کشورها و قیمت اونس جهانی است. در واقع سرمایه گذاری در صندوق طلا که جزء صندوق های قابل معامله ETF هستند یکی از روش های سرمایه گذاری غیرمستقیم روی طلا و دلار است و کسانی که قصد پوشش ریسک سرمایه خود را در مقابل افزایش نرخ طلا و ارز دارند می‌توانند با انتخاب صندوق طلا به صورت غیر مستقیم سرمایه خود در سکه طلا، در این صندوق‌ها سرمایه گذاری کنند. برای مشاهده دارایی‌های این نوع صندوق می‌توان نمودار ترکیبی دارایی صندوق سرمایه گذاری طلای کیان را مشاهد کرد.

    مزایای سرمایه گذاری در صندوق های طلا

    مهمترین مزایای خرید صندوق های طلا، برطرف کردن ریسک نگهداری طلا به صورت فیزیکی، کم شدن کارمزد در معاملات، امکان سرمایه گذاری با کم ترین میزان سرمایه، امکان نقد شوندگی سریع، قابل معامله بودن این صندوق ها و مدیریت آن می‌شود. برای برشماری مزایای صندوق سرمایه گذاری و مقایسه آن با خرید سنتی طلا لازم است که در چندین قسمت به طور مجزا به بررسی بپردازیم.

    1. مدیریت هوشمندانه صندوق طلا

    یکی از مزایای خرید طلا از صندوق ها مدیریت هوشمندانه است. اول از همه باید این نکته را به خاطر داشت که وقتی یک شخص اقدام به سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری طلا می‌کند در واقع، اقدام به خرید غیر مستقیم طلا کرده است؛ به این معنی که بدون خرید مستقیم طلا با سرمایه گذاری در این نوع صندوق این امکان را به دست می‌آورید تا سرمایه شما به دست تیم حرفه‌ای و کارشناسان مجرب صندوق طلا سرمایه گذاری شود. صندوق‌های طلا نیز با توجه به اوضاع بازار چه در زمان رکود و چه در زمانی که بازار روزهای پررونقش را می‌گذراند اقدام به خرید سکه‌های طلا، اوراق مشتقه این فلز و اوراق بهادار با درآمد ثابت می‌کنند. در واقع، با این تدبیر، میزان ریسک سرمایه گذاری شما تا حد قابل توجهی کم می‌شود.

    2. قابل معامله بودن صندوق طلا در بورس

    صندوق سرمایه گذاری طلا جزو صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) به شمار می‌آید. این قابلیت در صندوق طلا مانند صندوق طلای کیان این امکان را به فرد سرمایه گذار می‌دهد تا در طول ساعات کاری بازار بورس بدون نیاز به مراجعه به کارگزاری در سامانه‌های آنلاین اقدام به خرید و فروش واحدهای سرمایه گذاری در بازار بورس کند و به صورت لحظه‌ای تامین مالی یا سرمایه گذاری خود را در صندوق‌های طلا انجام دهد.

    گفتنی است که بعضی از صندوق‌ها پا را فراتر از سامانه‌های معاملاتی گذاشته‌اند و با فراهم آوردن اپلیکیشن‌های مربوط به صندوق‌ها، به راحتی این امکان را برای سرمایه گذاران خود فراهم کرده‌اند. به عنوان مثال اگر شخصی بخواهد در صندوق سرمایه گذاری طلا کیان با نماد (گوهر) اقدام به خرید و فروش واحدهای سرمایه گذاری کند کافی است تا اپلیکیشن کیان دیجیتال را دانلود کند و به راحتی تمام مراحل را برای ثبت نام، فعال‌سازی و خرید و فروش در این صندوق انجام دهد.

    3. نقدشوندگی سریع

    یکی دیگر از مزایایی که صندوق طلا دارد این است که در میان ارکان صندوق، بازارگردان حضور دارد و وجود این رکن به منظور نقد شوندگی در زمان ابطال واحدهای سرمایه گذاری از طرف سرمایه گذاران است. به این معنی که در زمانی که حتی بازار حالتی یک طرفه پیدا می‌کند و به معنای ساده‌تر فروش سخت می‌شود، بازارگردان به تنظیم معاملات خرید و فروش می‌پردازد تا رقم خرید و فروش را تا حد ممکن هم‌تراز نگه دارد و کار معاملات را آسان کند.

    4. سرمایه گذاری با کم ترین میزان سرمایه!

    یکی از مهمترین مزایای خرید صندوق های طلا سرمایه گذاری با کم ترین میزان سرمایه است. واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های طلا از قیمت گرمی آن بسیار کم‌تر است و همین امر باعث می‌شود تا واحدهای سرمایه گذاری این نوع صندوق با مبالغ کم هم قابل سرمایه گذاری باشد. در حال حاضر، اگر یک شخص اقدام به خرید فیزیکی طلا کند، دست کم باید به اندازه یک سکه یا چند گرم طلا پول داشته باشد که برای بسیاری این میزان رقم کمی نیست و اصلا خرید یک سکه را آن چنان که باید نمی‌‌توان یک سرمایه گذاری خوب تلقی کرد. صندوق‌های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا این امکان را فراهم کرده‌اند که افراد با هر میزان پول حتی به اندازه چند صد هزار تومان هم قادر به سرمایه گذاری و خرید واحدهای سرمایه گذاری در صندوق طلا باشند.

    شاید این سوال مطرح شود که چگونه با کم‌ترین پول برای این صندوق توجیه مالی به وجود می‌آید که هر میزان سرمایه‌ای را بپذیرد؟ در جواب به این سوال باید گفت که صندوق‌های سرمایه گذاری طلا جزو دسته صندوق‌های سرمایه گذاری کالا در بورس به حساب می‌آیند و به همین خاطر افراد با حداقل سرمایه حتی با پانصد هزار تومان به صورت آنلاین و کم‌تر از این مقدار به صورت حضوری به صندوق‌ها هم می‌توانند در این صندوق سرمایه گذاری کنند.

    5. کارمزد کم تر معاملات

    بی شک شنیده و دیده‌ایم که در زمان خرید و فروش طلا به صورت سنتی، پولی که بابت کارمزد یا اجرت داده‌ایم، کم می‌شود. درست است. کارمزد در معاملات، هزینه‌ای طبیعی و تعریف شده است اما در مقایسه خرید سنتی این فلز گرانبها و شیوه سرمایه گذاری در صندوق آن باید گفت که تفاوت بسیاری در کارمزد وجود دارد؛ زمانی که شما اقدام به سرمایه گذاری در صندوق طلا می‌کنید تنها ۰٫۲۳ درصد از شما کارمزد دریافت می‌شود اما زمانی که اقدام به خرید مستقیم فیزیکی طلا می‌کنید این میزان کارمزد بسیار بالاتر است.

    هر اندازه که سرمایه گذاری در طلا با کسب سود همراه باشد باز هم سرمایه گذار علاقمند است تا کم‌ترین میزان را بابت مالیات و اجرت و کارمزد در زمان معامله بپردازد تا سودی بیشتر را تجربه کند. خوشبختانه در حال حاضر با حضور فضای سرمایه گذاری آنلاین، این امکان برای سرمایه گذاران در طلا فراهم شده است تا بتوانند با کارمزد کارگزاری صفر درصد در صندوق طلای کیان سرمایه گذاری کنند.

    کمی پیش‌تر به این موضوع اشاره شد که به طور معمول، افراد می‌توانند با میزان کمی از کارمزد در صندوق‌های سرمایه گذاری طلا اقدام به خرید واحدهای سرمایه گذاری طلا کنند. اما صندوق طلا کیان برای سرمایه گذاران خود این تخفیف صد در صدی کارمزد کارگزاری را در زمان خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلا در نظر گرفته است.

    البته گفتنی است که کارمزد صفر درصدی کارگزاری تنها در زمان خرید واحدهای سرمایه گذاری این صندوق به سرمایه گذاران تعلق می‌گیرد. جدا از این نکته، باید گفت که تخفیف صد در صد کارمزد طلا در زمان خرید به سرمایه گذارانی تعلق می‌گیرد که از طریق کارگزاری کیان و سامانه آنلاین درساتریدر اقدام به خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلا کیان کنند.

    خرید صندوق طلا چه تفاوتی با خرید طلا فیزیکی دارد؟

    از اطرافیان‌مان گرفته تا هر کسی که پولی در دست دارد، همیشه سعی می‌کند تا قسمتی از وجه نقد خود را برای سرمایه گذاری صرف خرید طلا کند و به شکل سنتی به بازار می‌رود تا با دارایی‌اش هر چه قدر می‌تواند طلا و سکه بخرد و در گوشه‌ای از خانه و یا گاوصندوق شخصی طلای خریداری شده را کنار بگذارد.

    تفاوت اصلی صندوق سرمایه گذاری طلا با این نوع خرید این فلز گرانبها این است که با خرید فیزیکی طلا نه تنها هر لحظه خطر سرقت، اموال شخص را تهدید می‌کند بلکه ممکن است این تهدیدات به قیمت جان فرد دارنده طلا تمام شود. این نکته یک واقعیت بدیهی است که هیچ چیز در زندگی‌ به اندازه جان انسان ارزشمند نیست. اگر سرمایه گذاری می‌کنیم و به فکر آینده هستیم تنها به این دلیل است که زندگی راحت‌تری برای خود و خانواده‌مان فراهم کنیم و از ریسک‌های احتمالی دور بمانیم.

    صندوق طلا مانند یک گاوصندوق هوشمند عمل می‌کند و ما را از گزند خطرات نگهداری فیزیکی طلا در امان می‌دارد. علاوه بر این، صندوق طلا با داشتن ارکان و اعضای متخصص در امر سرمایه گذاری این امکان را برای سرمایه گذار ایجاد می‌کند تا بدون صرف وقت از تخصص این اعضا استفاده کند. متخصصین صندوق‌های سرمایه گذاری طلا مانند صندوق طلای کیان این علم را دارند تا در زمان مناسب و با تحلیل نوسانات بازار و همچنین روزهای پررونق به بهترین شکل، دارایی موجود در صندوق سرمایه گذاران را مدیریت کنند.

    ریسک ها و معایب خرید طلای فیزیکی!

    در بسیاری از فیلم‌ها دیده‌اید که عده‌ای راهزن و سارق به دنبال کسی افتاده‌اند که مطمئن هستند طلا به همراه دارد. معمولا هم آخر چنین داستان‌هایی شاهد عاقبت خوشی نبوده‌ایم. اما نکته مهم این است که از جهاتی، تفاوتی میان صدها سال پیش با امروز وجود ندارد و کالاهای باارزشی مانند طلا همچنان دندان طمع سارقان را برق می‌‎اندازد. شاید شیوه تغییر کرده باشد اما نفس عمل تغییر نکرده است. نگهداری طلا، کاری پر مخاطره است و هر چه قدر هم این کار با دقت و وسواس و با ضوابط امنیتی انجام شود باز هم امکان بروز حوادث ممکن است. البته نه فقط سرقت بلکه گم شدن نیز در ذات اشیا و حواس پرتی و حوادث نیز وجود دارد و حتی زمانی هم که اموال با ارزشی مانند طلا در جای امنی قرار گرفته باشد باز هم نمی‌توان به طور کامل از امنیت آن آسوده خاطر بود. نیازی به توضیح ندارد که در این زمینه هم صندوق‌های سرمایه گذاری طلا از سرمایه سرمایه گذاران خود با روشی قانونی و منطقی محافظت می‌کند.

    سود صندوق طلا چقدر است؟

    سرمایه گذاری در صندوق طلا به دلیل اینکه بیشتر حجم سبد سرمایه گذاری این نوع از صندوق‌ها از اوراق گواهی سکه و اوراق گواهی شمش طلا تشکیل شده است، همانند این است که در طلا، سکه و شمش سرمایه گذاری کنید. در نتیجه اگر عوامل موثر بر افزایش قیمت طلا و دلار فعال شوند، قیمت واحد‌های صندوق طلا نیز افزایش می‌یابد. با این تفاوت که خرید صندوق طلا دارای مزیت‌های بیشتری است که در بالا به آن‌ها اشاره شد. البته باید توجه داشت که قیمت واحد‌های صندوق طلا حباب قیمتی بسیار پایین‌تری نسبت به سکه طلا دارد.

    نحوه خرید و فروش واحد‌های صندوق‌های طلا

    صندوق‌های سرمایه گذاری طلا به دلیل اینکه جزء صندوق های قابل معامله در بورس ETF هستند همانند سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس معامله می شوند. برای این کار ابتدا باید کد بورسی داشته باشید و سپس از طریق یک کارگزاری واحد‌های صندوق سرمایه طلای مورد نظر خود را خریداری نمایید.

    خرید صندوق طلا بهتر است یا سکه!

    سرمایه گذاری در صندوق طلا همانند سرمایه گذاری در شمش و سکه طلا است. با این تفاوت که شما نمی توانید با 500 هزار تومان در سکه طلا سرمایه گذاری کنید اما می‌توانید با حداقل 500 هزار تومان سرمایه گذاری در صندوق طلا را شروع کنید. از سوی دیگر، سکه طلا حباب قیمتی بالایی دارد اما صندوق سرمایه گذاری در طلا حباب پایین‌تری دارد و قیمت واحد‌های آن به قیمت ذاتی نزدیک است. همچنین سرمایه گذاری در سکه طلا ممکن است دارای ریسک به سرقت رفتن باشد اما صندوق سرمایه گذاری در طلا چنین ریسکی را ندارد.

    بازدهی صندوق های طلا چقدر است؟

    در یک سال اخیر بازدهی صندوق‌های طلا نسبتا خوب بوده است. این صندوق‌ها بین 4 تا 43 درصد در یک سال منتهی به 3 بهمن 1402 بازدهی کسب کرده‌اند. به همین دلیل هم هنگام انتخاب صندوق طلا باید به صندوق انتخابی خود و ویژگی‌های آن توجه کنید.

    مراحل خرید صندوق سرمایه گذاری طلا

    برای خرید صندوق سرمایه گذاری در طلا باید نماد مربوطه را از پنل کارگزاری خود جستجو کنید. علاوه بر این، از طریق اپلیکیشنی مانند کیان دیجیتال هم خرید صندوقی مانند صندوق طلای کیان امکان‌پذیر است.

    خرید مستقیم

    در خرید مستقیم صندوق طلا سرمایه گذاران ابتدا باید از طریق اپلیکیشن درسا تریدر پلاس احراز هویت سجام را انجام دهند. در ادامه مراحل مربوط به خرید مستقیم صندوق طلا را نشان می‌‎دهیم.

    ورود به درسا تریدر پلاس

    سپس وارد برنامه می‌شوید با ورود به برنامه درسا تریدر پلاس با صفحه‌ی زیر روبه‌رو می‌شوند.

    انتخاب گوهر در درسا تریدر پلاس

    بعد از ورود به صفحه در قسمت جستجو نماد صندوق سرمایه گذاری در طلا را وارد نمایید. به عنوان مثال در تصویر بالا صندوق طلای کیان با نماد گوهر جستجو شده است. بعد از جستجوی نماد صفحه زیر برای سرمایه گذار نمایش داده می شود که می‌تواند به آسانی صندوق مورد نظر خود را خریداری نمایید.

    خرید صندوق طلا در درسا تریدر

    خرید غیرمستقیم

    در روش خرید غیر مستقیم صندوق سرمایه گذاری طلا، سرمایه گذار می‌تواند به اپلیکیشن شرکتی که صندوق سرمایه گذاری در طلا را تشکیل داده است هم مراجعه کند. به عنوان مثال، برای خرید غیرمستقیم صندوق گوهر سرمایه گذاران می‌توانند بعد از احراز هویت و افتتاح حساب در درسا تریدر پلاس، از طریق نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه نشان شوند.

    ورود به کیان دیجیتال و حساب نشان

    بعد از ورود، سرمایه گذاران صفحه‌ی زیر را مشاهده می کنند. در این صفحه همه‌ی صندوق های سرمایه‌گذاری کیان قابل مشاهده هستند. با کلیک روی «سکه طلا کیان» می توانید سرمایه گذاری در این صندوق را شروع کنید.

    انتخاب صندوق طلای کیان از نشان

    نتیجه گیری

    در جهان امروز این امکان فراهم آمده تا بیش از پیش از سرمایه خود به صورت ایمن و البته با بازدهی بیش‌تر بهره ببریم و مشکلات قبل را برای نگهداری از سرمایه گذاری خود نداشته باشیم. در این مقاله از کیان دیجیتال در مورد مفهوم صندوق‌های طلا چیست و مزایای سرمایه گذاری در این صندوق ها نسبت به خرید فیزیکی طلا به صورت مفصل توضیح داده شد.

    صندوق سرمایه گذاری طلا، سبدی تشکیل شده از اوراق مشتقه مبتنی بر طلا است. سرمایه گذاران به جای خرید فیزیکی طلا می‌توانند با خرید واحدهای سرمایه گذاری این صندوق در این فلز گرانبها سرمایه گذاری کنند.
    تفاوت‌های چشمگیری میان خرید فیزیکی طلا و سرمایه گذاری در صندوق طلا وجود دارد. خرید فیزیکی طلا با خطراتی مانند سرقت و کم شدن قطعات فیزیکی طلا همراه است اما سرمایه گذاری در صندوق طلا را می‌توان امن‌ترین نوع سرمایه گذاری در این فلز گرانبها دانست. از طرف دیگر، قیمت هر گرم طلا برای بسیاری از افراد گران و دست نیافتنی است. در صورتی که افراد با مبلغی کم‌تر از یک گرم طلا می‌توانند اقدام به خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلا کنند.
    بلی، صندوق سرمایه گذاری طلا جز صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله etf است و سرمایه گذاران می‌توانند در طول ساعت کاری بازار بورس اقدام به خرید و فروش واحدهای سرمایه گذاری این صندوق کنند.