فرشته نجات سرمایه گذاری کیست و بر چه کسانی فرود می آید؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 452
    • 0
    فرشته نجات سرمایه گذاری کیست و بر چه کسانی فرود می آید؟

    اگر جزو یکی از شرکت‌های نوپا ایده پرداز هستید ممکن است یکی از سرمایه گذاران فرشته به سراغ شما هم بیاید! سرمایه گذار فرشته، کسی است که به دنبال شرکت‌های نوپای خوش آتیه می‌گردد تا روی آن‌ها سرمایه گذاری کند. سرمایه گذار فرشته معمولا دخالتی در مدیریت شرکت نمی‌کند و منتظر می‌ماند تا شرکت مورد سرمایه گذاری‌اش به مرحله کشت ایده‌ها برسد. بعد از مرحله کشت، بی شک نوبت به مرحله آخر یعنی برداشت می‌رسد که این مرحله همان شروع کسب و کار شرکت است. اما سرمایه گذاران فرشته چه اشخاصی هستند و چه تاثیراتی در بازارهای متنوع کسب و کار داشته‌اند؟ ریشه این نوع سرمایه گذاری به کجا برمی‌گردد؟ در ادامه به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد.

    سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

    نتایج اخیر سرمایه گذاری فرشته

    سرمایه گذاران فرشته (Angel Investors) برای بسیاری از کسب و کارها و شرکت‌های ایالات متحده حکم نجات دهنده را داشته‌اند. شاید با تعریفی که از سرمایه گذار فرشته ارائه دادیم، بسیاری از ما گمان کنند که این نوع سرمایه گذاری – اگر هم وجود داشته باشد – به ندرت انجام می‌شود. اما آمارها نشان می‌دهد که تا سال 2010 میلادی بیش از 61000 شرکت با پشتیبانی نزدیک به 20 میلیارد دلاری همین سرمایه گذاران فرشته راه افتادند و به کسب و کار رسیده‌اند.

    فرشتگان سرمایه گذار چه کسانی هستند؟

    شاید فکر کنید که عنوان سرمایه گذار فرشته معمولا به کسانی تعلق می‌گیرد که از طرف نهاد و یا سازمان خاصی حمایت و پشتیبانی می‌شوند. اما تا به امروز، بسیاری از سرمایه گذاران فرشته کسانی بوده‌اند که یا کارآفرین بوده‌اند و یا مدیران بازنشسته که بعد از بازنشستگی هم دست از حمایت ایده‌های خلاق برنداشته‌اند. البته ناگفته نماند که گاهی تعدادی از این سرمایه گذاران فرشته اقدام به راه اندازی انجمن‌ها و اتحادیه‌هایی می‌کنند تا بتوانند هر چه بهتر روی شرکت‌های ایده پرداز و خلاق سرمایه گذاری کنند. سرمایه گذاران فرشته اغلب از سرمایه خودشان استفاده می‌کنند. آن‌ها برای این که بتوانند جلوی خطرهای احتمالی این نوع سرمایه گذاری را بگیرند یک صندوق مدیریت استراتژیک راه اندازه می کنند و مانند صندوق های سرمایه گذاری اقدام به نگه داری و مدیریت وجوه سرمایه گذاران می‌کنند.

    خاستگاه سرمایه گذار فرشته

    این سوال پیش می‌آید که ایده سرمایه گذار فرشته از کجا آمده است؟ این عنوان برای اولین بار از دل تئاتر برادوی بیرون آمد. زمانی که سرمایه گذاران برای تولید محصولات نمایشی پول می‌دادند، اصطلاح سرمایه گذار فرشته از سوی «ویلیام وتزل» مطرح شد. وتزل با ارائه این عنوان توانست مطالعه‌ای بر اساس نحوه جمع آوری سرمایه برای کارآفرینان انجام دهد و در نهایت این عنوان را در بازارهای کسب و کار جا بیاندازد.

    بیشتر بخوانید: 8 قانون ساده برای سرمایه گذاری موفق

    فرهنگ سرمایه گذاری فرشته

    به نظر می‌رسد که این نوع سرمایه گذاری بسیار ایده آل است و به گونه‌ای می‌توان به آن مانند مفهوم «مدینه فاضله» نگاه کرد. اما به وضوح می‌توان گفت میان هر جامعه تا رسیدن به اجرایی کردن سرمایه گذاری فرشته تنها یک دوره فرهنگ سازی فاصله است. به محض این که سرمایه گذاران معتبر جامعه متوجه شوند که با قبول این مفهوم تا چه میزان می‌توانند به رشد و شکوفایی ثروت خود و جامعه‌شان کمک کنند، آن وقت است که ورق بر خواهد گشت و حوزه‌های کسب و کار با ایده‌های نو روی دور تند پیشرفته می‌افتند.