اجرت ساخت طلا چقدر است؟ هر گرم طلا چند درصد اجرت ساخت دارد؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 24068
    • 0
    اجرت ساخت طلا چقدر است؟ هر گرم طلا چند درصد اجرت ساخت دارد؟

    خرید طلای بدون اجرت خطراتی به دنبال دارد. طلای بی اجرت یعنی طلای دست دوم و از مهم‌ترین خطراتی که خرید این نوع طلا به همراه دارد این است که اگر طلای دست دوم را از جای نامطمئن بخریم ممکن است تقلبی باشد.

    اجرت طلا و قیمت آن هر کدام بخشی از دغدغه افراد در خصوص خرید طلا را تشکیل می‌دهند. زمانی که برای خرید طلا اقدام می‌کنیم، فروشنده بعد از وزن کردن قطعه طلای موردنظر، شروع به محاسبه اجرت ساخت و مالیات می‌کند و قیمت نهایی که باید به عنوان خریدار بپردازیم را اعلام می‌کنند.

    گاهی حتی ممکن است بر سر این‌که چرا اجرت ساخت تا این حد زیاد است شاکی شویم و کلا از موضوعی به نام اجرت ساخت در زمان خرید طلا چندان دل خوشی نداریم، اما اجرت ساخت در زمان خرید طلا مرسوم است. در این مطلب قصد داریم با مفهوم اجرت ساخت و نوع محاسبه آن و همچنین مالیات در زمان خرید طلا بیش‌تر آشنا شویم.

    اجرت طلا چیست؟

    اجرت طلا به هزینه‌ای گفته می‌شود که طلافروش‌ها یا جواهرسازان در ازای ساخت قطعات طلا یا جواهر از مشتری دریافت می‌کنند. این هزینه به شیوه‌های گوناگونی از خریدار طلا یا جواهر گرفته می‌شود.

    چرا برای خرید طلا باید اجرت ساخت بپردازیم؟

    شاید برای بسیاری از افراد این پرسش مطرح باشد که چرا در خرید طلا باید اجرت ساخت بپردازیم. در پاسخ به این سوال، باید گفت طلاسازها در کارگاه‌های زرگری و ویژه ساخت و طراحی طلا، ساعت‌ها وقت و دقت به خرج می‌دهند تا از تکه‌های فلز طلا که شکل مشخصی ندارند، قطعات زیبای زیورآلات بسازند. هر چه طلا یا جواهر ساخته شده ظریف‌تر باشد و برای ساخت آن وقت و دقت بیشتری صرف شده باشد، اجرت آن هم بالاتر می‌رود.

    چطور اجرت ساخت طلا محاسبه می شود؟

    حالا که به توضیح اجرت طلا و مفهوم آن پرداختیم، بهتر است سراغ فرمول محاسبه اجرت ساخت برویم. هر فرد چه برای سرمایه گذاری چه به منظور مصرف و استفاده ممکن است زیورآلاتی از جنس طلا بخرد. بنابراین خیلی خوب است که افراد بتوانند اجرت ساخت طلای خریداری شده را محاسبه کنند. برای همین منظور می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد:

    9% مالیات بر ارزش افزوده + 7% سود طلافروش + {وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای 18 عیار)}

    در محاسبه اجرت ساخت طلا، زرگر‌ها گاهی 7% سود مغازه و 9% مالیات را به طور جداگانه محاسبه می‌کنند اما گاهی این دو میزان (یعنی 7 درصد و 9 درصد) را با هم جمع می‌کنند و با میزان 16% درصد اجرت ساخت طلا را حساب می‌کنند. البته جای نگرانی نیست؛ چراکه در پایان هر دو روش یک قیمت نهایی به دست می‌آید.

    محاسبه اجرت طلای نو

    برای محاسبه اجرت طلا نو می‌توان گفت که درصد اجرت طلا نو از طلای دست دوم بیش‌تر است. اگر فروشنده طلا گفت که اجرت طلای نو 30 درصد می‌شود، منظورش این است که 30 درصد قیمت طلای خامی که خریده‌اید به قطعه طلای تزئینی خریداری شده شما اضافه می‌شود. در حال حاضر، ابزار مالی نوینی به نام صندوق طلا وجود دارد که می‌توان از آن برای سرمایه گذاری در طلا و سکه بهره‌مند شد.

    محاسبه اجرت طلای دست دوم

    از آنجا که اجرت طلا هزینه ساخت و به عبارتی دستمزد طلاساز یا جواهرفروش است، در صورتی که منظور کسی از خرید طلا صرفا سرمایه گذاری باشد، بهتر است چنین هزینه‌ای را نپردازد. به همین دلیل هم گاهی افراد به سوی خرید طلای دست دوم می‌روند که به عنوان طلای بدون اجرت هم شناخته می‌شود. طلای دست دوم هزینه اجرت ساخت ندارد.

    3 روش اصلی محاسبه اجرت طلا

    بارها شنیده‌ایم و به ما توصیه شده است که در زمان خرید طلا، نحوه محاسبه اجرت ساخت طلا را از طلافروش بپرسیم. طلافروش‌ها در محاسبه اجرت طلا از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. عده‌ای از آن‌ها اجرت ساخت را به تومان حساب می‌کنند و عده دیگر اجرت ساخت درصدی را در نظر می‌گیرند.

    اجرت ساخت طلا به صورت درصدی

    ممکن است در زمان خرید طلا با این موقعیت مواجه شوید که فروشنده بخواهد اجرت ساخت قطعه طلای موردنظرتان را به درصد حساب کند. به عنوان مثال می‌گوید 10 درصد اجرت ساخت طلایی است که پسندیده‌اید. محاسبه اجرت ساخت طلا برحسب درصد را به راحتی می‌توانید انجام دهید. به عنوان مثال اگر قیمت هر گرم طلای 18 عیار دو میلیون و 500 هزار تومان باشد، کافی است قیمت هر گرم را ضرب در 10% کنید، هر چه به دست آمد، می‌شود اجرت ساخت طلای درصدی.

    اجرت ساخت برحسب تومان

    در این حالت باید گفت که اجرت ساخت قطعه طلای ساخته شده برحسب تومان محاسبه می‌شود و بعد به قیمت طلای خام اضافه می‌شود. بعضی از زیورآلات که وارداتی و خاص هستند بر اساس این نوع اجرت ساخت محاسبه می‌شوند.

    ترکیب درصد و تومان در اجرت ساخت

    گاهی پیش می‌آید که بعضی از طلافروش‌ها برای اجرت ساخت از ترکیب درصد و تومان استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در مورد یک قطعه طلا یا زیورآلات، طلافروش یک مقدار ثابت مثلا 20 هزار تومان و 10 درصد قیمت طلا را اعلام می‌کند. در این صورت، اجرت ساخت به این شکل در می‌آید که 10 درصد قیمت طلای خام را محاسبه می‌کنیم و آن را با مقدار ثابت که مثلا 20 هزار تومان است، جمع می‌کنیم. به این ترتیب، اجرت ساخت طلا محاسبه می‌شود.

    روش های محاسبه اجرت طلا
    روش های محاسبه اجرت طلا

    بالاترین و کم ترین اجرت ساخت طلا !

    به طور مستقیم باید گفت که کمترین و بالاترین اجرت ساخت طلا را نمی‌توان مشخص کرد. محاسبه اجرت ساخت طلا در زرگری‌های مختلف و طبق ظرافت طلایی که می‌خریم، متفاوت است.

    خرید طلا با اجرت یا بدون اجرت؟

    بعد از آگاهی نسبت به اجرت ساخت طلا و این که هر گرم طلا چقدر اجرت ساخت دارد، این سوال مطرح می‌شود که برای به صرفه بودن خرید طلا بهتر است طلای با اجرت ساخت بخرید یا بدون اجرت؟

    خرید طلای بدون اجرت برای سرمایه گذاری

    بسیاری از افرادی که قصد سرمایه گذاری در طلا را دارند و می‌خواهند از رشد قیمت این فلز گرانبها بهره‌مند شوند، بیش‌تر به خرید طلای دست دوم یا همان طلای بدون اجرت و یا خرید صندوق های سرمایه گذاری که بر پایه طلا هستند می‌پردازند.

    ضررهای خرید طلای بدون اجرت

    باید در نظر داشت که خرید طلای بدون اجرت خطراتی به دنبال دارد. طلای بی اجرت یعنی طلای دست دوم و از مهم‌ترین خطراتی که خرید این نوع طلا به همراه دارد این است که اگر طلای دست دوم را از جای نامطمئن بخریم ممکن است تقلبی باشد. گرچه راه‌هایی برای تشخیص طلای اصل از تقلبی، وجود دارد اما بهتر است احتیاط کنیم و از طلافروشی مطمئن و دارای پروانه کسب خرید کنیم و بابت خریدمان فاکتور دریافت کنیم. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که تنوع در خرید طلای دست دوم بسیار کم‌تر از زیورآلات و طلای نو است.

    مقایسه خرید طلای فیزیکی با صندوق طلا

    سرمایه گذاری در طلا و سکه به روش‌های مختلفی مانند خرید طلای دست دوم، خرید انواع سکه طلا از سکه گرمی گرفته تا ربع سکه و تمام سکه و قطعات طلای زینتی امکان‌پذیر است. اما باید به خاطر داشت که هر کدام از این روش‌های سنتی که جزو خرید فیزیکی طلا به حساب می‌آیند، مشکلاتی به همراه دارند. به عنوان مثال برای خرید طلای دست دوم که اجرت ساخت ندارد و کارمزد کمی دارد، باید به طلافروشی معتبری مراجعه کنیم تا بتوانیم با اطمینان طلای اصل بخریم. خرید انواع سکه طلا هم وقتی دلار بالا می‌رود، با حباب قیمتی بسیار زیادی همراه است و برای سرمایه گذاری به صرفه نیست. قطعات زینتی طلا هم عمدتا اجرت ساخت و کارمزد قابل توجهی دارند. بنابراین بهتر است برای سرمایه گذاری در این فلز گرانبها از روش‌های نوین و ابزار مالی نوینی مانند صندوق سرمایه گذاری طلا بهره‌مند شویم. صندوق سرمایه گذاری طلا با سبدی متشکل از اوراق گواهی سپرده سکه بورسی می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری در طلا به حساب بیاید.

    صندوق طلای مطمئن به جای خرید طلا برای سرمایه گذاری

    یکی از صندوق‌های سرمایه گذاری طلای باسابقه و سودده صندوق طلای کیان است که با داشتن اپلیکیشن و استفاده از فضای سرمایه گذاری آنلاین در کیان دیجیتال این امکان را برای سرمایه گذاران فراهم کرده‌ است تا در تمام روزهای هفته افراد بر دارایی‌شان در صندوق طلا نظارت داشته باشند. با سرمایه گذاری در واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلا می‌توان از خطراتی مانند سرقت، تقلبی بودن طلا و همچنین حباب قیمتی و کارمزد در زمان خرید فیزیکی طلا فاصله گرفت.

    نتیجه‌گیری

    در این مطلب با محاسبه اجرت ساخت طلا آشنا شدیم و متوجه شدیم که هر گرم طلا چقدر اجرت ساخت دارد. البته به این نکته مهم هم اشاره کردیم که اجرت ساخت طلا انواع متفاوتی دارد که هر کدام ممکن است هزینه متفاوتی داشته باشند. نکته مهم دیگر که باید در زمان خرید طلا در نظر داشته باشیم، این است که این فلز گرانبها را از طلافروشی‌های معتبر بخریم. مهمتر این که اگر قصد سرمایه گذاری در طلا را دارید خوب است از صندوق سرمایه گذاری که بهترین روش است، استفاده کنید. در این حالت دیگر نیاز نیست مالیات و هزینه اجرت ساخت طلا را بدهید و از جعل شدن یا سرقت هم جلوگیری می‌شود.