نحوه انحصار وراثت در بازار سرمایه چگونه است؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 201
    • 0
    نحوه انحصار وراثت در بازار سرمایه چگونه است؟

    در صورتی که متوفی سهام داشته باشد، بهتر است وراث هر کدام تنها یا به صورت جمعی به اداره امور مالیاتی مراجعه کنند و از میزان پرداخت مالیات بر ارث آگاه شوند.

    فقدان کسی که تازه از دست رفته و ماه‌ها از غیبت او در زندگی می‌گذرد از یک طرف، دلخوری‌ها و مشاجره بر سر اموال و ندانستن نحوه انحصار وراثت در بازار سرمایه که قسمت مهمی از دارایی متوفی را در بر می‌‎گیرد از طرف دیگر باعث می‌شود تا موضوعات و سوالاتی برای افراد مطرح شود.

    این‌که اگر کسی فوت کند، چطور باید دارایی‎‌های متنوع او که در بازارهای سرمایه وجود دارند را مدیریت کنیم و فرآیند انحصار وراثت این نوع دارایی‌ها به چه شکل است؟ بسیاری از افراد نمی‌دانند در این شرایط باید به کجا بروند و با داشتن چه مدارکی برای شروع انحصار وراثت در بازار سرمایه کارشان را آغاز کنند.

    سوال دیگری که بسیاری از افراد می‌پرسند این است که کدام افراد از خانواده می‌توانند مالک دارایی‌های فرد متوفی در بازار سرمایه شوند؟ وقت آن است که به تمام این پرسش‌های پیش آمده پاسخ دهیم.

    وجه نقد در حساب کاربری

    از آن‌جایی که بازار سرمایه شامل ابعاد متنوعی است و فرد می‌تواند تنوع در سرمایه گذاری داشته باشد، بنابراین بهتر است به بررسی زوایای متنوع بازار سرمایه بپردازیم تا بتوانیم با نحوه انحصار وراثت در بازار سرمایه بهتر آشنا شویم.

    وجه نقد در حساب کاربری یکی از انواع دارایی‌ها به حساب می‌آید. برای انحصار وراثتِ وجه نقد بهتر است به عنوان وراث اموال فرد متوفی وکیل انتخاب کنیم.

    بعد از انتخاب، وکیل با وکالت‌نامه و مدارک شناسایی خود به یکی از شعبه‌های کارگزاری مربوطه به حساب کاربری متوفی مراجعه می‌کند. بعد از مراجعه وکیل، کارگزاری نامه‌ای برای اداره دارایی آماده می‌کند که شامل مقدار وجه نقد متوفی در حساب کاربری‌اش است.

    وکیل، نامه را به اداره دارایی تحویل می‌دهد و اداره دارایی هم بعد از کم کردن مالیات و عوارض میزان دارایی متوفی از آن حساب کاربری، مقداری که باید میان وراث تقسیم شود را به کارگزاری اعلام می‌کند. وکیل با داشتن گواهی فوت، نامه اداره دارایی، برگه انحصار وراثت و مدارک شناسایی و حساب بانکی وراث به کارگزاری مراجعه می‌کند تا مبلغ به حساب وراث واریز شود.

    واحدهای سرمایه گذاری

    می‌دانیم که انواع صندوق‌های سرمایه گذاری امکان سرمایه گذاری را برای افراد از طریق خرید و فروش واحدهای سرمایه گذاری فراهم می‌کنند.

    فرد متوفی ممکن است مانند دیگر دارایی‌هایی که دارد از واحدهای سرمایه گذاری هم در طول دوران زندگیش خرید کرده باشد. نحوه انحصار وراثت در بازار سرمایه برای واحدهای سرمایه گذاری مانند تقسیم وجه نقد متوفی انجام می‌شود.

    همان‌طور که دارایی نقد متوفی در حساب کابری که داشته است میان وراث تقسیم می‌شود، واحدهای سرمایه گذاری هم بعد از انجام مراحل انحصار وراثت به پول نقد تبدیل می‎‌شوند و با کسر مالیات و دیگر موارد میان وراث تقسیم می‌شوند. امکان تقسیم واحدهای سرمایه گذاری صندوق به وراث از نظر قانون امکان‌پذیر نیست.

    انتقال سهام در انحصار وراثت

    در صورتی که متوفی سهام داشته باشد، بهتر است وراث هر کدام تنها یا به صورت جمعی به اداره امور مالیاتی مراجعه کنند و از میزان پرداخت مالیات بر ارث آگاه شوند. نحوه انحصار وراثت در بازار سرمایه در رابطه با سهام به این شکل است که وراث برای تعیین تکلیف سهام متوفی اقدام می‌کنند و با پرداخت مالیات دارایی‌های او در بورس می‌توانند سهم ارث خود را داشته باشند.

    دو نکته در مورد انتقال سهام در انحصار وراثت این است که اول باید بدانیم که برای تعیین تکلیف سهام نیاز به محاسبه کل دارایی‌های متوفی نیست و محاسبه سهام کافی است. دوم این که هر چه رابطه وارث با فرد متوفی نزدیک‌تر باشد، میزان مالیاتی که از او گرفته می‌شود کم‌تر است و هر چه رابطه وارث با متوفی دورتر باشد، میزان مالیات بیش‌تر است.

    مراحل انتقال سهم در انحصار وراثت

    برای این کار به ترتیب باید اقدام به دریافت گواهی فوت، تهیه استشهادیه محضری، دریافت گواهی انحصار وراثت، پرداخت مالیات بر ارث سهام متوفی، انتخاب دفتر پیشخوان دولت با مراجعه به سایت سمات و فرآیند انحصار وراثت کرد.

    انحصار وراثت در بازار سرمایه، سهام عدالت

    افراد زیادی با فراخوان‌های دولتی برای دریافت سهام عدالت اقدام به ثبت نام در سامانه سجام کرده‌اند. به همین خاطر می‌توان گفت ممکن است بخشی از دارایی‌های باقی مانده از فرد متوفی به سهام عدالت آن مربوط باشد؛ بنابراین بهتر است بدانیم که نحوه انحصار وراثت سهام عدالت چطور است؟

    از آن‌جایی که سهام عدالت هم مانند سهام دیگر باید در حساب کاربری فرد در کارگزاری باشد پس سه حالت امکان‌پذیر است؛ سهام عدالت در حساب کاربری‌ فرد فوت شده یا به صورت وجه نقد است، یا سهام عدالت، یا قسمتی از آن وجه نقد و قسمتی هم سهام عدالت است. این‌که کدام یک از این سه حالت است تفاوتی به حال وراث ندارد. بلکه وراث باید از طریق سامانه الکترونیکی سهام عدالت اطلاعات مربوط به دارایی سهام متوفی را بررسی کنند.