سامانه سجام و آموزش احراز هویت در آن

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 1203
    • 0
    سامانه سجام و آموزش احراز هویت در آن

    سجام به شکل یک سامانه اینترنتی یکپارچه به ثبت و ضبط اطلاعات هر فرد سرمایه گذار می‌پردازد و به هر شخص حقیقی و حقوقی تنها یک کد بورسی می‌دهد تا بتواند تمام عملکردهای او را زیرنظر داشته باشد.

    وارد بورس شدن همانا و برای اولین بار نام سامانه سجام را شنیدن همانا. سال‌های گذشته، تنها می‌شد در ساعت اداری برای ثبت نام سجام اقدام کرد. اما این روزها می‌شود به صورت آنلاین هم کارهای ثبت نام سجام را انجام داد. از هر کسی بپرسی که اولین بار نام سامانه سجام را کجا شنیده است، زمانی را به یاد می‌آورد که به سرمایه گذاری در سهام علاقمند شده و برای این که دسترسی به این بازار هیجان‌انگیز پیدا کند اول باید از مرزی به نام سجام عبور می‌کرد.

    سجام چیست؟

    در پاسخ به سوال سجام چیست؟ بهتر است به توضیح کارکرد آن بپردازیم تا با هویت‌اش آشنا شویم. نام این سامانه که یکی از زیر مجموعه های شرکت سپرده گذاری مرکزی است بیش‌تر با نام بورس گره خورده است. هر کس که بخواهد به فعالیت در بازار بورس بپردازد باید قبل از هر چیز در سامانه سجام ثبت نام کند و احراز هویت شود. عملکرد و هویت این سامانه برای عده‌ای ناملموس و ناشناخته به نظر می‌رسد؛ به همین خاطر قصد داریم در این فرصت به بررسی سامانه سجام بپردازیم. جدا از بررسی سامانه سجام، خواهیم گفت که چگونه می‌توان از طریق امکانی که کیان دیجیتال برای ثبت نام در سجام و احراز هویت غیر حضوری سجام استفاده کرد.

    چرا ثبت نام سامانه سجام ضروری است؟

    اول از همه باید هر چه سریع‌تر یک کارگزاری برای ثبت نام پیدا می‌کردی و بعد از کلی کاغذبازی و فرم پر کردن تازه نوبت به رفتن به دفاتر دولتی برای احراز هویت می‌رسید. بعد از آن هم باید برای ثبت نام سجام وقت می‌گذاشتی و تک تک مراحل را در سامانه آن از وارد کردن نام و نام خانوادگی تا شماره حساب و شبا شخصی را انجام می‌دادی. گاهی از این دست کارهای مرحله‌ای خسته می‌شویم و اصلا از خود می‌پرسیم که چرا باید ثبت نام سجام ضروری باشد؟ اصلا مگر قبل از این‌ها که سامانه سجام نبود، مردم برای ورود به بازار سهام دچار مشکل می‌شدند؟ بی شک هم وقت و هم پول و حوصله‌مان ارزشمند است و نباید بیهوده مصرف شود. اما موضوع این جا است که ثبت نام در سامانه سجام بنا بر چند دلیل کاملا موجه، کاری ارزشمند به حساب می‌آید. بی شک می‌خواهید بدانید که این دلایل چیست؟ شاید برای بار اول باشد که با ثبت نام سجام رو به رو می‌شویم. اما حتما بارها و بارها پیش آمده که عبارت‌هایی مانند «پولشویی» و «ضایع کردن حق دیگران» را در طول زندگی‌مان شنیده‌ایم. خوب ارتباط این مفاهیم با سجام چیست؟

    کارکرد سجام چیست؟

    در گوشه‌ای از پاسخ به پرسش سجام چیست؟ می‌توان به کارکرد آن اشاره کرد؟ سامانه سجام به شکل یک سامانه اینترنتی یکپارچه به ثبت و ضبط اطلاعات هر فرد سرمایه گذار می‌پردازد و به هر شخص حقیقی و حقوقی تنها یک کد بورسی می‌دهد تا بتواند تمام عملکردهای او را زیرنظر داشته باشد. در صورت نبود چنین کد و نوع ردیابی، نمی‌توان فهمید که یک فرد با چه عناوین و شکل‌های مختلفی در حال فعالیت در بازار سرمایه‌ای مانند بورس است؛ بنابراین هر لحظه می‌توان انتظار شنیدن اخباری از باندهای پولشویی و یا موارد دیگر از این قبیل را داشت. از طرف دیگر، بی شک نام عرضه اولیه را شنیده‌ایم و می‌دانیم که طبق قوانین بورس اوراق بهادار به هر کد بورسی تنها مقدار مشخصی عرضه اولیه داده می‌شود؛ این یعنی چه ثروتمند باشیم و چه سرمایه گذار نوپا در بورس، تنها به مقدار مساوی از این نوع عرضه برخوردار هستیم. خوب است بدانیم که مسبب این عدالت حضور سامانه سجام است. حال به سراغ مراحل ثبت نام در سامانه سجام برویم. جدا از تمام مزایای نام‌برده جالب است بدانیم که می‌توانیم با امکانی که کیان دیجیتال با سامانه «نشان» خود فراهم کرده است به صورت رایگان در سجام ثبت نام کنیم و همچنین احراز هویت غیر حضوری سجام را از همین طریق انجام دهیم.

    مراحل ثبت نام در سامانه سجام

    برای ورود به سامانه سجام، اول از همه باید وارد سایت سجام به نشانی www.sejam.ir شویم. بلافاصله بعد از وارد شدن، در بالای صفحه گزینه‌ای به نام «ثبت نام در سجام» را می‌بینید.

    سامانه سجام

    بعد از انتخاب این گزینه وارد اولین صفحه می‌شوید و پیغامی را مبنی بر مزایای ثبت نام سجام می‌بینید. باید گزینه «متوجه شدم» را بزنید. سپس ضوابطی و اطلاعاتی را روی صفحه می‌بینید. در قسمت پایین صفحه، مراحل ثبت نام نوشته شده است؛ از مرحله اول که «وضعیت اولیه» است تا ششمین مرحله که «تایید سهامدار» در سجام است. پایین‌تر، گزینه سبز رنگ «ثبت نام سجام» را انتخاب می‎کنید.

    ثبت نام سجام

    سجام چیست؟

    در گام بعدی ثبت نام سجام شماره تلفن همراه خود را در جای مشخص شده (بدون صفر) وارد می‌‎کنید و همچنین کد امنیتی را. گزینه دریافت کد تایید پنج رقمی را می‌زنید و منتظر پیامک می‌مانید (تلفن همراه‌تان دم دست‌تان باشد!).

    ثبت نام سجام

    کد تایید که به تلفن همراه‌تان ارسال شده است را وارد می‌کنید و گزینه «حقیقی ایرانی» را انتخاب می‌کنید. اگر وکیل و یا قیم هستید باید گزینه «حقوقی ایرانی» را انتخاب کنید. کد ملی یا شناسه ملی را هم وارد کنید و بعد کد امنیتی.

    وارد کردن کد تایید

    سپس نوبت به مرحله بعد می‌رسد. اطلاعات شخصی خود یعنی نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، جنسیت و باقی گزینه‌ها را مطابق با اطلاعات شناسنامه پر کنید.

    اطلاعات هویتی

    گام بعدی، نوبت وارد کردن اطلاعات ارتباطی شما برای ادامه ثبت نام در سامانه سجام است؛ از کشور و شهر و استان گرفته با کد پستی و پلاک و باقی اطلاعات موردنیاز را باید با دقت وارد کنید. دقت داشته باشید که اطلاعات به محل سکونت خودتان مربوط باشد.

    سجام چیست؟ - اطلاعات ارتباطی

    سپس نوبت به کدهای سهامداری می‌رسد. بی شک بسیاری از ما که به سجام سر می‌زنیم کد سهامداری نداریم؛ بنابراین باید با دیدن تصویر زیر گزینه «متوجه شدم» را انتخاب کنیم و گزینه «تایید/ادامه گام بعدی» را انتخاب کنیم.

    انتخاب گزینه «متوجه شدم» - سامانه سجام

    در مرحله بعد، چندین سوال از شما پرسیده می‌شود که اگر خواستید پاسخ دهید و در آخر گزینه «تایید» را انتخاب کنید.

    پاسخ به سوالات به صورت اختیاری

    این مرحله برای کسانی که از قبل مدارک موردنیاز را برای ثبت نام سجام فراهم نکرده‎‌اند کمی سخت به نظر می‌رسد؛ بنابراین قبل از هر کاری دو حساب بانکی خود را مشخص کنید و اطلاعات هر دو حساب‎تان را ریز به ریز دربیاورید؛ نام بانک، نام شعبه، کد شعبه، استان شعبه، شهر شعبه بانک، نوع شماره حساب ( مثلا کوتاه مدت، بلندمدت و....)، شماره حساب و شماره شبا دو حساب بانکی خود را آماده داشته باشید. یکی از حساب‌های بانکی‌تان در سامانه سجام به عنوان حساب پیش فرض ذخیر می‌شود و دومی به عنوان حساب فعال انتخاب می‌شود. سعی کنید اول، اطلاعات حسابی که می‌خواهید پیش فرض باشد را وارد کنید و گزینه ذخیره را بزنید.

    ثبت نام سجام - صفحه مربوط به وارد کردن اطلاعات بانک

    بعد از وارد کردن اطلاعات حساب‌ها و انتخاب گزینه «ذخیره»، اطلاعات برای شما به نمایش درمی‌آید. اطلاعات را با دقت بررسی کنید و سپس گزینه «تایید/ادامه گام بعدی» را انتخاب کنید.

    تایید و ادامه گام بعدی

    نوبت به «بررسی پایانی» می‌رسد. که اطلاعات را تایید می‎‌کنید.

    تایید نهایی

    و در پایان، برگه تعهدات را خواهید دید و بعد از مطالعه، گزینه «می‌پذیرم» را در پایین صفحه انتخاب می‌کنید.

    انتخاب گزینه «می‌پذیرم» در تعهدات

    بعد از انجام تمام مراحل از سامانه سجام خارج می‌شوید و به مدت 24 ساعت منتظر پیامک کد پیگیری ثبت نام سجام می‌مانید. بعد از ارسال پیامک احراز هویت باید به یکی از دفاتر پیشخوان خدمات دولت برای انجام احراز هویت بروید. گفتنی است که مراحل احراز هویت غیر حضوری نیز فعال شده است.

    مدارک احراز هویت سجام

    مدارک موردنیاز برای احراز هویت سجام شامل ارائه اصل و فتوکپی کارت ملی، اصل و فتوکپی شناسنامه، فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی (که البته ارائه آن به صورت اختیاری است) و کد پیگیری ده رقمی که به صورت پیامک به تلفن همراه‌مان ارسال شده است می‌شود.

    آیا می‌توان احراز هویت سجام را الکترونیکی انجام داد؟

    در پاسخ به این سوال باید گفت بله. برای جلوگیری از ازدحام در دفاتر پیشخوان دولت، افراد می‌توانند از طریق این آدرس، احراز هویت الکترونیک انجام بدهند و با انتخاب یکی از کارگزاری‌ها اقدام به احراز هویت الکترونیک کنند. انجام فرآیند احراز هویت سامانه سجام در منزل به این شکل است که از فرد خواسته می‌شود تا یک فایل فیلم سلفی از خود ارسال کند که در آن مشغول به خواندن متن تصادفی است که از طرف کارگزاری ارسال شده است. این فیلم، حکم امضای الکترونیکی فرد را دارد. بعد از طی کردن این مراحل – اگر مشکلی نباشد – اطلاعات فرد در سجام مورد بررسی قرار می‌گیرد و در آخر عملیات احراز هویت به صورت غیر حضوری با موفقیت انجام می‌شود. البته گفتنی است که قرار است احراز هویت غیر حضوری سجام از آن‌چه که توضیح داده شد آسان‌تر شود.

    آموزش احراز هویت غیر حضوری سجام با نشان

    چه برای سجامی شدن و چه برای انجام احراز هویت غیر حضوری سجام می‌توان با استفاده احراز هویت سجام که کیان دیجیتال فراهم کرده است از راحت‌ترین راه اقدام کرد. احراز هویت غیر حضوری سجام که از طریق «نشان» امکان‌پذیر است می‌تواند هم برای کسانی که در کیان دیجیتال سرمایه گذاری کرده‌اند و حساب کاربری نشان دارند به راحتی انجام شود و هم این قابلیت وجود دارد که اگر حساب کاربری هم نداشته باشیم از طریق گزینه «ورود مهمان» استفاده کنیم. در تصویر زیر بخش «ورود مهمان» با حاشیه آبی مشخص شده است.

    احراز هویت غیر حضوری سجام - بخش ورود مهمان با حاشیه آبی مشخص شده است

    صفحه ورود نشان، احراز هویت غیر حضوری سجام

    بعد از این که نشانی احراز هویت غیر حضوری سجام را انتخاب کنید صفحه زیر را مشاهده می‌کنید. دو گزینه پیش رو دارید؛ اول این که اگر از سرمایه گذاران صندوق‌های کیان دیجیتال هستید می‌توانید با انتخاب «ورود با حساب نشان» مسیر احراز هویت غیر حضوری سجام را ادامه دهید و به راحتی و با امکانی که کیان دیجیتال فراهم کرده است احراز هویت خود را به صورت آنلاین کامل کنید.

    سجامی شدن با نشان

    گفتنی است که از طریق نشان می‌توان در سجام هم ثبت نام کرد. اگر تا به حال برای دریافت کد 10 رقمی سجام اقدام نکرده‌اید می‌‎توانید از گزینه سبز پایین صفحه به صورت رایگان اقدام به سجامی شدن کنید. گزینه ثبت نام سجام به صورت رایگان در تصویر زیر با حاشیه قرمز مشخص شده است.

    ثبت نام رایگان سجام

    مزایای استفاده از سامانه سجام

    از مزایای استفاده از سامانه سجام و ثبت نام سجام می‌توان به مهم‌ترین آن‌ها یعنی امکان استفاده از کد بورسی برای معاملات آنلاین در بورس اشاره کرد. البته گفتنی است که بعدها از طریق سامانه سجام می‌توان سود مشارکت سهام خود را با همان حساب مورد استفاده در معاملات دریافت کرد. برای خرید صندوق‌های سهامی و معامله آنها نیز سامانه سجام نیاز است.

    از مزایای استفاده از سامانه سجام می‌توان به مهم‌ترین آن‌ها یعنی امکان استفاده از کد بورسی برای معاملات آنلاین در بورس اشاره کرد. البته گفتنی است که بعدها از طریق سامانه سجام می‌توان سود مشارکت سهام خود را با همان حساب مورد استفاده در معاملات دریافت کرد. برای خرید صندوق‌های سهامی و معامله آنها نیز سامانه سجام نیاز است.
    مدارک موردنیاز برای احراز هویت سجام شامل ارائه اصل و فتوکپی کارت ملی، اصل و فتوکپی شناسنامه، فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی (که البته ارائه آن به صورت اختیاری است) و کد پیگیری ده رقمی که به صورت پیامک به تلفن همراه‌مان ارسال شده است می‌شود.