چطور نقره اصل را تشخیص دهیم؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 3410
    • 0
    چطور نقره اصل را تشخیص دهیم؟

    یکی از راه‌های آسان برای این که بدانیم چطور نقره اصل را تشخیص دهیم، آزمایش قطعه یخ است. به جرات می‌توان گفت آزمایش یخ، یکی از بهترین راه‌ها برای این نوع تشخیص است.

    نقره هم مانند طلا و پلاتینیوم از فلزات گرانبها به حساب می‌آید. اگر اهل تماشای فیلم‌هایی باشید که در آن عده‌ای با دزدان دریایی مبارزه می‌کنند و دست آخر به جزیره‌ای می‌رسند تا گنج متروک در آن را کشف کنند، با صحنه‌ای از فیلم مواجه شده‌اید که اسکلت باقی مانده از آخرین پادشاه در میان ظروف نقره‌ای مدفون شده است.

    همه قسمت‌های اسکلت در حال فروریزی است و حتی غاری که گنج در آن مدفون شده بسیار قدیمی و فرتوت است. اما ظرف‌های نقره همچنان درخشندگی خود را دارند و کافی است از نور خورشید بیرون غار کمی روی آن‌ها بتابد. آن وقت است که درخشندگی‌شان چند برابر می‌شود. نقره مانند طلا و پلاتینیوم از فلزاتی است که در سرمایه ملی بسیاری از کشورها نقش مهمی را ایفا می‌کند.

    ویژگی بادوام بودن نقره، بیش از هر ویژگی دیگر این فلز باعث ارزشمند شدن آن شده است. ظروف نقره‌ای در گذشته در میان کسانی که از قدرت مالی برخوردار بودند از محبوبیت بالایی برخوردار بود. این فلز هر اندازه هم که جرم به خود بگیرد، کافی است که آن جرم را با پارچه‌ای برداریم تا دوباره شاهد درخشندگی آن باشیم. اما گاهی این جرم‌ها با تمیز کردن از بین نمی‌روند و این خبر را به ما می‌دهند که با فلزی غیر از نقره طرف هستیم.

    علاوه بر این موارد، نقره یک فلز ارزشمند نیز به حساب می‌آید که برخی اقدام به خرید آن می‌کنند و سرمایه گذاری در نقره نیز یک سرمایه گذاری پربازده است. بنابراین این سوال مطرح می‌شود که چطور نقره اصل را تشخیص دهیم؟ شش روش وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توان نقره اصل را از نقره قلابی تشخیص داد. این روش‌ها را به راحتی می‌توان اجرا کرد.

    روش های تشخیص نقره اصل چیست؟

    1. بررسی برچسب نقره

    اولین موردی که می‌توان آسان و سریع به سراغش رفت و از اصل بودن نقره مطمئن شد این است که به برچسب قطعه نقره‌ای که داریم نگاه کنیم. اگر نقره برچسب داشته باشد روی آن نوشته شده است (ster) یا (sterling). این واژه روی برچسب به این معنا است که قطعه نقره موردنظر تا 92.5% نقره خالص است.

    از دیگر علائمی که روی برچسب نقره قرار گرفته است دو حرف (IS) است. این دو حرف به این معنا است که نقره مرودنظر ما یک قطعه نقره بین المللی است. این برچسب چه اشاره به محلی بودن داشته باشد و چه نشان از بین المللی بودن را به مخاطب اعلام کند، در هر دو صورت خبر از اصل بودن قطعه نقره‌ای که در اختیار داریم می‌دهد. البته در مورد برچسب هم باید اطمینان خاطر حاصل کرد.

    قبل از خرید قطعه نقره، به این نکته دقت کنید که برچسب با مهر معتبر روی نقره قرار گرفته باشد. فروشندگان بین المللی به طور معمول عددی را روی برچسب قرار می‌دهند. این اعداد می‌توانند 800، 900 یا 925 باشند. این اعداد نشان‌دهنده مقدار نقره موجود در فلزی است که به عنوان قطعه نقره در حال فروخته شدن به ما است. نکته جالب این است که اگر تشخیص دهیم که نقره اصل است و 80 تا 90 درصد آن از نقره خالص تشکیل شده است، پس می‌توانیم آن قطعه را شبیه یک سکه نقره به حساب آوریم.

    ۲. آزمایش قطعه یخ

    یکی دیگر از راه‌های آسان برای این که بدانیم چطور نقره اصل را تشخیص دهیم، آزمایش قطعه یخ است. به جرات می‌توان گفت آزمایش یخ، یکی از بهترین راه‌ها برای این نوع تشخیص است. اما چطور باید این آزمایش را انجام دهیم؟

    یک قطعه یخ مکعبی را روی قطعه نقره موردنظر قرار دهید. این کار را روی یک سطح صاف انجام دهید. اگر قطعه یخ به سرعت شروع به ذوب شدن کرد، می‌شود این‌طور تشخیص داد که قطعه فلز موردنظر نقره اصل است. دلیل این‌که چنین اتفاقی می‌افتد این است که نقره بالاترین رسانایی حرارتی را دارد و زمانی که یک قطعه یخ مکعبی روی نقره قرار می‌دهیم، سرعت ذوب یخ نسبت به فلزات دیگر بیش‌تر می‌شود.

    3. آزمایش سفید کننده

    از مواد دم دستی دیگری که می‌توان برای تشخیص نقره اصل استفاده کنیم سفید کننده است. کافی است تنها یک قطره از سفید کننده را روی قطعه نقره که در اختیار داریم بچکانیم. این مواد به خاطر خاصیت اکسید کننده اگر با نقره اصل برخورد کند، رنگ نقره کدر می‌شود. البته باید به یاد داشته باشید که این کار می‌تواند روی کیفیت نقره شما تاثیر بگذارد.

    4. آزمایش وزن

    در مطلب چطور طلای قلابی را تشخیص دهیم ؟ برای شناخت طلای اصل گفتیم که طلای اصل چگالی بالایی دارد و وزنش نسبت به اندازه‌ای که دارد، زیاد است. این حقیقت در مورد نقره اصل هم وجود دارد. به راحتی می‌توان با وزن کردن و مقایسه این نکته را فهمید که قطعه نقره‌ای که داریم اصل است یا خیر.

    اگر وزن قطعه نقره‌ای که داریم کم‌تر از ابعاد متناظر با آن باشد، به احتمال زیاد به این معنا است که از آلیاژ نقره سبک وزن‌تری در ساخت آن قطعه استفاده شده است و اگر وزن آن از آن‌چه که انتظار می‌رود بیش‌تر باشد، می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که از موادی مانند سرب در ساخت قطعه نقره استفاده شده است. چگالی نقره 10.49 گرم بر هر سانتی‌متر مکعب است. به این ترتیب آزمایشی مانند آزمایش ارشمیدس که در مطلب چطور طلای قلابی را تشخیص دهیم؟ مطرح کردیم نیز می‌تواند به ما در شناخت نقره اصل کمک کند.

    5. آزمایش آهنربا

    همان‌طور که در آزمایش طلای اصل و قلابی می‌توان از آهنربا به عنوان یک شیوه استفاده کرد، در مورد نقره هم می‌شود از یک تکه آهنربا که قوی‌تر از آهنربای یخچال باشد برای تشخیص نقره اصل استفاده کرد. جالب است بدانید که نقره در مقابل مغناطیس واکنش خنثی دارد. اگر آهنربا را به سمت قطعه نقره ببریم، واکنش قابل توجهی از نقره اصل نخواهیم دید. با این حساب اگر قطعه نقره‌ای که داریم به آهنربا بچسبد، ما با قطعه نقره قلابی مواجه هستیم.

    6. آزمایش زنگ

    این آزمایش برای این چطور نقره اصل را تشخیص دهیم بسیار رایج است. زمانی که نقره خالص را با قطعه دیگری که آن هم نقره باشد روی هم بکشیم، صدای بلندی از آن‌ها شنیده می‌شود. یکی از معمول‌ترین آزمایش‌های تشخیص نقره اصل آزمایش زنگ است که به این صورت انجام می‌شود.

    جمع‌بندی

    در این مطلب به بررسی روش‌های شناسایی نقره اصل پرداختیم. در مواقعی که ارزش نرخ ارز یک کشور در مقابل ارزهای معتبر پایین‌تر می‌رود، مردم برای خرید گزینه‌های سرمایه گذاری مختلف اقدام می‌کنند. در این وضعیت، تقاضا برای خرید فلزات ارزشمندی مانند طلا و نقره نیز بالا می‌رود. برخی از سرمایه گذاران می‌دانند که با پول کمتری می‌شود نقره خریداری کرد و سراغ آن می‌روند. به همین دلیل هم روش‌های تشخیص نقره اصل برای آنان اهمیت دارد. با این همه یک راه حل دیگر برای سرمایه گذاری با پول کم در طلا و نقره وجود دارد. این روش سرمایه گذاری در صندوق های طلا مانند صندوق طلای کیان است. با حداقل 500 هزار تومان می‌توان در این صندوق‌ها سرمایه گذاری کرد و امنیت آنها هم بالا است. این گزینه می‌تواند جایگزینی برای سرمایه گذاری در طلا و نقره باشد. اگر قصدتان استفاده زینتی از نقره نیست و به دنبال سرمایه گذاری می‌گردید، صندوق های طلا گزینه در شرایط رشد دلار در بازار آزاد گزینه مناسبی هستند.

    باید گفت که در بسیاری از کشورها، فلزات گرانبهایی مانند نقره و طلا باید دارای مهر کیفیت باشند تا اصالت‌شان ثابت شود. در بیش‌تر مواقع، اصالت نقره با مهر (ster) یا (sterling) شناخته می‌شود.
    اگر یک قطعه نقره مانند حلقه نقره دارای عدد 935 باشد به این معنا است که آن قطعه از بیش‌ترین خلوص برخوردار است. به عنوان مثال اگر عدد 935 را روی حلقه نقره‌ای‌تان دیدید به این معنا است که از 100 درصد آلیاژ آن حلقه، 935 درصد آن را نقره خالص و باقی آن را مس تشکیل داده است. به یاد داشته باشیم که نقره خالص قابلیت شکنندگی بالایی دارد و به همین خاطر آن را با میزان بسیار کمی مس و یا فلز دیگری ترکیب می‌کنند تا در زمان استفاده مقاومت‌اش بیش‌تر شود.