همه چیز در مورد سرمایه گذاری در نقره

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 13680
    • 0
    همه چیز در مورد سرمایه گذاری در نقره

    یکی از راه‌های سرمایه گذاری که در ایران برای سرمایه گذاران کمتر شناخته شده است، سرمایه گذاری در بازار نقره است. بهترین زمان برای وارد شدن به بازار نقره و سرمایه گذاری در آن، اوج دوره رکود اقتصادی است.

    عده‌ای از سرمایه گذاران تصور می‌کنند که سرمایه گذاری فقط در زمان تورم اهمیت دارد. در صورتی که این حرف دور از واقعیت است. در بسیاری از مواقع سرمایه گذاری در شرایط رونق اقتصادی موجب سوددهی بالای سرمایه گذاری می‌شود. اما برخی سرمایه گذاری‌ها هستند که بهتر است در شرایط رکود اقتصادی انجام بگیرند. یکی از این سرمایه گذاری‌ها که در شرایط رکودی بسیار مناسب است، سرمایه گذاری در نقره است. در ادامه به نحوه سرمایه گذاری در نقره و شرایط مناسب برای سرمایه گذاری در آن می‌پردازیم.

    رکود اقتصادی چیست؟

    رکود اقتصادی به شرایطی گفته می‌شود که بنا به دلایلی تقاضا در کل جامعه کاهش می‌یابد. این کاهش تقاضا منجر به برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا شده و مشکلات بسیاری را بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند. هنگامی که ارتباط منطقی بین تولیدکنندگان و تقاضاکنندگان وجود نداشته باشد، رشد اقتصادی کاهش می‌یابد. کاهش رشد اقتصادی موجب افزایش بیکاری و کاهش درآمد افراد جامعه خواهد شد. اما شرایط بدتری از رکود وجود دارد که به آن رکود تورمی گفته می‌شود. رکود تورمی حالتی است که علاوه بر رکود و کاهش تولید، تورم نیز در جامعه وجود دارد. این وضعیت در شرایطی که اقتصاد یک کشور در تحریم باشد نیز به وجود می‌آید.

    چرا سرمایه گذاری در نقره در شرایط رکودی بهتر است؟

    سرمایه گذاری در طلا یکی از سرمایه گذاری‌های سنتی در جامعه است. اکثر افراد جامعه سعی در سرمایه گذاری در طلا را دارند و کمتر اشتیاقی برای سرمایه گذاری در نقره دارند. دلیل آن هم عدم آگاهی از بازار نقره است. طلا و نقره جزو فلزات گرانبها هستند و در طول تاریخ یکی از ابزار‌های ذخیره ارزش بوده‌اند. این فلزاتِ با ارزش، تفاوت‌هایی دارند. یکی از این تفاوت‌های اساسی در این دو، میزان مصرف آن‌ها در صنعت است.

    طبق بررسی‌های انجام شده حدود 57 درصد نقره تولیدی در صنایع مصرف می‌شود اما تنها حدود 12 درصد از طلای استخراج شده در صنعت مصرف می‌شود که سهم بزرگی از آن هم در جواهرسازی است. با وجود چنین تفاوت‌های مصرفی در این دو فلز، می‌توان شرایط سرمایه گذاری در آن‌ها توضیح داد. در شرایطی که رکود پیش می‌آید، میزان مصرف نقره در واحد‌های صنعتی به دلیل کاهش تولید ناشی از رکود کاهش می‌یابد. با کاهش میزان تقاضا برای نقره از طرف صنایع، قیمت آن کاهش می‌یابد.

    در نتیجه بهترین زمان برای سرمایه گذاری در نقره در اوج دوره رکود اقتصادی است. با رونق گرفتن اقتصاد و افزایش تولید صنایع، تقاضا برای نقره افزایش خواهد یافت. این افزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت نقره خواهد شد و کسانی که در شرایط رکودی در این فلز سرمایه گذاری کرده‌اند، سود قابل توجهی خواهند برد.

    میزان نوسان و ریسک سرمایه گذاری در نقره

    سرمایه گذاری در نقره گاهی می‌تواند در کوتاه‌مدت سوددهی بالاتری از طلا داشته باشد. بهتر بودن سرمایه گذاری کوتاه مدت در نقره به دلیل نوسانات بیشتر آن نسبت به طلا است. سرمایه گذاری در طلا در طول زمان نوسانات کمتری نسبت به نقره دارد. به همین دلیل ریسک سرمایه گذاری در طلا پایین‌تر از سرمایه گذاری در نقره است. صندوق های طلا یکی از بهترین گزینه های خرید طلا در بازارهای مالی است که نسبت به خیرد فیزیکی طلا مزایای بیشتر و معایب کم تری دارد.

    ویژگی های بازاری نقره

    قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم لازم است با دو اصطلاح کاربردی در بازار نقره آشنا بشیم. نقره استرلینگ و شمش نقره، اصطلاحاتی هستند که در بازار وجود دارند. شمش نقره همان نقره با حداکثر خلوص 99.9 درصد است که در بازار وجود دارد.

    از نقره خالص کمتر برای کاربرد‌های زینتی و صنعتی استفاده می‌شود. برای اینکه بتوان نقره را در مصارف صنعتی به کار برد مقداری ناخالصی به آن اضافه می‌شود. این ناخالصی باعث استحکام بیشتر و چکش خواری بهتر نقره می‌شود.

    در این صورت به این نوع نقره، نقره استرلینگ گفته می‌شود. برای تبدیل نقره خالص به استرلینگ آن را با فلزهای دیگری مانند روی، مس یا نیکل ترکیب می‌کنند. آلیاژ به دست آمده که به آن نقره استرلینگ می‌گویند حدودا 92.5 درصد خلوص دارد.

    نحوه سرمایه گذاری در نقره چگونه است؟

    رایج‌ترین راه سرمایه گذاری در نقره، خرید نقره به صورت فیزیکی است. کسانی که علاقه‌مند هستند که در این فلز گرانبها سرمایه گذاری کنند، می‌توانند با مراجعه به بازار، نقره فیزیکی را که به شکل شمش، ساچمه یا میله وجود دارد، خریداری نمایند.

    برای سرمایه گذاری فیزیکی در نقره بهتر است که شمش نقره خریداری شود. زیرا شمش نقره از نقره استرلینگ واکنش پذیری کمتری دارد و اصطلاحا سخت‌تر سیاه می‌شود. باید توجه داشت که مقاومت نقره در برابر اکسید شدن بالا است اما واکنش نقره باعث تغییر رنگ آن می‌شود. البته تغییر رنگ حاصل از واکنش نقره با اکسیژن را به آسانی می‌شود پاک کرد.

    در ایران سرمایه گذاری در نقره مانند سرمایه گذاری در طلا آسان نیست، زیرا برای سرمایه گذاری در طلا علاوه بر خرید طلای فیزیکی راه‌های دیگری نیز وجود دارند. به عنوان مثال می‌توان به اوراق گواهی سپرده، صندوق‌های سرمایه گذاری در طلا و .... اشاره کرد. این در حالی است که برای سرمایه گذاری در نقره، صندوق سرمایه گذاری در نقره و اوراق گواهی نقره وجود ندارند.

    با این حال در بازار ایران راه دیگری برای سرمایه گذاری در نقره وجود دارد: بازار آتی. در این بازار می‌توان با استفاده از قراردادی، تحویل پول و کالا را به زمان آینده موکول کرد، البته توافق روی قیمت و مقدار کالا و زمان تحویل کالا در حال حاضر انجام می‌شود. در ایران می‌توان با استفاده از قرارداد آتی اقدام به سرمایه گذاری در نقره کرد. قرارداد آتی که برای فلز نقره وجود دارد، به این صورت است که خریدار از زمان عقد قرارداد تا موعد تحویل می‌تواند این قرارداد را خرید و فروش نماید و حتی در زمان پایان قرارداد می‌تواند مقدار نقره‌ای را که معامله کرده است، به صورت فیزیکی از فروشنده دریافت نماید.

    وجه تضمین قرارداد آتی نقره

    برای اینکه خریدار بتواند شروع به معامله قرارداد آتی نقره کند باید به اندازه 70 درصد مبلغ قرارداد، وجه در حساب خود داشته باشد.

    علت وجود قرارداد آتی نقره چیست؟

    بزرگترین دلیل وجود قرارداد آتی این است که معامله‌گران بتوانند خود را از افزایش قیمت برخی کالاها در آینده مصون بدارند. اما عده‌‌ای دیگر از معامله‌گران از قرارداد آتی به عنوان گزینه‌ای برای سوداگری استفاده می‌کنند. این سوداگران می‌توانند از زمان شروع قرارداد آتی تا پایان آن اقدام به فروش یا خرید قرارداد‌های آتی کالاهای مورد نظر خود کنند.

    جمع بندی

    یکی از راه‌های سرمایه گذاری که در ایران برای سرمایه گذاران کمتر شناخته شده، سرمایه گذاری در بازار نقره است. بهترین زمان برای وارد شدن به بازار نقره و سرمایه گذاری در آن نزدیک به اوج دوره رکود اقتصادی است که قیمت نقره تا حد امکان پایین رفته است. به دلیل آن که نقره کاربرد صنعتی قابل توجهی دارد، با شرایط رکودی تقاضا برای آن کاهش می‌یابد. کاهش تقاضا باعث کاهش قیمت نقره در بازار می‌شود. اما رکود هم مانند هر پدیده اقتصادی دیگری بالاخره تمام می‌شود و با رونق گرفتن مجدد اقتصاد، تقاضا برای این فلز مهم افزایش می‌یابد و به تبع قیمت آن نیز بالا خواهد رفت. آخرین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که زمان خرید نقره بهتر است به دقت انتخاب شود تا عایدی سرمایه‌گذار پس از ورود به دوران رونق بیشتر باشد. هر چه در اوج رکود خرید صورت گیرد، سود بالقوه سرمایه‌گذار بیشتر خواهد شد.