پرسودترین بازار سرمایه گذاری هفته اول اسفند 1402

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 190
    • 0
    پرسودترین بازار سرمایه گذاری هفته اول اسفند 1402

    این هفته دلار و سکه امامی با رشد زیادی روبرو شدند. شاخص کل نیز که در پایان هفته قبل روی عدد 2 میلیون و 78 هزار واحد قرار داشت، در این هفته با کاهش همراه بود و به 2 میلیون و 70 هزار واحد رسید.

    در هفته‌ای که گذشت، بازارهای سرمایه گذاری بازدهی متفاوتی داشتند. قیمت دلار در بازار آزاد با رشد روبرو شد و تا کانال 57 هزار تومانی صعود کرد. هم راستا با رشد قیمت دلار، قیمت سکه نیز رشد قابل توجهی را ثبت کرد. از سوی دیگر، بازار سهام در این هفته کاهش داشت و شاخص کل در بازه زمانی یک هفته‌ای افت 0.38 درصدی را تجربه کرد. در ادامه به بررسی بازدهی بازارهای سرمایه گذاری در هفته جاری می‌پردازیم و پرسودترین بازار هفته اول اسفند ماه را نیز معرفی می‌کنیم.

    نوسان دلار در نزدیکی کانال 57 هزار تومانی

    قیمت دلار در بازار آزاد در این هفته با رشد روبرو بود. بهای هر دلار که در چهارشنبه هفته قبل به 55 هزار و 450 تومان رسیده بود، در این هفته مسیر روبه رشدی را تجربه کرد و به 57 هزار تومان رسید. تغییرات قیمت دلار روی بازارهای دارایی دیگر مانند طلا نیز تاثیر گذاشت. در ادامه به این تحولات اشاره خواهیم کرد. بازده هفتگی دلار در اول اسفند ماه 1402 برابر با 2.8 درصد بود.

    افت شاخص کل و شاخص هم وزن بورس در هفته اول اسفند ماه

    بورس در این هفته نزولی بود. شاخص کل بازار سهام که در پایان هفته قبل به دو میلیون و 78 هزار واحد رسیده بود، در انتهای این هفته به دو میلیون و 70 هزار واحد کاهش یافت. به این ترتیب، شاخص کل در هفته جاری کاهش 0.38 درصدی را تجربه کرد. از سوی دیگر، شاخص هم وزن در هفته اول اسفند 1402 با کاهش روبرو بود. شاخص هم وزن که در پایان هفته قبل حدود 727 هزار واحد بود، در این هفته با کاهش 0.1 درصدی همراه شد و به 726 هزار واحد رسید.

    مقایسه بازدهی شاخص کل و شاخص هم وزن در هفته اول اسفند ماه گویای این است که قیمت سهام شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز بورسی کاهش بیشتری نسبت به سهام شرکت‌های کوچک بورسی داشته است.

    ورود سکه طلا به کانال 33 میلیون تومانی

    در این هفته قیمت طلا و سکه با نوسان همراه بود. بهای هر گرم طلای 18 عیار از دو میلیون و 757 هزار تومان در چهارشنبه هفته گذشته به دو میلیون و 820 هزار تومان در چهارشنبه هفته اول اسفند ماه افزایش یافت. به این ترتیب، هر گرم طلای 18 عیار در این هفته 2.29 درصد افزایش قیمت داشته است.

    در این هفته هم راستا با افزایش قیمت طلا، قیمت سکه نیز افزایش یافت. بهای سکه در این هفته از 32 میلیون و 642 هزار تومان به 33 میلیون و 105 هزار تومان تا ساعت 16 روز چهارشنبه هفته اول اسفند ماه رسیده است. به این ترتیب در هفته اول اسفند ماه، هر قطعه سکه امامی 1.42 درصد افزایش قیمت داشته است.

    بازدهی هفتگی صندوق درآمد ثابت کیان

    در این هفته صندوق درآمد ثابت کیان به رشد مداوم خود ادامه داد. این صندوق در هفته اول اسفند ماه بازدهی 0.49 درصدی داشت.

    پرسودترین بازار سرمایه گذاری هفته اول اسفند 1402

    در نمودار زیر بازدهی بازارهای مختلف در هفته اول اسفند ماه 1402 نشان داده شده است. این بازارها شامل بورس، درآمد ثابت کیان، سکه امامی و دلار هستند.

    بازدهی بازارهای مختلف در هفته اول اسفند ماه 1402
    بازدهی بازارهای مختلف در هفته اول اسفند ماه 1402

    جمع‌بندی: پرسودترین بازار هفته اول اسفند 1402

    در این مطلب به بررسی تحولات بازارهای مختلف سرمایه گذاری پرداختیم و بازدهی هر یک را نیز محاسبه کردیم. همان طور که از مقایسه بازدهی بازارهای بالا مشاهده می‌شود، پرسودترین بازار هفته اول اسفند ماه دلار و طلای 18 عیار بوده‎‎اند. با وجود نتایج فوق، بهتر است هنگام سرمایه گذاری به متنوع‌سازی دارایی در گزینه‌های مختلف توجه داشت.