پرسودترین بازار سرمایه گذاری هفته چهارم دی 1402

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 168
    • 0
    پرسودترین بازار سرمایه گذاری هفته چهارم دی 1402

    این هفته بازارهایی مانند دلار و طلای 18 عیار با رشد زیادی روبرو شدند. شاخص کل نیز که در پایان هفته قبل روی عدد 2 میلیون و 170 هزار واحد قرار داشت، در این هفته با رشد 0.69 درصدی همراه بود و به 2 میلیون و 185 هزار واحد رسید.

    در هفته‌ای که گذشت، بازارهای سرمایه گذاری بازدهی متفاوتی داشتند. قیمت دلار در بازار آزاد با رشد روبرو شد و در کانال 52 هزار تومانی نوسان داشت. اما قیمت سکه در این هفته کاهش قابل توجهی را تجربه کرد. از سوی دیگر، بازار سهام رشد داشت و شاخص کل در بازه زمانی یک هفته‌ای رشد 0.69 درصدی را تجربه کرد. در ادامه به بررسی بازدهی بازارهای سرمایه گذاری در هفته جاری می‌پردازیم و پرسودترین بازار هفته چهارم دی ماه را نیز معرفی می‌کنیم.

    نوسان دلار در کانال 53 هزار تومانی

    قیمت دلار در بازار آزاد در این هفته با رشد روبرو بود. بهای هر دلار که در چهارشنبه هفته قبل به 51 هزار و 850 تومان رسیده بود، در این هفته مسیر روبه رشدی را تجربه کرد و به 53 هزار و 250 تومان رسید. تغییرات قیمت دلار روی بازارهای دارایی دیگر مانند قیمت طلا نیز تاثیر گذاشت. در ادامه به این تحولات اشاره خواهیم کرد. بازده هفتگی دلار در هفته چهارم دی ماه 1402 برابر با 2.7 درصد بود.

    افزایش شاخص کل و کاهش شاخص هم وزن بورس در هفته چهارم دی ماه

    بورس در این هفته با رشد روبرو بود. شاخص کل بازار سهام که در پایان هفته قبل به دو میلیون و 170 هزار واحد رسیده بود، در انتهای این هفته به دو میلیون و 185 هزار واحد افزایش یافت. به این ترتیب، شاخص کل در هفته جاری رشد 0.69 درصدی را در این هفته تجربه کرد. از سوی دیگر شاخص هم وزن در هفته چهارم زمستان 1402 با کاهش روبرو بود. شاخص هم وزن که در پایان هفته قبل حدود 763 هزار واحد قرار داشت، در این هفته با کاهش 0.11 درصدی همراه بود و به 762 هزار واحد رسید.

    مقایسه بازدهی شاخص کل و شاخص هم وزن در هفته چهارم دی ماه گویای این است که قیمت سهام شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز بورسی رشد کردند و سهام شرکت‌های کوچک بورسی کاهش قیمت را تجربه کردند.

    سکه طلا وارد کانال 31 میلیون تومانی شد

    در این هفته قیمت طلا و سکه با نوسان همراه بودند. بهای هر گرم طلای 18 عیار از دو میلیون و 605 هزار تومان در چهارشنبه هفته گذشته به دو میلیون و 700 هزار تومان در چهارشنبه هفته چهارم دی ماه افزایش یافت. به این ترتیب، هر گرم طلای 18 عیار در این هفته 3.64 درصد افزایش قیمت داشته است.

    در این هفته با وجود افزایش قیمت طلا، قیمت سکه کاهش یافت. بهای سکه در این هفته از 31 میلیون و 761 هزار تومان به 31 میلیون و 251 هزار تومان تا ساعت 16 روز چهارشنبه هفته چهارم دی ماه رسیده است. به این ترتیب هر قطعه سکه امامی 1.61 درصد کاهش قیمت داشته است.

    بازدهی هفتگی صندوق درآمد ثابت کیان

    در این هفته نیز بازدهی صندوق بادرآمد ثابت کیان رشد مداوم خود را ادامه داد. این صندوق در هفته چهارم دی ماه بازدهی 0.47 درصدی داشت.

    بازدهی بازارهای مختلف در هفته چهارم دی 1402

    در نمودار زیر بازدهی بازارهای مختلف در هفته چهارم دی ماه 1402 نشان داده شده است. این بازارها شامل بورس، درآمد ثابت کیان، سکه امامی و دلار هستند.

    بازدهی بازار‌های مختلف در هفته چهارم درماه 1402
    بازدهی بازار‌های مختلف در هفته چهارم درماه 1402

    جمع‌بندی: پرسودترین بازار هفته چهارم دی 1402

    در این مطلب به بررسی تحولات بازارهای مختلف سرمایه گذاری پرداختیم و بازدهی هر یک را نیز محاسبه کردیم. همان طور که از مقایسه بازدهی بازارهای بالا مشاهده می‌شود، پرسودترین بازار هفته چهارم دی ماه دلار و طلای 18 عیار بوده‎‎اند. درست است که طلای 18 عیار در این هفته بازدهی بهتری در مقایسه با سایر بازارها داشت، اما بهتر است هنگام سرمایه گذاری به متنوع‌سازی دارایی در گزینه‌های مختلف سرمایه گذاری دست زد.