پرسودترین بازار سرمایه گذاری هفته سوم دی 1402

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 217
    • 0
    پرسودترین بازار سرمایه گذاری هفته سوم دی 1402

    این هفته بازارهایی مانند دلار و سکه با رشد زیادی روبرو شدند. شاخص کل نیز که در پایان هفته قبل روی عدد 2 میلیون و 155 هزار واحد قرار داشت، در این هفته با رشد 0.73 درصدی همراه بود و به 2 میلیون و 170 هزار واحد رسید.

    در هفته‌ای که گذشت، بازارهای سرمایه گذاری بازدهی متفاوتی داشتند. قیمت دلار در بازار آزاد با رشد روبرو شد و در کانال 51 هزار تومانی نوسان داشت. قیمت سکه نیز هم راستا با قیمت دلار افزایش قابل توجهی را تجربه کرد. از سوی دیگر، بازار سهام رشد داشت و شاخص کل در بازه زمانی یک هفته‌ای رشد 0.73 درصدی را تجربه کرد. در ادامه به بررسی بازدهی بازارهای سرمایه گذاری در هفته جاری می‌پردازیم و پرسودترین بازار هفته سوم دی ماه را نیز معرفی می‌کنیم.

    دلار در آستانه ورود به کانال 52 هزار تومانی

    قیمت دلار در بازار آزاد در این هفته با رشد روبرو بود. بهای هر دلار که در چهارشنبه هفته قبل به 50 هزار و 630 تومان رسیده بود، در این هفته مسیر روبه رشدی را تجربه کرد و به 51 هزار و 850 تومان رسید. تغییرات قیمت دلار روی بازارهای دارایی دیگر مانند قیمت طلا نیز تاثیر گذاشت. در ادامه به این تحولات اشاره خواهیم کرد. بازده هفتگی دلار در هفته سوم دی ماه 1402 برابر با 2.41 درصد بود.

    افزایش شاخص کل و شاخص هم وزن بورس در هفته سوم دی ماه

    بورس در این هفته با رشد روبرو بود. شاخص کل بازار سهام که در پایان هفته قبل به دو میلیون و 155 هزار واحد رسیده بود، در انتهای این هفته به دو میلیون و 170 هزار واحد افزایش یافت. به این ترتیب، شاخص کل در هفته جاری رشد 0.73 درصدی را در این هفته تجربه کرد. از سوی دیگر شاخص هم وزن در هفته سوم زمستان 1402 با رشد روبرو بود. شاخص هم وزن که در پایان هفته قبل حدود 756 هزار واحد قرار داشت، در این هفته با رشد 0.85 درصدی همراه بود و به 763 هزار واحد رسید.

    مقایسه بازدهی شاخص کل و شاخص هم وزن در هفته سوم دی ماه ماه گویای این است که به طور کلی قیمت سهام شرکت‌های کوچک بورسی رشد بیشتری نسبت به سهام شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز داشته‌اند.

    سکه طلا در نزدیکی 32 میلیون تومانی

    در این هفته قیمت طلا و سکه با افزایش همراه شد. بهای هر گرم طلای 18 عیار از دو میلیون و 538 هزار تومان در چهارشنبه هفته گذشته به دو میلیون و 605 هزار تومان در چهارشنبه هفته سوم دی ماه افزایش یافت. به این ترتیب، هر گرم طلای 18 عیار در این هفته 2.66 درصد افزایش قیمت داشته است.

    با افزایش قیمت طلا، قیمت سکه نیز افزایش یافت. بهای سکه در این هفته از 30 میلیون و 55 هزار تومان به 31 میلیون و 761 هزار تومان تا ساعت 16 روز چهارشنبه هفته سوم دی ماه رسیده است. به این ترتیب هر سکه امامی 5.68 درصد افزایش قیمت داشته است.

    بازدهی هفتگی صندوق درآمد ثابت کیان

    در این هفته نیز بازدهی صندوق بادرآمد ثابت کیان رشد مداوم خود را ادامه داد. این صندوق در هفته سوم دی ماه بازدهی 0.46 درصدی داشت.

    بازدهی بازارهای مختلف در هفته سوم دی 1402

    در نمودار زیر بازدهی بازارهای مختلف در هفته سوم دی ماه 1402 نشان داده شده است. این بازارها شامل بورس، درآمد ثابت کیان، سکه امامی و دلار هستند.

    بازدهی بازارهای مختلف در هفته سوم دی ماه 1402
    بازدهی بازارهای مختلف در هفته سوم دی ماه 1402

    جمع‌بندی: پرسودترین بازار هفته سوم دی 1402

    در این مطلب به بررسی تحولات بازارهای مختلف سرمایه گذاری پرداختیم و بازدهی هر یک را نیز محاسبه کردیم. همان طور که از مقایسه بازدهی بازارهای بالا مشاهده می‌شود، پرسودترین بازار هفته سوم دی ماه سکه امامی و دلار بوده‎‎اند. درست است که سکه امامی در این هفته بازدهی بهتری در مقایسه با سایر بازارها داشت، اما بهتر است هنگام سرمایه گذاری به متنوع‌سازی دارایی در گزینه‌های مختلف سرمایه گذاری دست زد.