پرسودترین بازار 11 ماهه 1402

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 169
    • 0
    پرسودترین بازار 11 ماهه 1402

    از ابتدای امسال بیشترین بازدهی مربوط به صندوق‌های درآمد ثابت بوده است.

    دیروز بهمن ماه به پایان رسید و نوسان بازارها در این ماه نیز به انتها رسید. در این ماه، قیمت دلار در بازار آزاد با افزایش روبرو شد و همگام با آن قیمت سکه و طلا نیز رشد کرد. با این حال، بورس روزهای خوبی را در بهمن ماه تجربه نکرد. در ادامه به بررسی پرسودترین بازار بهمن ماه می‌پردازیم و بازدهی بازارهای مختلف را در 11 ماه ابتدایی سال 1402 مورد بررسی قرار می‌دهیم.

    رشد دلار در بهمن ماه

    همان طور که اشاره کردیم، در این ماه قیمت دلار در بازار آزاد با افزایش روبرو بود. بهای هر دلار که در پایان ماه قبل در کانال 54 هزار تومانی قرار داشت، در پایان این ماه به 57 هزار تومان رسید. یعنی در یک بازه یک ماهه 5.26 درصد رشد داشته است. از ابتدای سال تاکنون نیز قیمت دلار در بازار آزاد 15.15 درصد رشد داشته است. افزایش قیمت دلار در بازار آزاد روی بازارهای دیگر نیز تاثیرگذار بوده است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

    افت بورس در یازدهمین ماه سال

    نگاهی به بازار سهام نیز نشان می‌دهد که در بهمن ماه امسال شاخص کل و شاخص هم وزن بورس افت کرده است. شاخص کل در بهمن ماه 4.44 درصد افت کرد و در پایان این ماه به حدود دو میلیون و 71 هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز در آخر بهمن ماه به 727 هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان دی ماه 3.59 درصد کاهش یافته است. افت بیشتر شاخص کل در مقایسه با شاخص هم وزن بیانگر این است که به طور کلی شرکت‌های بزرگ‌تر بورسی در این ماه افت بیشتری در مقایسه با شرکت‌های کوچک‌تر داشتند.

    اگر از ابتدای سال 1402 به این بازار نگاه کنیم، نتایج متفاوت خواهد شد. شاخص هم وزن از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه، 24.27 درصد رشد داشته است. این در حالی است که رشد شاخص کل در همین بازه زمانی تنها 5.63 درصد بوده است. این موضوع نشان دهنده پتانسیل بهتر شرکت‌های کوچک بورسی در سال جاری بوده است.

    صندوق‌های سهامی کیان در 11 ماه 1402

    صندوق‌های سهامی نیز از روند کلی بازار تبعیت می‌کنند. در بهمن ماه، آوای سهام کیان 2.59 درصد افت کرد و عملکرد آن از شاخص کل و شاخص هم وزن بهتر بود. آهنگ سهام کیان نیز در این بازه زمانی 4.85 درصد افت داشت. این در حالی است که صندوق شاخصی هم وزن کیان در همین بازه 4.16 درصد افت کرد و از شاخص کل بهتر عمل کرد.

    از ابتدای سال 1402 تاکنون، آوای سهام کیان 1.22 درصد، آهنگ سهام کیان 8.61 درصد و شاخصی هم وزن کیان 12.83 درصد بازدهی داشته‌اند.

    رشد قیمت سکه در میانه زمستان

    در بالا به افزایش قیمت دلار در بهمن ماه امسال اشاره کردیم. این افزایش قیمت موجب رشد قیمت سکه و طلا در بازار شد. بهای سکه امامی در این ماه 4.88 درصد رشد کرد و به 33 میلیون و 249 هزار تومان رسید. صندوق طلای کیان که با نماد گوهر در بورس معامله می‌شود نیز در بهمن ماه 3.61 درصد رشد کرد. درست است که این مقدار کمتر از بازدهی سکه است اما باید به یاد داشت صندوق‌های طلا دست به سرمایه گذاری در شمش و طلا می‌زنند و به این دلیل به طور کلی حباب کمتری در مقایسه با سکه‌های طلا دارند. از ابتدای سال 1402 تاکنون نیز گوهر 11.57 درصد بازدهی داشته که از سکه بهتر بوده است.

    مقایسه بانک و صندوق درآمد ثابت

    در آخرین بررسی در این مطلب به مقایسه بازدهی بانک با صندوق‌های درآمد ثابت می‌پردازیم. بازده یک ماهه بانک برای یک سپرده بانکی یک ساله تقریبا 1.7 درصد است ودر بازه 11 ماهه بازدهی آن به 18.9 درصد می‌رسد. این در حالی است که صندوق درآمد ثابت کیان در بهمن ماه امسال بازدهی 2.07 درصدی داشته و از ابتدای سال نیز 24.5 درصد سود عاید سرمایه‌گذاران خود کرده است. در نهایت، صندوق ندای ثابت کیان هم وجود دارد که در میانه هر ماه سود به سرمایه‌گذارانش پرداخت می‌کند و بازدهی یک ماه آخر آن 1.92 درصد بوده است. این صندوق‌ها بازدهی بهتری در مقایسه با بانک داشته‌اند.

    بازدهی 11 ماهه بازارهای سرمایه گذاری

    پرسودترین بازار 11 ماهه 1402

    در این مطلب به بررسی پرسودترین بازار بهمن ماه پرداختیم و بازدهی بازارها را نیز از ابتدای سال محاسبه کردیم. همان طور که مشخص است، از ابتدای امسال بیشترین بازدهی مربوط به صندوق‌های درآمد ثابت بوده است. صندوق درآمد ثابت کیان در شرایطی که بازدهی دلار تغییر چندانی نکند، گزینه خوبی برای سرمایه گذاری است. با این حال، سرمایه گذاران می‌توانند دست به متنوع‌سازی سرمایه نیز بزنند و در سایر گزینه‌‌ها نیز با توجه به روحیه ریسک گریز یا ریسک پذیر خود سرمایه گذاری کنند.