طلا یا نقره ؟ 5 نکته راهنما برای اینکه طلا بخریم یا نقره !

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 6342
    • 0
    طلا یا نقره ؟ 5 نکته راهنما برای اینکه طلا بخریم یا نقره !

    حتما تا حالا برایتان پیش آمده که هنگام تورم چشمگیر، توصیه‌ای نسبت به خرید طلا از سوی آشنایان خود شنیده باشید. در واقع طلا یکی از گزینه‌های سرمایه گذاری است که از قدیم مورد توجه قرار داشته است. با این حال، خرید طلا تنها گزینه‌ای در میان فلزات قیمتی نیست که می‌تواند از شما در برابر تورم حفاظت کند. از گذشته تا امروز، طلا و نقره به عنوان پول و نوعی وسیله برای ذخیره ارزش به کار گرفته شده‌اند. نقره پتانسیل‌هایی دارد که از نظر بسیاری از سرمایه گذاران مغفول مانده است. هر یک از گزینه‌های طلا و نقره ویژگی خاصی دارند که به نحوی در شرایط تورمی به حفظ سرمایه شما کمک می‌کنند. در ادامه به پتانسیل‌ها و معضلات هر یک از این گزینه‌ها اشاره می‌کنیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا نقره؟ به 5 نکته راهنما برای این که طلا بخریم یا نقره نیز اشاره خواهیم کرد.

    روی طلا سرمایه گذاری کنیم یا نقره؟

    در پاسخ به این سوال که طلا یا نقره، کدام به عنوان گزینه سرمایه‌گذاری بهتر است، باید گفت که هر یک از این فلزات قیمتی مزایا و معایب خود را دارد. به طور کلی، چه در دنیا و چه در ایران، بازار طلا از بازار نقره بزرگتر است. به خصوص در خصوص سرمایه گذاری سرمایه گذاران در سراسر دنیا اقبال بیشتری به طلا و سکه دارند. با این حال، این به معنای آن نیست که نقره فاقد مزایای منحصر بفرد خودش است. در ادامه به مزایای سرمایه گذاری روی طلا و نقره اشاره می‌کنیم.

    مزایای سرمایه گذاری روی طلا و سکه

    سرمایه گذاری روی سکه و طلا مزایای خاص خودش را دارد. همان طور که گفتیم، بازار طلا بزرگ است و نقدشوندگی آن راحت‌تر از نقره است. در همه جای دنیا طلا و سکه به عنوان وسیله ذخیره ارزش به کار می‌رود و صرف نظر از واحدهای پولی مختلف، معتبر است. از طرف دیگر، طلا حتی از سوی دولت‌ها هم به عنوان یک دارایی برای بانک‌های مرکزی مورد توجه قرار دارد و زمانی که تورم در کشوری اوج می‌گیرد، هم بانک مرکزی برای بالا بردن داراییی‌هایش اقدام به خرید طلا می‌کند و هم مردم برای حفظ قدرت خرید خود طلا می‌خرند. در نهایت این که طلا چگال است و مقدار کوچکی از آن ارزش زیادی دارد.

    با این حال، طلا با برخی مشکلات مانند نیاز به جای امنی برای سرمایه گذاری و ریسک جعل یا سرقت روبرو است. البته این ریسک‌ها را می‌توان با صندوق‌های طلا پوشش داد. چند سالی است صندوق های طلا در ایران و جهان با استقبال روبرو شده‌اند.

    مزایای سرمایه گذاری روی نقره

    نقره نیز مزایای مخصوص به خودش را دارد. از جنله مزایا این است که عموما در شرایط رشد اقتصادی، نقره به دلیل تقاضای صنعتی آن می‌تواند شاهد رشد قیمت باشد. در کنار این موضوع، خرید نقره با پول کمتری در مقایسه با طلا امکان‌پذیر است. مورد سوم هم این است که نقره علاوه بر تقاضای صنعتی، تقاضای زینتی هم دارد و در جهان به عنوان یک فلز ارزشمند برای ذخیره ارزش به حساب می‌آید.

    قبل از سرمایه گذاری روی طلا و نقره به این نکات توجه کنید

    با وجود مزایایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، این دو فلز ارزشمند در شرایطی با هم مقایسه می‌شوند. به همین دلیل هم باید به نکاتی در مورد سرمایه گذاری روی طلا و نقره توجه کرد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

    نوسان قیمتی نقره و طلا

    به طور کلی نوسانات قیمتی نقره از طلا بیشتر است. یکی از دلایل نوسانات بیشتر نقره نسبت به طلا این است که با ورود پول نسبتا کمی می‌توان تاثیر بزرگی بر قیمت آن در مقایسه با طلا گذاشت. در نتیجه، قیمت نقره به هنگام روزهای اوج گرفتن قیمت، بیشتر از طلا و سکه بالا می‌رود و در روزهای افت قیمت، بیشتر از طلا کاهش پیدا می‌کند. به عنوان مثال در دهه 70 میلادی که اقتصاد جهان دچار کسادی بود، نقره رشد بیشتری نسبت به طلا کرد. اما از سال 1980 تا 1985 افت نقره بسیار بیشتر بود. در سال‌های بحران مالی جهان یعنی فاصله سال‌های 2008 تا 2011 هم نقره رشد بسیار بالاتری نسبت به طلا تجربه کرد. اما پس از بهبود شرایط بازار در سالا‌های بعدی، طلا افت کمتری داشت.

    نکته: خرید نقره ریسک بالاتری دارد. بنابراین اگر ریسک‌گریز هستید و دچار حملات ترس از فروش می‌شوید، نقره خیلی به درد شما نمی‌خورد.

    نکته دوم: قیمت نقره در شرایط رکود جهانی عموما بهتر از طلا رشد می‌کند و در بازار پررونق جهانی بیشتر از طلا افت می‌کند. بنابراین وقتی بازار رونق می‌گیرد حتما نقره را بفروشید.

    توجه به عرضه جهانی طلا و نقره

    عرضه کل نقره جدید در هر سال حدود یک میلیون اونس است. این در حالی است که عرضه طلا در سال به حدود 120 میلیون اونس می‌رسد. این موضوع به معنی آن است که بازار نقره از نظر وزنی تقریبا 8 برابر طلا است اما از نظر ارزش این موضوع متفاوت است، زیرا کمیابی این فلزات بر قیمت آنها موثر است. از نظر ارزش هم قیمت پایین‌تر نقره موجب می‌شود ارزش این بازار کوچک‌تر از بازار طلا شود. تغییرات در میزان عرضه نقره و طلا در دنیا و میزان استخراج آنها می‌تواند روی قیمت آنها تاثیر متفاوتی بگذارد.

    بیش از یک دهم عرضه طلا صرف کاربردهای صنعتی می‌شود. اما این نسبت برای نقره بیش از 50 درصد است. نقره کاربردهای زیادی دارد و در صنایعی از الکترونیک گرفته تا پزشکی، ساخت باتری و پنل‌های خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاربردها موجب می‌شود وضعیت اقتصاد جهان تاثیر بیشتری روی تقاضای نقره در مقایسه با طلا داشته باشد. به همین دلیل هم نقره از رونق و رکود اقتصادی بیشتر آسیب می‌بیند.

    نکته دیگری که در خصوص مصارف صنعتی نقره وجود دارد، آن است که در این مصارف نقره مصرف می‌شود و دیگر به دردی نمی‌خورد یا بازیافت آن مقرون به صرفه نیست. در این شرایط وقتی محصولی که نقره در آن به کار گرفته شده دور ریخته می‌شود، نقره هم از بین رفته است. در این وضعیت، مقدار نقره‌ای که از طریق بازیافت به بازار برمی‎گردد، محدود می‌شود. در این شرایط، سالانه میلیون‌ها اونس نقره دور ریخته می‌شود و برای برآورده کردن تقاضا نقره جدیدی باید عرضه شود.

    نکته: تقاضای صنعتی نقره با قدرتمندتر شدن اقتصاد بالاتر می‌رود و با رکود ضعیف‌تر می‌شود. البته در شرایط رکود شدید تقاضا برای سرمایه گذاری و سفته‌بازی بسیار زیاد می‌شود و علت رشد قیمت نقره در رکودهای شدید جهانی نیز رشد چشمگیر تقاضای سرمایه گذاری بوده است.

    رویکرد نهادهای دولتی و دولت‌ها به طلا و نقره

    یکی دیگر از تفاوت‌هایی که میان نقره و طلا وجود دارد، میزان نقره یا طلایی است که دولت‌ها و نهادهای دیگر نگهداری می‌کنند. نهادهای بیشتر کشورها طلا نگهداری می‌کنند. این در حالی است که نقره عمدتا توسط نهادهای سه کشور آمریکا، هند و مکزیک نگهداری می‌شود. در واقع از آنجا که نقره دیگر در ضرب سکه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. بنابراین در صورت اختلال عرضه نقره یا افزایش تقاضای صنعتی یا بحران، ممکن است برخی مشکلات پیش بیاید.

    نکته: اگر دولت‌ها به هر دلیلی شروع به خرید نقره کنند، تاثیر بزرگی روی بازارها می‌گذارد. در این صورت تقاضا بالا می‌رود و قیمت رشد زیادی می‌کند.

    نسبت سرمایه گذاری در طلا و نقره با تورم

    در شرایطی که تورم در دنیا بالا می‌رود، طلا گزینه بهتری برای سرمایه گذاری است. این در حالی است که نقره برای وضعیتی که دنیا رو به بهبود شرایط اقتصادی پیش می‌رود، بهتر است. علت این موضوع هم آن است که نقره تقاضای صنعتی بالایی دارد در حالی که طلا بیشتر با نااطمینانی‌های اقتصادی مرتبط است.

    سرمایه گذاری روی نقره ، طلای فقرا

    نقره هم مانند طلا در دسته فلزات قیمتی قرار دارد و شباهت‌هایی با آن دارد. نقره همان مزایای یک دارایی فیزیکی مانند طلا را دارد. به عنوان مثال نقره مانند طلا پول است و نوعی ارزش ذاتی دارد. اما مزیت نقره این است که با پرداخت پول کمتری می‌توانید صاحب آن شوید. در واقع، برخورداری از تمام مزایای یک دارایی فیزیکی و مشابه با طلا، با پولی بسیار کمتر ممکن می‌شود. به این دلیل برخی افراد به نقره «طلای فقرا» هم می‌گویند.

    نکته: با پرداخت پول کمتری نسبت به طلا از مزایای سرمایه گذاری در یک دارایی ارزشمند برخوردار می‌شوید. به خصوص در شرایط تورمی، سرمایه گذاری در نقره برای کسانی که پول زیادی ندارند، گزینه مناسبی است. البته صندوق های طلا نیز به نوعی این مشکل را برطرف کرده‌اند.

    نحوه سرمایه گذاری روی نقره

    از روش‌های معمول سرمایه گذاری روی نقره می‌توان به خرید مستقیم نقره اشاره کرد. خرید نقره در انواعی که دارد مانند قطعات نقره تزئینی و نقره آب شده و همچنین سرمایه گذاری در سهامی که مبتنی بر این فلز گرانبها است از دیگر روش‌های سرمایه گذاری در نقره به حساب می‌آید. از سوی دیگر، در بورس کالا هم می‌توان اقدام به خرید نقره کرد.

    نحوه سرمایه گذاری روی طلا

    دو نوع سرمایه گذاری روی طلا وجود دارد؛ روش اول، سرمایه گذاری مستقیم در طلا است و روش دوم، سرمایه گذاری غیر مستقیم است. در روش سرمایه‌گذاری مستقیم در طلا، افراد به خرید مستقیم طلا به صورت فیزیکی می‌پردازند. خرید انواع سکه طلا و قطعه طلای زینتی و طلای آب شده و شمش از این دسته به شمار می‌آید.

    روش سرمایه گذاری غیر مستقیم طلا، همان سرمایه گذاری در صندوق های طلا است. صندوق سرمایه گذاری طلا دارای سبدی متشکل از گواهی سپرده کالایی سکه بورسی و اوراق مبتنی بر شمش طلا است. سرمایه گذاری غیر مستقیم در طلا باعث می‌شود تا خطراتی مانند خطر سرقت، طلای تقلبی و گم شدن رخ ندهد.

    جمع‌بندی

    در مطالب بالا، 5 نکته مهم در خصوص خرید نقره یا طلا را بررسی کردیم. به نظر می‌رسد نقره برای کسانی که کمتر پول دارند یا در شرایطی که انتظار رکود قابل توجهی در جهان می‌رود، گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری با پول کم است. اما در شرایط معمول یا بازاری که رو به بهبودی است، نقره با ریسک بالاتر خود، گزینه چندان مناسبی نیست. علاوه بر این، به طور کلی طلا برای ریسک گریزها و نقره برای ریسک‌پذیرها بهتر است.