راه‌هایی برای آموزش مسائل مالی به کودکان

  • اشتراک‌گذاری
  • 92
  • 0
راه‌هایی برای آموزش مسائل مالی به کودکان

یکی از بزرگ‌ترین نقص‌هایی که در هر نظام آموزشی به چشم می‌خورد عدم آشنایی کودکان با مفاهیم مالی است. گمان می‌کنیم که آموزش مالی تنها برای بزرگسالان است و کودکان فعلا باید مشغول بازی باشند و یادگیری این دست مفاهیم هنوز برای آن‌ها زود است. اما لازم است بدانیم که اگر در بزرگسالی در دوراهی‌های مالی بسیاری قرار می‌گیریم، مقصر اصلی هوش و ذکاوت ما نیست بلکه فقدان آموزش‌هایی است که باید قبل از رسیدن به پول و درآمد می‎‌‎‌داشتیم و نداشتیم. گفتنی است که بسیاری از والدین این موضوع مهم را فهمیده‌اند و در پی راهکاری برای آموزش مالی به فرزندان خود هستند؛ اما موضوع این جا است که نمی‌دانند از کجا و با استفاده از چه راهکاری باید شروع کنند. در ادامه قصد داریم راه‌های آسان و عالی را برای آموزش مالی به کودکان در خانه ارائه دهیم.

سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

مدیریت پول در خانه

عده‌ای از والدین به توضیحات نظری مفاهیم مالی می‌پردازند و بعد از این شکایت می‌کنند که چرا فرزندمان از یادگیری فراری است. بی شک کودکان از ما بیش‌تر تمایل به سرگرمی و بازی دارند. کودکان را جدی بگیریم و آن‌ها را به میدان بازی بیاوریم. از خرده مدیریت‌های مالی شروع کنیم. مقداری پول برای خرید به آن‌ها بسپاریم و زمانی که برای خرید به بیرون از خانه می‌رویم از او بخواهیم تا با مقدار پولی که در دست دارد به سراغ قفسه‌ها برود و فهرستی که در نظر دارید را خرید کند. با این کار می‌آموزد که باید بعد از دیدن اجناس، منصفانه‌ترین قیمت را انتخاب کند و با محدودیت بودجه‌ای که دارد همه چیز را تهیه کند.

تشویق به پس انداز

بعد از گذشت اولین سال‌های عمر، کودکان به سنی می‌رسند که از بزرگ‌ترها طلب پول تو جیبی می‌کنند. این مرحله می‌تواند با سهل انگاری بزرگ‌ترها و پرداخت بی موقع و بی اندازه پول تو جیبی از سر گذرانده شود و یا می‌تواند به یکی از اولین گام‌های اساسی برای تشویق فرزند به پس انداز تبدیل شود. اهداف مالی تنها به بزرگسالان مرتبط نمی‌شود. کودکان هم به اندازه خودشان اهداف مالی دارند. خرید یک اسباب بازی بزرگ‌تر یا رفتن به شهر بازی می‌تواند از اهداف مالی آن‌ها باشد. در این گام از آموزش مالی می‌توان مفهوم هدف مالی را با پس انداز برای رسیدن به همان خواسته‌هایی که دارند آموخت.

پول

از آن جایی که تقریبا تمام خریدها و داد و ستدهای‌مان از طریق کارت اعتباری انجام می‌شود، حضور فیزیکی پول آن چنان که باید به چشم نمی‌خورد. بهتر است که فرزندان‌مان را با صورت فیزیکی پول‌ها و سکه‌های رایج آشنا کنیم. برای ایجاد یک سرگرمی و بازی می‌توانیم با تعداد سکه‌ها و اسکناس‌ها به حساب و کتاب بپردازیم و کودکان در خانه را هم وارد این بازی کنیم. برای این که از آلودگی جلوگیری کنیم و از اسکناس‌های واقعی استفاده نکنیم می‌توانیم از ورق‌های کاغذی شبه پول استفاده کنیم و یا اصلا کودکان را برای شناخت بهتر تشویق به نقاشی کردن تصاویر اسکناس‌ها روی کاغذهای مستطیلی شکل کنیم.

بازی سوپر مارکت

حال که کودک شما آموخته است که چگونه می‌تواند پس انداز کند نوبت آن رسیده که با خرید کردن ارزش پول را بفهمد. در آموزش مالی، بهترین کار این است که قبل از وارد کردن کودک به فضای واقعی برای انجام امور مالی، خودتان یک فضای مشابه و مصنوعی را بسازید. در منزل شروع به شبیه سازی یک فضا – هر چند کوچک – سوپرمارکت کنید و سعی کنید هم خریدار و هم فروشنده را از کودکان انتخاب کنید. شخصی را پشت دخل بگذاریم و دیگران را برای خرید به داخل مغازه بفرستیم و در نوبت بعد جای کودکان را تغییر دهیم.