بهترین بازار سرمایه‌گذاری هفته دوم دی 1400

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 158
    • 0
    بهترین بازار سرمایه‌گذاری هفته دوم دی 1400

    وقتی دلار افت می‌کند بازارهایی مانند طلا را متاثر می‌کند. سوال این است که در شرایط افت دلار بهتر است کجا سرمایه گذاری کنیم؟

    در هفته‌ای که گذشت بازارهای سرمایه‌گذاری با افت همراه بودند. این افت ناشی از انتشار خبرهای مثبت در خصوص دستیابی به توافق بود. در پی این خبرها، قیمت دلار در بازار آزاد کاهش یافت و همراه با آن بهای طلا هم تنزل پیدا کرد. در ادامه به بررسی بازدهی بازارهای سرمایه‌گذاری در این هفته می‌پردازیم و بهترین بازار هفته دوم دی 1400 را نیز تعیین می‌کنیم.

    تحولات دلار در این هفته

    در هفته جاری قیمت دلار در بازار آزاد افت نسبتا قابل توجهی داشت. هر دلار که در پنجشنبه هفته گذشته به قیمت 30 هزار تومان در بازار آزاد معامله می‌شد، در این هفته به میانه کانال 28 هزار تومان افت کرد اما در نهایت در 28 هزار و 970 تومان به کار خود خاتمه داد. دلیل این اتفاق را می‌توان خبرهای مثبت از مذاکرات احیای برجام دانست. هرچند در حال حاضر دلار عقب‌نشینی کرده و نشانه‌های مثبتی دیده می‌شود، با این حال هنوز مشخص نیست که تاریخ این احیا چه زمانی است و اصولا آیا طرفین روی مسایل باقی مانده به توافق قطعی و نهایی خواهند رسید یا خیر. دلار در پایان این هفته 3.55 درصد افت داشت اما خبرهای مذاکرات در روزهای بعدی به ما خواهند گفت که آیا این افت می‌تواند ادامه دار باشد؟

    بیشتر بخوانید: بهترین بازار سرمایه‌‎گذاری 9 ماه اول سال

    بورس در هفته دوم دی ماه

    در این هفته بورس با افت شاخص‌های کل و هم‌وزن روبرو شد و بازار سرمایه شاهد خروج پول بود. شاخص کل بورس در این هفته 2.45 درصد افت کرد و در پایان هفته به یک میلیون و 363 هزار واحد رسید. از سوی دیگر، شاخص هم وزن نیز با افت 2.34 درصدی مواجه شد و در آخر هفته جاری به 359 هزار واحد تنزل کرد. از آنجا که افت شاخص کل و هم وزن حدودا برابر است، به نظر می‌رسد در این هفته شرکت‌های بزرگ و کوچک بورس تقریبا یک اندازه با افت ارزش روبرو شده‌اند. در نهایت اوضاع بورس نیز به سرنوشت مذاکرات گره خورده است و اخبار مربوط به آن روی این بازار هم تاثیر خواهد گذاشت.

    بیشتر بخوانید: نکات مهم تورم آذر 1400

    افت طلا با اهرم دلاری

    علاوه بر بورس و دلار، قیمت طلا نیز در این هفته با افت روبرو بود. دلیل اصلی این کاهش قیمت طلا هم افت ارزش دلار در بازار آزاد است. هرچند پنجشنبه بازار طلا به دلیل تعطیلی بسته است، اما قیمت هر گرم طلای 18 عیار در چهارشنبه 15 دی ماه به یک میلیون و 265 هزار تومان رسید که در مقایسه با پنجشننبه هفته قبل 2.47 درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، قیمت هر سکه امامی نیز دیروز به قیمت 12 میلیون و 886 هزار تومان معامله شد که نسبت به پنجشنبه هفته گذشته 243 هزار تومان ارزان‌تر شده است. در واقع بازده هفتگی هر سکه امامی 1.85- درصد بوده است.

    در بازار جهانی طلا نیز اکنون هر اونس از فلز زرد 1800 دلار معامله می‌شود که در مقایسه با هفته قبل 0.75 درصد کاهش یافته است.

    جمع بندی: بهترین بازار سرمایه گذاری هفته دوم دی

    در این هفته شرایط بازارها متاثر از افت دلار بود و اغلب گزینه های سرمایه گذاری کارنامه خوبی نداشتند. اما اینجا سوالی مطرح می شود که در چنین شرایطی بهتر است کجا سرمایه گذاری کنیم؟ وقتی دلار افت می‌کند بازارهایی مانند طلا را متاثر می‌کند در چنین شرایطی گزینه هایی مانند صندوق درآمد ثابت بهترین جا برای سرمایه گذاری هستند. با توجه به نوسانات بازارها پیشنهاد ما این است که مدیریت ریسک را جدی بگیرید و سرمایه خود را متنوع سازی کنید. اگر وزن بیشتری به شکل گیری توافق بر سر برجام می دهید یا ذاتا ریسک گریز هستید سهم بیشتری به صندوق های درآمد ثابت بدهید. آنها برندگان روزهای افت دلار هستند.