ارزش زمانی پول چیست و چه کاربردی دارد؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 501
    • 0
    ارزش زمانی پول چیست و چه کاربردی دارد؟

    ارزش زمانی پول که با علامت اختصاری TVM شناخته می‌شود به میزان پولی اشاره دارد که در حال حاضر در اختیار ما است. طبق این مفهوم، پولی که اکنون در دست ما است باارزش‌تر از حضور آن در آینده خواهد بود؛ چرا که با همین میزان پول می‌توان در حال حاضر اقدام به سرمایه گذاری کرد و توان خرید بیشتری برای زمان آینده به دست آورد. در صورتی که اگر پول خود را به امید آینده نگه داریم بی شک با قدرت تورم، پول ما بی ارزش خواهد شد و ما با کاهش توان خرید مواجه خواهیم شد. در ادامه به بررسی بیش‌تر این مفهوم خواهیم پرداخت.

    سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

    کار امروز را به فردا مسپار!

    یکی از دلایلی که مشاوران سرمایه گذاری تمایل دارند که هر چه سریع‌تر افراد متقاضی سرمایه گذاری را به انتخاب زمینه سرمایه گذاری و شخصیت سرمایه گذاری‌شان بر مبنای سنجش ریسک نزدیک کنند همین ارزش زمانی پول است؛ چرا که پول در مقابل تورم دچار کاهش ارزش می‌شود. به عنوان مثال اگر 20 میلیون تومان در اختیار داشته باشید و آن را سرمایه گذاری کنید می توانید در سال آینده با سود معادل 5 درصد 21 میلیون تومان برداشت کنید. اما اگر همین 20 میلیون تومان را نگه دارید، ارزش زمانی پول شما می شود 19 میلیون تومان! حال دیگر می‌توان نشست و میزان پول بیش‌تر در مقیاس‌های گسترده‌تر را حساب کرد.

    نرخ تورم مثبت و منفی

    حال این سوال در ذهن ما پدید می‌آید که آیا این قاعده شامل حال تمام کشورها می‌شود؟ یعنی کشورهایی که نرخ تورم مثبت دارند و کشورهایی که نرخ تورم آن‌ها منفی است. در جواب باید گفت که چندان فرقی ندارد. در کشورهایی که نرخ تورم شدید است که همه چیز مشخص است و ارزش زمانی پول با گذر زمان کاهش می‌یابد. حتی اگر نرخ تورم یک کشور اندک هم باشد باز با نگه داشتن پول فرصت‌های سرمایه گذاری بسیاری را از دست می‌دهیم. به این معنی که ارزش زمانی پول نه تنها در بحث تورم تحت تاثیر قرار می‌گیرد بلکه در زمان و مکانی که اقتصاد رونق دارد نیز این مهم در مورد ارزش زمانی وجود دارد که باید برای سرمایه گذاری و استفاده از زمان رونق اقتصادی دست بجنبانیم و سرمایه گذاری را آغاز کنیم. یکی از راه‌های سرمایه گذاری که می‌توان از طریق آن مفهوم ارزش زمانی پول را در نظر گرفت و با تورم و حتی رونق اقتصادی حرکت کرد سرمایه گذاری مطمئن و کم ریسک در صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت است. اوراق مشارکت و سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این صندوق، می‌تواند سرمایه ما را تا حدود زیادی در برابر تورم ایمن کند.

    سنجش ارزش واحد پولی از ابعاد مختلف

    گفتنی است که محاسبه ارزش زمانی پول از نظر سرمایه گذاران تنها منوط به بحث زمان نمی‌شود و عوامل دیگری مانند ریسک ارزش واحد پولی، قدرت خرید و تبدیل آن نیز در نظر گرفته می‌شود. به طور کلی می‎توان گفت که ارزش فعلی و ارزش آینده‌ پول‌های مختلف به ابعاد مختلف بستگی دارد.