چرا باید برنامه ریزی مالی داشته باشیم؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 67
    • 0
    چرا باید برنامه ریزی مالی داشته باشیم؟

    اهداف مالی ما باید خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و با قابلیت قرار گرفتن در محدوده زمانی باشند.

    تنظیم اهداف و برنامه ریزی مالی موجب راحت‌تر شدن روند زندگی و رسیدن به اهداف و آرزوهای‌مان می‌شود. تمام مشاورهای سرمایه گذاری بر این موضوع اتفاق نظر دارند که هیچ راهی برای رسیدن به آمال و آرزوهای‌مان وجود ندارد مگر با برنامه ریزی مالی. اما ممکن است این سوالات در ذهن ما مطرح شده باشد که اصلا چرا باید برنامه ریزی داشته باشیم و اهداف مالی مشخص کنیم؟ لازم است برای قانع شدن از دلایل بیش‌تری صحبت شود تا به یک باور کلی در مورد برنامه ریزی و تعیین هدف برسیم. در ادامه به بررسی این مفاهیم خواهیم پرداخت.

    سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

    چرا به اهداف مالی نیاز داریم؟

    تصور کنیم که سوار بر اتومبیل شدیم و هیچ مقصدی را هم مشخص نکرده‌ایم. نتیجه این حرکت یا به تمام شدن میزان سوخت اتومبیل ختم می‌شود و یا در نهایت به خستگی و کسالت خودمان منتهی می‌شود و به مبدا خود بر می‌گردیم. تعیین اهداف مالی به ما این امکان را می‌دهد که پوسته واقعیت را به تن امیدها و رویاهای‌مان کنیم و همه چیز را از یک جهان فانتزی به جهان واقعی حرکت دهیم. اهداف مالی نه تنها موجب اشتیاق‌مان برای حرکت می‌شوند بلکه باعث می‌شوند دست به کار شویم و برنامه ریزی مالی انجام دهیم. اما ویژگی‌هایی که اهداف مالی ما باید داشته باشند شامل این صفات می‌شود؛ خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و با قابلیت قرار گرفتن در محدوده زمانی.

    تعیین دو هدف

    یکی از پاسخ‌ها به این پرسش که چرا باید برنامه مالی داشته باشیم این است که به هر حال هر کدام از ما اهداف مالی در زندگی داریم و برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنیم. اما این که گاهی موفق به رسیدن به این اهداف نمی‌شویم به این خاطر است که بدون برنامه عمل کردیم و یکی از آفت‌های بی برنامه بودن این است که سر خود را با عنوان اهداف شلوغ کرده‌ایم و هیچ اولویت و محدودیت زمانی مشخصی برای رسیدن به اهداف‌مان قائل نشده‌ایم. در برنامه مالی به طور منطقی برای هر سال می‌توان دو برنامه پس انداز مشخص کرد. شاید به نظرتان تعیین دو هدف پس انداز کم باشد اما جالب است بدانیم که گاهی کم‌ترین‌ها همان بیش‌ترین‌ها هستند! با چنین رویکردی در برنامه مالی خود مطمئن هستید که برای رسیدن به دو هدف خسته نخواهید شد.

    بیشتر بخوانید: ارزش تضمین چیست و به چه کار می آید؟

    هدف مالی کوتاه مدت

    یکی دیگر از ویژگی‌های برنامه مالی می‌تواند ایجاد اهداف کوتاه مدت مانند تشکیل صندوق اضطراری باشد. صندوق اضطراری برای خانواده می‌تواند به صورت یک ناجی عمل کند و هزینه‌های پیش‌بینی نشده را پوشش دهد. پیش می‌آید که در مسیر پیشرفت هستیم و برنامه مالی‌مان به خوبی در حال پیش روی است اما حوادث ناگهانی باعث متوقف شدن ما و حتی خراب شدن برنامه‌های‌مان می‌شود. اما اگر برنامه مالی دقیقی داشته باشیم و از قبل به فکر تشکیل یک صندوق اضطراری برای خود باشیم می‌توانیم خود را از آشفتگی مالی و نرسیدن به اهداف نجات دهیم.

    هدف مالی بلند مدت

    برای رسیدن به یک سری از اهداف بزرگ مالی نیاز به شکیبایی بیش‌تری داریم. یکی از عمده عللی که باعث می‌شود که افراد، سرمایه گذاری و پس انداز را کاری بیهوده بدانند این است که چون برنامه مالی ندارند و محدوده زمانی برای رسیدن به آرزوهای‌شان مشخص نکرده‌اند بعد از مدتی دست از تلاش می‌کشند و ناامید می‌شوند. یکی از ویژگی‌های برنامه مالی مشخص کردن محدوده زمانی مورد انتظار برای هر کدام از اهداف مالی است. همگی می‌دانیم که سرمایه گذاری‌های بلند مدت و رسیدن به اهداف بلند مدت مستلزم تلاش و شکیبایی است؛ بنابراین برنامه مالی به طور منطقی به ما می‌گوید که برای چنین اهدافی به چه میزان زمان نیاز داریم و ما نیز سطح انتظارمان را مطابق با همان محدوده زمانی هماهنگ می‌کنیم.

    منبع: The Balance

    اهداف مالی ما باید خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و با قابلیت قرار گرفتن در محدوده زمانی باشند.
    تصور کنیم که سوار بر اتومبیل شدیم و هیچ مقصدی را هم مشخص نکرده‌ایم. نتیجه این حرکت یا به تمام شدن میزان سوخت اتومبیل ختم می‌شود و یا در نهایت به خستگی و کسالت خودمان منتهی می‌شود و به مبدا خود بر می‌گردیم. تعیین اهداف مالی به ما این امکان را می‌دهد که پوسته واقعیت را به تن امیدها و رویاهای‌مان کنیم و همه چیز را از یک جهان فانتزی به جهان واقعی حرکت دهیم. اهداف مالی نه تنها موجب اشتیاق‌مان برای حرکت می‌شوند بلکه باعث می‌شوند دست به کار شویم و برنامه ریزی مالی انجام دهیم.