فاتحان اقتصاد جهان در سال ۲۰۵۰ چه کشورهایی هستند؟

  • اشتراک‌گذاری
  • 141
  • 0
فاتحان اقتصاد جهان در سال ۲۰۵۰ چه کشورهایی هستند؟

پیروز جنگ سرد که بود؟ شاید چین! سال ۱۹۷۲ میلادی پایان جنگ سرد اعلام شد و ریچارد نیکسون، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا علی رغم میل باطنی‌اش با مائو تسه تونگ مجبور به اتحاد شد. بر اساس این اتحاد، چین به جریان اصلی اقتصاد جهانی برگشت. سال ۱۹۹۱ میلادی، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را به همراه داشت که بسیاری، این سال را پایان تاریخ نامیدند. شاید همین اتفاق باعث شد تا ظهور چین در چشمان غرب نادیده گرفته شود. بهتر است سریع از تونل زمان بیرون بیاییم و به ۲۰۲۰ برسیم تا تکلیف اقتصاد جهان تا سال ۲۰۵۰ را مشخص کنیم. فاتحان اقتصاد جهان در آینده چه کشورهایی هستند؟

سرمایه گذاری آنلاین با کیان دیجیتال

ظهور چین

در سال ۲۰۲۰ شاهد ظهور چین به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی هستیم. حاکمیت تک حزبی و اقتصاد تحت سلطه دولت این کشور تبدیل به صدا درآمدن زنگ خطر برای کشورهای غربی شده است. گرچه این هشدار در زمینه اقتصاد جهانی برای خود چین به شکل شعار “افتخار پکن!” نمود پیدا می‌کند. بخش اقتصادی نشریه بلومبرگ اعلام کرده است که چین تنها به این اندازه بسنده نمی‌کند و این کشور تا سال ۲۰۳۵ بر ایالات متحده آمریکا غلبه می‌کند و به قدرتمندترین بازیگر سیاسی بین المللی در جهان تبدیل خواهد شد.

۱۰ اقتصاد برتر جهان تا سال ۲۰۵۰ کدام هستند؟

بر اساس پیش‌بینی های انجام گرفته به نظر می‌رسد در سال ۲۰۵۰ چین اقتصاد برتر جهان باشد و پس از آن آمریکا قرار گیرد. هند، اندونزی و آلمان نیز در رده‌های بعدی قرار خواهند داشت. کشورهای ژاپن، برزیل، فرانسه، بریتانیا و ترکیه نیز در رتبه‌های ششم تا دهم فاتحان اقتصادی جهان تا سال ۲۰۵۰ جای خواهند گرفت.

شکوفایی اقتصاد از غرب به شرق

بر اساس چارچوب‌های اقتصادی مشخص این نتیجه حاصل شده است که تغییرات و ظهور چین تنها به اقتصاد این کشور مرتبط نمی‌شود. با احتساب سهم نیروی کار، سرمایه و بهره وری بیش از ۳۹ کشور از ایالات متحده گرفته تا غنا، این طور برمی‌آید که مرکز ثقل اقتصاد جهان از غرب به شرق می‌رود و اقتصاد پیشرفته به بازارهای نوظهور و از بازارهای آزاد تحت نظارت دولت‌ها به بازارهای آزاد منتقل می‌شود.

تاثیرگذاری کووید-۱۹

اتفاقات زیادی بوده و هستند که مسیر پیش بینی‌ها را تغییر داده‌اند. کووید ۱۹ یکی از همین اتفاقات بود که باعث تغییر در ساختار اقتصادی جهان شد. جدا از شیوع و همه گیری چنین ویروسی، تغییرات آب و هوایی نیز می‌تواند باعث تغییر جغرافیای اقتصادی در میان کشورها شود. با چنین اوضاعی، بهتر است پیش بینی آینده را بر اساس تغییر جایگاه‌ها و البته تلاش‌ها و نوآوری‌های یک اقلیم گذاشت.

آسیا در مسیر بازگشت

آسیا در حال بازگشت به مرکز اقتصد جهانی است. در اوایل قرن ۲۱ هستیم و چین هنوز به سازمان تجارت جهانی ملحق نشده است. در حال حاضر، با عدم حضور چین در آمارهای منتشر شده سازمان تجارت جهانی، آسیا تنها ۲۵ درصد از تولید جهانی را در دست دارد. این میزان بسیار کم‌تر از تولیدات آمریکا شمالی و قاره اروپا است. اما طبق چارچوب‌های اقتصادی، این آسیا است که با داشتن بیش از نیمی از جمعیت جهان، بیش‌تر از نصف تولیدات جهانی را با سال ۲۰۵۰ در شمای کلی اقتصاد جهانی از آن خود می‌کند. مطالعات کارشناسان بر این اساس است که همین کثرت در جمعیت باعث می‌شود تا آسیا بتواند آمریکای شمالی و اروپا را در ۳۰ سال آینده پشت سر بگذارد.

بیشتر بخوانید: تکمیل معجزه اقتصادی چین / ۱۰ اقتصاد برتر جهان تا ۲۰۲۴ کدامند؟

جهان در حال چرخش

از میان جملات معروف می‌توان به این جمله ویل دورانت، نویسنده مجموعه “تاریخ تمدن” اشاره کرد که تمدن‌ها مانند قسمت‌های به هم چسبیده یک گوی هستند. و این گوی همیشه در حال چرخش است و روزی می‌رسد که قسمت زیرین آن به رو می‌آید!” زندگی در جهانی که اساس و پایه‌ای متغیر بر کنش‌ها و واکنش‌ها دارد می‌تواند هر لحظه اتفاق جدیدی را رقم بزند و قاعده بازی را طوری تغییر دهد که شاید در پس ذهن هیچ کدام از ما پیش بینی نشده باشد.

منبع: Bloomberg Businessweek