ارزش منصفانه چیست؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 6068
    • 0
    ارزش منصفانه چیست؟

    ارزش بازار همان قیمتی است که در خرید و فروش در بازار آزاد مشخص می‌شود. متخصصان شروع به ارزیابی می‌کنند و در تصمیم گیری خود، ارزش بازار و مقدار ارزش خرید و فروش کالا موردنظر را لحاظ می‌کنند. اما ارزش منصفانه را با در نظر گرفتن عوامل مالی و اقتصادی به دست می‌آورند

    شاید تاکنون پیش آمده باشد که کالایی یا قطعه زمینی را گران‌تر از قیمت بازار یا ارزان‌تر از آن خریده باشید. اگر این کار را بدون اطلاع انجام داده باشید، احتمالا بعد از آن حالتان متفاوت بوده است و ناراحت یا خوشحال شده‌اید.

    در واقع در این حالت این احساس به شما دست داده است که آن کالا را به قیمتی غیرمنصفانه خریده‌اید. در مورد گزینه‌های سرمایه‌گذاری هم همین طور است. در تعریف ارزش منصفانه همان طور که از نامش پیدا است با ارزش بازار متفاوت است.

    گاهی پیش می‌آید که ارزش منصفانه دارایی شما در جهان سرمایه گذاری از آن‌چه که ارزش بازار برای دارایی شما قائل است اختلاف دارد. اگرچه در بسیاری از مواقع این دو ارزش در یک راستا قرار می‌گیرند.

    اما اصلا ارزش منصفانه چیست؟ در ادامه بیشتر به موضوع ارزش منصفانه می‌پردازیم.

    ارزش منصفانه و ارزش بازار

    بهتر است برای درک بهتر به تعریف ارزش منصفانه و ارزش بازار به طور جداگانه بپردازیم. ارزش بازار همان قیمتی است که در خرید و فروش در بازار آزاد مشخص می‌شود. متخصصان شروع به ارزیابی می‌کنند و در تصمیم گیری خود، ارزش بازار و مقدار ارزش خرید و فروش کالا موردنظر را لحاظ می‌کنند.

    اما تعریف ارزش منصفانه را با در نظر گرفتن عوامل مالی و اقتصادی به دست می‌آورند. در واقع، ارزش منصفانه به نوعی یک برآوردی منطقی و ارزیابی بی‌طرف از قیمت بالقوه یک کالا یا خدمات یا یکی از انواع دارایی‌ها در نظر گرفته می‌شود. لازم به ذکر است که این دو نوع ارزش همیشه موازی هم حرکت نمی‌کنند.

    تعیین ارزش منصفانه در سرمایه گذاری

    در کنار شناخت تعریف ارزش منصفانه و این که ارزش منصفانه چیست؟ شاید بخواهیم که تعیین ارزش منصفانه را در سرمایه گذاری خود به کار ببریم. اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که ارزش منصفانه وابسته به فرضیات است و عدد دقیق آن چه که در آینده در مورد یک دارایی اتفاق می‌افتد را به دست نمی‌دهد.

    اما به هر حال بد نیست که نحوه تعیین این نوع ارزش را بدانیم. به عنوان مثال اگر سهام خاصی را مدنظر داشته باشیم باید حاصل تقسیم مقدار سود سهام سال بعد بر نرخ بازده را منهای نرخ رشد کنیم تا عدد تخمینی ارزش منصفانه آن سهام موردنظر به دست بیاید.

    به عنوان مثال فرض کنید که سود سهام موردنظر خود را در 5 سال گذشته در نظر گرفته‌اید و متوجه شده‌اید که سهام موردنظر به طور متوسط 6 درصد در سال رشد کرده است.

    به شرطی که انتظار منطقی از سهام خود داشته باشید، می‌توانید انتظار 6 درصد سود در ارزش منصفانه سهام را داشته باشید.

    ارزش منصفانه برای سرمایه گذاران

    ارزش منصفانه یکی از بهترین راهکارهای موجود برای سرمایه گذارانی است که به صورت انفرادی به سرمایه گذاری می‌پردازند. به دست آوردن میزان و تعریف ارزش منصفانه می‌تواند به سرمایه گذار کمک کند تا در مورد سرمایه گذاری بلند مدت به نتیجه بهتری برسد و انتخاب دقیق‌تری انجام دهد.

    در این شرایط شاید فرد حتی بتواند دارایی‌های بیش از حد ارزش‌گذاری شده را تشخیص دهد و از دادوستد آنها اجتناب کند.

    ارزش بازار همان قیمتی است که در خرید و فروش در بازار آزاد مشخص می‌شود. متخصصان شروع به ارزیابی می‌کنند و در تصمیم گیری خود، ارزش بازار و مقدار ارزش خرید و فروش کالا موردنظر را لحاظ می‌کنند. اما ارزش منصفانه را با در نظر گرفتن عوامل مالی و اقتصادی به دست می‌آورند