بهترین صندوق های درآمد ثابت برای سرمایه گذاری کدام است؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 208
    • 0
    بهترین صندوق های درآمد ثابت برای سرمایه گذاری کدام است؟

    علاوه بر بازدهی، معیارهای دیگری مانند نحوه معامله، تقسیم سود، نقدشوندگی و بازارگردانی و ارزش معاملات هم باید برای انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت باید در نظر گرفته شود.

    صندوق درآمد ثابت یکی از گزینه‌های جذاب سرمایه‌گذاری به خصوص برای ریسک گریزها است. تمایل افراد برای سرمایه‌گذاری در این صندوق به این دلیل است که این نوع صندوق علاوه بر کم ریسک بودن، از بازدهی مناسبی نیز برخوردار است. اما مانند هر سرمایه گذاری دیگری، سوالاتی نیز در مورد این صندوق و نحوه ورود به آن وجود دارد. به عنوان مثال، این سوال مطرح است که بهترین صندوق‌های درآمد ثابت برای سرمایه گذاری کدام صندوق‌ها هستند؟

    بسیاری از افراد سرمایه‌گذار، تنها با توجه به میزان ریسک و بازدهی، تصمیم می‌گیرند که کدام صندوق درآمد ثابت، بهترین صندوق درآمد ثابت به حساب می‌آید. اما باید گفت که بازدهی، معیاری نیست که بتواند به تنهایی، یک صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت را به عنوان بهترین صندوق درآمد ثابت معرفی کند. علاوه بر بازدهی، معیارهای دیگری مانند نحوه معامله، تقسیم سود، نقدشوندگی، بازارگردانی و ارزش معاملات هم باید برای انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت بررسی شوند.

    بهترین صندوق های درآمد ثابت بورسی کدام است؟

    صندوق درآمد ثابت به عنوان ابزار مالی نوینی که کم ریسک است و از طرفی دیگر، بازدهی مناسبی دارد، تقاضا برای سرمایه‌گذاری در آنها را افزایش داده است و همین امر باعث شده تا صندوق‌های درآمد ثابت بورسی بیش‌تری تشکیل شوند و شروع به کار کنند. بنابراین شناخت بهترین صندوق‌های درآمد ثابت بورسی برای افراد سرمایه‌گذار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. قبل از این‌که معیارهای انتخاب بهترین صندوق‌های درآمد ثابت بورسی را بررسی کنیم، بهتر است بدانیم که صندوق‌های درآمد ثابت دارای سبدی متشکل از سپرده‌های بانکی و اوراق درآمد ثابت هستند. به همین خاطر است که از ریسک کم و البته بازدهی بیش‌تر از بانک برخوردار هستند.

    ویژگی های بهترین صندوق های درآمد ثابت برای سرمایه گذاری

    همان‌طور که اشاره شد، علاوه بر بازدهی، معیارهای دیگری مانند نحوه معامله، تقسیم سود، نقدشوندگی و بازارگردانی و ارزش معاملات هم باید برای انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت باید در نظر گرفته شود. ویژگی‌هایی که برای مشخص کردن بهترین صندوق‌های درآمد ثابت باید بررسی شود، همین معیارهایی هستند که اشاره شد. هر کدام از این معیارها به عنوان ویژگی متمایز کننده می‌تواند صندوق درآمد ثابت را به عنوان بهترین صندوق درآمد ثابت معرفی کند.

    صندوق درآمد ثابت کیان یکی از پربازده ترین صندوق های درآمد ثابت بورسی!

    در میان صندوق‌های سرمایه گذاری درآمد ثابت که در بورس فعال هستند، صندوق درآمد ثابت کیان از صندوق‌هایی است که ویژگی‌های متمایز کننده‌ای نسبت به دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت دارد. به عنوان مثال می‌توان گفت که این صندوق از سابقه طولانی و درخشانی در میان دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری برخوردار است.

    صندوق درآمد ثابت کیان با بیش از 7 سال فعالیت، از باسابقه‌ترین صندوق‌های درآمد ثابت به حساب می‌آید. از طرفی دیگر، بازده این صندوق از همان سال آغاز فعالیت تا 24 فروردین 1403، بیش از 409 درصد بوده است.

    سبد دارایی و میزان ارزش خالص دارایی هر صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت هم از ویژگی‌های متمایزکننده آن به عنوان بهترین صندوق درآمد ثابت به حساب می‌آید. بنابراین این نکته را هم باید در نظر گرفت که کل ارزش خالص دارایی‌های صندوق درآمد ثابت کیان در 24 فروردین 1403 حدود 4.7 هزار میلیارد تومان است.

    صندوق درآمد ثابت کیان از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس است که می‌توان هم از طریق کارگزاری‌ها و هم اپ کیان دیجیتال اقدام به خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری آن کرد. ویژگی دیگر این صندوق هم همین است که از فضای سرمایه‌گذاری آنلاین بهره‌مند است و افراد سرمایه‌گذار، بدون مراجعه حضوری می‌توانند اقدام به معامله واحدهای سرمایه گذاری آن کنند.

    چطور بهترین صندوق های درآمد ثابت را شناسایی کنیم؟

    مقایسه صندوق های درآمد ثابت در سرمایه‌گذاری به کمک افرادی می‌آید که تمایل به سرمایه‌گذاری کم ریسک و با بازدهی بیش‌تر از بانک را دارند. البته باید در نظر داشت که معیارهایی برای مقایسه صندوق‌های درآمد ثابت وجود دارد تا به افراد سرمایه‌گذار، امکان انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت را بدهد. این معیارها از نحوه معامله صندوق‌های درآمد ثابت گرفته تا عملکرد و بازدهی، تقسیم سود، نقد شوندگی و بازارگردانی و ارزش معاملات را شامل می‌شود.

    نحوه معامله صندوق های درآمد ثابت

    در میان معیارهای مقایسه صندوق‌های درآمد ثابت، نحوه معامله آن‌ها مهم است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نظر نحوه معامله به دو دسته قابل معامله (ETF) و صدور و ابطالی تقسیم می‌شوند. صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله (ETF) از طریق پرتفو معاملاتی کارگزاری های قابل خرید و فروش هستند. برای خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری صدور و ابطالی باید به صورت حضوری از طریق خود صندوق اقدام کرد. البته بعضی از صندوق‌های صدور و ابطالی را می‌توان از اپ‌های مربوط به خود صندوق‌ها یا سایت آنها نیز معامله کرد.

    عملکرد و بازدهی صندوق درآمد ثابت

    می‌توان گفت مهم‌ترین عاملی که برای مقایسه صندوق‌های درآمدثابت در نظر گرفته می‌شود، سنجش عملکرد و بازدهی صندوق درآمد ثابت است. سرمایه‌گذارانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت دارند، به همان میزان که به ریسک کم این نوع صندوق سرمایه‌گذاری توجه می‌کنند، به همان اندازه عملکرد و بازدهی صندوق درآمد ثابت برای‌شان اهمیت دارد. بنابراین ویژگی عملکرد و بازدهی در مقایسه بهترین و پرسودترین صندوق درآمد ثابت از اهمیت بالایی برخوردار است.

    تقسیم سود

    یکی از دلایلی که افراد سرمایه‌گذاری در بانک را انتخاب می‌کنند به این خاطر است که بانک پرداخت سود ماهانه دارد. اما گفتنی است که بعضی از صندوق‌های درآمد ثابت مانند صندوق ندای ثابت کیان دارای تقسیم سود دوره‌ای هستند. این صندوق با همان ساختار و سبد دارایی صندوق درآمد ثابت، در میانه هر ماه اقدام به تقسیم سود می‌کند.

    نقد شوندگی و بازارگردانی

    سرمایه‌گذاری در بانک می‌تواند میزان نقدشوندگی سرمایه فرد سرمایه‌گذار را تا اندازه قابل‌توجهی کاهش دهد. این کاهش نقدشوندگی به این دلیل است که قراردادهای بانکی، سرمایه را تا مدتی مشخص غیر قابل برداشت می‌کند و به اصطلاح به آن نرخ شکست تعلق می‌گیرد. یعنی اگر شما زودتر از موعد اقدام به برداشت سرمایه خود کنید، بخشی از سودتان مشمول جریمه می‌شود.

    اما باید گفت که از ویژگی‌های بهترین صندوق‌های درآمد ثابت این است که سرمایه‌گذار در هر زمانی که تمایل داشته باشد می‌تواند اقدام به ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری خود کند و وجه نقد حاصل از فروش را بدون پرداخت نرخ شکست، دریافت کند. به این معنی که صندوق‌های درآمد ثابت از نقدشوندگی و بازارگردانی برخوردار هستند. در میان صندوق‌ها نیز هر کدام نقدشوندگی بالاتری داشته باشد، برای سرمایه گذاری بهتر است.

    ارزش معاملات

    ویژگی مهم دیگری به نام ارزش معاملات وجود دارد که باعث می‌شود یک صندوق از جمله بهترین صندوق‌های درآمد ثابت شناخته شود. ارزش معاملات، نشان‌گر میزان تعداد معاملات و محبوبیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. هر چه میزان ارزش معاملات صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت بیش‌تر باشد، احتمال نقدشوندگی واحدهای سرمایه‌گذاری آن بیش‌تر می‌شود که عامل مثبتی برای انتخاب آن محسوب می‌شود.

    بهترین صندوق‌های درآمد ثابت 6 ماه اخیر ( شش ماه آخر ۱۴۰۲)

    در جدول زیر می‌توان بازدهی صندوق های درآمد ثابت قابل معامله را در بازه‌های زمانی مختلف منتهی به 25 فروردین 1403 مشاهده کرد. صندوق درآمد ثابت کیان در بازه یک ماهه جزو بهترین صندوق‌های بادرآمد ثابت قرار گرفته است.

    بهترین صندوق درآمد ثابت در بازه های زمانی مختلف منتهی به 25 فروردین 1403

    آیا صندوق‌های درآمد ثابت معتبر و قانونی هستند؟

    اولین نکته‌ای که باید در مورد اعتبار و قانونی بودن صندوق‌های سرمایه‌گذاری، به ویژه صندوق درآمد ثابت، در نظر داشت این است که هیچ صندوق سرمایه‌گذاری وجود ندارد که بتواند بدون مجوز و نظارت سازمان بورس فعالیت کند. بنابراین می‌توان گفت که صندوق‌های درآمد ثابت از ابزار مالی نوین است که از اعتبار بسیار زیادی برخوردار است.

    نتیجه گیری

    مقایسه بهترین صندوق های درآمد ثابت برای سرمایه گذاری به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که در میان صندوق‌های درآمد ثابت، بهترین گزینه را انتخاب کنند. نحوه معامله صندوق های درآمد ثابت، عملکرد و بازدهی صندوق درآمد ثابت، تقسیم سود، نقد شوندگی و بازارگردانی و ارزش معاملات از ویژگی‌های سنجش بهترین صندوق‌های درآمد ثابت به حساب می‌آیند که در این فرصت به طور کامل به معرفی آن‌ها پرداخته شد.