سایت tsetmc چیست و چه کاربردی دارد؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 1146
    • 0
    سایت tsetmc چیست و چه کاربردی دارد؟

    سایت tsetmc می‌تواند به عنوان یک ابزار تمام عیار به کمک ما در انجام معاملات‌مان بیاید؛ البته به این شرط که ساختار آن را خوب بشناسیم و بدانیم برای آگاهی مورد نیازمان باید به کدام قسمت از آن مراجعه کنیم. از بورس اوراق بهادار تهران گرفته تا فرابورس ایران و بورس انرژی همگی در ساختار این وبسایت جایگاه مشخصی دارند.

    همیشه برای دریافت معتبرترین و درست‌ترین اطلاعات در هر حوزه‌ای باید به دنبال منبع اصلی و تخصصی بود. خوشبختانه اکنون با پیشرفت‌های حاصل شده در فضای دیجیتال مانند فضای سرمایه گذاری آنلاین می‌توان با حرکت موس و فشار دادن کلیدهای آن روی گزینه‌های صفحه رایانه به منابع اصلی اطلاعات بازارهای مالی و زمینه‌های سرمایه گذاری دسترسی داشت.

    حالا که حرف از ارتباط میان زمینه‌های سرمایه گذاری و فضای آنلاین زدیم، بهتر است به بارزترین زمینه سرمایه گذاری یعنی بورس اشاره کنیم که از حضور وبسایت‌ها برای اطلاع‌رسانی بهترین استفاده را کرده است. سایت tsetmc مرجع اصلی و رسمی آمار معاملات در بورس است که به طور لحظه‌ای وضعیت معاملات و دیگر ابعاد مربوط به بازار سهام را در اختیار عموم قرار می‌دهد.

    ابعاد و زوایای متنوع در tsetmc فرصتی را می‌طلبد تا به بررسی ساختاری این وبسایت و همچنین شناخت ابزار آن بپردازیم. آشنایی و تسلط بر سایت tsetmc باعث می‌شود تا بتوانیم برای انجام معاملات و یا با خبر شدن از وضعیت سهامی که در پرتفو داریم تصمیم بهتر و معقول‌تری بگیریم.

    tsetmc چیست؟

    قبل از این‌که به بررسی ساختار سایت tsetmc بپردازیم به تجزیه نام اختصاری و شرکتی که صاحب آن است خواهیم پرداخت. TSETMC مخفف عبارت انگلیسی Tehran Securities Exchange Technology Management CO است که به فارسی می‌شود «شرکت مدیریت فناوری بورس تهران». شرکت مدیریت فناوری بورس تهران با راه‌اندازی این وبسایت تلاش دارد تا سرمایه گذاران را به بهترین شکل ممکن از آخرین وضعیت معاملات بازار بورس مطلع کند. گفتنی است که این وبسایت از پرکاربردترین صفحاتی است که در فضای گسترده سرمایه گذاری آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    بررسی ساختار TSETMC

    سایت tsetmc می‌تواند به عنوان یک ابزار تمام عیار به کمک ما در انجام معاملات‌مان بیاید؛ البته به این شرط که ساختار آن را خوب بشناسیم و بدانیم برای آگاهی مورد نیازمان باید به کدام قسمت از آن مراجعه کنیم. از بورس اوراق بهادار تهران گرفته تا فرابورس ایران و بورس انرژی همگی در ساختار این وبسایت جایگاه مشخصی دارند.

    اگر اشاره‌گر موس را روی هر کدام از اطلاعات اختصاصی این وبسایت نگه دارید می‌توانید اطلاعاتی که برای توضیح هر کدام‌شان ظاهر می‌شوند را ببینید. گزینه‌های دیده‌بان که در تصویر زیر نمایش داده می‌شوند قسمت‌های اولی هستند که می‌توان از آن‌ها برای انجام مراحل موردنیاز در دریافت اطلاعات استفاده کرد.

    ابزارهای وبسایت TSETMC

    از آن‌جایی که ابزار موجود در سایت tsetmc تعداد قابل توجهی دارند و باید هر کدام را به طور مجزا شناخت، بهتر است با الویت‌بندی سراغ معرفی و بررسی هر کدام از آن‌ها برویم. در تصویر بالا، گزینه‌هایی از صفحه را دیدیم که به صورت گزینه‌ای آمده است. در نمایی بازتر از این صفحه فهرست نمادها بر اساس طبقه بندی صنایع در دسترس افراد قرار گرفته‌اند. اگر به وبسایت مراجعه کنید متوجه تغییر قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای می‌شوید.

    در همان گزینه‌های بالای صفحه می‌توانید از گزینه «تنظیمات» برای دسته بندی دلخواهِ مواردی مانند گروه‌بندی صنایع مختلف، نمایش اعداد بزرگ و چگونگی نمایش آن‌ها، بازار انتخابی و انواع اوراق، ارزش بازار، اولین قیمت، زمان معامله، P/E و سبد انتخابی استفاده کنیم. در نظر داشته باشیم تفاوتی ندارد که برای کدام یک از صنایع به جستجو در این سایت می‌پردازیم. همه نمادهای پذیرفته شده در بورس در هر صنعتی که فعال باشند در tsetmc حضور دارند. ممکن است tsetmc خودرو برای خرید بورس کالا خودرو در نظر داشته باشیم و یا صنایع دیگر.

    در تصویر زیر می‌توان جزئیات گزینه‌های «تنظیمات» را در نظر گرفت.

    قسمت جست و جوی نماد

    از گزینه «جستجو» می‌توان برای پیدا کردن اطلاعات کامل نماد موردنظرمان استفاده کنیم. به عنوان مثال در تصویر زیر برای پیدا کردن اطلاعات مربوط به سهام فولاد مبارکه اصفهان کلمه «فولاد» را نوشتیم و در اول فهرست نام فولاد مبارکه اصفهان به نمایش درآمده است.

    صفحه متناظر هر نماد

    صفحه متناظر در سایت tsetmc از آخرین قیمت معاملات و قیمت پایانی سهم را به نمایش می‌گذارد. میانگین و احتساب حجم مبنا در اول جلسه معاملات در این صفحه جا می‌گیرد. تعداد، حجم و همچنین ارزش معاملات و ارزش بازار شرکت موردنظر هم در صفحه متناظر برای افراد به نمایش درمی‌آید.

    اگر به حروف B و M برخوردید بدانید که B به معنای میلیارد و M به معنای میلیون است.

    قسمت دوم

    در تصویر، قسمتی را با شماره 2 مشخص کرده‌ایم. کم‌ترین و بیش‌ترین قیمت در معامله سهم موردنظر به نمایش درآمده است. قیمت مجاز و دامنه نوسان هم برای تصمیم بهتر درج شده‌اند و بازه سال و هفتگی هم در اختیار سهام‌داران و سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

    قسمت سوم

    در این قسمت تعداد سهام به نمایش درآمده است. تعداد سهام نشان از قدرت و سرمایه شرکت صاحب سهم دارد. در دیگر گزینه‌های این قسمت از «حجم مبنا» حرف به میان آمده است که تعداد سهام هر روز در معامله و تغییرات در تعداد را نشان می‌دهد.

    قسمت چهارم

    نسبت P/E که همان نسبت قیمت بر درآمد است در قسمت چهارم به تقسیم قیمت پایانی سهم بر سود هر سهم اشاره دارد. EPS هم عددی را با مبنای سود و زیان 12 ماهه پایانی سهم موردنظر نشان می‌دهد.

    قسمت‌های 5، 6، 7، 8 و 9

    در قسمت پنجم حجم معاملات در خرید و فروش با دسته بندی سهامداران حقیقی و حقوقی نمایش داده می‌شود. در ششمین قسمت ابزاری قرار دارد که به تغییر مکان و نمایش اطلاعات در صفحه مربوط می‌شود. قسمت هفتم، سه سفارش خرید و فروش بر اساس بهترین‌ها اولویت‌بندی یا دسته بندی می‌شوند. این دسته‌بندی بر اساس ورود سفاش در سامانه معاملاتی صورت می‌گیرد. قسمت هشتم به نمایش وضعیت نمودار سهم می‌پردازد که از دسته ابزار مهم در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود. قسمت 9، این امکان را به ما می‌دهند که به بررسی لحظه‌ای وضعیت شرکت‌های فعال در هر صنعت بپردازیم.

    قسمت بخش در سایت tsetmc

    آمار و ارقام و اطلاعات مربوط به بورس و فرابورس را می‌توان در بخش «در یک نگاه» دید. در این قسمت، شاخص‌هایی که منتخب هستند و نمادهایی که بالاترین تراکنش‌ها را در اختیار دارند و همچنین نمادهایی که در آن روز بیشترین را بر شاخص گذاشته‌اند، دیده می‌شود.

    زبانه «در یک نگاه»

    اولین زبانه‌ای که به چشم می‌بینیم «بورس در یک نگاه» است. بازار نقدی بورس و پیغام‌های ناظر بازار و همچنین نمادهای پرتراکنش در بورس در کادر اول این زبانه به نمایش درمی‌آیند.

    زبانه شاخص‌ها

    این زبانه برای نمایش شاخص کل و همچنین شاخص کل هم‌وزن در سایت tsetmc تعبیه شده است. البته که شاخص منتخب و گروه صنایع مختلف و شاخص‌های منتخب بر اساس درصد هم در این زبانه نشان داده می‌شوند.

    زبانه قیمت‌ها

    برای دیدن بیش‌ترین کاهش و افزایش قیمت پایانی می‌‌توان از این زبانه استفاده کرد. همچنین قیمت پایانی حق تقدم بازار بورس را می‌توان در تصویر ارائه شده در همین قسمت دید.

    زبانه عرضه و تقاضا

    برترین‌های عرضه و تقاضا را با فشار دادن این زبانه می‌توان دید. نمادهایی که بالاترین صف خرید و فروش را دارند، بر مبنای ارزش‌شان در زبانه عرضه و تقاضا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

    زبانه ابزارهای مشتقه و اوراق بدهی

    معاملات آتی و اختیار معامله و اوراق بدهی که در بورس وجود دارد در زبانه ابزارهای مشتقه و اوراق بدهی نشان داده می‌شوند.

    زبانه افزایش ها و تغییرات

    همان‌طور که از نام این زبانه پیدا است می‌توانیم افزایش‌ها و تغییراتی که در زمان تعدیل قیمت‌های قبل و بعد در یک سهم ایجاد شده را ببینیم. البته این زبانه شامل سهامی می‌شود که با افزایش سرمایه مواجه بوده‌اند و همچنین حجم و ارزش معامله در آن‌ها به چشم می‌خورد.

    زبانه نمادهای مشمول تعلیق

    نمادهایی که مشمول تعلیق شده‌اند در این زبانه جا می‌گیرند. علاوه بر نمایش نماد تعلیق شده دلیل معلق شدن آن هم در زبانه نمادهای مشمول تعلیق به نمایش درمی‌آید. گفتنی است که تعلیق به معنای متوقف شدن انجام یک معامله به مدت پنج روز کاری است.

    فرابورس ایران در tsetmc؛ شرکت‌های کوچک و بزرگ

    نوبت به قسمت فرابورس ایران در سایت tsetmc می‌رسد. در این قسمت جدا از دسترسی به اطلاعات مربوط به بورس اوراق بهادار تهران، زبانه‌هایی که به ارائه اطلاعات بازار پایه و شرکت‌های کوچک و متوسط می‌پردازند را هم در اختیار داریم. شرکت‌های دانش بنیان که تازه شروع به فعالیت کردند و همچنین شرکت‌های کوچک و متوسط که در بازار فرابورس پذیرفته شده‌اند، همگی در این بازار حضور دارند.

    زبانه بازار پایه

    بهتر است که به طور مجزا به توضیح زبانه بازار پایه اشاره کنیم. لازم به ذکر است که سهام شرکت‌هایی که در سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته نشده‌اند در فرابورس جای می‌گیرند. بازار فرابورس دارای سه بازار قرمز، نارنجی و زرد است که هر کدام از آن‌ها گروهی از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را در خود جا داده‌اند. در مطلب بازار فرابورس چیست؟ به طور کامل تمام ابعاد فرابورس را توضیح داده‌ایم.

    نمایش فهرست در سایت TSETMC

    در گوشه سمت راست سایت tsetmc می‌توان گزینه «نمایش فهرست» را دید. این گزینه مهم‌ترین اطلاعات قابل توجه بازار را در بر دارد. بخش‌‌های مختلف «نمایش فهرست» را به طور مجزا توضیح خواهیم داد.

    قسمت اول؛ پیغام‌های ناظر بازار

    این قسمت مربوط به اعلام اتفاقاتی می‌شود که سهام‌دار و سرمایه‌گذاران بازار سهام باید در جریان آن‌ها قرار بگیرند. اگر در بازار سهام فعال باشیم و پرتفوی شخصی داشته باشیم هم نظیر این پیغام‌ها را دیده‌ایم.

    قسمت دوم؛ تغییر سهام سهام داران عمده

    اگر بخواهیم تغییرات سهام‌داران در پنج روز اخیر کاری را ببینیم باید به سراغ اطلاعات این قسمت برویم. سهامدار و شرکت مربوطه‌ای که سهام‌دار در آن فعال است را می‌توان در آن دید. امکان دریافت فایل اکسل از فهرست ارائه شده امکان پذیر است.

    قسمت سوم؛ سهامداران فعال هر نماد

    برای این که بتوان نام شرکت و سهامدار فعال را ببینیم کافی است که به همان فهرست تغییر سهام سهامداران عمده دقت کنیم.

    قسمت چهارم؛ گروه‌های صنعت در یک نگاه

    شرکت‌های مثبت و منفی در هر کدام از صنایع در این قسمت به شکل نمودارهای میله‌‌ای در اختیار سهام‌داران و سرمایه گذاران قرار گرفته است.

    قسمت پنجم؛ مقایسه شرکت‌ها

    با امکان انتخاب نماد می‌توانیم در قسمت «مقایسه شرکت‌ها» به بررسی وضعیت معاملاتی هر نماد بپردازیم.

    جمع بندی

    در فرصت پیش آمده تلاش کردیم هر آن‌چه که برای استفاده از سایت tsetmc نیاز داریم را بشناسیم تا بتوانیم از این وبسایت رسمی برای انجام معاملات‌مان به عنوان ابزاری کارآمد استفاده کنیم. اطلاعات وسیع و گسترده tsetmc به ما کمک می‌کند تا هیچ موضوع مربوط به سهام از چشم‌مان دور نماند. اگر با خواندن مقاله بالا به شما احساس سردرگمی در شناخت شاخص های مالی دست داده است و به نظرتان می رسد که این فرایند زمان و دانش بیشتری نیاز دارد، پیشنهاد بازار برای شما استفاده از ابزاهای مالی به نام صندوق های سرمایه گذاری است. در این روش شرکت هایی که داراری تعداد زیاد متخصص سرمایه گذاری هستند، کم ریسک ترین روش را برای شما انتخاب می کنند و با پول شما سرمایه گذاری می کنند.

    سایت tsetmc می‌تواند به عنوان یک ابزار تمام عیار به کمک ما در انجام معاملات‌مان بیاید؛ البته به این شرط که ساختار آن را خوب بشناسیم و بدانیم برای آگاهی مورد نیازمان باید به کدام قسمت از آن مراجعه کنیم. از بورس اوراق بهادار تهران گرفته تا فرابورس ایران و بورس انرژی همگی در ساختار این وبسایت جایگاه مشخصی دارند.
    تمام شرکت‌هایی که مجوز ورود به در بورس و فرابورس را از سازمان بورس و اوراق بهادار تهران کسب می‌کنند باید به عنوان ناشر در سایت tsetmc فعال باشند و گزارش‌های مالی‌شان را منتشر کنند.