عوامل تاثیر گذار بر شاخص بورس ایران

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 92
    • 0
    عوامل تاثیر گذار بر شاخص بورس ایران

    بارزترین عوامل تاثیرگذار بر شاخص بورس ایران، عوامل اقتصادی و سیاسی هستند.

    برای اندازه‌گیری میزان بازدهی هر نوع سرمایه گذاری، نیاز به ابزاری هست. برای سنجش بورس و سهام شرکت‌های پذیرفته شده در آن نیز از شاخص بورس استفاده می‌شود. شاخص بورس ایران مانند دیگر شاخص‌های بورس موجود در جهان، از عوامل مختلفی تاثیر می‌پذیرد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

    چه عواملی بر شاخص بورس ایران تاثیرگذار است؟

    هر کدام از عواملی که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته می‌شود، در نوع خود، نوساناتی را در شاخص بورس رقم می‌زنند. البته گفتنی است که هر کدام از این عوامل زیرشاخه عوامل بزرگ‌تری هستند. عوامل اقتصادی، عوامل رفتاری، عوامل محیطی و عوامل درونی و بیرونی، موارد اصلی هستند که هر کدام زیرشاخه‌هایی را در بر می‌گیرند.

    عوامل اقتصادی

    بارزترین عوامل تاثیرگذار بر شاخص بورس در ایران، عوامل اقتصادی و سیاسی هستند. وضعیت اقتصادی ایران، بودجه‌بندی سالانه کشور، ناآرامی‌های سیاسی، سیاست‌های پولی و ارزی و تورم از عوامل اقتصادی تاثیر گذار بر شاخص بورس ایران هستند.

    عوامل اقتصادی اثرگذار بر شاخص بورس ایران

    عوامل رفتاری

    عوامل رفتاری هم هستند که به طور ظاهری در آن‌ها خبری از جریانات مالی نیست. با این حال، عوامل رفتاری نقش مهمی دارند. این عوامل شامل خطاهای رفتاری و اشتباهاتی می‌شوند که ممکن است از سوی هر سرمایه گذاری رخ دهد. از جمله این خطاهای شناختی می‌توان به زیان گریزی اشاره کرد.

    عوامل محیطی

    عوامل محیطی از انتظارات تورمی گرفته تا قیمت‌های جهانی و احساسات و هیجانات ناشی از اخبار و قیمت جهانی را شامل می‌شود.

    عوامل محیطی موثر بر شاخص بورس ایران

    عوامل درونی و بیرونی

    در نهایت باید اشاره کنیم که برخی عوامل اثرگذار بر شاخص بورس ایران درونی هستند و به شرایط شرکت‌ها، ورود پول و اقتصاد اشاره می‌کنند، در حالی که برخی دیگر عوامل بیرونی هستند و در جایی خارج از فضای شرکت‌ها رخ می‌دهند.