قیمت خوراکی‌ها در مهر ماه چقدر افزایش یافت؟

امیر شاملویی
    • اشتراک‌گذاری
    • 84
    • 0
    قیمت خوراکی‌ها در مهر ماه چقدر افزایش یافت؟

    طبق گزارش مرکز آمار، بهای هر کیلوگرم برنج ایرانی درجه یک در مهر 1400 به طور متوسط به بیش از 47 هزار تومان رسیده که در مقایسه با شهریور امسال رشد قیمت 9.7 درصدی و نسبت به مهر سال گذشته افزایش قیمت 62 درصدی داشته است.

    تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد بیشتر اقلام خوراکی در مهر ماه نیز رشد بالایی داشته‌اند. بر اساس این گزارش، از میان 53 کالای خوراکی مورد بررسی 47 مورد در مقایسه با شهریور ماه با افزایش قیمت روبرو بوده‌اند و تنها 6 کالای خوراکی ارزان‌تر شده‌اند. قیمت کالاهای خوراکی اساسی نیز همچنان به رشد ادامه می‌دهد. در ادامه به بررسی افزایش قیمت کالاهای خوراکی در مهر ماه می‌پردازیم.

    دورنمای تورم خوراکی‌ها در مهر ماه

    ابتدای ماه بود که گزارشی از سوی مرکز آمار نشان داد قیمت کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در مقایسه با شهریور ماه 5 درصد رشد داشته و برای دومین ماه متوالی چنین افزایش قیمت قابل توجهی را ثبت کرده است. در جدیدترین گزارش هم این افزایش قیمت کاملا مشهود است. همان طور که در ابتدا ذکر کردیم بیشتر کالاهای خوراکی بررسی شده در این گزارش با رشد قیمت همراه بوده‌اند. بیشترین افزایش قیمت مهر ماه نسبت به شهریور 1400 به ترتیب متعلق به فلفل دلمه‌ای با 22.7 درصد، هندوانه با 21.3 درصد و خربزه با 17.3 درصد بوده است. این در حالی است که بیشترین افت قیمت نسبت به شهریور متعلق به هویج با افت 19.4 درصدی، انار با کاهش 9.2 درصدی و پرتقال با افت 6.9 درصدی بوده‌اند.

    بیشتر بخوانید: چند نکته مهم در مورد تورم مهر ماه 1400

    یک ارزیابی یک ساله

    اگر بخواهیم افزایش قیمت خوراکی‌ها را در یک بازه یک ساله یعنی از مهر سال 99 تا مهر امسال دنبال کنیم، می‌بینیم که تمام 53 قلم کالای خوراکی این گزارش در این یک سال افزایش قیمت داشته‌اند. بیشترین افزایش قیمت در این بازه زمانی یک ساله متعلق به هندوانه با رشد 228 درصدی و پس از آن هویج با رشد 224 درصدی است. کمترین رشد قیمت هم متعلق به مغز گردو با رشد 12 درصد و پس از آن لیمو ترش با 22 درصد است. نکته قابل توجه در این گزارش این است که بیشتر کالاهای خوراکی بررسی شده یعنی 40 مورد از 53 مورد در مدت یک سال بیش از 50 درصد گران‌تر شده‌اند. این موضوع برای مخارج خانوارها و پس‌انداز آنها مشکل‌زا است.

    کالاهای اساسی خوراکی در مهر چقدر گران شدند؟

    نگاهی به قیمت کالاهای خوراکی در مهر ماه نشان می‌دهد که اقلام پرمصرف خانوارها نیز به شدت گران شده‌اند. هر کیلوگرم برنج ایرانی درجه یک در مهر 1400 به طور متوسط به بیش از 47 هزار تومان رسیده که در مقایسه با شهریور امسال رشد 9.7 درصد و نسبت به مهر سال گذشته 62 درصد افزایش قیمت داشته است. البته حداکثر قیمت تا بیش از 52 هزار تومان هم دیده شده است. برنج خارجی درجه یک به دلیل نوسان کم دلار در مهر ماه به کیلویی بیش از 26 هزار تومان رسیده، یعنی نسبت به شهریور امسال تنها 1.8 درصد گران‌تر شده و در مقایسه با مهر سال قبل 24.7 درصد رشد قیمت داشته است.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های سرمایه‌‎گذاری با پول کم

    این در حالی است که برخی اقلام خوراکی اساسی رشد بیشتری داشته‌اند. هر کیلو ماهی قزل‌آلا در مهر ماه به کیلویی 80 هزار تومان رسیده که در بازه یک ساله دو برابر شده است. قیمت گوشت این ماهی نسبت به شهریور نیز 14 درصد افزایش یافته است. در سایر موارد، قیمت مرغ در یک سال اخیر 53 درصد، قیمت تخم مرغ 57 درصد و قیمت گوشت گاو 60 درصد رشد کرده‌اند.