راه‌های حفظ ارزش پول در برابر تورم کدام است؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 253
    • 0
    راه‌های حفظ ارزش پول در برابر تورم کدام است؟

    اصلی‌ترین دلیل کاهش ارزش پول در ایران، افزایش نقدینگی و تورم چشمگیر است.

    کسب درآمد و حفظ ارزش پول دو مقوله جدا از یکدیگر هستند. بسیاری از افراد دارای شغل و درآمد هستند، اما اکثر آنها در سال‌های اخیر نتوانسته‌اند پس‌انداز زیادی کنند و در واقع از تورم عقب افتاده‌اند. در این سال‌ها یکی از مهمترین سوالاتی که برای خانوارها مطرح شده این است که چطور چطور از ارزش پول در برابر تورم محافظت کنیم؟ در این مطلب به بررسی برخی بازارهای معروف برای سرمایه گذاری می‌پردازیم و همه چیز را درباره ارزش پول مورد بحث قرار می‌دهیم.

    ارزش پول چیست؟

    وقتی صحبت از ارزش پول می‌شود، معمولا قدرت خرید آن به ذهن می‌رسد. در واقع ارزش پول به میزان خرید کالا و خدماتی که می‌توان از طریق آن تهیه کرد، بستگی دارد. البته در مورد ارزش پول، بعد زمان هم مطرح می‌شود. به این معنی که ارزش پول فعلی نسبت به برهه‌ای از زمان بالاتر رفته یا پایین‌تر آمده است. در ادامه بیشتر با مفهوم ارزش پول آشنا می‌شویم.

    منظور از کاهش ارزش پول چیست؟

    همانگونه که گفته شد ارزش پول به میزان قدرت آن در خرید کالا و خدمات است. اگر قدرت خرید پول رایج کشوری در یک بازه زمانی کاهش یابد، به این معنی است که ارزش آن پول کاهش یافته است. به عنوان مثال اگر در سال 1390 می‌شد با هزار تومان یک خودکار خرید و در سال 1400 برای خرید یک خودکار 10 هزار تومان پرداخت کرد، به این معنی است که ارزش پول کاهش یافته است. به بیان ساده تر قدرت خرید پول و ارزش آن کاهش یافته است.

    دلایل کاهش ارزش پول در اقتصاد ایران

    اصلی‌ترین دلیل کاهش ارزش پول در ایران، افزایش نقدینگی و تورم چشمگیر است. افزایش نقدینگی باعث می شود برای کالا و خدمات موجود در اقتصاد تقاضای مازاد ایجاد شود. افزایش تقاضای مازاد باعث می‌شود که سیستم اقتصادی نتواند به همان اندازه عرضه داشته باشد در نتیجه برای برقراری تعادل قیمت کالا و خدمات افزایش می‌یابد.

    روش های حفظ ارزش پول در برابر تورم

    تنها روش حفظ ارزش و قدرت خرید پول، سرمایه گذاری در بازارهای مناسبی است که بتوانند تورم را پوشش دهند و سود مناسبی نیز به سرمایه گذار ارائه دهند. در ادامه به بررسی بازارهای مختلف سرمایه گذاری برای حفظ ارزش پول می‌پردازیم.

    حفظ ارزش پول با سرمایه گذاری در بورس

    سرمایه گذاری در بازار اوراق بهادار در طولانی مدت پرسودتر از سایر بازارها بوده است. سرمایه گذاری در بازار بورس به معنی سرمایه گذاری در سهام شرکت های پذیرفته شده در بازار اوراق بهادار است. این بازار نسبت به برخی بازارهای دیگر مزایایی نیز دارد. از جمله این مزایا می‌توان به معافیت مالیاتی اشاره کرد. از سوی دیگر سرمایه گذاری در بورس نیاز به سرمایه کلان اولیه ندارد.

    حفظ ارزش پول از طریق صندوق های سرمایه گذاری

    تنها راه سرمایه گذاری در بورس فقط سرمایه گذاری مستقیم در سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازار اوراق بهادار نیست. راه دیگری که برای حفظ ارزش پول وجود دارد، سرمایه گذاری غیر مستقیم است. در سرمایه گذاری غیر مستقیم نیازی نیست که سرمایه گذار برای رصد بازار زمان بگذارد. از طرفی هر شخصی دانش اقتصادی لازم برای تحلیل بازار و نحوه ارزش گذاری سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس را ندارد، اما صندوق های سرمایه گذاری دارای مدیرانی هستند که می توانند این امر مهم را انجام دهند.

    حفظ ارزش پول از طریق سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه

    طلا و سکه از دیرباز یکی از بازارهای جذاب سرمایه گذاری برای ایرانیان بوده است. اما سرمایه گذاری در سکه و طلا دارای هزینه‌ها و سایر ریسک‌هایی است که منجر به ضرر کردن سرمایه گذار می‌شود. به عنوان مثال برای خرید طلا، فرد سرمایه گذار باید هزینه اجرت ساخت طلا، سود فروشنده و مالیات بر ارزش افزوده بپردازد. اما صندوق های سرمایه گذاری در طلا چنین هزینه‌های اضافی را ندارند. علاوه بر این، خرید طلا و نگهداری از طلا همواره با ریسک به سرقت رفتن روبرو است. اما سرمایه گذاری در صندوق طلا چنین ریسک‌هایی ندارد.

    حفظ ارزش پول با سرمایه گذاری در بازار خودرو

    خودرو در سراسر دنیا به عنوان یک کالای مصرفی در نظر گرفته می‌شود، اما در ایران بنا به دلایلی همچون عدم واردات و تولید ناکافی به عنوان یک کالای سرمایه‌ای به آن نگاه می‌شود. البته سرمایه گذاران باید توجه داشته باشند که نگهداری خودرو مانند طلا و سهام نیست. خودرو دارای استهلاک است و سالانه هزینه‌های ثابتی برای مالک خود دارد. همچنین ممکن است خودرو دچار سانحه شود و بخش زیادی از قیمت خود را از دست دهد. از سوی دیگر سرمایه گذاری در بازار خودرو به سرمایه نسبتا بالایی نیاز دارد.

    حفظ ارزش پول با سرمایه گذاری در بازار ملک و مسکن

    بازار ملک و مسکن را می‌توان یکی از بازارهای مهم در ایران دانست. سرمایه گذاری در این بازار به سرمایه بسیار بالایی نیاز دارد و به همین دلیل هم هر فردی نمی تواند وارد بازار مسکن و ملک شود. در واقع، رشد قیمت مسکن در سال‌های اخیر باعث شده ورود به این بازار برای بسیاری دشوارتر هم شود. اما به این معنا نیست که افراد جامعه سرمایه های جمع شده خود را فقط باید در بانک نگه دارند. همان طور که گفتیم، گزینه‌های زیادی مانند صندوق های سرمایه گذاری در سهام، طلا و درآمد ثابت می توانند انتخاب‌های خوبی برای سرمایه گذاران باشند.