برای سرمایه‌گذاری مسکن بخریم یا خودرو؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 5978
    • 0
    برای سرمایه‌گذاری مسکن بخریم یا خودرو؟

    بررسی‌های انجام شده در بازه پنج ساله از تیر ماه سال 1396 تا پایان تیر ماه سال 1401 نشان می‌دهد بازدهی مسکن نسبت به خودرو بیشتر بوده است. با این حال، هر یک از گزینه‌های خودرو یا مسکن مزایا و معایب خود را دارند که در اینجا مورد بررسی قرار داده‌ایم.

    ممکن است این سوال که سرمایه گذاری در خودرو بهتر است یا مسکن برای شما یا یکی از نزدیکانتان پیش آمده باشد. برای جواب به این سوال باید آیتم‌های مختلفی را در نظر گرفت.

    بسته به نوع سرمایه گذار و اولویتی که در نظر دارد ممکن است مطلوبیت سرمایه گذاری در این دو بازار متفاوت باشد. به عنوان مثال اگر یک خانوار به مقدار کافی پس‌انداز داشته باشد، ممکن است اولویتش سرمایه گذاری در مسکن باشد و اگر به عنوان مثال یک جوان مجرد باشد، امکان دارد مطلوبیت سرمایه گذاری در خودرو و خرید آن برای او بالاتر از مسکن باشد.

    در ادامه ابتدا به بررسی بازدهی بلندمدت مسکن و خودرو خواهیم پرداخت و سپس مزایا و معایب سرمایه گذاری در هر یک از این بازار‌ها را بررسی می‌کنیم.

    بازدهی مسکن در بازه پنج ساله

    به طور متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران در بازه پنج ساله از تیر ماه سال 1396 تا پایان تیرماه سال 1401 تقریبا 10 برابر شده است. باید توجه داشت که در این بازه زمانی سطح عمومی قیمت کالا و خدمات مصرف کننده کل خانوارهای کشور 4.7 برابر شده است.

    با توجه به این اعداد و ارقام می‌توان دریافت که سرمایه گذاری در مسکن در بازه پنج ساله علاوه بر پوشش تورم توانسته عایدی مناسبی نیز برای سرمایه گذاران داشته باشد. پس سرمایه گذاری در بازار مسکن در بازه بلندمدت مناسب بوده است.

    بازدهی خودرو در بازه پنج ساله

    برای اینکه بتوانیم مقایسه‌ای منطقی از رشد قیمت در بازار خودرو با بازار مسکن داشته باشیم تنها به بررسی قیمت یک خودرو اکتفا نکرده‌ایم بلکه سه عدد از خودرو‌هایی که تقاضای بالایی در جامعه داشته‌اند را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

    برای انجام این مقایسه رشد قیمتی خودرو 206 تیپ2، تیبا صندوقدار و پراید 131 را مورد بررسی قرار داده‌ایم. در بازه زمانی مشابه از تیر ماه سال 1396 تا پایان تیرماه سال 1401 متوسط قیمت هر دستگاه خودروی 206 تیپ 2 حدودا 9 برابر شده است.

    این در حالی است که در همین بازه زمانی پنج ساله متوسط قیمت هر دستگاه خودروی تیبا صندوقدار و پراید 131 به ترتیب حدودا 7.9 برابر و 8.7 برابر شده است. با توجه به اعداد بدست آمده می‌توان مشاهده کرد که خودروی 206 تیپ 2 رشد قیمتی بالاتری نسبت به تیبا صندوق‌دار و پراید 131 را تجربه کرده است.

    با توجه به این بررسی، از لحاظ رشد قیمتی بازار مسکن تهران نسبت به بازار خودرو سوددهی کمی بالاتری داشته است. چند برابر شدن قیمت مسکن تهران و بازار خودرو در بازه پنج ساله را می‌توان در نمودار زیر مشاهده کرد.

    هریک از این بازار‌ها مزایا و معایبی دارند. با توجه به اینکه بازار خودرو و مسکن بازدهی بسیار متفاوتی با یکدیگر نداشته‌اند می‌توان گفت که سرمایه گذاری در این دو بازار بسته به نیاز خانوار و مطلوبیت افراد از خود سرمایه گذاری است. البته این دو سرمایه‌گذاری هر یک مزایا و معایبی دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. به علاوه، مسکن جزو گزینه های سرمایه گذاری با پول کم به حساب نمی‌آید در حالی که خودرو از این نظر وضعیت بهتری دارد.

    مزایا و معایب مسکن

    بازار مسکن همچون سایر بازار‌ها معایبی دارد. از جمله این معایب می‌توان به سرمایه‌بر بودن این بازار اشاره کرد. زیرا برای ورود به بازار مسکن نسبت به بازار خودرو سرمایه اولیه بالاتری نیاز است.

    همچنین از دیگر معایب بازار مسکن می‌توان به نقد شوندگی پایین آن اشاره کرد. برای فروش هر واحد مسکونی در کشور مدت زمان بالایی لازم است تا بتوان آن را به پول رایج کشور تبدیل کرد.

    علاوه بر این معایب اشاره شده می‌توان به استهلاک سالیانه نیز توجه کرد زیرا یک واحد ساختمانی در طول سال مورد استفاده قرار می‌گیرد و قیمت بازاری آن نسبت به واحد‌های نوساز و کلید نخورده کاهش می‌یابد.

    برای مزایای بازار مسکن می‌توان به خود مصرفی مسکن اشاره کرد. خانوارهایی که مسکن خریداری می‌کنند می‌توانند علاوه بر سرمایه گذاری و کسب سود از این بازار، از خود مسکن خریداری شده نیز استفاده نمایند و هزینه اجاره پرداخت نکنند یا حتی از اجازه آن منابع مالی کسب کنند.

    به علاوه، مسکن از جمله دارایی‌های ثابت به شمار می‌رود و به دلیل بیماری هلندی در اقتصاد ایران گاهی رشد چشمگیری را دیده است.

    مزایا و معایب خودرو

    بر خلاف مسکن، خودرو نقدشوندگی بالایی دارد. مالک خودرو هرگاه اراده کند می‌تواند در زمان کوتاهی دارایی خود را به وجه نقد تبدیل نماید. این نقدشوندگی بالا در بازار خودرو یکی از مزیت‌های شاخص آن به شمار می‌رود.

    خودرو یک کالای مصرفی است و خرید آن موجبات رفاه و آسایش مالک آن را به دنبال دارد به همین دلیل سرمایه گذاری در بازار خودرو علاوه بر سود کسب شده از سرمایه گذاری، خود مصرفی مالک آن را نیز به دنبال دارد.

    یکی از معایب اصلی خودرو احتمال تصادف و کاهش شدید قیمت خودرو است. زیرا در صورت تصادف کردن خودرو با هر وسیله دیگری موجب آسیب به آن و افت قیمتی آن خواهد شد. علاوه بر تصادف، هزینه‌های استهلاک و نگه‌داری آن نیز بالا است.

    به عنوان مثال هزینه قطعات مصرفی، بیمه خودرو، بهای بنزین و برخی موارد دیگر جزو این هزینه‌ها هستند. از دیگر معایب بازار خودرو و سرمایه گذاری در آن می‌توان به احتمال به سرقت رفتن دارایی سرمایه گذار اشاره کرد این در حالی است که در بازار مسکن چنین ریسکی وجود ندارد.

    جمع بندی

    با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در بازه پنج ساله از تیر ماه سال 1396 تا پایان تیر ماه سال 1401 سوددهی بازار مسکن نسبت به بازار خودرو تا حدودی بیشتر بوده است. برای انجام سرمایه گذاری در این دو بازار، سرمایه گذاران بهتر است ابتدا به مزایا و معایب هر کدام از این بازار‌ها توجه کنند. ودر نهایت اگر پول شما هنوز برای خرید خودرو یا مسکن کافی نیست، می توانید با سرمایه گذاری در انواع صندوق سرمایه گذاری پول خود را بیشتر کنید تا زمانی که برای سرمایه گذاری در بازار ماشین و مسکن مناسب باشد.