نوسان گیری در بورس چیست و به چه کسی نوسانگیر می‌گویند؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 460
    • 0
    نوسان گیری در بورس چیست و به چه کسی نوسانگیر می‌گویند؟

    نوسان در بازار بورس به تغییراتی گفته می‌شود که در کوتاه مدت در قیمت سهام رخ می‌دهد. بی‌شک افرادی فعال در بورس را در کنار خود دیده‌اید که هر روز به فروش و خرید در بازار سهام مشغول هستند و نوسان‌گیری کوتاه مدت می‌کنند. این دسته افراد را نوسان‌گیر می‌نامند که با اهداف کوتاه مدت به خرید و فروش سهام بر اساس نوسان گیری در بورس مشغول هستند.

    شنیدن عبارت نوسان گیری در بورس در جمعی که تعدادی از معامله‌گران قدیمی‌تر حضور دارند ته دل‌تان را خالی می‌کند. گمان می‌کنید حال که سر از این اصطلاحات در نمی‌آورید، پس به طور قطع در خرید و فروش‎‌های سودآور بورس توفیق نخواهید یافت. اما چنین نیست. اتفاقا گاهی این اصطلاحات به عمد استفاده می‎‌شود تا کمی شما را در رقابت دلسرد کنند. واگرنه فهم و اجرای نوسان گیری در بورس بعد از این مطلب به راحتی آن‌چه که باور نمی‌کنید خواهد بود. اول از واژه نوسان پرده‌برداری می‌کنیم؛ نوسان در بورس به تغییراتی گفته می‌شود که در زمان کوتاه در قیمت هر سهم رخ می‌دهد؛ با همین تعریف دلگرم می‌شویم که شاید بدون آن‌ که بدانیم نوسان‌گیری در بورس را بارها و بارها انجام داده‌ایم. اما موضوع مهم این است که بدانیم نوسان‌گیری در بازار سهام مربوط به دوره‌های کوتاه مدت می‌شود. بالا رفتن ارزش سهام و سود تقسیم شده بین سهامداران هم در کنار نوسان‌گیری از راه‌های سوددهی بورس به حساب می‌آیند.

    نوسان گیری در بورس

    به چه کسی نوسان‌گیر مي‌گویند؟

    همان‌طور که گفتیم نوسان در بازار بورس به تغییراتی گفته می‌شود که در کوتاه مدت در قیمت سهام رخ می‌دهد. بی‌شک افرادی فعال در بورس را در کنار خود دیده‌اید که هر روز به فروش و خرید در بازار سهام مشغول هستند و نوسان‌گیری کوتاه مدت می‌کنند. این دسته افراد را نوسان‌گیر می‌نامند که با اهداف کوتاه مدت به خرید و فروش سهام بر اساس نوسان گیری در بورس مشغول هستند. نوسان‌گیرها و به طور کلی افرادی که با رویکرد سودگیری کوتاه مدت در بورس فعال هستند بسته به سنجش ریسک – این که تا چه میزان ریسک‌پذیر یا ریسک گریز هستند – و میزان سرمایه‌ای که دارند خرید و فروش انجام می‌دهند.

    نکته: برای نوسان گیری در بورس باید تجربه و دانش کافی داشته باشیم. در غیر این‌صورت متحمل ضررهای بسیاری می‌شویم

    نوسان گیران به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

    بهتر است اول به این سوال پاسخ دهیم که نوسان گیران از چه روش‌هایی برای نوسان گیری در بورس استفاده می‌کنند؟ باید گفت مهم‌ترین ابزار برای نوسان‌گیری شناسایی کندل‌ها و مهارت کندل خوانی است که به طور لحظه‌ای و بر اساس نمونه‌های مختلف است. تقریبا تمام نوسان‌گیران از هر دسته ‌ای با مراجعه به وبسایت رهآورد اقدام به نوسان‌گیری می‌کنند. از ابزار و اطلاعات دیگری که به کمک نوسان‌گیرها می‌آید جو حاکم بر بازار است که بسیار بر تصمیم‌گیری‌های کوتاه مدت در بازار سهام تاثیر می‌گذارد. گرچه به ندرت پیش می‌آید اما اطلاعات نشت شده از شرکت‌ها نیز گاهی برای نوسان‌گیری به کار می‌آیند. البته باید در نظر داشت که این دست اطلاعات اشتباه نباشند و ما را به بیراهه نکشانند و متضررمان نکنند.

    نکته: برای نوسان‌گیری در بورس بازه‎های زمانی مختلفی در نظر گرفته می‌شود؛ به عنوان مثال 3 تا 5 درصد یا 7 تا 10 درصد در یک روز تا یک ماه

    کدام حالت بازار برای نوسان گیری در بورس مناسب است؟

    معمول‌ترین حالت‌ها در نوسان‌گیری را به عنوان حالت‌های مناسب معرفی خواهیم کرد. اما قبل از آن به یاد داشته باشید که عده‌ای از موج‌سواری در بورس استفاده می‌کنند و با تحریک دیگران به موج سواری از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و سود کلان به جیب می‌زنند. در این حالت سهامدار حجم عظیمی از یک سهام را می‌خرد و با ایجاد جو میزان تقاضا را برای آن سهام بالا می‌برد و سپس خودش به عنوان فروشنده تمام سهام خریداری شده‌اش را با قیمتی که جا انداخته است به خریداران سوار شده بر موج که همان سهامداران خرد ناآگاه باشند می‌فروشد. اما نوبت به مراحل نوسان‌گیری مناسب می‌رسد.

    مراحل نوسان گیری مناسب

    تصور می‌کنیم بعد از تحلیل و بررسی توانسته‌ایم سهمی را نوسان‌گیری کنیم. برای سهم در نظر گرفته شده هم فرآیند خرید و هم فرآیند فروش وجود دارد. ما بنا را بر خرید سهم می‌گذاریم؛ در این صورت قیمت سهم موردنظر را در پایین‌ترین قیمت در حد مجاز در نظر می‌گیریم. در صورتی که با این رقم، خریدمان انجام نشود قیمت را یک درصد افزایش می‌دهیم و دوباره امتحان می‌کنیم و سفارش خرید می‌زنیم. در صورتی که هر دو بار خرید انجام نشد، سومین سفارش را باز یک درصد افزایش انجام می‌دهیم و اگر موفق به خرید شدیم حالا برای فروش آن تلاش می‌کنیم.

    برای سفارش فروش سهم هم باید به عنوان مثال 25 درصد سهم را در قیمت خرید به علاوه 3 درصد، 35 درصد از سهم را در قیمت خرید به علاوه 3.5 درصد و 45 درصد از سهم را برای خرید در بالاترین قیمت مجاز روزانه قرار می‌دهیم. با این حساب میانگین‌گیری با سود 3.8 درصد و بعد از کسر کارمزد معاملات با سود خالص 2.6 درصد برای ما حاصل می‌شود؛ بنابراین اگر بخواهیم برای فرآیند فروش سهم یک روش خطی تعریف کنیم به این شکل می‌شود؛ افزودن تدریجی درصدی از قیمت سهم و محاسبه میانگین سود و کسر کارمزد.

    معایب نوسان‌گیری در بورس چیست؟

    نوسان گیری در بورس می‌تواند برای اهداف بلند مدت ما در سرمایه گذاری در بورس مضر باشد. این نوع سرمایه گذاری کوتاه مدت برای کسانی که اهداف بلند مدت را در نظر دارند توصیه نمی‌شود. از طرف دیگر برای انجام نوسان‌‎گیری باید مدت زمان طولانی را برای یادگیری انواع تحلیل‌ها انجام دهیم که به جای این میزان فعالیت طاقت فرسا می‌توانیم از صندوق های سرمایه گذاری که خودشان به طور حرفه‌ای و برای اهداف بلند مدت سرمایه ما را حفظ می‌کنند و ارتقا می‌دهند بهره ببریم.

    آیا تمام سرمایه‌گذاران می‌توانند نوسان‌گیری کنند؟

    در جواب باید گفت خیر. تنها سرمایه گذارانی می‌توانند از مهارت نوسان‌گیری در بورس استفاده کنند که از دانش و مهارت کافی در انجام تحلیل‌ها برخوردار باشند. متاسفانه بسیاری از افراد به اسم سیگنال‌گیری و این دست اصطلاحات دچار انتخاب‌های اشتباه و قیمت‌گذاری‌های بدون منطق چه برای خرید و چه برای فروش می‌شوند و در این مسیر نادرست سرمایه‌شان آسیب می‌بیند.