ورود و خروج پول حقیقی به بورس چیست؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 1009
    • 0
    ورود و خروج پول حقیقی به بورس چیست؟

    اگر حجم ارزش خرید خریداران در کل بازار بورس بیشتر از میزان ارزش فروش فروشندگان باشد، ورود پول حقیقی به بورس اتفاق افتاده است.

    بازار سهام یکی از بازارهای جذاب برای سرمایه گذاری است. این بازار در بلندمدت از سایر بازارهای سنتی سوددهی بالاتری داشته است. بورس به دلیل اینکه بازاری نوسانی است و به صورت لحظه‌ای به خبرهای مهم اقتصادی و سیاسی واکنش نشان می‌دهد، مناسب افرادی است که شخصیت سرمایه گذاری ریسک پذیری دارند.

    بازاری که ریسک بالاتری دارد، می‌تواند بازدهی بیشتری نیز داشته باشد. اگر در بازار سهام سرمایه گذاری کرده باشید، احتمالا اصطلاح ورود و خروج پول حقیقی را شنیده‌اید. این اصطلاح برای سرمایه گذاران بورسی بسیار حائز اهمیت است. زیرا یکی از روش‌های پیش‌بینی روند افزایش قیمت سهام و ورود به بازار استفاده از روند ورود یا خروج پول حقیقی به بورس است. شروع سرمایه‌گذاری در بازار بورس به دانش اقتصادی و اطلاعات تخصصی نیاز دارد. بنابراین سرمایه گذاران این بازار باید در تمام زمینه‌ها از تجزیه و تحلیل بازار گرفته تا مطالعه آمارهای به دست آمده، اطلاعات کسب کنند. علاوه ‌بر تجزیه و تحلیل کاربردی بازار بورس، سرمایه گذاران باید از آمار ورود و خروج پول حقیقی هم باخبر باشند. برای اینکه بتوانیم ورود و خروج پول حقیقی را بررسی کنیم، بهتر است ابتدا با شخصیت‌های حقیقی و حقوقی آشنا شویم.

    شخص حقیقی کیست؟

    به هر کسی که در جامعه زندگی می‌کند و دارای فعالیت‌های تجاری و غیرتجاری است، شخص حقیقی می‌گویند. این فرد در هر سنی که باشد شخصیت و حقوق ویژه خود را دارد و مهم نیست که در چه برهه‌ای از زندگی خود قرار دارد. یک شخص از زمانی که به دنیا می‌آید یا زمانی که حیات وی به پایان می‌رسد دارای شخصیت حقیقی است اما با مرگ وی این شخصیت نیز از بین می‌رود.

    شخص حقوقی کیست؟

    شخص حقوقی در واقع هر سازمان، نهاد یا موسسه‌ای است که دارای فعالیت تجاری یا غیرتجاری است. دلیل این که برای سازمان، نهاد یا موسسه‌ای شخصیت تعریف می‌کنند، این است که نسبت به آن برخی حقوق و تکالیف منحصر به فرد مشخص شده است.

    ورود یا خروج پول حقیقی و حقوقی به سهام نشانه چیست؟

    در بازار بورس همانند سایر بازارها معامله زمانی اتفاق می‌افتد که یک نفر می‌فروشد و فرد دیگری خریداری می‌کند. در واقع مالکیت سهم از فردی به فرد دیگری انتقال می‌یابد. در هر سهمی در بازار بورس، تعدادی شخص حقیقی و حقوقی مالکیت سهام را بر عهده دارند. در ساعاتی که بازار باز است ممکن است همزمان تعدادی شخص حقیقی و حقوقی خریدار و فروشنده باشند. اگر ارزش خرید اشخاص حقیقی منهای فروش اشخاص حقیقی، مثبت باشد به اصطلاح گفته می‌شود که ورود پول حقیقی در یک سهم خاص اتفاق افتاده است، برعکس آن نیز به معنی خروج پول حقیقی است. از سوی دیگر، اگر ارزش خرید اشخاص حقوقی بیشتر از ارزش فروش اشخاص حقوقی باشد، ورود پول حقوقی صورت گرفته است. برعکس آن نیز به معنی خروج پول حقوقی بوده است. معمولا ورود پول حقیقی به معنای رشد یک سهم در نظر گرفته می‌شود، در حالی که معمولا خروج پول حقیقی می‌تواند نشانه‌ای از افت قیمت سهم باشد.

    تشخیص ورود و خروج پول حقیقی به بورس

    برای تشخیص ورود یا خروج پول حقیقی به یک سهام باید ارزش خرید حقیقی را از ارزش فروش حقیقی کسر کرد. اگر عدد مثبت بود، به معنی ورود پول حقیقی است و اگر منفی بود به معنی خروج پول حقیقی است.

    حجم خرید حقیقی × قیمت = ارزش خرید حقیقی

    حجم فروش حقیقی × قیمت = ارزش فروش حقیقی

    مثالی برای ورود یا خروج پول حقیقی و حقوقی به سهام

    فرض کنید در سهام شرکتی، خریداران حقیقی در مجموع 50 هزار سهام را خریداری کرده‌اند و قیمت متوسط سهام شرکت 2000 تومان بوده است. در نتیجه مجموع ارزش خرید، خریداران حقیقی معادل 100 میلیون تومان بوده است. از سوی دیگر فروشندگان حقیقی 30 هزار سهم را با قیمت متوسط 2000 تومان فروخته‌اند، مجموع ارزش فروش فروشندگان حقیقی معادل 60 میلیون تومان بوده است. با کسر کردن مجموع ارزش خرید خریداران حقیقی از مجموع ارزش فروش، فروشندگان حقیقی می‌توان میزان ورود یا خروج پول حقیقی به سهام شرکت فوق را به دست آورد. بر اساس این مثال، 40 میلیون تومان پول حقیقی وارد سهام شرکت ستاره شده است.

    در همین مثال اگر فروشندگان حقوقی در مجموع 25 هزار سهام با قیمت متوسط 2000 هزار تومان فروخته باشند و 15 هزار سهم با قیمت متوسط 2000 هزار تومان خریداری کرده باشند، مجموع ارزش خرید خریداران حقوقی معادل 30 میلیون تومان است و مجموع ارزش فروش فروشندگان حقوقی معادل 50 میلیون تومان است. در نتیجه 20 میلیون تومان خروج پول حقوقی صورت گرفته است.

    عوامل موثر بر ورود و خروج پول حقیقی

    سرمایه گذاران حقیقی برای کسب سود وارد بازار سرمایه می شوند. این سرمایه گذاران می‌دانند که بازار اوراق بهادار در بلندمدت نسبت به سایر بازارهای دیگر سوددهی بالاتری دارد. به همین دلیل نرخ ارز، تحولات بازار جهانی و اتفاقات سیاسی می‌تواند در روند ورود و خروج پول حقیقی به بازار بسیار موثر باشد.

    از چه سایتی ورود و خروج پول حقیقی را چک کنیم؟

    سایت TSETMC برای سرمایه گذاران بازار بورس بسیار با اهمیت است. در این سایت اطلاعات مفیدی درباره تمامی سهامی که در بازار اوراق بهادار معامله می‌شوند، وجود دارد. از جمله اطلاعاتی که می‌توان از این وبسایت گرفت، میزان ورود و خروج پول حقیقی به هر یک از سهام موجود در بازار است. برای این کار لازم است ابتدا وارد سایت TSETMC شوید و سپس نماد سهام مورد نظر را جستجو کنید. بعد از اینکه وارد صفحه اختصاصی سهام مورد نظر شدید، در بالای پنجره سمت چپ یک تب به نام حقیقی-حقوقی وجود دارد. در این تب میزان ورود یا خروج پول حقیقی نمایش داده می‌شود. البته از طریق برخی شبکه‌های اجتماعی یا وبسایت‌های معتبر هم آگاه شدن از این موضوع قابل بررسی است.

    بهترین زمان ورود پول به صندوق درآمد ثابت

    در برخی مواقع، هنگامی که بازار سیگنال منفی صادر می‌کند و انتظار رشد آن وجود ندارد، بهترین زمان برای ورود به صندوق درآمد ثابت است. این زمان‌ها با حجم خروج پول حقیقی از بازار نیز مشخص می‌شود. انتظارات مبتنی بر تثبیت یا کاهش تورم از طریق کاهش قیمت دلار هم ممکن است نشان دهنده سیگنال ورود به صندوق‌های درآمد ثابت باشد.

    جمع بندی

    در بالا ورود و خروج پول حقیقی و حقوقی در بازار سهام بررسی شد. همین روند برای کل بازار بورس نیز وجود دارد. اگر میزان ارزش خرید خریداران در کل بازار بیشتر از میزان ارزش فروش فروشندگان باشد، ورود پول حقیقی به بورس اتفاق افتاده است. همچنین اگر ارزش خرید خریداران حقوقی بالاتر از ارزش فروش فروشندگان حقوقی باشد، ورود پول حقوقی به بورس صورت گرفته است. ورود پول حقیقی به بازار یکی از پارامترهای سنجش بهترین زمان ورود به بورس است.