7 روش برای پرورش نگرش مثبت در سرمایه گذاری

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 328
    • 0
    7 روش برای پرورش نگرش مثبت در سرمایه گذاری

    احتمالا پیش آمده است که در بازارهای سرمایه‌گذاری ضرر کنید. در این شرایط چه کرده‌اید؟ بسیاری از افراد در این وضعیت با استرس و ناراحتی روبرو می‌شوند و حتی با ضرر دارایی خود را به فروش می‌رسانند، در حالی که باید بدانیم بازارها همیشه با نوسان همراه هستند و اگر گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده باشیم، با گذر زمان سود آن را برداشت خواهیم کرد. پس مشکل چیست؟ در واقع، یکی از مهمترین چیزهایی که در مورد سرمایه‌گذاری اهمیت دارد، ایجاد نگرش مثبت در سرمایه گذاری است. ایجاد انگیزه نسبت به سرمایه‌گذاری می‌تواند چارچوبی برای رسیدن به اهداف مالی‌مان فراهم آورد. در ادامه به معرفی 7 روش برای پرورش نگرش مثبت در سرمایه گذاری اشاره می‌کنیم.

    نگرش مثبت در سرمایه گذاری

    روش اول، ایجاد انگیزه با هدف گذاری

    بیشتر مواقع سعی می‌کنیم بی انگیزه بودن خودمان را به گردن هر چیزی بیاندازیم و خود را برای لحظه‌ای هم که شده پای میز محاکمه نکشانیم. اما با کمی رعایت انصاف در مورد خودمان متوجه می‌شویم که اولین دلیل خالی از انگیزه بودن‌مان خود ما هستیم. اما چرا؟ دلیل عمده این است که اهداف خود را مشخص نکرده‌ایم و این بدترین آفت برای درجا زدن است. هدف در سرمایه گذاری باعث می‌شود تا در طول مسیر سرمایه گذاری – هر چه قدر هم پیچ و خم‌ها زیاد شوند – باز هم نگرش مثبت در سرمایه گذاری را حفظ کنیم و به مسیر خود ادامه دهیم. یکی از عمده دلایلی که باعث می‌شود در طول مسیر درجا بزنیم و به خاطر موانع ریز و درشت پیش آمده علاقه‌ای به ادامه مسیر نداشته باشیم عدم وجود اهداف مشخص شده است. پس انداز برای دوران بازنشستگی، سرمایه گذاری برای خرید خانه، اتومبیل و یا حتی آینده فرزندان باعث می‌شود تا رفتار مالی خود را در مسیر زندگی و سرمایه گذاری در دست داشته باشیم.

    روش دوم، اشتباه زمان بندی برای بازارها

    تلفن همراه به همان اندازه که توانسته با اپ سرمایه گذاری موفق به کمک ما بیاید تا ما بدون اتلاف وقت شروع به سرمایه گذاری کنیم می‌تواند با صفحات مجازی غیر قابل اعتماد و غیر علمی همه سرمایه ما را به خطر بیاندازد. صفحاتی که به ما می‌گویند الان موقع خرید است و در فلان تاریخ باید هر چه داریم را بفروشیم. برای مثال در بازار سهام بسیار دیده‌ایم که افراد سودجو به دلایل مختلف دست به چنین پیش گویی‌هایی می‌زنند و سرمایه افراد را به خطر می‌اندازند. بدون تعارف باید گفت که اگر می‌خواهیم دارای نگرش مثبت در سرمایه گذاری باشیم باید این نکته را بدانیم که نمی‌توانیم هیچ گونه زمان‌بندی دقیقی را برای خرید و فروش شگفت انگیز در بازارها – به ویژه بازار بورس – انجام دهیم. بهتر است به جای پیروی از این دست پیش گویی‌های خطرناک، پول‌مان را در صندوق های سرمایه گذاری قراردهیم که با توجه به بهره‌مندی از دانش تیم متخصصین می‌توانند با میزان تخصص بالا به ما کمک کنند تا سرمایه گذاری موفقی داشته باشیم.

    روش سوم، خروج از احساسات

    احساسات نه تنها در جایگاه ویژه‌ای در زندگی تک تک ما قرار دارند بلکه اصلا بسیاری از کنش‌ها و واکنش‌های ما تحت تاثیر آن‌ها هستند. اما نکته‌ای که در نگرش مثبت در سرمایه گذاری باید در ذهن داشته باشیم این است که باید از احساساتی که مخلوطی از هیجان و ترس‌های ناخودآگاه در آن‌ها وجود دارد فاصله بگیریم. برای مثال بسیاری از افراد که بعد از مشاوره‌های سرمایه گذاری که گرفته‌اند و بالاخره تصمیم به سرمایه گذاری بلند مدت داشته‌اند با شنیدن اخبار هیجانی درباره یکی از بازارهای دارایی در نیمه راه، سرمایه خود را از استراتژی سرمایه گذاری که به صورت علمی مشخص کرده‌اند خارج کرده‌اند به سراغ هیجانات خبر رفته‌اند. دست آخر نه به سود کوتاه مدت ناشی از هیجانات دست پیدا کرده‌اند و نه وفادار به همان سرمایه گذاری بلند مدت مانده‌اند.

    روش چهارم، دید بلند مدت

    اولین واکنش ما در برابر بازار سرمایه ای که در حال فروپاشی است این است که تمام سهام خود و یا اوراق و هر کالای مرتبط با آن بازار را چوب حراج بزنیم و سریع از حالت پیش آمده فاصله بگیریم. یکی از ویژگی‌هایی که نگرش مثبت در سرمایه گذاری موجب جلوگیری از چنین واکنش‌هایی می‌شود داشتن دید بلند مدت است. برای مثال می‌توان دورانی از زندگی را تصور کرد که هم پر از اتفاقات خوب است و گاهی هم اتفاقات بد دارد. آیا ما به خاطر اتفاقات بد پیش آمده تمامیت زندگی را زیر پا می‌گذاریم؟ جواب به طور قطع منفی است. توصیه مشاورهای سرمایه گذاری نیز همین است؛ سرمایه گذاری با دید بلند مدت را در نظر بگیریم تا بتوانیم با نگرش مثبت از موانع و اتفاقات بد و نزول بازار به راحتی گذر کنیم.

    روش پنجم، حساسیت آفت نگرش مثبت در سرمایه گذاری

    یکی از حساسیت‌هایی که نه تنها می‌تواند به نگرش مثبت در سرمایه گذاری ما آسیب بزند بلکه می‌تواند به سلامتی ما آسیب برساند بررسی مداوم پرتفو است. این که مدام گوشی به دست باشیم و پرتفو خود را به ویژه در بازار سهام بررسی کنیم می‌تواند سرآخر ما را به این نتیجه برساند که به طور کلی از بازار سرمایه خارج شویم و یک گوشه با خیال راحت بنشینیم و فارغ از فکر سرمایه گذاری شویم. چنین اتفاقی می‌تواند برای طولانی مدت ما را از فضای سرمایه گذاری دور کند و خطر آن جا است که اگر این نقص در نگرش برای طولانی مدت ادامه پیدا کند می‌تواند سال‌های طلایی سرمایه گذاری را از ما بگیرد.

    روش ششم، توانایی از دست دادن

    باید این واقعیت را پذیرفت که زمینه های سرمایه گذاری مختلف – هر کدام به نوبه خود – شامل ریسک‌های خاص خود هستند؛ بنابراین باید در نظر داشته باشیم که تا چه میزان می‌توانیم ریسک از دست دادن را بپذیریم. جدا از این که در این مرحله نیاز به سنجش ریسک داریم، باید به طور کلی بدانیم که از دست دادن چه میزان پول در صورت افت و نزول بازار سرمایه موردنظرمان برای‌مان مهم نیست. باید به مقداری از پول برای سرمایه گذاری بسنده کنیم که نبود آن نتواند به زندگی‌مان لطمه‌ای وارد کند.

    روش هفتم، برنامه ریزی مالی

    توصیه می‌شود که یک برنامه ریز مالی استخدام کنیم اما خب خودمان می‌توانیم دست به کار شویم و یا اگر علم کافی برای انجام این کار نداریم از مشاوران سرمایه گذاری استفاده کنیم. ناگفته نماند که با مطالعه مطالبی مانند خرج و پس انداز می‌توان بعد از مدتی کوتاه به مهارت در مدیریت مالی دست پیدا کرد و برای خود استراتژی سرمایه گذاری و برنامه ریزی مالی در نظر گرفت.

    نتیجه گیری

    نگرش مثبت در سرمایه گذاری و انتخاب جای درست و برنامه ریزی و ریسک پذیری و دیگر مواردی که در این بحث اشاره شد همگی می‌توانند با متصل شدن به یکدیگر مسیر امن و موفقی را در سرمایه گذاری و تقویت زندگی مالی ما به وجود آورند. نکته مشترک و مهم در تمام این روش‌ها این است که هر چه سرمایه گذاری را علمی‌تر انجام دهیم، موفقیت‌مان بیش‌تر رنگ واقعیت به خود می‎گیرد.