انواع استراتژی های سرمایه گذاری و هفت نکته طلایی

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 1391
    • 0
    انواع استراتژی های سرمایه گذاری و هفت نکته طلایی

    استراتژی بگوییم یا طرح و برنامه فرقی ندارد. استراتژی سرمایه گذاری یک اصطلاح است که به مجموعه‌ای از اصول و قواعد اشاره دارد که به کمک سرمایه گذار می‌آیند تا بتواند به صورت انفرادی و با توجه به شخصیت سرمایه گذاری‌اش مسیر دستیابی به اهداف خود را مشخص کند. استراتژی های سرمایه گذاری از این جهت اهمیت دارند که با توجه به تصمیمات یک سرمایه گذاری تعیین می‌شوند. جایی که فرد باید به نیازهای آینده خود فکر کند و با سنجش ریسک به میزان تحمل ریسک خود پی ببرد و بر اساس تمام این نتایج بتواند مسیر سرمایه خود را هدایت کند.

    درک درست از استراتژی های سرمایه گذاری

    قبل از این که مستقیم به فکر حرکت بیافتیم و مسیر سرمایه گذاری را آغاز کنیم باید به درک درستی از چگونگی چیدمان استراتژی بر اساس اطلاعات هر سرمایه گذار برسیم. سن سرمایه گذار، اهداف، سبک زندگی، موقعیت مالی، موجودی حال حاضر، موقعیت شخصی و بازده مورد انتظار یا همان بازده انتظاری از مهم‌ترین عواملی است که باید از یک شخص به دست بیاید تا بتوان برای او از استراتژی های سرمایه گذاری کارآمد استفاده کرد.

    نکته اول، سن

    یکی از مهم‌ترین نکات برای طراحی یک استراتژی موفق سن سرمایه گذار است. این که به سن و سال افراد اشاره می‌کنیم به این معنا نیست که کسی که سن بالایی دارد دیگر نباید به فکر سرمایه گذاری بیافتد. اهمیت بیش‌تر سن به این خاطر است که افراد زمانی که سال‌های جوانی خود را پشت سر می‌گذارند تا حد قابل توجه‌ای محافظه کار می‌شوند و به همین خاطر از ریسک پذیری کم‌تری برخوردار هستند. از طرفی دیگر، صبر و شکیبایی افراد بر اساس تجریبات‌شان بالا می‌رود و به همین خاطر بهتر می‌توانند سرمایه گذاری‌های بلند مدت را بپذیرند. البته تمام این نکات در مورد سن، زمانی به طور کامل صدق می‌کند که فرد سرمایه گذار را مورد سنجش ریسک قرار دهیم.

    نکته دوم، اهداف مالی

    به همان میزان که سن و سال فرد سرمایه گذار در طراحی یک استراتژی درست فردی در میان اصول استراتژی های سرمایه گذاری مهم است، این که ما چه اهداف مالی را دنبال می‌کنیم نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع باید گفت که این اهداف مالی هستند که مشخص می‌کنند باید سرمایه گذاری بلند مدت داشته باشیم یا کوتاه مدت. به عنوان مثال کسی که در میان اولویت‌های اول سرمایه گذاری‌اش بگوید که می‌خواهد یک خانه بخرد پس باید سرمایه گذاری‌های بلند مدت را در طرح استراتژی خود قرار دهد.

    نکته سوم، سبک زندگی

    این نکته دقیقا همان نکته‌ای است که بسیاری از ما در آن دچار ضعف هستیم. سبک زندگی بر مبنای هدر دادن منابع مالی بنا شده است و باید هر چه سریع‌تر به این موضوع بپردازیم که چگونه می‌توان جلوی هدر رفت آن را گرفت. مسیر سرمایه گذاری و استراتژی های سرمایه گذاری که برای آن در نظر می‌گیریم با اصلاحات نیز باید همراه شود تا به نتیجه مطلوب برسیم. اگر سبک زندگی ما بر مبنای صرفه جویی نباشد می‌تواند راهکارهای مشخص شده ما را بی اثر کند و روند رسیدن ما به اهدافی که در ذهن داریم را به شدت کم کند. باید بدانیم که مبنای مشخص کردن هر نوع استراتژی سرمایه گذاری و یا برنامه مالی پول است. اگر نتوانیم در میان خرج و مخارج‌مان و عایدی ماهانه خود جایی برای پس انداز باز کنیم پس بی شک نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم و به اهداف خود برسیم.

    نکته چهارم، موقعیت های مالی

    پس اندازها، وام‌هایی که دریافت کردیم و پول‌هایی که به بهانه‌های مختلف به دست‌مان رسیده است را می‌توانیم به عنوان موقعیت‌های مالی به حساب بیاوریم. اگر دارای چنین موقعیت‌ها و یا بهتر بگوییم فرصت‌هایی هستیم بهتر است تا قبل از هدر رفتن هر کدام‌شان به تدوین برنامه‌ای برای این موقعیت‌ها در استراتژی سرمایه گذاری خود بپردازیم. گاهی پیش می‌آید که همین موقعیت‌های مالی به خوبی می‌توانند به میانبرهای موفق و واقعی در استراتژی های سرمایه گذاری ما تبدیل شوند؛ بنابراین در نقشه راهبردی خود از آن‌ها به عنوان قطب نما استفاده کنید و جای خرج کردن این دست وجوه نقد در زندگی روزانه و خورد و خوراک، بلافاصله آن‌ها را به چرخه حرکت خود اضافه کنید.

    نکته پنجم، اندوخته های موجود

    بارها به این موضوع اشاره کرده‌ایم که برای هر چه واقعی‌تر برنامه ریزی کردن در استراتژی های سرمایه گذاری خود باید اندوخته های موجود را مدنظر قرار دهیم. این که تصور کنیم در تاریخی که به آینده مرتبط می‌شود مقداری پول به دست‌مان می‌رسد و می‌توانیم آن را هم به برنامه فعلی خود اضافه کنیم تصوری است اشتباه که موجب به هم ریختگی برنامه‌های‌مان می‌شود. زمانی که اقدام به مشخص کردن استراتژی در سرمایه گذاری می‌کنیم باید هر چه واقع بینانه‌تر عمل کنیم. در این مسیر نه تنها باید فقط به داشته‌های‌مان اکتفا کنیم بلکه باید میزان خرج و مخارج و موارد اضطراری که ممکن است روی توان مالی ما و اندوخته‌مان تاثیر بگذارد را به حساب بیاوریم. استراتژی های سرمایه گذاری موفق همه اتفاقات مالی بالقوه را در نظر می‌گیرند.

    نکته ششم، جایگاه در خانواده

    شاید این پرسش به میان بیاید که جایگاه در خانواده چه تاثیری در استراتژی های سرمایه گذاری دارد و اصلا چرا باید این نکته را جزء قسمتی از استراتژی در نظر گرفت. جایگاه در خانواده در برنامه ریزی‌های مالی بسیار موثر است. اگر شما مرد خانواده باشید و هزاران خرج روی دوش‌تان باشد بی شک با دختر و یا پسر جوان و شاغل خانواده که از لحاظ مالی آن چنان دارای مسئولیت نیست موقعیت متفاوتی دارید و جنس برنامه ریزی و چیدمان استراتژی‌تان متفاوت خواهد بود. ریزجزء مخارج و درآمد خود را با توجه به جایگاه خود در خانواده یادداشت کنید و سپس به استراتژی های ممکن برای سرمایه گذاری خود فکر کنید.

    نکته هفتم، بازده مورد انتظار

    نکته‌ای که بدون تعارف با خودتان و حتی بدون این که به نظر و نصیحت کسی توجه کنید، باید گوشه‌ای بنشیند و به آن فکر کنید این است که انتظارتان از برگشت بازده مورد انتظارتان چه قدر است و تا چه زمانی انتظار دریافت آن را دارید. در این مورد حساسیت به خرج دهید و وعده و وعید توخالی از این که سالیان سال هم می‌توانید صبر کنید ندهید. به این موضوع فکر کنید که با توجه به مشخص کردن اهداف مالی خود تا چه زمانی نیاز به دریافت بازده مورد انتظار دارید و اصلا تا چه میزان سرمایه از بازده انتظاری خود را برای رسیدن به هدف مالی‌تان در نظر دارید.

    انواع استراتژی های سرمایه گذاری

    حال که با اصول و قواعد اولیه برای چیدمان استراتژی در سرمایه گذاری آشنا شده‌ایم، می‌خواهیم با انواع استراتژی های سرمایه گذاری آشنا شویم. انواع استراتژی در سرمایه گذاری شامل دو نوع می‌شوند؛ سرمایه گذاری محافظه کارانه و سرمایه گذاری تهاجمی

    سرمایه گذاری محافظه کارانه

    افراد در سرمایه گذاری و انتخاب استراتژی های سرمایه گذاری به دو نوع سرمایه گذاری محافظه کارانه و تهاجمی گرایش پیدا می‌کنند. بیش‌تر افرادی که به سمت سرمایه گذاری محافظه کارانه و استراتژی های این نوع از سرمایه گذاری تمایل دارند جز دسته افراد ریسک گریز هستند. آن‌ها علاقه دارند تا با ورود به زمینه‌های سرمایه گذاری ایمن مانند صندوق های سرمایه گذاری بادرآمد ثابت از خطر ریسک و نزول بازار دوری کنند و با بازده‌ای مشخص – البته بیش‌تر از سود بانکی – سرمایه گذاری موفق و امنی را تجربه کنند.

    سرمایه گذاری تهاجمی

    بر خلاف سرمایه گذاری محافظه کارانه و افرادی که به این حوزه علاقمند هستند باید به سرمایه گذاری تهاجمی که البته کم طرفدار هم نیست اشاره کرد. بازار سهام یکی از نمونه‌های سرمایه گذاری تهاجمی به حساب می‌آید که افراد برای کسب سود بیش‌تر در مدت زمان کم‌تر به سراغ آن می‌روند. یک حقیقت در مورد سرمایه گذاری تهاجمی و استراتژی های سرمایه گذاری در این زمینه وجود دارد و آن این است که هر چه ریسک پذیرتر باشیم می‌توانیم توقع بازدهی بیش‌تری را هم در زمان رونق داشته باشیم. بی شک برخی از سرمایه گذاران سعی در سرمایه گذاری در رشد دارند که با این حساب باید حساب نوسانات را هم در ذهن خود انجام داده باشند.

    نتیجه گیری

    استراتژی های سرمایه گذاری نه به صورت گروهی و کلی بلکه باید به صورت فردی و با توجه به شخصیت سرمایه گذار و تمام انتظارات ما از سرمایه گذاری انتخاب شوند. چه یک سرمایه گذار ریسک پذیر باشیم و بازده بالایی را در کوتاه مدت طلب کنیم و چه ریسک گریز باشیم، باید به دنبال ایمنی معقولی باشیم و نقشه راه خود را در مسیر سرمایه گذاری مشخص کنیم و استراتژی را از یاد نبریم.