سرمایه گذاری بلندمدت چیست؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 263
    • 0
    سرمایه گذاری بلندمدت چیست؟

    به بیان ساده می‌توان گفت که سرمایه گذاری به این معنا است که به تنظیم مخارج خود بپردازیم تا در گام اول میزانی از آن باقی بماند و قسمت باقی مانده را در جایی قرار دهیم که ارزش آن با گذشت زمان نه تنها از بین نرود بلکه همگام با اتفاقات اقتصادی مانند تورم حفظ شود.

    از میان جملاتی که حکیمانه به نظر می‌رسند این جمله را بارها شنیده‌ایم که «با صبر پیشه کردن می‌توان به پیروزی رسید.». این باور که اگر شکیبایی به خرج دهیم می‌توانیم به نقطه‌ای از موفقیت که تمایل داریم برسیم درست است اما به شرط این که مسیر درست را انتخاب کرده باشیم. این نکته مهم در سرمایه گذاری بلندمدت مانند دیگر زوایای زندگی‌مان صدق می‌کند. تنها زمانی می‌توان مسیری که در آن قدم می‌گذاریم را برای صبر کردن و وقت گذاشتن ارزشمند بدانیم که از قبل به خوبی آن را شناخته باشیم تا مبادا بیراهه را به جای مسیر درست انتخاب کرده باشیم. به همین خاطر سرمایه گذاری بلندمدت تنها به این معنا نیست که اقدام به قرار دادن اندوخته خود در جایی برای مدت زمان زیادی کنیم. در این فرصت به تفکیک، به شناخت دقیق عبارت سرمایه گذاری بلندمدت خواهیم پرداخت.

    سرمایه گذاری چیست؟

    به بیان ساده می‌توان گفت که سرمایه گذاری به این معنا است که به تنظیم مخارج خود بپردازیم تا در گام اول میزانی از آن باقی بماند و قسمت باقی مانده را در جایی قرار دهیم که ارزش آن با گذشت زمان نه تنها از بین نرود بلکه همگام با اتفاقات اقتصادی مانند تورم حفظ شود. یکی از ابعاد زندگی ما این است که به فکر آینده و کنار گذاشتن اندوخته‌ای کارآمد برای آن باشیم. متاسفانه هنوز بسیاری از افراد تنها به پس انداز پول خود می‌پردازند و توجهی به این نکته مهم نمی‌کنند که بی حرکت بودن پول‌شان نتیجه خوبی در آینده مالی‌شان نخواهد داشت. جالب توجه است که اندوختن برای بلندمدت به هیچ وجه به معنای سرمایه گذاری بلندمدت نیست؛ بنابراین در قدم بعدی به تعریف سرمایه گذاری بلندمدت می‌پردازیم.

    سرمایه گذاری بلندمدت

    زمینه‌های سرمایه گذاری که در ایران و دیگر کشورها وجود دارند هر کدام به نوبه خود برای عده‌ای از سرمایه گذاران مناسب هستند. از طلا و سکه گرفته تا اوراق قرضه و سپرده‌های بانکی و سهام هر کدام زمینه‌های سرمایه گذاری خود را به وجود می‌آورند. بسته به روحیات و علایقی که داریم می‌توانیم هر کدام‌شان را انتخاب کنیم. اما یک نکته در مورد نتیجه بخش بودن سرمایه گذاری در این زمینه‌ها مشترک است؛ و آن نکته این است که بهتر است اندوخته خود را با دیدگاه سرمایه گذاری بلندمدت در نظر بگیریم. اما این که می‌گوییم سرمایه گذاری کوتاه مدت یا بلندمدت منظورمان چیست؟

    افق زمانی یک سال به بالا

    به گفته بسیاری از کارشناسان برای یک سرمایه گذاری موفق باید افق دید بلند مدت داشت. به عنوان مثال به کسانی که صندوق سرمایه گذاری سهامی را انتخاب می‌کنند پیشنهاد می‌شود که برای نتیجه‌گیری مناسب افق زمانی سرمایه گذاری 3 تا 5 ساله را در نظر بگیرند. اهداف بلندمدت مالی با افق زمانی سرمایه گذاری بلندمدت همخوانی دارند. برای خرید یک خانه و یا هزینه تحصیل در کشورهایی که هزینه تحصیلات زیاد است یا برای رسیدن به توان مالی مناسب بر اساس افق زمانی بلندمدت، عموما برنامه‌ریزی انجام می‌شود. یکی از اهدافی که برای رسیدن به توان مالی در دوران کهنسالی اهمیت دارد، مربوط به بازنشستگی می‌شود. می‌توان این ادعا را داشت که هر کدام از زمینه‌های سرمایه گذاری برای انجام سرمایه گذاری بلندمدت مناسب هستند. گفتنی است که هر چه سال‌های افق زمانی در سرمایه گذاری بیش‌تر شوند به همان نسبت هم معمولا میزان ریسک در زمینه سرمایه گذاری انتخاب شده کم می‌شود.

    نگاهی به سرمایه گذاری کوتاه مدت

    باید گفت که سرمایه گذاری کوتاه مدت نیز برای بعضی از افراد سرمایه گذار مناسب است. به عنوان مثال کسانی که می‌خواهند در مدت یک هفته یا یک ماه در بازار سهام به نتیجه برسند به طور قطع باید گزینه سرمایه گذاری کوتاه مدت را مدنظر قرار بدهند. به طور کلی به سرمایه گذاری که مدت زمان کم‌تر از یک سال دارد سرمایه گذاری کوتاه مدت می‌گویند.

    مزایای سرمایه گذاری بلندمدت

    این میزان از تاکید بر سرمایه گذاری بلندمدت به خاطر وجود مزایایی است؛ حفظ ارزش دارایی، از بین رفتن تصمیم‌گیری‌های عجولانه و دوری از ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک از مزایای سرمایه گذاری با افق دید بلندمدت است.

    حفظ ارزش دارایی

    هر کسی که کمی هم دست‌اش به خرج باشد می‌داند که کار تیغه تورم در کشور ما این است که هر روز ارزش دارایی‌های ساکن ما مانند پول نقد را هرس کند و ساقه قدرت اقتصادی‌مان را به نخی باریک شبیه کند. سرمایه گذاری بلندمدت این توان را دارد که ارزش همان دارایی که به تنهایی در مقابل تورم بی پناه است را با پویایی و جریانی که در صنایع و دارایی‌های در جریان و ارزش‌آفرین دارد، حفظ کند. به عنوان مثال اگر وجه نقد خود را – هر چند کم – به واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلا تبدیل کنیم، می‌توانیم به آینده مالی خود امیدوار باشیم و در بلندمدت شاهد رشد سرمایه خود باشیم.

    جلوگیری از تصمیمات عجولانه

    هر روزی که پشت سر می‌گذاریم با هزار بالا و پایین همراه است. گاهی شده که فشارهای اقتصادی و نامعلوم بودن آینده باعث شود تا تصمیمات عجولانه و لحظه‌ای در مورد دارایی‌های‌مان بگیریم. برای این‌که راهکار درستی را برای جلوگیری از چنین اتفاقی انتخاب کنیم تنها یک راه داریم و آن هم سرمایه گذاری بلندمدت است. زمانی که با افق زمانی بلندمدت و سنجیده اقدام به سرمایه گذاری می‌کنیم، دیگر به اتفاقات پیش پای‌مان کاری نداریم و می‌دانیم که با استراتژی که در پیش گرفته‌ایم به نتیجه موردنظرمان خواهیم رسید.

    دوری از ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک

    دو دسته از ریسک‌ها که به نام ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک هستند می‌توانند دارایی‌های سرمایه گذاری نشده ما را بیش از دارایی‌های سرمایه گذاری شده‌مان به خطر بیاندازند. ریسک‌های سیستماتیک که به ریسک‌های برآمده از اتفاقات و تصمیمات سیاسی و اقتصادی کشور و جهان برمی‌گردد و ریسک‌های سیستماتیک به خطراتی گفته می‌شود که از تصمیمات و اتفاقات شرکت‌هایی که ما در سهام آن‌ها سرمایه گذاری کرده‌ایم منشأ می‌گیرد. حال تصور کنیم که با سرمایه گذاری بلندمدت از دست ریسک‌های سیستماتیک که عامل تورم هستند دور شده‌ایم و به این خاطر که سرمایه گذاری‌مان بلندمدت است از اتفاقات زودگذر در دل صنایع و زمینه‌های سرمایه گذاری هم که در آن‌ها سرمایه گذاری کرده‌ایم رد می‌شویم و فاصله می‌گیریم.

    نتیجه گیری

    در تلاش برای شناخت بهتر سرمایه گذاری بلند مدت به درک درستی از ویژگی‌ها و مزایای آن نیز رسیدیم. در حال حاضر می‌توانیم با هر بودجه‌ای که داریم اقدام به سرمایه گذاری در فضای سرمایه‌گذاری آنلاین کنیم و با داشتن افق بلندمدت هر آن‌چه که برای آینده مالی‌مان متصور می‌شویم را کسب کنیم.