ارزان ترین و گران ترین مناطق تهران برای اجاره کدامند؟

حسام الدین قادری
    • اشتراک‌گذاری
    • 600
    • 0
    ارزان ترین و گران ترین مناطق تهران برای اجاره کدامند؟

    بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، متوسط اجاره‌ بهای هر مترمربع زیر بنای مسکونی در شهر تهران از تابستان سال 1396 تا تابستان 1400 بیش از 3.4 برابر شده است.

    در چند سال گذشته همزمان با افزایش قیمت مسکن در سراسر کشور قیمت اجاره بهای مسکن نیز افزایش افسار گسیخته‌ای را تجربه کرده است. با توجه به اینکه قیمت مسکن بگونه‌ای افزایش یافته که خانوار‌ها توانایی خرید خانه آن را ندارند، آنان برای تامین سرپناه مورد نیاز خود به سمت بازار اجاره مسکن رفته‌اند.

    در نتیجه برای این خانوار‌ها اجاره بهای مسکن بسیار مهم است. اجاره بها در پایتخت به دلیل جمعیت بسیار بالایی که دارد و قیمت مسکن در آن نسبت به سایر شهر‌های کشور بالاتر است، اهمیت دو چندانی دارد.

    برای بسیاری از خانوارهایی که خواهان اجاره مسکن در تهران هستند، این موضوع اهمیت دارد که در کدام مناطق تهران رشد اجاره بها بیشتر یا کمتر بوده است تا بتوانند با استفاده از نتایج برای خود تصمیم بگیرند. در ادامه به بررسی گزارش مرکز آمار در مورد رشد اجاره بهای مسکونی در کل شهر تهران می‌پردازیم.

    متوسط اجاره در شهر تهران

    بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، متوسط اجاره‌ بهای هر مترمربع زیر بنای مسکونی در شهر تهران از تابستان سال 1396 تا تابستان 1400 بیش از 3.4 برابر شده است.

    در تابستان سال 1396 متوسط اجاره هر متر مربع زیر بنای مسکونی حدودا 25 هزار و 300 تومان بوده است اما در تابستان سال 1400 این عدد به حدود 87 هزار تومان رسیده است.

    در یک سال اخیر نیز قیمت اجاره بها روند افزایشی طی کرد و ۴۷ درصد نسبت به شهریور سال قبل بالاتر رفت. این اعداد به معنی رشد بسیار زیاد متوسط قیمت اجاره بها در سال های اخیر است.

    کدام منطقه در تهران بیشترین رشد اجاره بها داشته است؟

    قسمت دیگر از گزارش مرکز آمار ایران به بررسی اجاره بهای مناطق مختلف تهران پرداخته است. در این گزارش قیمت رهن و اجاره ماهانه یک جا روی هر متر مربع محاسبه شده است.

    طبق بررسی‌های صورت گرفته متوسط نرخ اجاره بهای هر مترمربع زیر بنای مسکونی در منطقه 22 از تابستان سال 1396 تا تابستان سال 1400 بیش از 4 برابر شده است. متوسط اجاره بهای هر متر مربع زیر بنای مسکونی در منطقه 22 تهران در تابستان سال 1396 حدود 20 هزار تومان بوده و در تابستان 1400 به حدود 82 هزار تومان رسیده است.

    این رشد 4 برابری نشان می‌دهد که منطقه 22 تهران در بازه چهار ساله نسبت به سایر مناطق تهران بیشترین رشد اجاره بها را تجربه کرده است. از سوی دیگر منطقه‌ی 17 تهران بعد از منطقه 22 بیشترین رشد اجاره بها را داشته است. در بازه زمانی 4 ساله از تابستان 1396 تا تابستان 1400 متوسط اجاره بهای منطقه 17 تقریبا 3.8 برابر شده است.

    کدام منطقه در تهران کمترین رشد اجاره بها داشته است؟

    بر اساس بررسی‌های صورت گرفته رشد اجاره بها در منطقه‌ی 8 پایتخت نسبت به سایر مناطق تهران کمتر بوده است. متوسط اجاره بهای هر متر مربع زیربنای مسکونی در منطقه 8 تهران در تابستان سال 1396 حدودا 26 هزار و 600 تومان بوده است و در تابستان سال 1400 به بیش از 81 هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت به معنی 3 برابر شدن اجاره بهای منطقه 8 تهران در بازه 4 ساله است.

    ارزان‌ترین و گران‌ترین مناطق تهران برای اجاره

    منطقه یک تهران گران ترین منطقه‌ی تهران از لحاظ اجاره بهای مسکونی در تابستان 1400 بوده است. متوسط قیمت هر متر مربع اجاره بها در منطقه یک تهران حدودا 160 هزار تومان بوده است و منطقه سه با 130 هزار تومان برای هر متر مربع دومین منطقه‌ی گران تهران به حساب می‌آید.

    به عنوان مثال اگر یک منزل مسکونی 100 مترمربع مساحت داشته باشد متوسط اجاره بهای ماهانه آن در تابستان 1400 در منطقه‌ی یک تهران 16 میلیون تومان بوده است و در منطقه‌ سه 13 میلیون تومان می‌شود.

    بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در تابستان 1400 ارزانترین منطقه‌ی تهران برای اجاره بهای واحد مسکونی، منطقه‌ی 19 بوده است.

    متوسط اجاره بهای هر متر مربع زیر بنای مسکونی در منطقه‌ی 19 تهران حدودا 46 هزار و 200 تومان بوده است. به عنوان مثال اگر یک منزل مسکونی در منطقه‌ی 19 تهران 100 مترمربع مساحت داشته باشد اجاره بهای متوسط ماهانه آن در این منطقه 4 میلیون 620 هزار تومان بوده است.

    با توجه به بررسی های صورت گرفته مناطق 19 و 20 و 18 ارزانترین مناطق تهران برای اجاره مسکن هستند و خانواده‌هایی که خواهان اجاره منزل با پول کمتری نسبت به سایر مناطق تهران هستند می‌توانند به این مناطق تهران مراجعه کنند.

    جمع بندی

    طبق آخرین گزارش مرکز آمار در مورد اجاره بهای مسکونی شهر تهران در بازه زمانی تابستان 1396 تا تابستان 1400، متوسط اجاره بها در کل شهر تهران حدودا 3.4 برابر شده و در فاصله شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور امسال نیز اجاره در تهران به طور متوسط ۴۷ درصد بالا رفته است. در میان مناطق مختلف پایتخت منطقه 22 بیشترین رشد قیمت اجاره را در بازه ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ داشته و منطقه‌ی 8 کمترین رشد را تجربه کرده است.