سرمایه گذاری در مسکن چه معایب و مزایایی دارد؟

احسان والیان
    • اشتراک‌گذاری
    • 676
    • 0
    سرمایه گذاری در مسکن چه معایب و مزایایی دارد؟

    یکی از راه‌های بسیار خوبی که می‌توان از آن به عنوان مزایای سرمایه گذاری در مسکن هم یاد کرد بازسازی خانه‌هایی است که از عمر مفید آن‌ها گذشته و می‌توان با استفاده از وام‌های بازسازی اقدام به نوسازی خانه‌ قدیمی که داریم کنیم و دوباره ارزش واقعی را به مسکن خود برگردانیم.

    این که به دنبال سرپناه باشیم و به خانه خریدن به چشم تهیه محلی برای اقامت نگاه کنیم، با این که قصد سرمایه گذاری در مسکن را داشته باشیم دو مسیر متفاوت است. این که با پس‌انداز و افزایش منابع مالی تلاش کنیم تا به جای زندگی در خانه‌های اجاره‌ای و درگیری با اجاره‎‌های سر به فلک کشیده با خیال راحت در خانه خود زندگی کنیم، تصمیم و تلاشی ستودنی است. اما گاهی رفتن به سراغ گزینه املاک و مستغلات ناشی از این است که قصد سرمایه گذاری داریم و خانه یا زمین را به علت سکونت در آن نمی‌خریم. در این شرایط می‌رویم و از یک تکه زمین گرفته تا خانه‌ای هر چند کوچک را می‌خریم تا بتوانیم ارزش پول خود را در برابر تورم و دیگر اتفاقات اقتصادی حفظ کنیم یا به سرمایه خود اضافه کنیم. اما باید بدانیم که سرمایه گذاری در مسکن دارای مزایا و معایبی است که بد نیست قبل از شروع سرمایه گذاری در مورد آن‌ها فکر کنیم و در صورت امکان حتی به دنبال گزینه‌های بهتر برای سرمایه‌گذاری باشیم.

    سرمایه گذاری در مسکن

    مزایای سرمایه گذاری در مسکن

    سرمایه گذاری در مسکن هم مانند سرمایه گذاری در هر زمینه سرمایه‌گذاری دیگر مزایایی دارد. بسیاری از ما با این دیدگاه دست به خرید واحد مسکونی می‌زنیم که بتوانیم از طریق اجاره بهای آن زندگی خود را بگذرانیم یا دست‌کم از پول حاصل از اجاره آن بعضی از مخارج زندگی‌مان را برآورده کنیم. البته که مقاومت در برابر تورم نیز می‌تواند از اهداف این نوع سرمایه گذاری به حساب بیاید. گاهی هم به دلیل باارزش بودن مسکن به خاطر قرارگیری در مناطق خاصی از شهر می‌شود از پول رهن آن برای سرمایه گذاری‌ها استفاده کرد. مزایای دیگری هم در این میان وجود دارد که به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

    آسوده خاطر بودن از صاحبخانه شدن

    قبل از هر چیز باید به آن دسته از افراد که اقدام به خرید خانه برای به دست آوردن یک سرپناه برای خود و خانواده‌شان می‌کنند پرداخت. این نوع از سرمایه گذاری در مسکن می‌تواند بار روانی مثبتی برای ما به همراه داشته باشد. آسوده خاطر بودن و کمک به سلامت روان و بالا بردن تمرکز شخصی که صاحبخانه شده در امور مهم زندگی می‌تواند اولین و مهم‎ترین مزیت این نوع سرمایه گذاری به حساب بیاید. یکی از آرزوهایی که همیشه ورد زبان تک تک ما برای یکدیگر است، آرزوی خانه‌دار شدن است.

    قدردانی از مسکن های قدیمی

    یکی از راه‌های بسیار خوبی که می‌توان از آن به عنوان مزایای سرمایه گذاری در مسکن هم یاد کرد بازسازی خانه‌هایی است که از عمر مفید آن‌ها گذشته و می‌توان با استفاده از وام‌های بازسازی اقدام به نوسازی خانه‌ قدیمی که داریم کنیم و دوباره ارزش واقعی را به مسکن خود برگردانیم. چه بسیار کسانی که توانستند با زیربنای بالای مسکنی که در اختیار داشتند، اقدام به ساخت چند واحد مسکونی کنند و از منافع ناشی از آن‌ها به وضعیت مالی مناسب برسند.

    سرمایه گذاری در مسکن

    سرمایه‌گذاری در یک دارایی ثابت

    یکی دیگر از مزایای سرمایه گذاری در مسکن این است که ملک از جمله دارایی‌های ثابت به شمار می‌آید. چنین مواردی از گذشته تا به امروز میان اقشار مختلف مردم محبوبیت داشته‌اند و افراد به آنها اطمینان دارند. به دلیل ساختار نفتی اقتصاد ایران، در بلندمدت رشد قیمت مسکن قابل توجه بوده است و همین هم به استقبال از آن افزوده است. البته از سوی دیگر باید توجه کرد که زمینه‌های دیگر سرمایه گذاری مانند بورس، طلا و اوراق قرضه هم می‌توانند برای بسیاری از سرمایه گذاران، بسیار مناسب باشند. اما بازدهی این بازارها در صورتی که از روش‌های غیرمستقیم مانند صندوق های سرمایه گذاری مانند صندوق های سهامی، درآمد ثابت و طلا استفاده کنند، بهتر هم می‌شود. حال بهتر است اشاره‌ای هم به معایب سرمایه گذاری در مسکن کنیم.

    بیشتر بخوانید: چرا باید برنامه ریزی مالی داشته باشیم؟

    معایب سرمایه گذاری در مسکن

    البته هیچ سرمایه گذاری وجود ندارد که بدون عیب و نقص باشد. سرمایه گذاری در مسکن نیز از این قاعده مستثنی نیست. رکود یکی از عواملی است که گاهی گریبان‌گیر این نوع سرمایه‌گذاری می‌شود. رکودی که در برخی مواقع کوتاه مدت نیست و ممکن است برای واحدهای مسکونی چندین سال طول بکشد و معاملات و خرید و فروش راکد شوند. به همین دلیل بهتر است به چشم سرمایه گذاری کوتاه مدت به سراغ این گزینه سرمایه گذاری نرویم و البته این که در مواقع مناسبی باید اقدام به خرید کنیم. به علاوه باید توجه کنیم که خرید هر خانه‌ای مناسب نیست. گاهی پس از خرید برخی از خانه‌ها، ممکن است هنگام فروش با مشکل روبرو شوید. این نکته هم در میان معایب سرمایه گذاری در مسکن قابل ذکر است که تنها افراد کمی هستند که می‌توانند در این زمینه سرمایه گذاری کنند زیرا میزان سرمایه لازم برای چنین سرمایه‌گذاری کم نیست و به خصوص پس از افزایش قیمت‌های اخیر، نیاز به پشتوانه مالی کمابیش بالایی دارد. بسیاری از افراد می‌توانند با استفاده از صندوق های سرمایه گذاری سرمایه خود را در طول زمان افزایش دهند و بتوانند از عایدی آنها به عنوان کمکی به خانه‌دار شدن خود استفاده کنند.